Ervaringen met geplande veroudering?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Renzier
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2022 10:56

Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Renzier »

Hoi,

Voor mijn schoolopdracht doe ik onderzoek naar het fenomeen geplande veroudering (Het als fabrikant bewust producten slechter maken zodat het eerder stuk gaat en dus meer kunnen verkopen). Ik ben bezig met een lijst samen te stellen met de top 10 van bedrijven die dit het meeste doen.

Het kan dan gaan om 4 soorten van vormen van geplande veroudering bij producten:

1. geplande slijtage (slechte onderdelen)
2. software updates
3. moeilijk te repareren (dichtgelijmde onderdelen)
4. Slimme marketing (trends en elke jaar kleine, minimale updates)

Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van jullie en voorbeelden van producten waarbij dit geval is. Dat zou ik dan kunnen gebruiken als input voor mijn vervolg stap. Om welk bedrijf gaat het? Om wat voor soort product en wat was er mis?


Mijn geschreven manifest voor extra context:
https://docs.google.com/document/d/1G0m ... J0iKU/edit

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Ninc »

Interessant en gebeurd inderdaad...
Ik volg dit draadje even 😀

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Ninc »

En meteen schiet me iets binnen

Onze senseo ging na een tijdje rood knipperen
Het probleem was redelijk simpel
Het magneetje in het waterreservoir gaat naar verloop van tijd roesten. Het magneetje is in theorie makkelijk zelf te vervangen... mits deze verkrijgbaar zou zijn... je wordt dus geacht gewoon een nieuwe waterreservoir te kopen. Of een nieuwe senseo natuurlijk.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door bupaul »

1. Normale bedrijven zullen nooit bewust slechte onderdelen plaatsten, hoogstens zal de kwaliteit minder kunnen zijn dan in het verleden om kosten te besparen. Het gevolg is dan inderdaad dat het apparaat eerder vervangen moet worden.
2 en 4 zijn hetzelfde en is juist om apparaten langer mee te laten gaan. De hard en software ontwikkelingen staan niet stil waardoor je dus updates nodig zal hebben.
Geen enkel apparaat kan onbeperkt updates aan om de eerder genoemde ontwikkelingen. Denk aan beveiliging, waar hackers proberen in te breken zal het bedrijf blijven proberen om dat te voorkomen.
3. Een onderdeel wat moeilijk te repareren is (ik denk dat je Apple bedoeld), wordt daardoor ook beschermd tegen malafide bedrijven. Ik ben het wel eens dat het bij Apple wat ruimer kan maar het zorgt er voor de gebruiker ook voor dat deze weet dat het apparaat zolang mogelijk in goede staat blijft werken.
Kortom zie ik in de door jou genoemde punten geen tekenen van geplande veroudering, meer normaal onderhoud.
Succes met je onderzoek.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Interessant en actueel onderwerp. Ik had, je manifest lezend, verwacht wel iets te zien over de right to repair-discussie. Recent kwam dit hier bijvoorbeeld in dit topic nog terug. Misschien leuk om mee te nemen in je onderzoek. Waarom is het er nog altijd niet en welke rol spelen fabrikanten daarin?

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Voorbeeld 3 (geen veroudering, maar lastig repareren) heb ik meegemaakt bij een Samsung tablet. Die zat vast gelijmd, dus ik kon niet bij het (vrij simpele) defect komen.
Hier had een right to repair wel kunnen helpen.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door pedro714 »

Opvallend is dat veel Renault rijders klagen over de electronica. Rond de 120.000 km begin te ellende. Eigen ervaringen overigens ook.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik vind het verschil tussen doe het zelf machines en profi machines opvallend. Voorbeeld accuboormachines. Bij de profi machines zijn de tandwielen van de overbrenging van metaal terwijl de DHZ machines kunststof tandwielen hebben.
De belasting is natuurlijk ook wat anders maar kunststof tandwielen zullen niet enorm veel goedkoper zijn dan de metalen. Waarom dan geen metalen tandwielen in DHZ machines. Ik bedoel dan niet de allergoedkoopste machines maar de A merken als Makita en Bosch.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als het nog wel te repareren is, willen veel mensen toch gewoon iets nieuws.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
14 jan 2022 13:47
... maar kunststof tandwielen zullen niet enorm veel goedkoper zijn dan de metalen.
Ik ben alles behalve technicus, maar ik vraag me af of dit inderdaad zo is.
Lady1234 schreef:
14 jan 2022 13:48
En als het nog wel te repareren is, willen veel mensen toch gewoon iets nieuws.
Da's prima, maar dat is dan een keuze, en niet iets wat je opgedrongen wordt.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Lady1234 schreef:
14 jan 2022 13:48
En als het nog wel te repareren is, willen veel mensen toch gewoon iets nieuws.
Kleding gooi ik weg als het versleten is. Apparaten doe ik weg als ze het echt niet meer doen. Als het repareerbaar is, dan doe ik dat. Dus ik val dan kennelijk niet in de categorie "veel mensen"...

