Boeken uitgeven via Clustereffect, gestuit op problemen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Boekenwurm
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2022 16:25

Boeken uitgeven via Clustereffect, gestuit op problemen

Ongelezen bericht door Boekenwurm »

Helaas heb ik de fout gemaakt om mijn boeken via Clustereffect uit te geven. Dit bedrijf benaderde mij om mijn boeken als luisterboek en e-boek uit te geven. Toen had ik al gewaarschuwd moeten zijn, want welke professionele uitgever zoekt nu auteurs? Een echte uitgever wordt overstelpt met manuscripten. Clustereffect blijkt echt alles uit te geven en hanteert geen kwaliteitsnormen, net zoals bij Free Musketeers. Heb een boek gelezen van de bedrijfsleider en dat stond vol taalfouten...
Eerst was het contact goed, maar eenmaal het contract getekend veranderde die houding helemaal. Vragen worden laattijdig of niet beantwoordt en zodra je aangeeft ontevreden te zijn beginnen de problemen pas echt.
Hij werkt met onopzegbare contracten wat wettelijk gezien niet mag. Als je je rechten terug wilt hebben schermt hij met de grondwet waarna de intimiderende scheldpartijen beginnen. Vervolgens eist hij een irrationeel hoge opzegvergoeding waar hij geen recht op heeft.
Had ik van te voren research gedaan naar dit bedrijf dan was ik nooit met Clustereffect in zee gegaan. De bedrijfsleider is in het verleden al voor een kwart miljoen beboet door de Opta. Je kon bij Clustereffect positieve recensies kopen voor je boeken waardoor niemand meer een boek serieus neemt dat hij uitgeeft vertellen boekhandelaren mij. De recensenten hadden geen enkele ervaring en schreven maar wat, zolang het maar positief was. Clustereffect staat zeer slecht bekend bij CB-Logistics. Ik heb gehoord van collega uitgevers dat zodra je over Clustereffect begint bij CB ze al de juridische dienst inlichten.
Ik ben er nu gelukkig weg en wil langs deze weg andere auteurs waarschuwen om niet in dezelfde val te trappen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boeken uitgeven via Clustereffect, gestuit op problemen

Ongelezen bericht door Jablan »

Hier een handig overzicht van 7,5 jaar geleden waar je op moet letten bij pod OptimaTaal POD

Alternatieven voor Clustereffect zijn bijvoorbeeld

BraveNewBooks - eigendom van Singel Uitgevers
Amazon - hoge marge voor de auteur, maar ook beperkt bereik
Pumbo - drukkerij
en nog een aantal meer ...

In oktober 2021 heeft SchrijvenOnline.org hier weer een artikel aan gewijd.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boeken uitgeven via Clustereffect, gestuit op problemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Pumbo geeft zeer duidelijke en correcte informatie over de gang van zaken in de gehele keten, inclusief de de gang van zaken bij verschillende typen uitgevers, de Wet op de vaste boekenprijs, het verkopen via de boekhandel, CB, enz.

Wie overweegt een boek in eigen beheer uit te geven moet die blogs van Pumbo, inclusief de reacties en de antwoirden dasrop, goed door te nemen. Dan komt men goed beslagen ten ijs en men voorkomt onnodige teleurstellingen.

Boekenwurm
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2022 16:25

Re: Boeken uitgeven via Clustereffect, gestuit op problemen

Ongelezen bericht door Boekenwurm »

Gelukkig zijn er inderdaad goede alternatieven zoals Pumbo, Schrijverspunt en de Vrije Uitgevers.
Een andere naam voor Clustereffect is Davey Jones Publishing. Die naam is gewoon gepikt van Pirates of the Caribbean.
Zegt ook wel iets over een uitgever/auteur als hij niet eens een eigen naam kan verzinnen voor zijn uitgeverij, maar een naam steelt van een beroemde filmserie.
Nog vergeten te vermelden in mijn eerste bericht: Een van de redenen dat ik er weg wilde is dat hij 20% opbrengst beloofde maar slechts 10% uitbetaalde.
Daarnaast heb ik mijn twijfels over zijn overzichten, omdat ik soms weet had van boekenverkopen die ik niet in zijn amateuristische overzichten terug zag.
Zo weet hij zijn marge wel op te krikken, maar niet over mijn beurs...

Methusalah
Berichten: 1172
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Boeken uitgeven via Clustereffect, gestuit op problemen

Ongelezen bericht door Methusalah »

Boekenwurm schreef:
21 mar 2023 11:34
Gelukkig zijn er inderdaad goede alternatieven zoals Pumbo, Schrijverspunt en de Vrije Uitgevers.
Een andere naam voor Clustereffect is Davey Jones Publishing. Die naam is gewoon gepikt van Pirates of the Caribbean.
Zegt ook wel iets over een uitgever/auteur als hij niet eens een eigen naam kan verzinnen voor zijn uitgeverij, maar een naam steelt van een beroemde filmserie.
Nog vergeten te vermelden in mijn eerste bericht: Een van de redenen dat ik er weg wilde is dat hij 20% opbrengst beloofde maar slechts 10% uitbetaalde.
Daarnaast heb ik mijn twijfels over zijn overzichten, omdat ik soms weet had van boekenverkopen die ik niet in zijn amateuristische overzichten terug zag.
Zo weet hij zijn marge wel op te krikken, maar niet over mijn beurs...

Oud topic maarre het verhaal van Davy (niet Davey dus hij wijkt er wel een beetje van af) Jones is een stuk ouder dan Pirates of the Caribbean en zeker niet bedacht voor die film.

Het verhaal van Davy Jones Locker komt al voor in avonturenboeken gepubliceerd in de 18e eeuw. Valt me een beetje tegen van een 'boekenwurm' dit. Nota bene in Moby Dick komt hij zelfs voor, niet de minste literatuur :D

Plaats reactie