Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Halve gare
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2022 13:45

Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Halve gare »

Mijn CV ketel is defect te oud om te repareren bij Feenstra onderhoud Feenstra wil in het trapgat geen nieuwe ketel plaatsen ivm veiligheid
Omdat er geen andere plaats in mijn woning geschikt voor gas CV moet ik een electrische verwarmingsketel laten installeren.
Nu wil Liander geen 3 fase meter plaatsen omdat de verzwaring alleen naar nieuwbouwprojecten gaat.
Vanaf april 2022 heb ik geen warm water geen douche een gezin met kleine kinderen kunnen niet douchen
Liander wil alleen eventueel een meter plaatsen met officiële documenten van Feenstra dat er geen andere CV boven trapgat geplaatst kan
worden.

Volgens mij heeft iedere inwoner van Nederland recht op warm water mijn gezin heeft niets
Wie kan mij helpen alleen de netbeheerder Liander kan en 3 fase meter plaatsen omdat ze niet doen omdat de verzwaring alleen naar nieuwbouwprojecten gaat, moet Ik wachten kan tot oktober 2022 duren
Help aub

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zou ik maar een ander cv installateur inschakelen. Wat is er mis met dat trapgat? De oude zit daar toch ook.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door riddert »

Zoek een gebruikte ketel van hetzelfde type op bijvoorbeeld marktplaats. Dan heb je voor weinig weer warm water.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je kan natuurlijk niet een half jaar zonder werkende cv ketel zitten. Zelf zou ik op zoek gaan naar een plaatselijke cv monteur en ondertussen wel de aanvraag starten voor een 3-fase meter in de hoop dat je dan voor de winter nog een elektrische cv ketel hebt.

Ik kan me voorstellen dat de veiligheidseisen de voorbije jaren zijn aangescherpt. Heb er geen verstand van, maar een cv ketel in een trapgat klinkt bij mij niet als veilig.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het trapgat is overigens een heel gebruikelijke plek voor huizen die eerst geen cv hadden, en geen zolder hebben.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door PGros »

Halve gare schreef:
26 mei 2022 14:09
Mijn CV ketel is defect te oud om te repareren bij Feenstra onderhoud Feenstra wil in het trapgat geen nieuwe ketel plaatsen ivm veiligheid
Dit lijkt een vreemde reden. Wat is er niet veilig? Bij ons ook in trapgat en paar jaar geleden nog nieuwe laten plaatsen. Zou gewoon een ander bedrijf zoeken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een trapgatplaatsing kan best aan die eisen voldaan worden. Er zal geen zolder zijn, dus de rookafvoer gaat recht door het dak en als de badkamer daar vlakbij is, is de afvoer van condenswater ook zo te regelen. Moet in de oude situatie toch ook.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik volg die (te) snelle switch naar elektrische verwarming zo snel even niet. Volgens mij gaat dat doorgaans vergezeld van een forse isolatieslag in het huis in kwestie, en daar lees ik verder niks over. Zoals al gezegd, kap met dat Feenstra, en vraag een lokale installateur om er een nieuwe gas ketel op te hangen. Er zal al een rookgasafvoer zijn, die zou uit te breiden moeten zijn tot een gesloten systeem, en een afvoer voor het condenswater is normaliter ook wel te regelen. Of dat cosmetisch allemaal even mooi zal zijn? Dat valt te betwijfelen, maar een lokale installateur zal de benodigde creativiteit wel kunnen leveren. Feenstra is een moloch van een bedrijf, wat dat niét zo gemakkelijk kan.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het andere rookkanaal hoeft helemaal geen probleem te zijn. Bij mij is de oude alu-pijp gewoon vervangen door een nieuwe, dubbele aan/afvoer.
Zoals al herhaaldelijk opgemerkt, kunt u het best een lokale installateur vragen naar de mogelijkheden. Zeg meteen per eerst mogelijke vervaldatum dat onderhoudscontract bij Feenstra op.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Halve gare schreef:
26 mei 2022 14:09

Liander wil alleen eventueel een meter plaatsen met officiële documenten van Feenstra dat er geen andere CV boven trapgat geplaatst kan
worden.
Volgens mij beschrijf jijzelf de oplossing van dit probleem: Ga met Feenstra in overleg tot een oplossing.

Als overleg met Feenstra niks oplost, neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Nevyn »

[/quote]

Als overleg met Feenstra niks oplost, neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/
[/quote]

Plaatsen die ook ketels ?

