LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is oude accu van e-bike van mij?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Gvanhaasen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2020 15:25

Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door Gvanhaasen »

Ik laat een accu vervangen van een e-bike. Er word een nieuwe geplaatst, is dan de oude eigendom? Ik heb erom gevraagd en ik kreeg hem niet mee. Maar er is toch al voor betaald? Hij is dan toch gewoon van mij?
Laatst gewijzigd door Radar op 04 sep 2020 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door thecure »

Is het garantie? Dan moet je de oude inderdaad vaak achterlaten. Maar dan kost de nieuwe je niets.

Buiten garantie dien je de oude gewoon mee te krijgen. Je hebt voor de oude betaald (bij aankoop fiets) en betaald nu weer voor de nieuwe.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als het een ruil accu is dan zullen ze wellicht de cellen in uw oude vervangen.
Uiteraard mag u dan niet betaald hebben voor een nieuwe accu, want dan kunt u de oude gewoon meenemen.

Was het een (goedkopere) inruil accu?

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Vaak zijn dit soort artikelen geprijsd op basis van inname van oude accu, die dan gereviseerd word.
Wil je de oude accu houden, betaal je simpelweg meer.

Gvanhaasen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2020 15:25

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door Gvanhaasen »

Het betreft hier om een fiets uit 2016 en volgens Van Moof (de maker) was de accu kapot en zou vervangen worden voor een nieuwe. Kosten € 599,-. Maar reviseren is volgens mij goedkoper dan nieuw, toch?
Ik blijf het hoe dan ook merkwaardig vinden dat ik hem niet mee krijg en zou echt willen weten waar ik juridisch sta want ik krijg er toch een naar gevoel van.

sake1987

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als u die 599 euro betaald hebt dan is die oude gewoon uw eigendom

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Gvanhaasen schreef:
05 sep 2020 12:55
Ik blijf het hoe dan ook merkwaardig vinden dat ik hem niet mee krijg en zou echt willen weten waar ik juridisch sta want ik krijg er toch een naar gevoel van.
De accu is juridisch van u, tenzij u het eigendom daarop overdraagt middels een overeenkomst.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door mahadma »

Als u persé uw oude en defecte accu thuis wilt hebben, moet u deze niet (mits het een losse accu betreft) gewoon niet inleveren. Mogelijk dat u dan een andere (lees hogere) prijs betaalt als in het geval dat u uw oude defecte accu inlevert.

Het kan zijn (voorbeeld) dat er 2 prijzen zijn, met inleverting oude accu € 500, zonder inlevering € 600.

Zomaar een vraag, wat wilt u met een oude defecte accu in huis? Die accu's behoren/kunnen wel milieuvriendelijk vernietigd/hergebruikt worden.

Gvanhaasen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2020 15:25

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door Gvanhaasen »

mahadma schreef:
05 sep 2020 15:33
Als u persé uw oude en defecte accu thuis wilt hebben, moet u deze niet (mits het een losse accu betreft) gewoon niet inleveren. Mogelijk dat u dan een andere (lees hogere) prijs betaalt als in het geval dat u uw oude defecte accu inlevert.

Het kan zijn (voorbeeld) dat er 2 prijzen zijn, met inleverting oude accu € 500, zonder inlevering € 600.

Zomaar een vraag, wat wilt u met een oude defecte accu in huis? Die accu's behoren/kunnen wel milieuvriendelijk vernietigd/hergebruikt worden.
Ik wil gewoon zeker van mijn zaak zijn dat ik een nieuwe krijg waar ik tenslotte voor betaal en niet dezelfde die gereviseerd is. Ik heb een bedrijf gevonden die oude batterijen reviseert. Daar wilde ik de oude laten reviseren eventueel, en dan als reserve batterij achter de hand te hebben.
En ik weet uiteraard dat een batterij niet in de kliko hoort en op een verantwoordelijke manier verwerkt moet worden ;-)

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het antwoord moet in de voorwaarden staan.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door mahadma »

Daar wilde ik de oude laten reviseren eventueel, en dan als reserve batterij achter de hand te hebben.

