Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
GuusW
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:34

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door GuusW »

Beetje overdreven. Als ik 16 watt permanent aan heb dan kost dat bij een dure elektraprijs van 35 ct per kwu 49 euro en niet 150.
Dag en nacht de tv aan kost idd € 180 euro

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

In 2017 mijn zus en zwager die toen zo'n kastje kregen hier al op attent gemaakt. Zij gingen dan maar naar de eco stand totdat ze een Next kregen bij een duurder abonnement . Ook op de website van Ziggo stond toen al een artikel over het hoge stroomgebruik. En daarin is niets veranderd.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/tel ... by#Horizon

Erikdepooter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mei 2018 15:14

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Erikdepooter »

En zo komt dus de desinformatie in de wereld!

Het is waar, dat dit kastje in de "hoogste" standbystand een dergelijk hoog stroomverbruik laat zien.
Maar:
1. Je kunt het kastje als je geen TV kijkt ook helemaal uit zetten (bijvoorbeeld de stekker eruit trekken). Betekent wel even geduld als je het weer aan zet, maar dat was juist de reden van die standby-gemaksstand.
2. Er vanuit gaande, dat je kastje in de huiskamer staat, heb je daar 8 maanden per jaar verwarming nodig. Dat is dus gas verstoken MINUS die kilowatts van dat kastje. Want het verbruik manifesteert zich als warmte. Met zelfs een aanzienlijk beter rendement van bijna 100% dan de CV-ketel op zolder, waarvan alle rendementsverlies via de schoorsteen verdwijnt of in de zolderruimte onbenut blijft.

Matts
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 sep 2021 09:32

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Matts »

:oops: Ik kan het kastje niet op ECO zetten omdat ZIGGO de Amsterdamse klanten vorig jaar VERPLICHT van analoge tv naar digitale tv heeft gedwongen over te gaan. Nu komt er een verzwakt internetsignaal uit de voormalige analoge KABELAANSLUITING !! Zet je het kastje op eco dan duurt het ca. 8 minuten voordat er een scherp tv-beeld komt. Als er al een tv-beeld komt want dit systeem geeft veel storingen. Vroeger zette ik de mediabox 's avonds gewoon uit. Dan er helemaal geen sluipverbruik. ZIGGO bedriegt de klanten dus echt met de reclame dat ze duurzaam en groen zijn. We betalen ons niet blauw maar in ieder geval wel oranje :oops:

AARTDENBOER
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2022 13:17

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door AARTDENBOER »

Heb ook deze energie misbruiker.
Bij eerste levering gevraagd om hem om te ruilen i.v.m. het geproduceerde bromtoon/geruis en de warmte die hij afgeeft (is dus extra energieverspilling).
De Mediabox XL doet wel wat hij moet doen, maar doordat Ziggo het analoge radiosignaal heeft weggenomen, moet nu deze XL ook voor het gebruik de radio de hele dag aanstaan.
Gedurende de nacht uitzetten betekend inderdaad 8 minuten wachten en heb dan wel geduld! Tussentijds een toets indrukken betekend dat de opstart ontregeld wordt en ben je weer 8 minuten kwijt.
Eerste XL omgeruild, weer dezelfde problemen. Heb de moed maar opgegeven, binnenkort krijgen ook wij een glas aansluiting en dan maar switchen naar KPN. Ziggo vraagt dan; zijn wij goed bezig? Nee dus, maar de enquête biedt geen ruimte om het echte probleem te vermelden.

rooie60
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:12

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door rooie60 »

En hoe zit dat met de NEXT box,dáár lees ik niks over???

Hannie van Ieperen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2005 14:11

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Hannie van Ieperen »

Ja, ik ben in het bezit van een mediabox XL van Ziggo en weet sinds enkele weken dat het een energieslurper is. Ik heb bezoek gehad van een energiecoach (initiatief van de Gemeente) en die constateerde dat mijn veel te hoog elektrisch verbruik te wijten was aan de mediabox. Inmiddels Ziggo hierover benaderd en ik wacht nog op antwoord. Bijbetalen voor een andere mediabox doe ik niet. In dat geval ga ik over naar een andere provider.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Moneyman »

rooie60 schreef:
23 mar 2022 14:22
En hoe zit dat met de NEXT box,dáár lees ik niks over???
Kijk eens naar de specificaties dan :roll:

De Next verbruikt veel minder stroom.

