LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fitnessbank van Vikingchoice misleidend/ondeugdelijk

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Sybevanderwal74
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2021 17:25

Fitnessbank van Vikingchoice misleidend/ondeugdelijk

Ongelezen bericht door Sybevanderwal74 »

Hallo,

Ik heb advies nodig..
Aangezien de sportscholen voorlopig nog dicht zijn, anderhalve week geleden toch maar besloten om zelf de nodige materialen aan te schaffen zodat ik thuis aan de slag kan... De halters en gewichten hebben een behoorlijk lange levertijd; die komen pas over een paar maanden (verwachting is juli), maar op 09-03 de fitnessbank in ontvangst mogen nemen.

Omdat ik ook (meestal iets meer dan) fulltime werk, afgelopen zaterdag (13-03) vol enthousiasme begonnen de fitnessbank in elkaar te zetten.
Volgens website is bestelde bank opklapbaar (staat ook op mijn bon), aangezien dat ding in de garage moet staan, waar ook de fietsen staan, en eventueel een auto naar binnen moet leek mij dat wel zo handig. Tot mijn grote verbazing was de fitnessbank niet opklapbaar, gelijk geprobeerd te bellen, maar vikingchoice blijkt niet bereikbaar in het weekend, dus maar gelijk een mail gestuurd, omdat ik in de veronderstelling was dat ik de verkeerde had gekregen.

maandagmiddag (15-03) nog niets gehoord, dus besloten nogmaals te bellen. De medewerker die ik aan de lijn kreeg vertelde mij dat het gedeelte opklapbaar alleen om de rugleuning ging, dat het inderdaad erg onduidelijk op de site stond, en dat het aangepast zou worden (is ook gebeurd, staat nu verstelbaar), maar dat ik wel de juiste bank had gekregen.

Heel erg jammer, maar besloten hem dan toch maar proberen een plekje te geven. We hebben de fitnessbank met 2 man opgetild, en op z'n plek gezet.. nog eens gekeken, en besloten om hem een kwartslag te draaien. bij het voor de 2e keer oppakken brak er een direct een las af. Dus zonder ook maar enige belasting. Direct de telefoon gepakt en weer contact opgenomen. Ik kreeg het verzoek een foto te mailen, dus 2e mail verstuurd.

Gisteren eerst antwoord gekregen dat een las niet zomaar kan afbreken, dat er teveel druk op is gekomen en mogelijk het maximale gewicht is overschreden...

Ik heb geantwoord dat dat absoluut niet is gebeurd!! Dat je kan zien dat de las zeer oppervlakkig is, en niet goed is ingebrand (ben zelf lasser geweest.) en dat het gelukkig niet gebeurd is onder sporten. Ik moet er niet aan denken wat er dan had kunnen gebeuren.

Vandaag kreeg ik als antwoord dat ze al duizenden banken hebben verkocht, en dit (natuurlijk) nog nooit hebben meegemaakt, of ik een foto wil sturen van de las, en het nummer van het afgebroken onderdeel, dan sturen ze dat deel opnieuw.

Maar dat wil ik niet. Ik heb absoluut geen vertrouwen meer in het product, en bovendien voel ik mij misleid door het opklapbaargedeelte, dus ik wil gewoon mijn geld terug (betaling is nog niet gedaan), of eventueel een andere/duurdere bank die wel opklapbaar is, bijbetaling uiteraard geen probleem. Dit heb ik telefonisch gemeld, maar ze willen van niks weten, uiteraard kan ik een andere fitnessbank toegestuurd krijgen, maar dan mag/moet ik het hele aankoopbedrag bijbetalen. Ik heb uiteraard gezegd dat ik daar niet mee akkoord ga, en gewoon van de koop wil afzien, maar ik mag alleen het kapotte onderdeel opnieuw.

Volgens mij kan ik gewoon zonder opgaaf van reden al binnen 14 dagen afzien van de koop, en als het product al zo snel kapot gaat lijkt mij dat nog een hele goeie reden (ondeugdelijk), maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groet Sybe

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Fitnessbank van Vikingchoice misleidend/ondeugdelijk

Ongelezen bericht door rvjapio »

U heeft helemaal gelijk dat u de bank binnen 14 dagen retour mag sturen, maar als 'ie kapot is moet u volgens mij de leverancier eerst gelegenheid geven tot reparatie. En u wil dat niet. Daar zit het verschil.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Fitnessbank van Vikingchoice misleidend/ondeugdelijk

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je hebt 14 dagen bedenktijd, maar dit betekent niet dat je het uit mag proberen.

