LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
EGemert
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2020 12:16

Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door EGemert »

Ultum is een stof wat in Kunstproducten zit. Waarschijnlijk is er nog te weinig onderzoek gedaan, om te bepalen dat het ongezond is voor de mens. Is ultum een weekmaker? Tot welke “familie” behoord deze stof?
Weet iemand dit?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe kom je bij die stof? En wat zijn kunstproducten?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door berndv »

Bedoelt u ultum of ultem? Dat laatste is namelijk een bekende stof, volledige naam is polyetherimide. Het is geen weekmaker, het is een thermoplast, weekmakers zijn toevoeging aan plastic om bepaalde fysische eigenschappen te veranderen.

Maar vanwaar deze vraag? Als ik kijk wat de toepassing is van dit materiaal kom ik niet op toepassingen die op enige wijze verband houdt met voedsel, ik zie alleen dat deze kunststof wordt gebruikt in medische en chemische instrumentatie. Ik denk ook dat er niet heel veel onderzoek is gedaan naar eventuele carcinogene werking, aangezien er voor zover ik kan vinden geen toepassing is die verband houdt hiermee.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Methusalah »

https://en.wikipedia.org/wiki/Polyetherimide

Google is your bestest friend ;)

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door 16again »

Als ik de titel lees: Sluit het een het ander uit?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
07 okt 2020 14:26
Als ik de titel lees: Sluit het een het ander uit?
Nee, een weekmaker kan kankerverwekkend zijn, maar niet alle weekmakers zijn kankerverwekkend. Andersom, niet alles wat kankerverwekkend is, zijn weekmakers. Maar sommige dingen die kankerverwekkend zijn, zijn weekmakers.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Methusalah »

En sommige dingen zijn noch een weekmaker noch kankerverwekkend wat hier het geval is

EGemert
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2020 12:16

Re: Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door EGemert »

Ultum is een stof wat verwerkt is in Tupperware producten wat in de magnetron en/ of oven kan. Ik gebruik dit om voedsel in te verwarmen. Ik zou het vervelend vinden als ultum via deze weg in mijn lichaam komt of van mijn kinderen. ( ik denk dan aan bpa producten)
Via Google kan ik niet zoveel informatie vinden over deze stof.
Vandaar dat ik deze vraag stel

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar je vertelt nog steeds niet hoe je erbij komt dat Ultum überhaupt een stof is, en waarop je baseert dat het in Tupperware (dat zijn blijkbaar de kunstproducten) zit.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door kuklos »

@EGemert, u blijft zeer beknopt in hetgeen u hier vertelt. Zodanig beknopt dat er nooit een duidelijk antwoord zal komen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is ultum een weekmaker of kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Erthanax »

EGemert schreef:
10 okt 2020 11:35
Ultum is een stof wat verwerkt is in Tupperware producten wat in de magnetron en/ of oven kan. Ik gebruik dit om voedsel in te verwarmen. Ik zou het vervelend vinden als ultum via deze weg in mijn lichaam komt of van mijn kinderen. ( ik denk dan aan bpa producten)
Via Google kan ik niet zoveel informatie vinden over deze stof.
Vandaar dat ik deze vraag stel
Kijk, daarmee maakt u van een vage vraag een interessant puzzeltje.

De naam Ultum kom ik alleen tegen in nieuwsberichtjes van "derden" over de Ultra Pro producten van Tupperware. Bij Tupperware zelf vind ik die naam niet.

Met enig zoekwerk vond ik op de Australische website van Tupperware wel een Engelstalige publicatie over "Our Plastics". Op deze pagina staat het antwoord op de vraag of er bij verhitting in de oven schadelijke stoffen kunnen vrijkomen. Het antwoord is "nee". (Alles in het Engels.)

Het materiaal is een Liquid Crystal Polymer, een bepaalde klasse zeer sterke kunststoffen; Kevlar is een bekende merknaam. De Engelstalige pagina van Wikipedia geeft veel informatie over dit type kunststoffen.

De in diverse artikeltjes gebruikte naam Ultum lijkt nogal op Ultem. Dat laatste is echter een merknaam van een heel ander soort kunststof (polyetherimide).

Gesloten