LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Paulwitte182
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2015 17:12

Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door Paulwitte182 »

Hallo Forummers, PostNL/TNT,

graag wil ik mij hier melden om ik met een principieel probleem zit.
Na enig geGoogle, blijkt dat ook heel veel mensen dit probleem hebben met pakketdiensten en de afdeling inklaringen ( die invoerkosten op je bestelde pakketje hengsten )

Nu heb ik zelf een speciaal onderdeel voor mijn speciale auto gekocht in Japan, omdat mijn auto nóóit in de EU is verkocht. Kosten van het eigenlijke product 21,94 euro, vervoerskosten 10,92 euro.

Nu heb ik bij thuiskomst een 'niet-thuis' kaartje op de mat gevonden met de boodschap er een pakketje bij mij klaar ligt en een bedrag moet betalen van 24,01 euro ?! (7 euro belasting (28,10%!!!!!!!!) en 17,01 euro inklaringkosten?? ) Ik snap dat Nederland invoer belasting mogen vragen, maar als dit gelijk ligt aan de aanschaf prijs zet ik erg mijn vraagtekens bij de gang van zaken. Waarschijnlijk word het bedrag bepaald met een "ezeltje prik" methode? Afijn.

Ik heb mij tot de klanten service van PostNL gewend en die (zouden) mij doorverwijzen naar Afdeling inklaringen die dit invoerrechten op mijn pakketje hebben bepaald.
Het telefoon nummer wat ik van deze persoon heb gekregen - 0900 0990. Blijkt dit nummer gewoon hun eigen klantenservice nummer te zijn! Deze persoon dacht vast; "Zo, daar ben ik ook mooi weer vanaf". Erg behulpzaam dus..... NIET!

Telefonisch contact gelegd met een vriendelijke jonge dame die mij uitlegde dat het probleem niet lag bij hun, maar dat Afdeling Inklaringen van de Douane mij verder te woord konden staan omdat invoerrechten hun ding is en dus ik mij tot hun moet richten met dit probleem. Ze gaf toe dat de Afdeling inklaringen en PostNL/TNT een directe samenwerking had, maar dat de geen nummer kon doorgeven van hun collega's. Beetje vreemd dat ze wel precies weten bij wie ik met dit probleem moet zijn, maar verder geen telefoonnummer of mailadres kan overleggen. Mijn andere optie was volgens haar het bedrag gewoon te betalen en in beroep te gaan. Lekker is dat. Ik krijg nu al geen gehoor met een vraag "waarom", laat staan als de kous al af is !

Na wat zoek opdrachten in Google te hebben ingevoerd kreeg ik een nummer dat direct naar de klantenservice van "Afdeling Inklaringen" kreeg ik een amateuristisch bandje dat dit inderdaad de Afdeling Inklaringen was maar echter het telefoonnummer gewijzigd is. Ik moest 0900-0570 bellen. Dit is dus het Track&Trace nummer PostNL als je wilt weten waar je pakketje is. Je zou "bijna" denken dat ze je niet te woord willen staan....

Ondanks de meervoudige keren dat PostNL de fout bij mij is ingegaan met hoge schade bedragen aan mijn kant en een schouderophalend gebaar van hun kant, wil ik mij enkel richten op dit laatste geval.

PostNL/TNT/ Afdeling Inklaringen Douane dienst; Hoe kan het dat ik jullie NIET te pakken kan krijgen of de juiste persoon krijg toegewezen voor een pakketje waar ik meer belasting over moet betalen dan dat het heeft gekost??????
Iedere particulier is wettelijk vrijgesteld van Belasting, accijns en invoerrechten op producten buiten de EU van €22 euro of minder.

Dit lijkt de normale gang van zaken tegenwoordig, maar wie kan mij hierbij helpen?