Kio11
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2020 12:05

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Kio11 »

Ik weet niet welke verbinding jullie hebben, maar die drie minuten opstarttijd zijn schromelijk overdreven!
Bij mij gaat het in ieder geval véél sneller in de ecomodus.

velde046
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2010 13:25

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door velde046 »

Ik snap jullie berekening niet. Als ik ervan uit ga dar de specs van Ziggo kloppen, dan kom ik bij 24 uurs gebruik aan staan:
365 x 24 = 8760 uur
8760 x 12 watt = 105.120 watt
105.120 : 1000 = 105,12 kWh
105 kWh x 0,70 euro (tarief Essent incl. Belastingen)= 73,58 Euro per jaar.

Hoe komen jullie dan aan 100 tot 147 Euro per jaar in standby als mijn berekening klopt en die bij fulltime aan op minder dan 75 kom? Misschien maak ik een denkfout, dan hoor ik dat graag, maar voor mijn gevoel klopt er dan ergens iets niet. Dit zijn de verbruikscijfers van Ziggo…
Stroomverbruik van de Mediabox Next
Verbonden met een netwerkkabel Verbonden via draadloos netwerk
Aan 11,16 Watt 11,84 Watt
Stand-by: Snelle start 9,29 Watt 11,12 Watt
Stand-by: Trage start 1,59 Watt 1,55 Watt
Stand-by: Eco-modus 0,34 Watt 0,36 Watt

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Moneyman »

velde046 schreef:
23 mar 2022 16:40
Misschien maak ik een denkfout, dan hoor ik dat graag, maar voor mijn gevoel klopt er dan ergens iets niet. Dit zijn de verbruikscijfers van Ziggo…

Stroomverbruik van de Mediabox Next
Tsja, als je gaat rekenen met de cijfers van de Next (waar dit topic niet over gaat), snap ik wel dat je berekening op een veel lager bedrag uitkomt...

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Velde046, het gaat niet over de Next maar om de Mediabox XL die ook volgens Ziggo zelf 34 tot 50 Watt gebruikt. dat is 3 tot 4 keer zoveel als de Next

velde046
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2010 13:25

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door velde046 »

Was dus geen denkfout maar leesfout... werd getriggerd door iemand die het had over de Next.... dus daarna niet goed gelezen dat het om de XL ging.... nee dat was inderdaad een naar ding dat stroom vrat, ben erg blij met de Next...

Arienoldus
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2022 14:14

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Arienoldus »

Bizar dat dat nu pas is opgevallen , was op diverse FB groepen al heel lang bekend dat hij 60Watt continu verbruikte
Ik heb hem heel snel vervangen voor de Next , de software was ook een verschrikking ( in het begin)
Wat mij het meest verbaast is dat Ziggo er nu wel mee wegkomt dat ze steeds minder aanbieden voor meer geld ( geen F1 , HBO en dergelijke)
wat vroeger standaard in het (duurdere) abonnement zat ,

Arie,

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

ACRijkhof schreef:
22 mar 2022 19:24
Radar is toch niet korrect in de kosten berekening voor het stroongebruik van het Ziggo TV modem.
1/ De kostprijs van 1 kWh is voor de kleingebruiker €0,23 (mogelijk hoger i.v.m. gestegen energiekosten) maar geen €0,63.
2/ Het aan u opgegeven stroomverbruik, gemeten door een gebruiker, is lang niet hetgeen ik meet. De aangever heeft waarschijnlijk de z.g. power factor (cos Phi) verward met het stroonverbruik in Ampere.

Mijn metingen zijn als volgt:
0,02 Amp Cos Phi 0,62. Bij 230VAC is dat 28Watt (wel hoog maar niet alarmerend)
per jaar 24x365 uur komt dat uit op 7860x28 / 1000 = 24,5 kWh
kosten: 24,5 x €0,23 = €5,6 per jaar.
Je vergist je een factor 10. 7860x28/1000 is bij mij 220 kWh. Dat kost je bij ouderwetse kWh prijs (€0,23) €50,60. En volgend jaar 2 á 3 keer zo veel.

