LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Forelle.com: consumentenrecht bij retour

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
tammie.lijbers
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2020 21:57

Forelle.com: consumentenrecht bij retour

Ongelezen bericht door tammie.lijbers »

Reeds heb ik een aankoop gedaan bij forelle.com. Dit is een Nederlandse website voor honk- en softbalspullen. Nu heb ik een online bestelling gedaan, maar wil ik deze retour doen. Alleen toen ik gister naar de algemene voorwaarden ging kijken, zag ik dat ik twee keuzes heb: omruilen, of tegoed voor een latere aankoop als retourbetaling. Nu heb ik mij een beetje ingelezen, en gezien dat het consumentenrecht stelt dat de terugbetaling gedaan dient te worden, middels de zelfde betaalmethode.
Geldt dit ook wanneer er in de algemene voorwaarden anders wordt vermeld?
Ik wil graag mijn geld terug omdat de website niet iets anders heeft waar ik ruim €200 aan uit zou willen geven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Forelle.com: consumentenrecht bij retour

Ongelezen bericht door berndv »

Wat ik kan zien is het een in Nederland gevestigde zaak, dus moeten ze zich ook houden aan de regelgeving in Nederland. Hun voorwaarden omtrent het recht op retour kloppen van geen kant. U kunt ze gewoon met de regels om de oren slaan, die gelden namelijk ook voor hun. Ze mogen zich er niet van af maken met een tegoedbon, zoals ze zelf in hun voorwaarden aangeven.

Dit zegt consuwijzer over hoe je met het product om moet gaan in de bedenktijd:
Mag ik mijn aankoop uitpakken en uitproberen tijdens de bedenktijd?
Tijdens de bedenktijd mag u de verpakking openmaken. En u mag het product uitproberen of passen, net als in een normale winkel. Maar u mag niet meer doen dan nodig is om het product te kunnen beoordelen. U mag bijvoorbeeld een broek passen. Maar u mag de broek niet dagen lang dragen en weer terugsturen. Deed u dit toch? En werd het product daardoor minder waard? Dan mag de verkoper de prijs verminderen. Hij moet dit wel eerst tegen u zeggen.

Mag ik de verpakking stukmaken?
Het is de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. En als u het product terugstuurt, moet u het weer netjes inpakken. Maakt u de verpakking stuk? En was de verpakking makkelijk te openen, zonder het stuk te maken? Dan kan het redelijk zijn dat de verkoper u kosten in rekening brengt.
Zij stellen dat je het niet mag dragen en "als nieuw" terug moet sturen.

En over het terugbetalen zijn ze ook duidelijk:
Welk bedrag moet ik van de verkoper terugkrijgen?
De verkoper moet u het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen. Bezorgkosten zijn de kosten die u hebt betaald om het product thuis af te laten leveren. Stuurt u een deel van uw bestelling terug? Dan hoeft de verkoper de bezorgkosten niet terug te betalen. Bijvoorbeeld: u hebt twee broeken gekocht en u stuurt er één terug.

De verkoper moet u terugbetalen op dezelfde manier als u hem betaalde. Betaalde u bijvoorbeeld met een boekenbon? Dan krijgt u weer een boekenbon terug. Een andere manier mag ook, als u dit ook goed vindt.
Voorwaarden zijn leuk, maar moeten wel aan de wet voldoen, en dat doen deze dus duidelijk niet.

Gesloten