Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
soepel
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2023 14:31

Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door soepel »

Hallo, ik heb een douchecabine waarbij het onder de deur is gaan lekken.
In tegenstelling tot de cabines van tegenwoordig, die vnl. profielloos glas hebben, zit mijn deur en ook de hele cabine in een profiel.
De deur hangt dus in profiel in het profiel van de cabine en nu zit er dus ruimte tussen het deurprofiel en het cabine-profiel.
De anti-lekstrips die momenteel te koop zijn schuif je gewoon over het glas heen, maar dat is dus bij mij niet mogelijk.
Het profiel, waar mijn deur inhangt is 12 mm; ik zou een lekstrip voor glas van 12 mm dikte kunnen nemen en die om het profiel doen/lijmen, maar het is vrij moeilijk om aan een profiel van 12 mm te komen (ze zijn er wel, 10-12 mm).
Vervolgens zou dit dan, bij het dichtdoen van de deur óver het grondprofiel moeten gaan, normaal de vloer, en de lekstrip aan de binnenkant van de cabine over de opening moeten vallen.
Heeft iemand soortgelijks meegemaakt en is er 'n oplossing voor?
Ik weet eigenlijk ook niet precies hoe het voorheen in elkaar zat.
Vreemd trouwens, dat er voor mijn situatie (cabine is ± 15 jaar oud), geen oplossingen mogelijk zouden zijn.

Met vriendelijke groet,
Frans

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien doet een kitlaag het. Er is schijnbaar wat speling ontstaan door de jaren heen.

soepel
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2023 14:31

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door soepel »

Dank je, maar 'n kitlaag zal de opening onder de deur, tussen deurprofiel en grondprofiel, niet overbruggen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hangt de deur nog wel goed in het profiel van de deuropening?

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wij hebben in onze vorige woning een vergelijkbare situatie gehad, als onze oudste ging douchen werd de hele vloer buiten de cabine nat.
Volgens mij liep het water van zijn elleboog rechtstreeks op de deur en van daaruit in de kier daaronder. Dat werd anders als hij (net als de anderen) zichzelf net een kwartslag draaide + de douchekop iets anders richtte waardoor de straal dus niet meer rechtstreeks op de douchedeur gericht werd.

soepel
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2023 14:31

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door soepel »

De deur hangt zeker goed in het profiel, Lady1234, maar dan nog, denk ik dat er iets tussen deur en grondprofiel moet. Alsof er 'n rubber lip onder op de deur moet die over het grondprofiel valt, als de deur dicht is; ik vergelijk het grondprofiel nu even met de vloer.
Er zit minstens 4 mm ruimte tussen deur-in-profiel en doucheprofiel.
Bij de douchecabines van nu, die vrij glas hebben dat alleen aan één kant aan 2 scharnieren hangt, schuift men gewoon zo'n lekprofiel over het glas; je hebt ze in 5, 6, 8 mm en die strip met lip sluit dan mooi op de vloer aan.

soepel
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2023 14:31

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door soepel »

Bedankt voor de tip, Harrie!

Kokka1
Berichten: 397
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

@ soepel, wellicht kan je op de website van de fabrikant de montageinstructie downloaden. Misschien dat je daarop kan zien of er bij jou misschien een onderdeel ontbreekt.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

soepel schreef:
26 jan 2023 12:22
Bedankt voor de tip, Harrie!
En, hoe ging het douchen ?

soepel
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2023 14:31

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door soepel »

Prima!

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Ik heb bij Hornbach een soort "drempeltje" gekocht. ca3 cm, breed, 1 mtr lang en ? 3 mm hoog. De douchedeur komt hier nu tegenaan, en het gros van de lekkage gaat over dat drempeltje de douchebak in. Kostte een paar €uro

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door rwolters »

Harry Breda schreef:
30 jan 2023 16:41
Ik heb bij Hornbach een soort "drempeltje" gekocht. ca3 cm, breed, 1 mtr lang en ? 3 mm hoog. De douchedeur komt hier nu tegenaan, en het gros van de lekkage gaat over dat drempeltje de douchebak in. Kostte een paar €uro
Kan je een linkje naar dat drempeltje plaatsen? (Of typenummer van Hornbach). Mijn stiefmoeder heeft een vergelijkbaar probleem waarvoor ik een oplossing zoek.

PNij
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 feb 2022 19:17

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door PNij »

Die drempeltjes zijn bedoeld om een naad bij pakketvloeren te overbruggen maar natuurlijk ook te gebruiken onder douchceldeuren of bovenop raamkozijnen zodat minder water op glas drupt.

soepel
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2023 14:31

Re: Hoe maak ik mijn douchedeur lekvrij?

Ongelezen bericht door soepel »

Het drempeltje gaat bij mij niet werken, omdat bij mijn deur het boven- en onderscharnier zo'n 20 cm. v.d. kant af zitten, d.w.z. er zit 'n draaipunt boven op de deur en onder aan de deur. De lip of drempel zal, bij het (naar buiten) openen van de deur, aan de deurknop-kant van het grondprofiel wegdraaien en aan de andere kant de douche indraaien. Zou over de vloer geen punt zijn, maar er zit dus dat profiel (én de opening tussen deur en profiel).

Plaats reactie