LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Calex spaarlamp doorgebrand!!! wat nu??

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
devos23

Calex spaarlamp doorgebrand!!! wat nu??

Ongelezen bericht door devos23 » 31 jan 2014 00:43

wij hebben een dringende vraag...
kan en mag een spaarlamp zomaar ineens binnen 3 maanden doorbranden?

wij gebruiken thuis op ons kantoortje een spaarlamp van het merk Calex.
deze hebben we in november 2013 in de lamp geplaatst.
vanmiddag roken we ineens een soort smeulende plastic lucht direct boven ons.
tot onze schrik zagen we ineens dat de spaarlamp van Calex aan het smeulen was..
we hebben uiteraard snel de lamp uitgedaan en gewacht tot deze was afgekoeld.
na 5 minuten hebben we de lamp eruit gedraaid en zagen we dat de lamp al helemaal bruin geworden was! we zijn ons echt rot geschrokken!! wat had er gebeurd als we even niet op kantoor hadden gezeten maar in de woonkamer of op het toilet?? in een fractie van 1 minuut was de lamp al helemaal bruin, laat staan als je er pas na 5 minuten achter komt? we hebben een stoffen lampen kamp deze had dus zomaar binnen 5 minuten in de brand kunnen vliegen met alle gevolgen van dien....

graag horen wij uw mening hierover..
wat kunnen wij nu doen? op de site van Calex.nl kunnen we wel een klachtenformulier invullen, maar als je geen aankoopbon meer hebt nemen ze je klacht niet in behandeling!!
uiteraard hebben wij de aankoopbon niet meer want laten we eerlijk zijn, wie bewaard er nou een bon van een lamp?? bovendien al zou ik de bon nog hebben, ik moet ook nog in het bezit zijn van de verpakking!!!! nou ik denk niet dat er iemand op de wereld de doosjes van z'n lampen gaat bewaren of wel???
wij maken ons dus grote zorgen over dit product en zouden graag meer informatie ontvangen van mensen met dezelfde ervaring of een suggestie hoe we dit het beste kunnen aanpakken, want wij vinden dit na onze ervaring een levensgevaarlijk product...

witte angora

Re: Calex spaarlamp doorgebrand!!! wat nu??

Ongelezen bericht door witte angora » 31 jan 2014 09:41

Tekst verwijderd :D
Laatst gewijzigd door witte angora op 31 jan 2014 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur » 31 jan 2014 10:12

het om hulsel waar de elektronica in zit is van plastic dit klopt wel
ook de andere merken hebben dat
het is het vierkante deel waar de fitting aan zit

ik denk dat de elektronica van meuk kwaliteit is
en daarom te warm is geworden
of een slechte verbinding in heeft gezeten

devos23

Ongelezen bericht door devos23 » 31 jan 2014 11:35

Dit is zeker geen trollenpraat!!!! we hebben er zelfs foto's van gemaakt!! wij dachten ook dat het onmogelijk zou zijn, maar het is dus echt waar!!! (vind het overigens wel heel raar dat men direct zo negatief reageert!! waarom zou iemand zoiets op een forum zetten zonder reden of waarheid?? ik in ieder geval niet dus vind het erg flauw om meteen te roepen dat niemand moet reageren.. maar goed dat even geheel ter zijde)
de lamp is overigens deugdelijk geplaatst in een goed fitting en lamp dus daar kan het niet aan liggen.. het klopt idd dat de onderkant van de lamp van plastic is en dat is gaan smeulen.. ik weet heust wel dat een lamp van dergelijke prijsklasse geen topkwaliteit is, maar dit mag naar onze mening gewoon niet gebeuren..

onze vraag is alleen hebben hier meer mensen ervaringen mee?? ik wil de mensen alleen maar waarschuwen voor deze lamp (dit merk) meer niet!!!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 31 jan 2014 11:39

devos23,

deze lamp is ( zeker na 3 maanden ) ondeugdelijk en mag zeker niet doorbranden.
Wat je nu kunt doen?

Je zult de verkoper moeten aanspreken ( niet de fabrikant ). Dat is je aanspreekpunt en daar moet je dus dan ook naartoe. Enige wat je echter hiermee bereikt is dat je of je geld terugkrijgt, of een vervangende lamp krijgt.

De verpakking heb je hiervoor echt niet nodig. Een bon is wel handig ( om aan te tonen dat je binnen 6 maanden zit ) en anders in ieder geval één bewijs dat je deze lamp daadwerkelijk daar gekocht hebt en op welk moment.

devos23

Ongelezen bericht door devos23 » 31 jan 2014 11:50

angel1978 schreef:devos23,

deze lamp is ( zeker na 3 maanden ) ondeugdelijk en mag zeker niet doorbranden.
Wat je nu kunt doen?