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Leuk onderwerp, vandaag stond er een artikel over in de krant (Vk geloof ik).
Voor zover ik het overzie valt er gewoon meer te verdienen door slijtage (waardoor apparaten niet al te lang na de garantie vastlopen) en dichtgelijmde dingen hebben hetzelfde effect: de noodzaak om een nieuwe te kopen.
Vervolgapparaten hebben ook vaak een andere maatvoering waardoor voor reparatie van het eerdere ontwerp de onderdelen niet meer passen (want die zijn voor de nieuwere variant).
Mijn ergernis: de vorm van de (meestal Bosch) middenmotor van elektrische fietsen is bij elk fietsenmerk en bij een nieuw type fiets anders (en wsl ook andere maat onderdelen binnenin). Hierdoor zijn dit wegwerpfietsen want als de motor kapot is kan je er geen andere motor in doen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

1. geplande slijtage (slechte onderdelen)

Dit klinkt altijd heel leuk en suggestief, maar het is in de praktijk heel moeilijk om iets te ontwerpen dat na een gepland aantal jaren defect raakt. De praktijk is eerder dat doordat er voor een bepaald prijspunt een product gemaakt moet worden er compromissen worden gesloten voor de kwaliteit van onderdelen en materialen. Je kunt wel een product maken dat veel langer mee gaat maar dan koopt niemand het omdat het te duur is. Het is heel moeilijk om mensen te overtuigen dat een product veel beter is dan een goedkopere variant. De meeste mensen leven in het heden en kijken wat ze nu uit moeten geven.

2. software updates

Meer functionaliteit stelt hogere eisen aan de hardware. Je kunt wel software blijven leveren voor oudere devices maar dat werkt op een gegeven moment gewoon niet goed meer. En als je hardware levert die wel jarenlange software updates aan kan dan worden de producten weer veel te duur (als de hardware uberhaupt al beschikbaar is; de krachtigste snapdragon is over 2 jaar middenmoot geworden.

3. moeilijk te repareren (dichtgelijmde onderdelen)

Dit is eerder het gevolg van makkelijk te produceren dan moeilijk te repararen. Een product dat makkelijk te repareren is is veel lastiger om kwalitatief te produceren. Denk alleen maar aan batterijklepjes op apparaten. Ik ken echt geen apparaat waarbij het klepje na een jaar nog goed past en niet rammeld.


4. Slimme marketing (trends en elke jaar kleine, minimale updates)

Dat is ook weer het gevolg van hoe productontwikkeling gedaan wordt. Als bedrijf wil je je investeringen zo snel mogelijk terug gaan verdienen. Je gaat niet 5 jaar R&D investeringen doen die je daarna pas kan gaan terugverdienen. Dus je levert wat je in een jaar kunt ontwikkelen. Maar niemand zegt dat je ieder jaar een nieuw product moet kopen.

nipe
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2021 12:30

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door nipe »

Neem nou mobiele telefoons en daar spant apple wel de kroon voor een apparaat van over de 600 euro zijn er maar 2 jaar sofware upgrades???
Repareren is bijna onmogelijk en ze noemen zich ook nog een groen bedrijf terwijl een normale gebruiker het apparaat nog niet eens uit elkaar kan halen om het gescheiden af te voeren (accu en de rest).

TL1000RR
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2019 12:58

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door TL1000RR »

Vroeger was dat onder gloeilampen producenten al heel "normaal", https://nl.wikipedia.org/wiki/Phoebus-kartel

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Leuk dat je komt met het gloeilampkartel, want daar moest ik ook aan denken. De levensduur van een gloeilamp is doorgaans duizend uur.

Zelf heb ik een G95 gloeilamp van Philips die al circa veertig jaar mee gaat. Wat laat zien dat het ook anders kan.

Of bekijk de webcam van 's werelds langst brandende gloeilamp:

https://www.centennialbulb.org/cam.htm

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

CV-ketels gaan ongeveer 15 jaar mee, maar een Vaillant van 35 jaar geleden, in ons vorige huis, doet het nog steeds.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toen ik mijn huis verkocht, stond daarin een cv ketel die het al zonder morren 42 jaar perfect deed. In al die jaren slechts één keer het bi-metaal moeten vervangen.

Één keer per jaar uitstofzuigen en klaar.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kreeg mijn woning perfect warm, met een zeer matig gebruik van gas. Dus wat is rendabel?

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Ervaringen met geplande veroudering?

Ongelezen bericht door bupaul »

nipe schreef:
14 jan 2022 17:26
Neem nou mobiele telefoons en daar spant apple wel de kroon voor een apparaat van over de 600 euro zijn er maar 2 jaar sofware upgrades???
Repareren is bijna onmogelijk en ze noemen zich ook nog een groen bedrijf terwijl een normale gebruiker het apparaat nog niet eens uit elkaar kan halen om het gescheiden af te voeren (accu en de rest).
Helaas klopt je verhaal niet. Ik denk dat je in de war bent met garantie wat 2 jaar is, alleen dat is voor alle merken zo.
Lees maar eens dit artikel van b.v. iCulture. https://www.iculture.nl/ios/versies/
"Apple biedt gemiddeld 5 jaar software-ondersteuning aan iPhones, soms 6 jaar als de hardware krachtig genoeg is. Dat is veel langer dan bij Android! In 2021 koos Apple er bijvoorbeeld voor om de iPhone 6S (2015) en de iPhone SE (2016) binnen de boot te houden. 6 jaar ondersteuning dus."

Gesloten