Idd, je moet de winkel de kans geven om te repareren. Dit moet je 2 á 3 keer doen (per defect). Lukt dit niet, dan kan je de koop ontbinden. Zie https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... beeindigen en
https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... aan-maken/ hoe.

Binnen 6 maanden moet de winkel/leverancier bewijzen dat jij de zonnebank anders is gebruikt dan waarvoor het bedoeld is (te veel druk). Na 6 maanden moet jij het bewijzen na zo'n beschuldiging dat het niet door eigen toedoen is gebeurd.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Fitnessbank van Vikingchoice misleidend/ondeugdelijk

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Je moet ze wel in gebreken stellen dat ze een defect apparaat hebben geleverd. Daarnaast voldeed het apparaat niet aan de beschrijving, de reden waarvoor je het gekocht hebt. Oplossing is een nieuw apparaat leveren of de koop ongedaan maken. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, leg dan deze kwestie aan hen voor.

Sybevanderwal74
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2021 17:25

Re: Fitnessbank van Vikingchoice misleidend/ondeugdelijk

Ongelezen bericht door Sybevanderwal74 »

De pest is dat ik de fitnessbank helemaal nog niet gebruikt heb, omdat beschrijving onjuist was. Ik heb in ieder geval bereikt dat het voor de volgende koper duidelijk is, al heb ik daar zelf niks aan.. zaak loopt nog, ze zijn er nog mee bezig, hoop nog steeds op een goeie oplossing waar iedereen tevreden mee is.

Bedankt voor de tips, kan ik zeker wat mee!

Groet Sybe

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fitnessbank van Vikingchoice misleidend/ondeugdelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
19 mar 2021 16:44
Idd, je moet de winkel de kans geven om te repareren. Dit moet je 2 á 3 keer doen (per defect). Lukt dit niet, dan kan je de koop ontbinden.
Onjuist. Er bestaat geen plicht om (meermaals) te laten repareren.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fitnessbank van Vikingchoice misleidend/ondeugdelijk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt de fitnessbank op 9 maart 2021 in ontvangst genomen en dus loopt het herroepingsrecht tot en met 23 maart 2021. Je kan dus hier een beroep op doen. Als de verkoper niet voldaan heeft aan zijn informatieplicht dan is de herroepingstermijn tot 12 maanden.

Je geef aan dat de fitnessbank opklapbaar zou zijn, maar dat niet is. Dat maakt de bank non-conform, zal niet te verhelpen zijn met herstel of vervanging, zodat je recht hebt om te ontbinden.

Tot slot, geef je aan dat de fitnessbank is beschadigd als gevolg van een oppervlakkige las. De verkoper spreekt dat tegen, maar de bewijslast ligt bij hem en ik heb nog niet een overtuigend verweer gehoord. Op dit punt is de bank non-conform en dat zal te herstellen zijn.

Ik zou dus schriftelijk de koop ontbinden. Primair op basis van het herroepingsrecht en subsidiair op basis van de non-conformiteit. Dit zou ik schriftelijk doen.
rvjapio schreef:
19 mar 2021 16:15
U heeft helemaal gelijk dat u de bank binnen 14 dagen retour mag sturen, maar als 'ie kapot is moet u volgens mij de leverancier eerst gelegenheid geven tot reparatie.
Onjuist. De koper kan de koop herroepen, ook als ze je een non-conform product hebben geleverd.
Seinhuis schreef:
19 mar 2021 16:44
Je hebt 14 dagen bedenktijd, maar dit betekent niet dat je het uit mag proberen.
Onjuist. Een consument mag het product wel uitproberen.
Seinhuis schreef:
19 mar 2021 16:44
Idd, je moet de winkel de kans geven om te repareren. Dit moet je 2 á 3 keer doen (per defect).
Ook onjuist. Bij non-conformiteit heb je in de eerste trap recht op herstel of vervanging. Dat betekent dat je hieruit in beginsel mag kiezen. En in de tweede trap heb je recht op ontbinding of prijsvermindering. Ook hier mag je in beginsel uit kiezen.
Petra1987 schreef:
20 mar 2021 08:03
Je moet ze wel in gebreken stellen dat ze een defect apparaat hebben geleverd.
Onjuist. Een ingebrekestelling is pas nodig op het moment dat je het apparaat op hun kosten door een ander wilt laten herstellen.

Gesloten