LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klacht Saturn

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
ruud1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2014 10:38

klacht Saturn

Ongelezen bericht door ruud1981 »

Beste lezer,

Deze week een WiFi-repeater van Sitecom ter reparatie aangeboden bij Saturn.
Aangezien de vestiging het betreffende apparaat niet op vorraad had, is het advies gegeven het aankoopbedrag te retourneren en online een nieuwe te bestellen.
Ik heb keurig het aankoopbedrag van €80,- cash gekregen en ben nietsvermoedend thuis een nieuwe gaan bestellen. Nu blijkt dat het artikel in prijs is gestegen (naar €99,-).
Je voelt em aankomen... Klantenservice gebeld met het verhaal. Ik heb vriendelijk verzocht het apparaat voor het originele aankoopbedrag te willen bestellen. Dit was niet mogelijk volgens Satrurn.
In dit gesprek werd aangegeven dat dit heel normaal is en dat ik als klacht pech heb dat het artikel duurder is geworden.
Mijn mening is dat indien een artikel defect raakt in de garantieperiode dit kostenloos(!) gerepareerd of vervangen dient te worden! Hier denken ze bij Saturn blijkbaar anders over.
Het is maar €19,- maar het betreft een principekwestie!

"Saturn, Zo moet techniek! :arrow: "Saturn, Zo moet het niet!"

Met vriendelijke groet,
Ruud Lecluse

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door ruud_a »

ruud1981 schreef:Beste lezer,

Deze week een WiFi-repeater van Sitecom ter reparatie aangeboden bij Saturn.
Aangezien de vestiging het betreffende apparaat niet op vorraad had, is het advies gegeven het aankoopbedrag te retourneren en online een nieuwe te bestellen.
Ik heb keurig het aankoopbedrag van €80,- cash gekregen en ben nietsvermoedend thuis een nieuwe gaan bestellen. Nu blijkt dat het artikel in prijs is gestegen (naar €99,-).
Je voelt em aankomen... Klantenservice gebeld met het verhaal. Ik heb vriendelijk verzocht het apparaat voor het originele aankoopbedrag te willen bestellen. Dit was niet mogelijk volgens Satrurn.
In dit gesprek werd aangegeven dat dit heel normaal is en dat ik als klacht pech heb dat het artikel duurder is geworden.
Mijn mening is dat indien een artikel defect raakt in de garantieperiode dit kostenloos(!) gerepareerd of vervangen dient te worden! Hier denken ze bij Saturn blijkbaar anders over.
Het is maar €19,- maar het betreft een principekwestie!

"Saturn, Zo moet techniek! :arrow: "Saturn, Zo moet het niet!"

Met vriendelijke groet,
Ruud Lecluse
wat klopt er niet?
u hebt 80 euro betaald en u hebt 80 euro teruggekregen.
dat producten ondertussen duurder worden is jammer.
het had ook goedkoper kunnen worden (opruiming van oude voorraad bijvoorbeeld) en dan had u er uiteraard op gestaan om 80 euro te betalen?

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door encore »

waarom nam je het geld dan aan? kansloze onderneming dit

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door gilas »

Goed gedaan van Saturn.
Ze hebben je netjes het bedrag wat je ervoor betaald hebt teruggegeven.
Dat is heel netjes en de klantenservice heeft helemaal gelijk.
Als het product ineens goedkoper was geworden,had je geen 80 euro betaald maar het bedrag wat ervoor stond.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, het product had vervangen moeten worden. Nu kun je een vervangende schadevergoeding eisen en deze begroten aan de hand van een dekkingskoop die je bij Saturn sluit. Je hebt dan recht op een vergoeding van 19 euro plus wettelijke rente, alleen ga je daarvoor naar de rechter?

mh73

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door mh73 »

ruud1981 schreef:Aangezien de vestiging het betreffende apparaat niet op vorraad had, is het advies gegeven het aankoopbedrag te retourneren en online een nieuwe te bestellen.
Sneu is het wel en de prijs voor klantvriendelijkheid winnen ze hier niet mee, maar Saturn heeft een advies gegeven en TS heeft dit opgevolgd. Hij had er ook voor kunnen kiezen dat niet te doen. In feite is de transactie ongedaan gemaakt, waar TS zelf mee akkoord is gegaan (al wist hij uiteraard toen nog niet dat het apparaat inmiddels duurder was geworden). Zo wordt het een moeilijk verhaal.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door berndv »

Zoals ik het lees gaat het hier niet om vervanging/omruiling maar om een ontbinding van de koop. In dat geval krijgt u inderdaad uw aankoopbedrag terug.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door olaf79 »

berndv schreef:Zoals ik het lees gaat het hier niet om vervanging/omruiling maar om een ontbinding van de koop. In dat geval krijgt u inderdaad uw aankoopbedrag terug.
Het is even de vraag wie de koop heeft ontbonden en waarom. Was er helemaal geen voorraad meer of alleen in die vestiging? Had men niet even moeten kijken of de prijs niet gestegen was?
Ik denk dat als saturn zelf heeft aangegeven de koop te ontbinden omdat ze geen vervangend product konden leveren, Saturn dan opdraait voor de (gevolg) schade.
Als daar en tegen de klant koos voor geld terug omdat hij niet wilde wachten tot er nieuwe voorraad is, dan staat Saturn in zijn recht