Je zult de verkoper moeten aanspreken ( niet de fabrikant ). Dat is je aanspreekpunt en daar moet je dus dan ook naartoe. Enige wat je echter hiermee bereikt is dat je of je geld terugkrijgt, of een vervangende lamp krijgt.

De verpakking heb je hiervoor echt niet nodig. Een bon is wel handig ( om aan te tonen dat je binnen 6 maanden zit ) en anders in ieder geval één bewijs dat je deze lamp daadwerkelijk daar gekocht hebt en op welk moment.
dank je voor je advies! een bon heb ik niet meer omdat ik van lampen geen bonnetjes bewaar eerlijk gezegd.. zag er nooit de noodzaak van.. het gaat mij niet zozeer om mijn geld terug te krijgen oid maar om het feit dat dit dus blijkbaar kan gebeuren met dergelijke lampen.. maar misschien kan idd de verkoper/leverancier meer doen dan ik zelf dus ik ga zeker even langs om dit voor te leggen!!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 31 jan 2014 11:54

het gaat mij niet zozeer om mijn geld terug te krijgen oid maar om het feit dat dit dus blijkbaar kan gebeuren met dergelijke lampen..
Dit kan met ELKE lamp ( elk produkt ) gebeuren. Er kan altijd een produktiefout insluipen waardoor iets kan doorbranden.
Als er iets doorbrandt, dan heb je dus garantie op dat produkt, maar alleen op dat produkt.

Als er meerdere dezelfde lampen met hetzelfde euvel terug blijven komen, dan zal de fabrikant hier wellicht wel iets mee gaan doen, maar je hoeft niet te verwachten dat men bij 1 lamp met een probleem hiermee meteen van alles gaat doen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 jan 2014 12:07

devos23 schreef:Dit is zeker geen trollenpraat!!!! we hebben er zelfs foto's van gemaakt!! wij dachten ook dat het onmogelijk zou zijn, maar het is dus echt waar!!! (vind het overigens wel heel raar dat men direct zo negatief reageert!! waarom zou iemand zoiets op een forum zetten zonder reden of waarheid??
Vreemd dat alleen mijn bericht is blijven staan, en dat van eleven, met dezelfde strekking verwijderd is... Ik zal het even weghalen. Maar zo raar is dat niet op dit forum. We hebben hier een vaste kern trollen die de meest onwaarschijnlijke berichten hier neerzetten, maar die aap komt meestal pas wat later uit de mouw.

Inhoudelijk: het merk calex ken ik redelijk, uit de tijd dat ze nog gloeilampen maakten. Het is, wat je zegt, inderdaad geen superkwaliteit, maar gezien de prijs heb je er geen verkeerde lamp aan. Normaal gesproken dan. Iedere lamp gaat op den duur kapot, maar wat hier gebeurd mag inderdaad niet voorkomen.

Wat je er aan kunt doen? Wat al eerder gezegd is, het enige wat er op zit is terug naar de winkel. Een klacht indienen bij een of andere klachteninstantie zal waarschijnlijk weinig zoden aan de dijk zetten.

devos23

Ongelezen bericht door devos23 » 31 jan 2014 13:03

angel1978 schreef:
het gaat mij niet zozeer om mijn geld terug te krijgen oid maar om het feit dat dit dus blijkbaar kan gebeuren met dergelijke lampen..
Dit kan met ELKE lamp ( elk produkt ) gebeuren. Er kan altijd een produktiefout insluipen waardoor iets kan doorbranden.
Als er iets doorbrandt, dan heb je dus garantie op dat produkt, maar alleen op dat produkt.

Als er meerdere dezelfde lampen met hetzelfde euvel terug blijven komen, dan zal de fabrikant hier wellicht wel iets mee gaan doen, maar je hoeft niet te verwachten dat men bij 1 lamp met een probleem hiermee meteen van alles gaat doen.
Nee ze zullen idd niet bij 1 lamp meteen actie ondernemen vandaar ook mijn vraag of er meerdere mensen dit "probleem" hebben gehad..

devos23

Ongelezen bericht door devos23 » 31 jan 2014 13:10

witte angora schreef:
devos23 schreef:Dit is zeker geen trollenpraat!!!! we hebben er zelfs foto's van gemaakt!! wij dachten ook dat het onmogelijk zou zijn, maar het is dus echt waar!!! (vind het overigens wel heel raar dat men direct zo negatief reageert!! waarom zou iemand zoiets op een forum zetten zonder reden of waarheid??
Vreemd dat alleen mijn bericht is blijven staan, en dat van eleven, met dezelfde strekking verwijderd is... Ik zal het even weghalen. Maar zo raar is dat niet op dit forum. We hebben hier een vaste kern trollen die de meest onwaarschijnlijke berichten hier neerzetten, maar die aap komt meestal pas wat later uit de mouw.

