CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
By Sebastiaan
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2021 20:11

CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door By Sebastiaan »

Ik heb een ononderbroken stroomvoorziening (UPS) gekocht van het merk CyberPower Type CP900EPFCLCD en ik maak mij naar aanleiding van deze video zorgen over de bouwkwaliteit van de UPS: https://www.youtube.com/watch?v=9gqBzLNMFe4

In de UPS maakt CyberPower gebruik van gele lijm. De video maakt de volgende claim over deze gele lijm:
"Deze gele lijm is gemaakt van synthetisch rubber opgelost in oplosmiddel en gevuld met gemalen krijt als vulmiddel. Gebruikt omdat het goedkoop is, gemakkelijk aan te brengen, snel droogt en als laatste, goedkoop en gaat tot buiten de garantie mee. Breekt af met de tijd en vocht, en wordt zo geleidend, totdat het brandt en echt geleidend wordt."

De lijm in de UPS gaat naar verloop van tijd geleiden. Dit terwijl de UPS mij juist moet beschermen is deze, volgende de video, een tikkende tijdbom?

Omdat ik geschrokken was van deze video heb ik mijn UPS geopend en inderdaad er zit op verschillende plekken gele lijm op de elektronica.

Ik hoor graag van mensen die ervaring hebben met deze gele lijm. Klopt het dat deze gele lijm niet gebruikt mag worden op elektronica?
IMG_0499.jpg
(97.18 KiB) 2933 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik vind het nogal overtrokken.
Zodra de printplaat brandt wordt die ook geleidend, beter geen printplaten gebruiken dus.
Youtube lijkt me nu echt het medium om te laten zien wat er gebeurt als het fout gaat. En dat zag ik niet in het filmpje

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, dit zal geen probleem zijn voor brandveiligheid. De printplaat brandt er mogelijk eerder door door en wordt onbruikbaar, maar branden zal het niet. Wil je voorkomen dat de printplaat door gaat branden, dan zou je eventueel groeven kunnen maken tussen de verschillende onderdelen, zodat de kans klein is dat de warmte doorschiet.

By Sebastiaan
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2021 20:11

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door By Sebastiaan »

@breien: Max ICT de winkel waar ik deze UPS gekocht heb geeft aan: "Bedankt voor de uitgebreide beschrijving.
Begrijpelijk dat u geen vertrouwen heeft in het product. Inmiddels zal het retourverzoek verzonden zijn naar u.
De restockfee heb ik achterwegen gelaten gezien de staat van het product."


Ik heb een aantal vervolg vragen gesteld aan Max ICT maar nog geen antwoord ontvangen.
Verwacht jij dat de leverancier met een eerlijk antwoord zal komen?

@16again: als je zoekt op "yellow glue electronics" ga je het een en ander vinden. Waaronder:
https://sound-au.com/articles/yellow-glue.htm
https://www.electronicspoint.com/forums ... rds.61364/

Het lijkt hier niet om een geïsoleerd geval te gaan. Oprechte vraag: Hoeveel bewijs heb je nodig?

@Nijogeth: de printplaat brandt mogelijk door?? Dat klinkt niet als een goed toekomst perspectief. Waarom wordt deze gele lijm nog steeds gebruikt door fabrikanten? En dat in een apparaat (UPS) wat nu juist andere apparaten moet beschermen.
Zou jij deze UPS in je woning willen hebben? Ik zeker niet.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door 16again »

By Sebastiaan schreef:
27 nov 2021 01:58
@16again: als je zoekt op "yellow glue electronics" ga je het een en ander vinden. Waaronder:
https://sound-au.com/articles/yellow-glue.htm
https://www.electronicspoint.com/forums ... rds.61364/

Het lijkt hier niet om een geïsoleerd geval te gaan. Oprechte vraag: Hoeveel bewijs heb je nodig?
Wat wil je bewijzen? Dat hierdoor op grote schaal woningen uitbranden, of dat electronica stuk kan gaan?
Plaatjes in 1e link suggereren het tweede.
Als het echt zo'n groot probleem was, dan branden er wel meer woningen uit. Die lijm zit overal in.
Overigens, electrische apparaten staan wel bovenaan in de lijst van veroorzakers van woningbrand

By Sebastiaan
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2021 20:11

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door By Sebastiaan »

Wat wil je bewijzen? Dat hierdoor op grote schaal woningen uitbranden, of dat electronica stuk kan gaan?
Plaatjes in 1e link suggereren het tweede.
Als het echt zo'n groot probleem was, dan branden er wel meer woningen uit. Die lijm zit overal in.
Overigens, electrische apparaten staan wel bovenaan in de lijst van veroorzakers van woningbrand
Dus het is prima dat deze lijm overal gebruikt wordt? Terwijl deze lijm ook vervangen zou kunnen worden voor iets anders.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door jonis »

By Sebastiaan schreef:
27 nov 2021 14:57
Dus het is prima dat deze lijm overal gebruikt wordt? Terwijl deze lijm ook vervangen zou kunnen worden voor iets anders.
Misschien past de lijm wel prima in wegwerpelectronicacultuur en levensduur daarmee samenhangend.
Maar je weet dat we in .nl een nvwa hebben?
Daar kunnen mensen melding maken als apparaten ondeuglijk of brandgevaarlijk oid zijn. Dan is het aan de deskundigen om erover te oordelen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

By Sebastiaan schreef:
27 nov 2021 14:57
Dus het is prima dat deze lijm overal gebruikt wordt? Terwijl deze lijm ook vervangen zou kunnen worden voor iets anders.
Door wat dan?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Aangezien er nog geen antwoord is gegeven, denk ik dat je deze vraag beter op een andere forum kan vragen, waar meer kennis over techniek is.
By Sebastiaan schreef:
27 nov 2021 01:58
@breien: Max ICT de winkel waar ik deze UPS gekocht heb geeft aan: "Bedankt voor de uitgebreide beschrijving.
Begrijpelijk dat u geen vertrouwen heeft in het product. Inmiddels zal het retourverzoek verzonden zijn naar u.
De restockfee heb ik achterwegen gelaten gezien de staat van het product."



Hiermee is het probleem opgelost? Zo niet neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of
www.consumentenbond.nl/juridisch-advies

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
27 nov 2021 00:37
Wil je voorkomen dat de printplaat door gaat branden, dan zou je eventueel groeven kunnen maken tussen de verschillende onderdelen, (...).
Als je die groeven maar niet in de printplaat maakt. Daarmee kun je de printplaat namelijk beschadigen. Banen lopen niet alleen voor en achter maar ook midden in.

GuusW
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:34

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door GuusW »

Na 3 a 4 jaar is het zowiezo verstandig om een ups te vervangen door een nieuwe met verse accu. Na 4 jaar is die lijm nog niet vergaan, dus ik zie het probleem niet zo erg.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CyberPower UPS brandgevaarlijk?

Ongelezen bericht door 16again »

GuusW schreef:
28 nov 2021 12:36
Na 3 a 4 jaar is het zowiezo verstandig om een ups te vervangen door een nieuwe met verse accu. Na 4 jaar is die lijm nog niet vergaan, dus ik zie het probleem niet zo erg.
Je kunt ook alleen de accu vervangen.

Gesloten