Mvg,

Dhr. P.A Witte

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zie uitleg: http://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-o ... uitenland/

Wanneer u vaker van buiten de EU koopt, komt u er achter dat het een tombola is. De laatste zending die ik uit de VS kreeg via PostNL ter waarde van een paar honderd euro was geheel vrij van inklaringskosten. Het is een compleet zootje bij PostNL waar ik in onderhavige gevallen graag mijn voordeel mee doe.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... etaankopen

mh73

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door mh73 »

Paulwitte182 schreef: Nu heb ik zelf een speciaal onderdeel voor mijn speciale auto gekocht in Japan, omdat mijn auto nóóit in de EU is verkocht. Kosten van het eigenlijke product 21,94 euro, vervoerskosten 10,92 euro.

Nu heb ik bij thuiskomst een 'niet-thuis' kaartje op de mat gevonden met de boodschap er een pakketje bij mij klaar ligt en een bedrag moet betalen van 24,01 euro ?! (7 euro belasting (28,10%!!!!!!!!) en 17,01 euro inklaringkosten?? ) Ik snap dat Nederland invoer belasting mogen vragen, maar als dit gelijk ligt aan de aanschaf prijs zet ik erg mijn vraagtekens bij de gang van zaken. Waarschijnlijk word het bedrag bepaald met een "ezeltje prik" methode? Afijn.

.......

Iedere particulier is wettelijk vrijgesteld van Belasting, accijns en invoerrechten op producten buiten de EU van €22 euro of minder.
Dan klopt het dat TS inklaringskosten moet betalen want die 22 euro betreft de waarde van het pakket én de verzendkosten.

Ik importeer zelf vaak uit het buitenland en ik weet dat er een vast deel in het bedrag van de inklaringskosten zit, waardoor de kosten bij kleine zendingen verhoudingsgewijs hoger zijn.

Paulwitte182
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2015 17:12

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door Paulwitte182 »

mh73 schreef:
Paulwitte182 schreef: Nu heb ik zelf een speciaal onderdeel voor mijn speciale auto gekocht in Japan, omdat mijn auto nóóit in de EU is verkocht. Kosten van het eigenlijke product 21,94 euro, vervoerskosten 10,92 euro.

Nu heb ik bij thuiskomst een 'niet-thuis' kaartje op de mat gevonden met de boodschap er een pakketje bij mij klaar ligt en een bedrag moet betalen van 24,01 euro ?! (7 euro belasting (28,10%!!!!!!!!) en 17,01 euro inklaringkosten?? ) Ik snap dat Nederland invoer belasting mogen vragen, maar als dit gelijk ligt aan de aanschaf prijs zet ik erg mijn vraagtekens bij de gang van zaken. Waarschijnlijk word het bedrag bepaald met een "ezeltje prik" methode? Afijn.

.......

Iedere particulier is wettelijk vrijgesteld van Belasting, accijns en invoerrechten op producten buiten de EU van €22 euro of minder.
Dan klopt het dat TS inklaringskosten moet betalen want die 22 euro betreft de waarde van het pakket én de verzendkosten.

Ik importeer zelf vaak uit het buitenland en ik weet dat er een vast deel in het bedrag van de inklaringskosten zit, waardoor de kosten bij kleine zendingen verhoudingsgewijs hoger zijn.
Bedankt voor je hulp, maar er kan geen accijns worden gevorderd van een dienst waar al accijnzen over betaald zijn. De belastingdienst is heel duidelijk dat heffingen enkel van toepassing zijn op de waarde van het product.

mh73

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door mh73 »

Mmmm, in voorbeeld 2 moet je toch echt belasting betalen over de verzendkosten. Maar ja, weet ik veel, ik importeer pas sinds een jaar of vijf.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... oorbeelden

Maar goed, in dit geval is voorbeeld 1 van toepassing. Hierbij hoeft er inderdaad geen invoerrechten en BTW betaald te worden, maar wel inklaringskosten. Maar dus niet om de reden die TS noemt.