Vergeet dan niet om die "reserve" te onderhouden, als je dàt niet doet, is die met een jaar ook hemelen.

Gvanhaasen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2020 15:25

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door Gvanhaasen »

mahadma schreef:
05 sep 2020 18:22
Daar wilde ik de oude laten reviseren eventueel, en dan als reserve batterij achter de hand te hebben.

Vergeet dan niet om die "reserve" te onderhouden, als je dàt niet doet, is die met een jaar ook hemelen.
Oei ... daar heb ik niet aan gedacht. Onderhouden betekent af en toe opladen? Zo ja dan heb ik een probleem aangezien de accu niet zo makkelijk eruit gehaald kan worden. Deze zit namelijk in het frame, ik wilde kijken of zij er wel een nieuwe in hebben gedaan maar dan moet het voorste tandwiel er helemaal van af.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, opslag is het beste rond de 50% vol en om het half jaar gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30040
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens mij is je grootste probleem niet dat je die accu niet meerstemmig krijgt, maar vooral dat je je fietsenmaker niet vertrouwt. Waarom los je dát probleem niet op?

Gvanhaasen
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 sep 2020 15:25

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door Gvanhaasen »

snuffel1 schreef:
06 sep 2020 08:28
Het nadeel is wel dat een accu van een Vanmoof fiets niet zelf te vervangen is en een revisiebedrijf die ik heb gevonden de gehele fiets nodig heeft om de accu te reviseren. De prijs varieert van 375 tot 425 euro en dat is best wel veel geld voor een reserve accu waar u niets mee kunt omdat u die niet kunt laden want de laad aansluiting zit in het frame. Ik heb niet het idee dat Vanmoof gereviseerde accu's plaatst maar het zou kunnen dat de aanschafprijs inclusief retour fabrikant is en bij vervanging ingenomen wordt. E.e.a. zal u toch op papier hebben gekregen en als daar in staat dat de accu ingenomen wordt kunt u geen aanspraak op de oude accu maken. Maar toch al zou u de oude accu terug krijgen u kunt er niets mee en nu reviseren heeft geen zin want u kunt de accu niet laden en als de nieuwe aan vervanging toe kunt u die laten reviseren en misschien wel voor minder geld dan nu het geval is.
Ik vermoedde al zoiets en ik moet het maar zo laten zoals het is. Maar de reactie bij de vraag was dusdanig dat ik wantrouwen kreeg. Laat ik er maar vanuit gaan dat zij er gewoon een nieuwe in hebben gedaan en gezien de prijs lijkt mij dat ook het geval.
Dus dit topic kan wat mij betreft gesloten worden en wilde iedereen bedanken voor hun bijdrage.

Met vriendelijke groet,

Gilbert van Haasen.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door jhogaarts »

niet alle e bike accu's kunnen worden gereviseerd.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik was nog niet zo bekend met van Moof fietsen. Na lezen van de reviews denk ik dat u blij kunt zijn dat de fiets überhaupt nog gerepareerd is.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vandaag groot stuk in Volkskrant over Van Moof.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik heb niet het idee dat men, in dit topic, begrijpt wat het reviseren van fiets-accu's inhoudt.
Een accu bestaat uit cellen. Die moeten een bepaald vermogen kunnen leveren. Doen ze dat niet, dan zal het meetsysteem de desbetreffende cel(len) uitschakelen. Bij revisie worden gewoon de slechte cellen vervangen en in het systeem ingeregeld. Eventueel kunnen alle cellen op elkaar worden aangepast. En daar is absoluut niets mis mee. Dat je iets niet kunt zien, wil niet zeggen dat je wordt genaaid.
In een revisie-proces kun je eigenlijk alleen besparen op arbeidskosten.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Is oude accu van e-bike van mij?

Ongelezen bericht door de auditu »

Daar heb ik wel een idee over. Ingeval ik zelf zou overgaan tot revisie, zou ik alle cellen vervangen en het liefst met cellen die qua eigenschappen bij elkaar gezocht zijn.

Gesloten