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door gilas »

olaf79 schreef:
berndv schreef:Zoals ik het lees gaat het hier niet om vervanging/omruiling maar om een ontbinding van de koop. In dat geval krijgt u inderdaad uw aankoopbedrag terug.
Het is even de vraag wie de koop heeft ontbonden en waarom. Was er helemaal geen voorraad meer of alleen in die vestiging? Had men niet even moeten kijken of de prijs niet gestegen was?
Ik denk dat als saturn zelf heeft aangegeven de koop te ontbinden omdat ze geen vervangend product konden leveren, Saturn dan opdraait voor de (gevolg) schade.
Als daar en tegen de klant koos voor geld terug omdat hij niet wilde wachten tot er nieuwe voorraad is, dan staat Saturn in zijn recht
Maar dat zal een ja/nee kwestie gaan worden als TS er actie op gaat ondernemen.
En de vraag zal dan worden wat de verkoper heeft gezegd en hoe dat is opgevat door TS.
Het zal dan voor TS moeilijk gaan worden om te bewijzen wat de verkoper precies heeft gezegd.

Om heel eerlijk te zijn vindt ik het hele verhaal een klein beetje spijkers op laag water zoeken.
Ja,het is vervelend maar TS heeft zijn aankoopbedrag terug en het staat TS vrij om ergens anders dan Saturn het product te kopen.
Het lijkt me namelijk sterk dat Saturn de enige winkel is,die dit verkoopt en als TS verder zoekt vindt hij het product misschien nog wel goedkoper of voor die 80 euro.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door witte angora »

Welke gevolgschade? Er is geen gevolgschade. De klant heeft zijn geld terug, en dat is het. Niks gewonnen, en niks verloren. Waarom moet Saturn 19 euro extra geven? Wie zegt dat de klant vervolgens het ding in de webshop bestelt? Voor hetzelfde geld ging hij naar de mediamarkt of de elektraboer om de hoek en haalt hij exact hetzelfde voor 75. Gaat hij dan de 'verdiende' 5 euro terug geven?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Welke gevolgschade? Er is geen gevolgschade. De klant heeft zijn geld terug, en dat is het. Niks gewonnen, en niks verloren. Waarom moet Saturn 19 euro extra geven? Wie zegt dat de klant vervolgens het ding in de webshop bestelt? Voor hetzelfde geld ging hij naar de mediamarkt of de elektraboer om de hoek en haalt hij exact hetzelfde voor 75. Gaat hij dan de 'verdiende' 5 euro terug geven?
In principe heeft Saturn een overeenkomst tot levering van een product voor x euro niet nagekomen. Dat is contractbreuk. De schade die TS leidt, nl extra geld kwijt zijn doordat hij ergens anders moet shoppen, is voor rekening van de overtreder. Let wel, dit geldt alleen als Saturn wilde ontbinden.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door witte angora »

Aangezien het een product was dat gerepareerd moest worden, was het al een tijdje gebruikt. Dus de TS heeft het ding al die tijd gratis gebruikt, en nu het volledige aankoopbedrag terug. Dus nogmaals, hoezo schade, hij is er juist al op vooruit gegaan.

Dan moet hij even verder zoeken, nou nou...

Het zou zomaar kunnen, en dat zie je vaker gebeuren, dat de webshop een ander bedrijf is dan de vestiging. De vestiging kan niet repareren, dus moet er een ander apparaat geleverd worden. Als dat niet kan, rest er niks anders dan het aankoopbedrag terug geven. Zo is dat wettelijk geregeld. En zo is het ook gebeurd. Zo moeilijk is dat toch niet?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door ruud_a »

olaf79 schreef:
witte angora schreef:Welke gevolgschade? Er is geen gevolgschade. De klant heeft zijn geld terug, en dat is het. Niks gewonnen, en niks verloren. Waarom moet Saturn 19 euro extra geven? Wie zegt dat de klant vervolgens het ding in de webshop bestelt? Voor hetzelfde geld ging hij naar de mediamarkt of de elektraboer om de hoek en haalt hij exact hetzelfde voor 75. Gaat hij dan de 'verdiende' 5 euro terug geven?
In principe heeft Saturn een overeenkomst tot levering van een product voor x euro niet nagekomen. Dat is contractbreuk. De schade die TS leidt, nl extra geld kwijt zijn doordat hij ergens anders moet shoppen, is voor rekening van de overtreder. Let wel, dit geldt alleen als Saturn wilde ontbinden.
TS is zonder voorwaarden accoord gegaan met het terugbetalen.
dan kun je achteraf niet meer klagen.

ruud1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2014 10:38

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door ruud1981 »

Ten eerste bedankt voor de feedback/reacties!

