Garens vergelijken.

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Volgens mij heeft u dan minder bolletjes nodig dan aangegeven staat, maar wat 🧶 betreft ben ik maar een leek.
U kunt bolletjes die u over hebt, toch nog retourneren als u de bon bewaart?

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik zou gewoon een reeds vervaardigde trui kopen. Hoeft u dit niet uit te zoeken en scheelt u ook nog een hoop werk. Kostbare tijd die dan vrij komt.....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom vraag je dat niet gewoon aan de leverancier? Die zal er verstand van hebben, neem ik aan.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Methusalah »

Logica vertelt mij dat de lengte eis nogal hard is aangezien je het zelfde aantal steken gebruikt voor het zelfde resultaat. De dikte daarentegen gaat voor een andere resultaat zorgen als je niet compenseert met het aantal steken. Het is dus compleet de vraag wat je einddoel is in deze.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
10 jun 2021 13:12
Waarom vraag je dat niet gewoon aan de leverancier? Die zal er verstand van hebben, neem ik aan.
Als ik het goed begrepen heb, koopt Breien nogal eens breigaren bij Zeeman. Prima kwaliteit, maar ik geloof niet dat het personeel daar veel verstand heeft van de hoeveelheid wol die je nodig hebt voor een bepaald patroon :D

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Lowieze »

J. Deltoer schreef:
10 jun 2021 13:07
Ik zou gewoon een reeds vervaardigde trui kopen. Hoeft u dit niet uit te zoeken en scheelt u ook nog een hoop werk. Kostbare tijd die dan vrij komt.....
Tuurlijk, je kunt ook een speelgoedautootje kopen i.p.v. het hele weekend besteden aan het bouwen van een Lego auto, maar ja….. als het nou je hobby is.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Breien heb ik nooit geleerd, maar met dikker garen heb je minder steken nodig om dezelfde breedte te bereiken als met dunner garen. Welke invloed dat heeft op de gebruikte lengte durf ik niet te zeggen. Het zou best kunnen dat het gewicht ongeveer hetzelfde is.

Heb je van beide diktes toevallig nog iets liggen in de voorraad restbolletjes? Dan zou je even twee proeflapjes kunnen breien om het verschil te zien.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik denk dat je het beste naar een crea winkel of hobby winkel kan gaan. Over het algemeen geven echte winkels je beter advies, en je kunt zien wat je koopt. Meestal zitten de crea/hobby winkels aan de rand van de stad of winkelstraat. Google (maps) weet hun vast wel te vinden.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
10 jun 2021 13:42
Moneyman schreef:
10 jun 2021 13:12
Waarom vraag je dat niet gewoon aan de leverancier? Die zal er verstand van hebben, neem ik aan.
Als ik het goed begrepen heb, koopt Breien nogal eens breigaren bij Zeeman. Prima kwaliteit, maar ik geloof niet dat het personeel daar veel verstand heeft van de hoeveelheid wol die je nodig hebt voor een bepaald patroon :D
Ik geloof niet dat het hier over Zeeman gaat... :D
Bij de website van een leuke haak-/breigarenleverancier

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Moneyman
“……heb ik een heel mooi breipatroon gevonden …”

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
10 jun 2021 13:55
@Moneyman
“……heb ik een heel mooi breipatroon gevonden …”
:oops: :D ik wist het, ik had me niet met breien en garens moeten bemoeien :mrgreen:

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inmiddels is duidelijk dat het garen is gekocht in de "plaatselijke fourniturenzaak" :D

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door gosewijn »

breien schreef:
10 jun 2021 13:54

Veel keuze had ik niet meer. Wel heel mooi garen voor een spotprijsje.
Ik heb met dit garen eerder gebreid. Het breit enorm uit. Mijn vest van hetzelfde garen kon heel gemakkelijk uit 5 bollen.
Dan doe je toch iets verkeerd , of je hebt een hele losse hand met breien . Ik zou dan wel adviseren een topje onder de trui te dragen :roll:

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Meiklokje »

@Moneyman, bij zelfkennis begint de wijsheid blijft een waarheid als een koe :D

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
10 jun 2021 13:57
Lowieze schreef:
10 jun 2021 13:55
@Moneyman
“……heb ik een heel mooi breipatroon gevonden …”
:oops: :D ik wist het, ik had me niet met breien en garens moeten bemoeien :mrgreen:
En dan tóch doen... :lol: :lol:

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Wordt eens lid van een breisite met veel breisters die weten wel raad met dit soort vragen.
Ik brei al 70 jaar, bij ons ging het om de grammen en niet om de meters. Dus een trui 10 bolletjes van 50 gram.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lowieze schreef:
10 jun 2021 13:46
J. Deltoer schreef:
10 jun 2021 13:07
Ik zou gewoon een reeds vervaardigde trui kopen. Hoeft u dit niet uit te zoeken en scheelt u ook nog een hoop werk. Kostbare tijd die dan vrij komt.....
Tuurlijk, je kunt ook een speelgoedautootje kopen i.p.v. het hele weekend besteden aan het bouwen van een Lego auto, maar ja….. als het nou je hobby is.
Eens, ik vind van mezelf dat ik best flexibel ben om me te verplaatsen in de denkwijze van anderen, maar hier kom ik nog wat flexibiliteit te kort omdat ik het veel praktischer vind een kant en klare trui te kopen dan kostbare tijd te vermorsen aanzoiets. Als je nu in de armoede zit okay, maar dit is toch pure zonde... Maar goed dat heb ik ook met punniken, puzzels leggen en diamantschilderen

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Sira »

Vaak staat er in een patroon vermeld uit hoeveel steken een lapje van 10 x 10 cm bestaat. Dus brei een proeflapje en tel de steken. Dan weet je of je meer of minder garen nodig hebt (of dikkere/dunne pennen).

Toch is het verstandig om enkele bollen meer te nemen. Mocht je namelijk toch tekort komen dan weet je zeker dat de bollen hetzelfde verfbad hebben gehad.

Belangrijk om te weten: wijkt het aantal steken in 10 x 10 cm erg af met de beschrijving, neem dan niet de gok om door te gaan, want de trui wordt of véél te groot of véél te klein, dus dan overstappen op andere dikte pennen, anders is alles zonde van het werk.

Fleur9
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2021 12:12

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Fleur9 »

Als ik het goed heb is breien tegenwoordig een hobby. Is zelfs vaak duurder dan een kant en klaar gekochte trui. Inderdaad is een trui voor een volwassene gemiddeld 10 tot 12 bolletjes van 50 gram. Ik koop altijd iets meer voor alle zekerheid

Borg Queen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 sep 2017 14:52

Re: Garens vergelijken.

Ongelezen bericht door Borg Queen »


Gesloten