LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klachten Yarden

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
jaarco
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 apr 2007 18:02

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jaarco »

Beste lotgenoten,

Duidelijk is dat de wijziging van verzekering bij Yarden gaat om een verbetering van hun risicobeheersing en dat gaat ten koste van de verzekerden. Het pakket van diensten is nu verliesgevend aangezien de kostenstijging van cremeren en begraven de laatste jaren ver boven de inflatie ligt.
Gezien het jaarverslag 2005 wilde Yarden daar wat aan doen.
Volgens mij is er toen bij Yarden gebrainstormd hoe de nieuwe methodiek met een goed klinkend verhaal in een brief toe te passen, waar het overgrote deel van de verzekerden zou intrappen. Die verzekerden krijgen dan met een verzekerde waarde te maken die nu al niet kostendekkend is laat staan wat verder in de toekomst.
Gelukkig zijn toen een aantal wakkere verzekerden hier achtergekomen en hebben dit bij Trosradar gemeld.
De reaktie van Yarden in de brief van 2 april 2007 was het gevolg. Een goede lezer zal opnieuw moeten constateren, dat dit XXXverhaal nog steeds een wezelijke verandering van verzekering aangeeft. Zo is o.a. het verhaal van starheid van de oude pakketten alleen Yarden aan te rekenen. De nieuwe Yarden natura-uitvaartverzekering is dus geen pakket van diensten maar een som geld.
Als je de dood bespreekbaar wil maken en de mensen bij leven in het ooitje neemt, klopt er iets niet.
De ooit door idealisten opgerichte AVVL is in handen gekomen van een zeer zakelijke vereniging.
Ik wil juist wel gebonden zijn aan de diensten uit de pakketverzekering plus een bedrag aan geld(inflatievrij) voor iets extra's. Daar heb ik bij leven bewust voor gekozen en betaald. Juist om de nabestaanden niet met extra kosten te confronteren!!!!!

Groetjes jaarco

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Karing »

Kan iemand mij vertellen of Tros Radar dit nog in behandeling heeft?

Klaas_
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 apr 2007 18:23

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Klaas_ »

Ik ben ook benieuwd of Tros Radar dit nog steeds in behandeling heeft. Het is erg actueel en een zeer grote groep mensen wordt (bewust of onbewust) de dupe door deze eenzijdige wijziging van de polis. Radar is de vorige keer door Yarden behoorlijk misleid en nu lijkt ze er gewoon mee weg te komen!

andreassen
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 apr 2007 10:24

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door andreassen »

Ik neem aan dat de redactie van Radar zelf toch ook wel eens deze pagina's bezoekt en daar naar handelt??

G.I. Jane
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 mar 2007 20:05

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door G.I. Jane »

Ik ben bang dat de polis van mijn man die zijn ouders jaren lang betaald hebben en afgekocht, ook zo wordt afgedaan. Echter vorig jaar hebben mijn zoon en ik besloten om ook een verzekering bij Yarden af te sluiten. Ik ben bang dat het een Natura polis is, maar dat zou ik nog even uit moeten zoeken, voor mij hoefde die hele verzekering niet zo. :(

Jane

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Jan9 »

Als Radar er niets mee doet is het beter om bij Kassa verder te gaan.....

jaarco
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 apr 2007 18:02

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jaarco »

Beste lotgenoten,

Ik heb per e-mail en telefonisch Radar gevraagd opnieuw de zaak Yarden aan de orde te stellen met verwijzing naar mijn postings. Voorts heb ik getracht duidelijk te maken waar het nu feitelijk omgaat. Ze zouden de zaak bekijken en ik zou eventueel worden teruggebeld. Aangezien het hier toch om een heel grote zaak gaat (Yarden heeft een kleine miljoen leden) is bundeling van krachten zeer gewenst. Daarom zijn veel soortgelijke reakties richting Radar nodig. Voorlopig ga ik er van uit, dat Radar de zaak weer oppakt. Zo niet dienen we andere wegen te bewandelen, want ik laat het er niet bij zitten.

Groetjes jaarco
Laatst gewijzigd door jaarco op 17 apr 2007 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

andreassen
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 apr 2007 10:24

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door andreassen »

Beste Jaarco,

De klanten van Yarden met een oud-AVVL polis, krijgen binnen nu en een paar weken ook een dergelijk schrijven waarin hun dienstenpakket wordt omgezet in een geldbedrag. We spreken hier over >200.000 leden. Radar gaat het nog druk krijgen en wij hopelijk nog veel meer ondersteuning.
Groet,
H. Andreassen

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Karing »

Ik heb een reactie van Yarden gekregen op mijn klacht een brief van 3
3 pagina's en wil jullie de belangrijkste gedeeltes laten weten.