Het voelt als een principekwestie omdat:
- Saturn niet de mogelijkheid heeft geboden om te wachten op reparatie of een nieuw apparaat.
- Saturn en/of ik (naïef) heeft niet gecontroleerd of het product duurder is geworden alvorens over te gaan op terugbetalen.
Het was dus een onaangename verrassing dat het duurder geworden was.
Ik vroeg me gewoon af wat de algemene opinie is over dit verhaal...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door olaf79 »

ruud_a schreef:TS is zonder voorwaarden accoord gegaan met het terugbetalen.
dan kun je achteraf niet meer klagen.
Dat maakt niet uit. De ontbinding brengt met zich mee dat de koper zijn rechten krachtens verkoper kan uitoefen zoals vastgelegd in art 7:24 en artikel 7:36

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door olaf79 »

ruud1981 schreef:Ten eerste bedankt voor de feedback/reacties!

Het voelt als een principekwestie omdat:
- Saturn niet de mogelijkheid heeft geboden om te wachten op reparatie of een nieuw apparaat.
- Saturn en/of ik (naïef) heeft niet gecontroleerd of het product duurder is geworden alvorens over te gaan op terugbetalen.
Het was dus een onaangename verrassing dat het duurder geworden was.
Ik vroeg me gewoon af wat de algemene opinie is over dit verhaal...
Ik snap het en ben het met je eens. Je had een contract om product x tegen prijs y te leveren en dat contract is niet nagekomen. De gevolgen daarvan zijn voor rekening van de verkoper. Dat het een principe kwestie is komt omdat het om een klein bedrag gaat.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door gilas »

olaf79 schreef:
ruud1981 schreef:Ten eerste bedankt voor de feedback/reacties!

Het voelt als een principekwestie omdat:
- Saturn niet de mogelijkheid heeft geboden om te wachten op reparatie of een nieuw apparaat.
- Saturn en/of ik (naïef) heeft niet gecontroleerd of het product duurder is geworden alvorens over te gaan op terugbetalen.
Het was dus een onaangename verrassing dat het duurder geworden was.
Ik vroeg me gewoon af wat de algemene opinie is over dit verhaal...
Ik snap het en ben het met je eens. Je had een contract om product x tegen prijs y te leveren en dat contract is niet nagekomen. De gevolgen daarvan zijn voor rekening van de verkoper. Dat het een principe kwestie is komt omdat het om een klein bedrag gaat.
Het contract kon niet worden nagekomen en dus heeft Saturn aangeboden het contract te ontbinden en de klant het bedrag terug te geven.
Er is nog steeds niet bekend hoe lang TS dat ding had maar als dat langer als 6 maanden is,dan heeft Saturn goed gehandeld en is het heel logisch dat het ding duurder is geworden.
Maar TS houdt wat informatie achter over hoe oud het product is,dus zolang TS niet komt met het hele verhaal,geef ik Saturn het voordeel van de twijfel.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik geef Saturn niet het voordeel van de twijfel; ze hebben gewoon juist gehandeld. Het product in kwestie kon niet gerepareerd worden, een ander exemplaar was in de winkel niet voorhanden, dus dan wordt gewoon het aankoopbedrag terug gegeven, en niets meer dan dat.

De webwinkel van Saturn zou zomaar een ander bedrijf kunnen zijn dan de fysieke winkel waar het apparaat vandaan komt, dat heb ik al eerder in dit draadje geschreven.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Ik geef Saturn niet het voordeel van de twijfel; ze hebben gewoon juist gehandeld. Het product in kwestie kon niet gerepareerd worden, een ander exemplaar was in de winkel niet voorhanden, dus dan wordt gewoon het aankoopbedrag terug gegeven, en niets meer dan dat.

De webwinkel van Saturn zou zomaar een ander bedrijf kunnen zijn dan de fysieke winkel waar het apparaat vandaan komt, dat heb ik al eerder in dit draadje geschreven.
En na het ontbinden van een contract wegens het niet nakomen van de contractuele verplichtingen (het leveren van een non conform product), is de schuldenaar (degene die contractbreuk pleegt) gehouden de schade te vergoeden. In deze is de schade dat het aanschaffen van een gelijkwaardig product extra kosten meebrengt. Het leveren van een non conform product heeft dus als resultaat dat koper extra kosten maakt en deze komen voor rekening van verkoper.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: klacht Saturn

Ongelezen bericht door witte angora »

Nonsens, olaf. Het is hetzelfde als met een verzekering: je mag er niet beter van worden. Als je 100 euro aan een stoel uitgeeft, en je huis vliegt 6 maanden later in de hens, dan krijg je 100 euro terug, en geen 120 omdat diezelfde stoel ineens 20 duurder is geworden.

Door die 19 euro extra toe te kennen (waarvan het maar de vraag is wat TS er mee gaat doen) wordt die er beter van. Als wat jij zegt werkelijk mogelijk was, dan zouden er ineens heel wat apparaten in de opruiming gekocht worden, die binnen 14 dagen onherstelbaar kapot zouden gaan, waarna de normale winkelprijs uitbetaald gaat worden aan de klant, immers, de opruimingsprijs geldt niet meer, dus dan moet, om het artikel te vervangen bij de concurrent, het bedrag van de normale prijs uitgekeerd worden.

Gesloten