Geen kroketje meer voor kinderen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een verkoopverbod is prima. Kinderen kunnen dan zelf geen fastfood kopen. Op dat verjaardagsfeestje kan dan nog steeds friet geserveerd worden.

Nevyn
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Nevyn »

De bemoeizucht van de overheid begint door te draven.
Waarschijnlijk hebben ze na 2 jaar Corona de smaak te pakken.
Ze hebben in ieder geval geleerd dat het grootste gedeelte van de bevolking als makke schapen volgt.

DeZevendeHenk
Berichten: 791
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Als kinderen steeds zwaarder worden is het niet zo gek dat de overheid op zoek gaat naar manieren om dat probleem terug te dringen. Het is de taak van de overheid om ongewenste maatschappelijke ontwikkelingen aan te pakken en over wat gewenst en ongewenst is kan iedere vier jaar worden gestemd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door sjohie »

Artikel 22 van de grondwet zegt, "de overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.". Kortom daar zit een positieve actie in gedefinieerd, ze moeten ergens aan werken. Dus in dat kader snap ik het wel. Het is alleen wel weer typisch dat ze kiezen voor een makkelijk te maken regeltje vanuit Den Haag. Remkes stelde in zijn stikstofrapport niet voor niks, dat de overheid beter minder praktisch kan bepalen, maar beter strategische einddoelen kan stellen, met duidelijke ijkmomenten, en ultimo een gevolg als die einddoelen niet gehaald worden.

Dus niet dit, maar stellen dat per 01-01-2027 kinder obesitas gehalveerd is, en als dat niet zo is, volgt er verplichte gymles buiten schooltijden, gevolgd door verplichte dieet- een kooklessen voor de ouders.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op de middelbare zoon van mijn school mag je de eerste 2 jaar niet buiten de deur tijdens pauze’s. Die leeftijden gaan dus al niet naar een fastfoodketen om te gaan lunchen. We gaan ze 1 tot 2 keer per jaar met een groepje langs de gele M om gezamenlijk wat te gaan eten. Dat ga je dan automatisch mee verbieden.
Als je als ouder je kind niet in het gareel kan houden en niet kan voorkomen dat je kind dingen doet die niet zou moeten, dan zou je bij jezelf ten rade moeten gaan of de opvoeding wel lukt. Dan hoeft de overheid niet te generaliseren.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Lowieze »

“(…) Maar je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat kinderen tot hun achttiende geen patatje meer mogen kopen, zei zorgdeskundige Adelaar, een van de auteurs van het rapport, vanmorgen in het NOS Radio 1 Journaal.

Hij vindt dat fastfood hetzelfde moet worden bekeken als alcohol en tabak. Het is ook zeer schadelijk voor de gezondheid en je moet voorkomen dat mensen er al op jonge leeftijd mee beginnen.”

De waanzin ten top. Dan de friteuses etc. ook maar thuis verbieden voor kinderen jonger dan 18. Je moet de ouders er op aanspreken, zolang die het slechte voorbeeld geven door te vet, te veel suiker, te weinig groente en fruit etc. te eten, heeft dit verbieden weinig zin.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lachgas verbieden vond het CDA niet nodig, als ik me niet vergis. Dan vind ik dit voorstel wel opmerkelijk.

Overigens heb ik er geen moeite mee als de verkoop van fastfood tout court aan banden zou worden gelegd. Onlangs ging in de trein een jongeman tegenover mij zitten met een onwelriekende bak deegwaren (zg. "pasta"). Ik ben ergens anders gaan zitten, want ik vond die walm onverdraaglijk misselijkmakend.

Nieuwspaal heeft er inmiddels een eigen draai aan gegeven.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sinds wanneer is friet fastfood?

Ze kunnen beter meer gym geven op school.

Onkruid71
Berichten: 2689
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik vind dat maar niks.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
19 apr 2022 14:24
Sinds wanneer is friet fastfood?