Je zou met dit artikel kunnen klagen bij PostNL, maar die is inderdaad niet zo goed met het afhandelen van klachten. Aan de andere kant gaat het maar om 7 euro. De rest van het bedrag zijn ze gerechtigd om te vragen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door newmikey »

Paulwitte182 schreef:Nu heb ik zelf een speciaal onderdeel voor mijn speciale auto gekocht in Japan, omdat mijn auto nóóit in de EU is verkocht. Kosten van het eigenlijke product 21,94 euro, vervoerskosten 10,92 euro.

Nu heb ik bij thuiskomst een 'niet-thuis' kaartje op de mat gevonden met de boodschap er een pakketje bij mij klaar ligt en een bedrag moet betalen van 24,01 euro ?! (7 euro belasting (28,10%!!!!!!!!) en 17,01 euro inklaringkosten?? ) Ik snap dat Nederland invoer belasting mogen vragen, maar als dit gelijk ligt aan de aanschaf prijs zet ik erg mijn vraagtekens bij de gang van zaken. Waarschijnlijk word het bedrag bepaald met een "ezeltje prik" methode? Afijn.
Even terugrekenen laat simpelweg zien dat u 21%BTW betaald heeft over de waarde inclusief vervoerskosten (Euro7/21*100=Euro33 en dus bijna 21.94+10.92). U zat blijkbaar net op de grens van de toelaatbare 22 euro waarde voor de BTW vrijstelling. Dat kan gebeuren als u de betaalde Yen/Dollars/Flapdrollen omrekent met een andere koers dan de officiele maandkoers van de Belastingdienst. Het is wel op het scherpst van de snede, maar niet incorrect.

PostNL rekent, net als alle andere pakketvervoerders een vast bedrag voor het doen van de aangifte en het voorschieten en vervolgens innen van de BTW en/of heffingen bij invoer. Ook dàt is niet zo gek.

Zoals zo velen al hebben geschreven, slippen er wel eens pakketjes door het net. Deze dus niet. Overigens is dit géén Nederlandse uitvinding maar gewoon Europees beleid. Andere landen hebben Eigen beleid en dat kan in sommige gevallen strenger zijn (Turkije, Indonesie, Mexico) en in sommige landen soepeler (Australie, VS). BTW en invoerrechten zijn volstrekt normaal en we betalen het allemaal als we in de winkel iets kopen - dan zit het gewoon in de prijs verwerkt. Uw opwinding en boosheid is dus ietwat kinderachtig.

Paulwitte182
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2015 17:12

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door Paulwitte182 »

newmikey schreef: Even terugrekenen laat simpelweg zien dat u 21%BTW betaald heeft over de waarde inclusief vervoerskosten (Euro7/21*100=Euro33 en dus bijna 21.94+10.92). U zat blijkbaar net op de grens van de toelaatbare 22 euro waarde voor de BTW vrijstelling. Dat kan gebeuren als u de betaalde Yen/Dollars/Flapdrollen omrekent met een andere koers dan de officiele maandkoers van de Belastingdienst. Het is wel op het scherpst van de snede, maar niet incorrect.

PostNL rekent, net als alle andere pakketvervoerders een vast bedrag voor het doen van de aangifte en het voorschieten en vervolgens innen van de BTW en/of heffingen bij invoer. Ook dàt is niet zo gek.

Zoals zo velen al hebben geschreven, slippen er wel eens pakketjes door het net. Deze dus niet. Overigens is dit géén Nederlandse uitvinding maar gewoon Europees beleid. Andere landen hebben Eigen beleid en dat kan in sommige gevallen strenger zijn (Turkije, Indonesie, Mexico) en in sommige landen soepeler (Australie, VS). Uw opwinding en boosheid is dus ietwat kinderachtig.
Ik vind uw laatste opmerking meer ongepast en kinderachtig dan mijn wel uitgewerkte topic. Misschien dat je er zelf overheen gelezen hebt of misschien niet geheel begrijpt dat de belasting dienst inklaringskosten rekent over de WAARDE van het PRODUCT. Niet de kostprijs van koeriersdiensten.
De belastingdienst bepaald ook niet de officiële maandkoers van een valuta. Heb meer gelezen dat de Douane/belastingdienst makkelijk rekent met $1 = €1. Inderdaad door hun toen bepaald maar wel ongeoorloofd en fout.
newmikey schreef:BTW en invoerrechten zijn volstrekt normaal en we betalen het allemaal als we in de winkel iets kopen - dan zit het gewoon in de prijs verwerkt.
Dat klopt, maar dat is 21% totaal. Geen 100%. Nederlandse regelgeving is altijd heel stipt. Vind het heel vreemd dat de grens duidelijk op €22 euro ligt, maar ze zelf het nogal een rekbaar begrip vinden.

