Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Radar »

Heb jij weleens schoenen gekocht die binnen de kortste keren kapot gingen? Waarvan de zool losliet of waarvan de kwaliteit achteraf helemaal niet zo goed bleek te zijn als beweerd werd door de verkoper?

Radar kreeg al eerder verschillende klachten binnen over dure wandelschoenen, waarvan de zool opeens losliet terwijl de schoenen amper gedragen waren.

Radar zocht het uit! Benieuwd hoe dit afloopt? Je kunt de uitzending van 13 september hier terugkijken:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Verkoopt Bristol tegenwoordig wandelschoenen van 200-300 euro?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik weet niet over welk merk het gaat, maar ik kan je uit de eerste hand vertellen dat de meeste verkopers dit gewoon communiceren met de leverancier en vervolgens het paar vergoed krijgen. Soms gebeurt het weleens dat een heel design dit heeft en dan kunnen ze bij iedere klant die melding maakt direct over gaan tot vergoeding, want dan heeft de leverancier dit zelf al gecommuniceerd.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ligt eraan hoeveel kilometers er per maand gelopen worden, toch?

Dwarsligger
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2021 19:42

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Dwarsligger »

Mij is het in 2012 overkomen. Ik ging naar Engeland op een ander paar schoenen dan die ik normaal gebruikte, en op de eerste dag lieten de zolen los. Ik heb daar een nieuw paar gekocht. Op een weekend in 2018 voor de klanten van een buitensportzaak werd mij verteld dat er een paar jaren schoenen zijn geproduceerd met een verkeerde lijm. Als je er regelmatig op liep, dan was er niks aan de hand. Maar als de schoenen geen meters maakten, werd de lijm zodanig slecht dat de zolen loslieten bij de eerste keer na weken dat ze weer gebruikt werden. Op een ander forum lees ik 'dat heeft met uitdroging te maken, de lijm wordt korrelig als je ze meer dan een halfjaar niet gebruikt.'

jvdbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2015 21:58

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door jvdbe »

Het verschijnsel komt bij alle grote merken voor, heet hydrolyse en is al lange tijd bekend. Lees maar hier op het Forum
Heb recentelijk bij de schoenmaker die in de reportage wordt bezocht een paar laten repareren, dat kost bijna 100 euro. Vakwerk, daar niet van, maar wel een schep geld als je bedenkt dat er in de kast nóg 2 paar staat te wachten, waar nog niet eens op gelopen is, maar de loopzool nu al los aan hangt.

jvdbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2015 21:58

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door jvdbe »

breien schreef:
13 sep 2021 18:53
ZeerPrivé schreef:
13 sep 2021 18:05
Verkoopt Bristol tegenwoordig wandelschoenen van 200-300 euro?
De vraag is of men ervaring heeft met schoenen die snel kapot gingen. Over de prijs wordt in de openingspost niet geschreven.
Wandelschoenen van €34,50 zijn duur als ze binnen een maand kapot zijn.
Voor €34.50 kun je niet verwachten dat je überhaupt iets koopt dat op wandelschoenen lijkt ...

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jvdbe schreef:
13 sep 2021 21:41
Voor €34.50 kun je niet verwachten dat je überhaupt iets koopt dat op wandelschoenen lijkt ...
Onzin. Zowel bij de anwb als bij Decathlon kun je voor dat geld prima wandelschoenen kopen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door 16again »

Ecco schoenen, waar rubberen zool tijdens de eerste werkdag finaal uit elkaar brokkelde.
Op de zaak op sokken gelopen, zodat er nog iets overbleef om mee thuis te komen.

Schoenen hadden na aanschaf dik een half jaar ongebruikt in de kast gestaan, van schoenenwinkel kreeg ik netjes aankoopbedrag terug

Kurt01
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2021 23:56

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Kurt01 »

In juli van dit jaar heb ik Meindl wandelschoenen gekocht bij de Vrijbuiter. De zolen beginnen nu al los te laten. De Vrijbuiter wijt het aan mijn manier van lopen. Ik stuur hun maar een link naar de afgelopen uitzending.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
13 sep 2021 22:37
Ecco schoenen, waar rubberen zool tijdens de eerste werkdag finaal uit elkaar brokkelde.
Op de zaak op sokken gelopen, zodat er nog iets overbleef om mee thuis te komen.

Schoenen hadden na aanschaf dik een half jaar ongebruikt in de kast gestaan, van schoenenwinkel kreeg ik netjes aankoopbedrag terug
Heel lomp gezegd is dat eigenlijk de eigen schuld. De verhalen over lijm kloppen wel. Maar zoals gezegd weet een fabrikant het ook als de lijm dit doet. En dus terecht dat je het geld terug kreeg.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door 16again »

Bij de Ecco schoen was het de zool zelf die in brokjes uiteen viel. Niet de lijm in tussenlagen.
Was iets met de samenstelling van het rubber.

En ik heb altijd maanden of zelfs jaren gloednieuwe ongebruikte schoenen liggen.
Heb ik iets gevonden dat bevalt, dan koop ik gelijk nog enkele paren.
En dat ging altijd goed

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mijn zus heeft het gehad met wandelschoenen van de ANWB en met dames Ecco schoenen. Met beide paren is ze terug gegaan naar de betreffende winkel en ze heeft netjes haar geld terug gekregen.