Ze kunnen beter meer gym geven op school.
Volgens mij is friet altijd fastfood geweest:
Wat houdt fastfood in?
goedkoop voedsel dat snel bereid wordt. voedsel dat snel bereid en geserveerd wordt of te serveren is en relatief goedkoop is, meestal snacks, bijvoorbeeld friet, frikadellen of hamburgers.
wikipedia

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Verbod op kaviaar en kreeft voor de minima vind ik volkomen terecht. Het brengt deze mensen in de financiële problemen, waardoor ze weer een beroep op de schuldhulpverlening moeten doen.

Verbod op junkfood voor jongeren, in 1 woord bezopen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door newmikey »

Nevyn schreef:
19 apr 2022 13:32
De bemoeizucht van de overheid begint door te draven.
Waarschijnlijk hebben ze na 2 jaar Corona de smaak te pakken.
Ze hebben in ieder geval geleerd dat het grootste gedeelte van de bevolking als makke schapen volgt.
Hoe komt u aan deze onzin? Hoezo "bemoeizucht van de overheid"? Dit is een groepje neuspeuteraars van een politieke partij, niets met "de overheid" te maken.

En wie zijn toch die "ze" die de smaak te pakken hebben? Zou u niet eerst eens een klein boekje (misschien met tekeningetjes) moeten lezen waar u het onderscheid tussen politieke partijen, 2e kamer en regering wordt uitgelegd?

En met die "makke schapen" opmerking diskwalificeert u zich al helemaal. Dus de volgende keer als u voor rood licht komt, rijdt u gewoon maar door want u bent uiteraard niet zo'n "mak schaap"...

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

angel1978 schreef:
19 apr 2022 14:28
Lady1234 schreef:
19 apr 2022 14:24
Sinds wanneer is friet fastfood?

Ze kunnen beter meer gym geven op school.
Volgens mij is friet altijd fastfood geweest:
Wat houdt fastfood in?
goedkoop voedsel dat snel bereid wordt. voedsel dat snel bereid en geserveerd wordt of te serveren is en relatief goedkoop is, meestal snacks, bijvoorbeeld friet, frikadellen of hamburgers.
wikipedia

Nou zo goedkoop is friet volgens mij niet. En ook die snacks zijn helemaal niet goedkoop.

En als je thuis de friet in de airfryer doet, is het ook nog niet snel bereid.

Dus wikipedia moet aangepast worden.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als ik in een stad of dorp loop dan is 99% van het eten wat te koop is ongezond.

Misschien moet de overheid iets aan de aanbod doen. Tegelijkertijd is dit lastig vanwege de vrije handel.


Tja, een oplossing, moeilijk...?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Hoop flauwekul, ouders bepalen wat de kids eten en niet een of ander dom partijtje.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Jablan »

Ach, het idee is door de eigen partij al afgeschoten. Belasting op suiker en/of vetten lijkt effectiever te zijn om het doel te bereiken. Ik schrijf 'lijkt' omdat ik op dit moment niet de cijfers uit het VK kan vinden hierover.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die Denktank moet nog maar eens gaan nadenken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier bij de supermarkt een nieuwe rage : lagere school kinderen jatten een hoeveelheid suikerzakjes uit de koffiehoek en gooien deze buiten één voor één in hun keel.😱

Dit alles is de verantwoordelijkheid van ouders , ook dat hun lieve Pietje met een mes loopt.
De supermarkten liggen stampvol met suikerwaren.
En fastfood is daar waar je kijkt, overal.

Opvoeden is de basis en dat al van kleins af aan en ouders hebben een voorbeeldfunctie.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
19 apr 2022 15:33
Hoop flauwekul, ouders bepalen wat de kids eten en niet een of ander dom partijtje.
Ja en nee. Thuis over het algemeen wel, maar eenmaal weg van thuis niet meer.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen kroketje meer voor kinderen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ben ik niet met jou eens..... andere mensen dan ouders hebben niks over je kids te zeggen. Ook niet tijdens onderwijspauze.

Plaats reactie