Punt van discussie blijft ook dat niemand van PostNL of de Afdeling Inklaringen mij te woord wil staan waarom ik wel moet betalen als ik onder de toelaatbare grens zit.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door newmikey »

Paulwitte182 schreef: Ik vind uw laatste opmerking meer ongepast en kinderachtig dan mijn wel uitgewerkte topic. Misschien dat je er zelf overheen gelezen hebt of misschien niet geheel begrijpt dat de belasting dienst inklaringskosten rekent over de WAARDE van het PRODUCT. Niet de kostprijs van koeriersdiensten.
De link naar voorbeelden op de website van de Belastingdienst is u hierboven reeds gegeven. Daaruit blijkt heel duidelijk dat u BTW betaalt over de goederenwaarde, vermeerderd met vervoers- en verzekeringskosten. Zo staat het ook in de wet, in de Europese Douanewetgeving en in de WTO Customs Valuation guidelines. Dat u dat niet wilt geloven is puur en alleen uw problem.
De belastingdienst bepaald ook niet de officiële maandkoers van een valuta. Heb meer gelezen dat de Douane/belastingdienst makkelijk rekent met $1 = €1. Inderdaad door hun toen bepaald maar wel ongeoorloofd en fout.
De Belastingdienst bepaalt en publiceert maandelijks op de derde woensdag van de maand de wisselkoersen voor de bepaling van invoerwaarde en berekening van heffingen. U kunt dit nalezen op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... selkoersen als u mij en anderen hier niet wilt geloven.
Dat klopt, maar dat is 21% totaal. Geen 100%. Nederlandse regelgeving is altijd heel stipt.
Nee, ook in de kostprijs die u in de winkel betaalt zit al een x% aan rechten bij invoer ingecalculeerd. Ook nu heeft u geen 100% betaald maar 21%. Die 17 Euro zijn service- en administratiekosten die u aan PostNL (of aan willekeurig welke andere koeriersdienst betaalt) voor het werk wat ze voor u hebben verricht.
Punt van discussie blijft ook dat niemand van PostNL of de Afdeling Inklaringen mij te woord wil staan waarom ik wel moet betalen als ik onder de toelaatbare grens zit.
Dat ze u niet te woord willen staan is vreemd en niet klantgericht, dat ben ik zeker met u eens. Dat u onder de belastbare grens zat klopt gewoon niet, u zat er boven. Maar nèt er boven maar toch er boven.

Zo werkt het gewoon, niet alleen in Nederland maar in alle andere EU landen (zij het dat de BTW tarieven nogal wat van elkaar kunnen verschillen). Als u dat niet snapt of wilt snappen, zou ik u aanraden uw inkopen niet buiten de EU te doen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door ruud_a »

Als ik het openingsbericht zo bekijk, krijg ik de indruk dat TS denkt dat TNT iets te maken heeft met de prijs voor het inklaren.
Daarvoor moet hij echter bij de douane zijn.
Die hangen daar een prijskaartje aan.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door newmikey »

ruud_a schreef:Als ik het openingsbericht zo bekijk, krijg ik de indruk dat TS denkt dat TNT iets te maken heeft met de prijs voor het inklaren.
Daarvoor moet hij echter bij de douane zijn.
Die hangen daar een prijskaartje aan.
Nee, vervoerders kunnen zelf bepalen hoeveel inklaringskosten ze rekenen. Over het algemeen ligt dat tussen de 15 en 25 euro.

sweet-devil
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 dec 2014 14:27

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door sweet-devil »