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

0: iedereen heeft recht op warmte. Dat wil echter niet zeggen dat Feenstra verplicht is om een ketel bij u te installeren. Ook hoeft Liander uw aanvraag voor een 3-fase aansluiting niet met spoed te behandelen. U beschikt namelijk over een gasaansluiting. Dat Feenstra geen nieuwe gasketel wil ophangen op de plek die u voor ogen heeft, betekent niet dat u door de schuld van Liander en/of Feenstra zonder warmte zit.

1: een elektrische cv-ketel is alléén leuk als u héél veel geld heeft voor een enorme energierekening. Een elektrische cv-ketel is ruim twee keer zo duur aan energiekosten als een gas cv-ketel en ruim vier keer zo duur als een warmtepomp.

2: Voor een warmtepomp is lang niet altijd een 3-fase aansluiting nodig. De warmtepomp die bij ons geplaatst is, kan op een normale groep worden aangesloten. Wat betreft uw elektrische aansluiting zou een warmtepomp dus een optie kunnen zijn. Maar voor een warmtepomp met warmwatervoorziening is meer ruimte nodig dan voor de gas cv-ketel. Er zit dan immers een boiler bij van zo'n 200 liter en dat is nogal een gevaarte. Een warmtepomp lijkt me voor u op korte termijn daarom niet geschikt.

3: Blijft voor de korte termijn een gas cv-ketel de enige oplossing. Maar de opstelplaats van een cv-ketel moet wel aan een aantal NEN-normen voldoen. En het is ook verplicht om een nieuwe luchttoevoer en rookgas afvoer te verzorgen. Daarnaast zijn er nogal wat regels voor het werken boven een trap. Daar is onder ander een speciale steiger voor nodig. Waarschijnlijk heeft Feenstra zulke stijgers niet en hebben zij geen zin in het gedoe van het huren van dergelijke hulpmiddelen. Ook het maken van een geheel nieuwe dakdoorvoer in een plat dak valt waarschijnlijk niet binnen de standaard pakketten van een groot en log bedrijf als Feenstra.
Bij een kleinere lokale installateur of ZZP-ee is vaak meer mogelijk als het gaat om creatief maatwerk binnen de geldende regelgeving. Maar een trap-steiger huren en dakdoorvoer maken loopt natuurlijk wel in de kosten. Huur + halen + terugbrengen + Op&afbouwen van een stieger kost snel 200-300 euro.

4: Een andere plaats is altijd te bedenken. Dat die andere plaats u mogelijk niet aanstaat en dat zo'n andere plaatsen de nodige extra kosten en werkzaamheden met zich meebrengt tbv verleggen van leidingen, is iets anders dan dat er géén plaats (te maken) is. Desnoods haalt u 1,5m² van een woon-af slaapkamer af voor het creëren van een fatsoenlijke technische ruimte. Ideaal? Nee. Een mogelijkheid: JA.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door xflorisx »

Als je echt een elektrische ketel wilt, zou ik die keuze toch echt wel heroverwegen of je dat echt wel wilt. Is je woning daar geschikt voor ivm isolatie. Ga er even van uit dat als je nu 1000 m3 gas per jaar verbruikt dat je met een elektrische ketel 10.000 kWh tegenover moet zetten.
Andere opties zijn misschien warmtepompen of airco's om te verwarmen. Of toch echt je woning zo te verbouwen dat een gasketel wel kan. Zal duur zijn, maar een elektrische ketel is zeker ook duur in verbruik.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

cv laten plaatsen op een andere plek als dat kan, Keuken of badkamer en als dat niet kan andere installateur, die zijn vaak nog een pak goedkoper dan feenstra ook!!!!

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Wat is de reden dat het niet veilig is om een nieuwe in het trapgat te hangen? Vanuit de cv ketel gezien, of qua arbeidsomstandigheden?

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Nevyn »

PeterPeters1966 schreef:
28 mei 2022 09:17
Wat is de reden dat het niet veilig is om een nieuwe in het trapgat te hangen? Vanuit de cv ketel gezien, of qua arbeidsomstandigheden?
Als ze aangeven wel een elektrische te willen plaatsen, is het dus niet om arbeidsomstandigheden..
Heb in 2018 mijn ketel vervangen, heb serieus naar een elektrische ketel gekeken, kon toen niet uit.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ketel defect, Liander wil geen 3 fase-meter plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die oude ketel werd toch ook onderhouden terwijl hij in het trapgat hing? Voor dat onderhoud zal ook geen stellage gebouwd zijn.

Plaats reactie