Inhoudelijk: het merk calex ken ik redelijk, uit de tijd dat ze nog gloeilampen maakten. Het is, wat je zegt, inderdaad geen superkwaliteit, maar gezien de prijs heb je er geen verkeerde lamp aan. Normaal gesproken dan. Iedere lamp gaat op den duur kapot, maar wat hier gebeurd mag inderdaad niet voorkomen.

Wat je er aan kunt doen? Wat al eerder gezegd is, het enige wat er op zit is terug naar de winkel. Een klacht indienen bij een of andere klachteninstantie zal waarschijnlijk weinig zoden aan de dijk zetten.
bedankt voor je uitleg wat betreft het trollenpraat! uiteraard zitten er rotte appels tussen op forums.. ik heb alleen een beetje moeite met het feit dat als men zelf iets niet hebben meegemaakt of waarvan zij vinden dat het onmogelijk is dat het meteen een stempel krijgt.. maar goed in dit geval heb je te maken met een werkelijk gebeurd verhaal ;-)

ik ga zoals al bovengenoemd terug naar de verkoper en leg het uit, wat hij er mee doet is aan hem..een klachteninstantie kost veel tijd voor weinig resultaat dus ga er niet eens aan beginnen, mist er meerdere zijn die zich melden natuurlijk! ik hoop van harte dat er verder niemand is die dit gaat meemaken, want het is een enge gedachte dat het zomaar kan gebeuren in je huis.. zoveel mensen laten heel even een baby allen thuis om een hond uit te laten of een ander kind van school/speelafspraak te halen.. je zou maar vergeten zijn de lamp boven uit te doen enz.. moet er niet aan denken!! ik ben blij dat ik thuis was en ik kon ingrijpen...
tot zover alle bedankt voor de feedback :-D

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly » 31 jan 2014 13:12

Dat calex omhulsel smeult klopt wel, ik heb dat ook gehad met een calex lamp.
Die begon te stinken, dus ik was er op tijd bij. alleen was die was wat ouder.
Dat zou gewoon niet mogen smeulen.

geen onzin verhaal.

Maxim70

Ongelezen bericht door Maxim70 » 21 feb 2014 15:22

Graag wil ik reageren op dit onderwerp!

Ikzelf heb de afgelopen zomer onderstaande armaturen in huis gehangen. De armaturen waren inclusief spaarlampen van Philips (spaarlamp Tornado 12 Watt)

http://www.dmlights.be/philips_myliving ... 1116~0621K

Deze ochtend rook ik een doordringende smeulende plastieken brandlucht. Ik dacht echt dat ik brand had maar de zekering was niet gesprongen!

Na onderzoek bleek dat 1 van de spaarlampen gewoon aan het doorbranden was in het armatuur. De plastiek van de lamp zag gewoon gedeeltelijk zwart!

Ik heb dan de andere lamp nagekeken en die stonk nog niet maar dat omhulsel zag er ook al vrij zwart uit!

Ik ben blij dat ik thuis was en het geroken heb want ik vrees echt dat ik anders brand gehad zou hebben.

Nu heb ik daarnet contact opgenomen met Philips en die hebben me gevraagd om de lampen op te sturen.

Ik wil geen schadevergoeding ofzo maar ik wil gewoon de andere mensen waarschuwen.

Dit zou absoluut niet mogen!

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a » 21 feb 2014 16:08

@ devos23
ik vermoed dat een hoop van die electronica tegenwoordig uit china komt, en daar hebben ze de kunst van het solderen nog niet onder de knie heb ik al eens gemerkt.
grote koperen oppervlakken worden te kort warm gemaakt met de soldeerbout, waardoor het soldeer niet hecht aan het koper, maar er als een bolletje bovenop ligt en er tegenaan drukt.
dat is geen goed contact en op een gegeven moment brandt het in en krijg je een vonken.
iets dergelijks kan overigens ook gebeuren als de lamp niet goed in de fitting is gedraaid.
dat merk je echter meestal wel, omdat dan de lamp niet gelijkmatig meer brandt, maar meer en minder fel wordt.
Ik zou in ieder geval voor de zekerheid ook de fitting van het armatuur bekijken.
en een laatste advies: probeer geen nachtmerries te krijgen van alle rampen die u zouden kunnen overkomen in het leven.
er is een gezegde dat luidt: de mens lijdt doorgaans nog het meest, door het lijden dat hij vreest.

Gesloten