Je betaalt dus ook over de verzendkosten, omdat veel bedrijven producten voor extreem lage prijzen gingen aanbieden maar met hoge verzendkosten. Zo konden de kopers alle extra's bij de douane ontlopen. De goede lijden onder de slechten, helaas. Toch staat het duidelijk aangegeven op de website van de overheid, dus je had het kunnen weten. Als je het er niet mee eens was had je het ook niet kunnen bestellen of nog even door sparen voor alle extra kosten.

smiley59
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2014 16:18

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door smiley59 »

Helaas snap ik uw frustratie, heb vandaag ook inklaringskosten moeten betalen voor een pakket waar ik nog niet eens invoerkosten of welk eendere belasting over moest betalen, zodra ze het pakket "behandelen" ben je deze kosten verschuldigd! Als je jezelf erin had verdiept had je kunnen weten dat de verzendkosten erbij geteld worden, iets verzenden wordt namelijk ook gezien als een produkt!

lpc
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jan 2004 15:37

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door lpc »

Tegen ons werd gezegd dat we er beter niets over konden zeggen of we zouden vaker aan de beurt zijn.
Nu is het eens per jaar of zo. Compleet willekeurig, niet speciaal op de duurdere pakketten.
Laat maar zo denk ik dan, it's all in the game. Maar op het moment dat ik wel moet aftikken baal ik toch nog wel een beetje want we betalen in Nederland toch al veel meer belasting als in de rest van de wereld.

Paulwitte182
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2015 17:12

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door Paulwitte182 »

smiley59 schreef:Helaas snap ik uw frustratie, heb vandaag ook inklaringskosten moeten betalen voor een pakket waar ik nog niet eens invoerkosten of welk eendere belasting over moest betalen, zodra ze het pakket "behandelen" ben je deze kosten verschuldigd! Als je jezelf erin had verdiept had je kunnen weten dat de verzendkosten erbij geteld worden, iets verzenden wordt namelijk ook gezien als een produkt!
op een product en dienst zijn niet de zelfde voor waarden van toepassing. Als ik een dienst zou importeren zouden er andere voorwaarden van toepassing moeten zijn. Douanedienst scheert voor het gemak lekker alles over één kam.

lpc
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jan 2004 15:37

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door lpc »

Toevallig waren we deze week weer aan de beurt.
Wat de postbode vertelde baart mij meer zorgen als het bedrag dat ik moest betalen.
Hij zei dat iemand een brace had besteld in China voor €6,- maar dat die persoon toch een flink bedrag moest betalen omdat ze kijken wat zoiets gekost zou hebben als hij het in Nederland had gekocht. Dat hij een 'nep' product van €6,- had gekocht deed helemaal niet ter zake. Lekker dan! Daar wordt je toch helemaal niet goed van.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door newmikey »

lpc schreef:Toevallig waren we deze week weer aan de beurt.
Wat de postbode vertelde baart mij meer zorgen als het bedrag dat ik moest betalen.
Hij zei dat iemand een brace had besteld in China voor €6,- maar dat die persoon toch een flink bedrag moest betalen omdat ze kijken wat zoiets gekost zou hebben als hij het in Nederland had gekocht. Dat hij een 'nep' product van €6,- had gekocht deed helemaal niet ter zake. Lekker dan! Daar wordt je toch helemaal niet goed van.
En wat heeft dat met het onderwerp van dit draadje te maken precies? (Inklaringskosten PostNL/TNT)

Overigens vertellen postbodes vaak zowel sprookjes als spookverhalen en een postbode heeft echt geen flauw idee hoe en waarom zaken met de Douane werken en wat de regelgeving is. Nederland is lid van de WTO en de waardebepaling bij de Nederlandse Douane (als in alle EU lidstaten trouwens) is geheel conform die WTO regels.

scsirob
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 11:36

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door scsirob »

Kennelijk heeft TNT voor duurdere spullen ook duurdere administrateurs in dienst. Ik heb net een factuur ontvangen voor een apparaat wat uit Australië geïmporteerd is. Kosten 13.000 Euro. Het apparaat stond in 5 dagen vanuit Australië bij mij op de stoep, petje af! TNT heeft het in ieder geval niet ergens hoeven opslaan, dat mag wel duidelijk zijn.