Walfridus
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2021 13:45

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Walfridus »

Het probleem was 5 jaar geleden ook al bekend: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... ?id=581439
Ik loop zo goed als dagelijks op mijn lage Lowa's: ben verslaafd aan de Ommetjes-app en maak daarnaast regelmatig wandelingen van 10 tot 25 km. Mijn probleem is eerder dat de buitenzool bovenmatig slijt.
De oplossing zou m.i. heel simpel kunnen zijn: het type tussenzool vermelden en de klant keuze bieden uit PU en andere typen. En eerlijk voorlichten natuurlijk.
Lowa levert schoenen met zowel een eigen als Vibram-buitenzool. Waar ik nieuwsgierig naar ben is of de (duurdere) Vibram-modellen ook een PU tussenzool hebben.

jvdbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2015 21:58

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door jvdbe »

Kurt01 schreef:
14 sep 2021 00:01
In juli van dit jaar heb ik Meindl wandelschoenen gekocht bij de Vrijbuiter. De zolen beginnen nu al los te laten. De Vrijbuiter wijt het aan mijn manier van lopen. Ik stuur hun maar een link naar de afgelopen uitzending.

Dat moet je niet accepteren natuurlijk. Ze kunnen wel zoveel beweren, hebben ze een studie gemaakt van jouw manier van lopen ? Nee toch ? Wie wat beweert moet met bewijzen komen.
Waarschijnlijk laten de zolen precies op de overgang naar de tussenzool en is de tussenzool heel rul van structuur en verstoft helemaal ? dan heb je een typisch geval van hydrolyse aan de hand en hebben de schoenen gok ik te lang in de winkel gelegen, waardoor het afbraak proces al gaande was toen je ze kocht.

meer info hier : Hydrolyse probleem bij Outdoor schoenen

Die verkoper gelijk in gebreke stellen, je hebt recht op een deugdelijk product. Meindl's zij niet goedkoop en mogen niet na een halfjaar uit elkaar vallen. Ga voor je recht !
Laatst gewijzigd door jvdbe op 14 sep 2021 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

jvdbe
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2015 21:58

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door jvdbe »

Moneyman schreef:
13 sep 2021 22:30
jvdbe schreef:
13 sep 2021 21:41
Voor €34.50 kun je niet verwachten dat je überhaupt iets koopt dat op wandelschoenen lijkt ...
Onzin. Zowel bij de anwb als bij Decathlon kun je voor dat geld prima wandelschoenen kopen.

Dat lees ik idd net hierboven :-(

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ben Grisport gebruiker, model Torino mid.
Heb inmiddels mijn 3e paar.
Omdat de PU-zolen barsten na 2 of 3 jaar gebruik.
Maar ik blijf ze kopen omdat ze lekker zitten, niet heel zwaar zijn en omdat ze maar ~€60/paar kosten.
Nooit te warme voeten 'szomers en nooit koude voeten in de winter.
En je kan ze makkelijk aan/uit doen omdat de veters achter haakjes zitten ipv door gaatjes.
Misschien dat ik ooit overstap op een duurder model met Vibram zolen: ik geloof dat die van echt rubber zijn, duurzamer.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Lowieze »

fonsflons schreef:
15 sep 2021 11:55
Ik loop standaard al mijn schoenen binnen enkele maanden kapot. Ik heb last van mijn pootjes waardoor ik inleg zooltjes heb. Dat in combinatie met goede schoenen (meestal Nike AirMax) kan ik er prima mee uit de voeten. Maar na gemiddeld 2 maanden ben ik door het stof van de hiel heen. Dat is een tijdje vol te houden maar langer dan 6 maanden die ik normaal niet met schoenen.

Bij mij ben ik overigens van mening dat het niet aan de kwaliteit van de schoenen ligt, maar aan mijn eigen pootjes. Door het inlegzooltje is de binnenzijde enigzins verhoogd (originele inleg haal ik eruit.)

Door de last die ik van mijn voeten heb moet ik ook altijd op schoenen lopen. Ik heb dus meerdere paren (vaak dezelfde) om zodra ik van buiten naar binnen ga (bij de verschillende ingangen) droge schoenen aan te kunnen doen als het geregend heeft. Ik ben dus kapitalen per jaar aan schoenen kwijt, maar het voordeel is dat ik nooit lang in hetzelfde model/kleurtje loop.
Even off topic hoor, maar zijn dat dan inlegzooltjes aangemeten door een podoloog of koopt u ze zelf ergens?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Lowieze »

fonsflons schreef:
15 sep 2021 12:58
Aangemeten uiteraard, en op maat gesneden voor in mijn schoenen. Maar die zooltjes doen perfect hun werk. Van nauwelijks kunnen lopen naar jarenlang geen problemen (zolang ik ze gebruik en niet te gek doe.)
Oei, dat nauwelijks kunnen lopen is verschrikkelijk, gelukkig is dat nu dan redelijk opgelost.
Ik was erg verbaasd over dat slijten van uw schoenen, vandaar mijn vraag.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ervaring met schoenen die snel kapot gaan?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Om de paar maanden nieuwe schoenen, dat kost nogal wat. Is het een idee om maatschoenen te laten maken? Dat kost nog meer, maar die gaan als het goed is dan veel langer mee.

Gesloten