Ruud007
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2022 19:37

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Ruud007 »

Ik heb zelf de Next maar eerder wel de XL gehad. Ik geloof best dat deze overdadig veel energie verbruikt in rust maar de gegevens die gepresenteert werden trek ik toch wel in twijfel. Tenzij ik het natuurlijk verkeert interpreteer. Ook mogelijk. Maar de meneer gaf aan dat hij een verschil van 33% verbruik bemerkte tussen het kastje wel of niet aan. Dat is dus 25% meer verbruik. De vraag is natuurlijk 25% van wat?? Dat werd niet geduid. Maar ok, gemiddeld huishouden 4 personen 3900kWh per jaar, 25% daarvan is 975kWh / 8760 uren per jaar is 111Watt opgenomen vermogen. Dit gedurende een uur geeft dus een stroomopname van 111Wh. Op zich al heel veel, begrijp me niet verkeerd maar in het programma werd gesproken over 630Wh. Dat betekend dus dat een apparaat gedurende een uur 630Watt aan elektrisch energie opneemt uit het net. Het apparaat is in rust dus het meeste van dat vermogen zal opgezet worden in warmte. Denk aan een magnetrom op de stand 600watt een uur lang. Het lijkt me toch dat de kast waar de XL box in staat heeel warm zal worden (80-90 graden??). Lijkt me wat sterk. Toen gingen we naar de studio en raakte ik compleet de weg kwijt.....
Als eerste de prijs € 0,63 per kWh. Ik vermoed dat jullie de allerhoogste prijs hebben genoemd die je kon vinden maar dat lijkt lijkt me zeker niet de gemiddelde energie prijs. Ik betaal van 1 april € 0,27ct per kWh. Maar dan nog, toen werd de som: 0,63 x 0,63 x 365 = ca. 149,47 per jaar aan kosten. Dit is een benadering uw kwam ergens op € 144,-. Maar dat klopt al helemaal niet. Er werd gesproken over Wh. Dat betekend dus dat het gesugereerde vermogen ieder uur in rust opgenomen zou worden. Dus moet dat vermogen nog wel even met 24 vermenigvuldigd worden. Dat geeft dus de som 0,65Wh x 24h x € 0,63 x 365 = € 3.587,22.... Lijkt me ook niet toch? Wat dan? Misschien bedoelde u dat deze 630Wh gedurende 24 werd opgenomen? Maar dan zou de eerste rekensom dus door 24 gedeeld moeten worden 144 / 24 = € 6,-. Dat kan ik me best voorstellen maar lijkt me geen reden om er een programma item aan te wijden toch? Al met al kan ik er geen chocolade van maken. Maar nogmaals mischien begrijp ik de gepresenteerde gegevens niet goed. Ik ben maar een gemiddelde "Jan met de Pet" dus als dat voor mij geldt zal dat vast voor heel veel meer menesen gelden.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door grun »

Voor degenen die liever een Next hebben dan een MediaboxXL: op onderstaande link kun je je interesse aangeven. Het kost wel 50 cent per maand, maar het stroomverbruik wordt minder.
https://www.ziggo.nl/televisie/mediabox ... ulier-next

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

grun schreef:
23 mar 2022 22:44
Voor degenen die liever een Next hebben dan een MediaboxXL: op onderstaande link kun je je interesse aangeven. Het kost wel 50 cent per maand, maar het stroomverbruik wordt minder.
https://www.ziggo.nl/televisie/mediabox ... ulier-next
Nee, er staat ;'Afhankelijk van je huidige abonnement ga je met de Mediabox Next misschien 50 cent per maand meer betalen;....

BB1978
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2022 09:59

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door BB1978 »

En dan zet je hem op eco-modus en dan valt hij uit en start ook niet meer op. Bedankt Ziggo.

Hannie van Ieperen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2005 14:11

Re: Heb jij een stroomslurpend Ziggo tv-kastje in huis?

Ongelezen bericht door Hannie van Ieperen »

Ik ga de mediabox XL omruilen voor de Next. Inmiddels heb ik alles op eco-stand staan en zet ik de mediabox uit wanneer ik geen tv kijk. Nu blijkt hoe lastig het is dat je alleen tv kunt kijken met ingeschakelde mediabox.

Plaats reactie