De post 'Douane administratie kosten' is klaarblijkelijk door iemand met een masters degree in schoonschrift geschreven, want die bedraagt maar liefst €191. Dit terwijl TNT al gewoon betaald is voor het verschepen van het apparaat. Volgens de TNT site is dit bedrag ook een vergoeding voor het voorschieten van BTW (hier ruim €2800). Factuur moet binnen 14 dagen betaald worden. Rentes zitten op 1 á 2% per jaar, dus voor 14 dagen zou dat een paar Euro moeten zijn. Daar kan het niet in zitten.

Dit heeft niets meer met werkelijke kosten te maken. Dit is ordinair graaien.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door newmikey »

scsirob schreef: Dit heeft niets meer met werkelijke kosten te maken. Dit is ordinair graaien.
Uw klacht is dus dat een bedrijf geen winst mag maken maar slechts kostendekkend mag zijn? Om soepel te kunnen werken houden alle expediteurs een z.g. borg aan bij de belastingdienst van ettelijke miljoenen euros. Dat brengt kosten met zich mee en dat is een deel van de dienstverlening waar u voor betaalt.

Als u geen voorschotprovisie wenst te betalen is er een prima middel: even zelf een bankgarantie regelen voor de belastingdienst, EORI nummer aanvragen, cursus declarant voltooien en voila! U kunt zelf aangifte doen zonder dat TNT daar extra kosten voor regelt.

scsirob
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 11:36

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door scsirob »

newmikey schreef:Uw klacht is dus dat een bedrijf geen winst mag maken maar slechts kostendekkend mag zijn?
Nee. Mijn klacht is dat deze kosten onderdeel van de dienstverlening zijn en dus in de opgaaf van het vervoertarief horen te zitten. Daar heeft TNT zo'n 650 Euro voor gerekend. Dat vervoerstarief is wat consumenten in staat stelt te vergelijken, en in dat vervoertarief hoort de winst van het bedrijf opgenomen te zijn. In het extreme getrokken kan TNT op deze manier zijn dienst aanbieden voor één Euro en vervolgens 800 Euro 'kosten' in rekening brengen.

Natuurlijk schiet TNT forse bedragen voor, en daar mag een redelijke rentevergoeding tegenover staan. Maar zoals ik al aangaf is de rente (ook voor TNT) dusdanig laag dat daarmee de opgevoerde post niet te verantwoorden is. Bedrijfskredieten liggen voor MKB rond de 5% op jaarbasis, voor grote ondernemingen zal dit lager liggen (het zou me zelfs niet verbazen als TNT een bankvergunning heeft). Op basis van 5% bedraagt de rente voor het voorschieten van 2800 Euro BTW voor een periode van 14 dagen ongeveer €5,40.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inklaringskosten PostNL/TNT exhorbitant

Ongelezen bericht door newmikey »

scsirob schreef: Nee. Mijn klacht is dat deze kosten onderdeel van de dienstverlening zijn en dus in de opgaaf van het vervoertarief horen te zitten. Daar heeft TNT zo'n 650 Euro voor gerekend. Dat vervoerstarief is wat consumenten in staat stelt te vergelijken, en in dat vervoertarief hoort de winst van het bedrijf opgenomen te zijn.
Dat is baarlijke nonsens. Het vervoerstarief betreft het ... vervoer en niet eventuele douaneformaliteiten of belasting opgaven cq betalingen in het land van invoer. Dat is bij géén enkele vervoersdienst het geval en dat zou, gezien de vele verschillende belastingtarieven en regels ook niet mogelijk zijn. Het had u geheel vrij gestaan de inklaring niet door TNT te laten verzorgen en in plaats daarvan uw eigen expediteur/douaneagent in te schakelen.

Gesloten