Yarden begint met: het belangrijkste voor u om te weten is dat uw nieuwe verzekering geen nadelen oplevert. Na de omzetting kunt u met de polis hetzelfde afnemen als voorheen. Er is geen enkele achteruitgang. Uw oude rechten blijven gehandhaafd en uw verzekering is nog steeds een naturaverzekering. We keren geen geld uit we vergoeden de benodigde diensten.

Dan een heel stuk over dat de clienten dit echt wilden. En dat ze daarom hebben gekozen voor het omzetten van de polis in een Yarden natura-uitvaartverzekering. Ik werd iets optimistisch maar helaas werd dat na verder lezen al snel anders.

De uitvaartcalculator op onze website kan u een idee geven over de kosten van een door u gewenste uitvaart houdt u er echter wel rekening mee dat de keuzemogelijkheden die u daar heeft niet altijd overeenkomen met de vaste diensten die in uw pakket zaten. Wilt u meer helderheid maakt u dan een afspraak met een van onze adviseurs..

Voor de komende 5 jaar bent u automatisch verzekerd tegen een stijging door inflatie. Het is echter financieel en maatschappelijk onverantwoord om het risico van de stijging van de uitvaartkosten voor alle verzekerden bij Yarden tot in de lengte van jaren te garanderen. Door maximering van de waardevastheid van de diensten voor 5 jaar kunnen wij u geen lage premie blijven garanderen. Na 5 jaar doen wij u een aanbod om uw polis te verhogen.

Misschien voelt u zich voor het blok gezet omdat de verzekering met terugwerkende kracht per 1-1-2007 van kracht gaat en er een officiele termijn van 30 dagen geldt om te reageren op een wijziging. Belangrijk is te vermelden dat u gedurende 30 dagen na ontvangst kunt reageren.

Geweldig!!!! 30 dagen na ontvangst van wat? En ze bevestigen het nu zwart op wit. Garantie dat ik hetzelfde pakket kan afnemen kunnen ze niet geven. Bovendien weet ik nu dus al dat ik na 5 jaar fors meer kan gaan betalen. En die belachelijke zin dat het maatschappelijk niet verantwoord is langer dan 5 jaar een polis zonder premieverhoging te garanderen. Dit is niet het de plek om een discussie op te zetten wat maatschappelijk verantwoord ondernemen in moet houden maar ik denk dat een ieder het met mij eens is dat het in ieder geval niet over deze situatie gaat.

Kortom ik ben nog bozer dan ik al was. Ga nu weer een brief schrijven aan Yarden dat ik restitutie wil van alle door mij betaalde premies.

Wordt vervolgd....................

Klaas_
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 apr 2007 18:23

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Klaas_ »

Dit schrijven van Yarden is opgezet om het zo mooi mogelijk te laten lijken voor de klant. Eerst zeggen dat er geen enkele achteruitgang is bla bla, om daarna te zeggen dat met de huidige verzekering niet de garantie kan worden gegeven dat hetzelfde pakket diensten, waarvoor je eerst in zijn geheel was verzekerd, totaal gedekt is met de huidige polis. Plus dat er geen inflatiecorrectie plaats vindt als je niet telkens bijbetaalt.

Kortom, totaal geen verandering van standpunt van Yarden. Bovendien suggereert men dat de klant dit wenst: om eerlijk te zijn, ik geloof er helemaal niets van dat de klant een dergelijke achteruitgang in de polis wil. Het is helemaal niet in het belang van de klant om in zijn eigen vingers te snijden. Als er al een dergelijk resultaat uit een onderzoek is gekomen, dan moet dat liggen aan de gebruikte onderzoeksmethode/vraagstellingen (waarin alleen voordelen zijn benadrukt; of dat is gezegd dat er geen achteruitgang is voor de klant-dit terwijl dat dus duidelijk wel het geval is-).

Radar, en als Radar niet wil/kan, dan een andere consumentenorganisatie zou hier een megazaak van kunnen maken; dit probleem treft waarschijnlijk 100.000en mensen (waarvan de meesten waarschijnlijk het nog niet eens bewust door hebben dat ze er nu flink op achteruitgaan).
-------------------------------------
Toevoeging: ik heb zojuist nog een interessant stukje gevonden op internet. Dat gaat over de 'en bloc-clausule' (lees, blanco clausulerecht)en dat de Autoriteit Financiële Markten een dergelijke blanco clausule in de polisvoorwaarden onaanvaardbaar vind. Dit kan mogelijkerwijs een punt van juridisch belang zijn voor wat hier nu ook speelt (eenzijdige aanpassing polis door Yarden). Het gaat in dat stukje weliswaar over levensverzekeringen, maar het kan natuurlijk ook in bredere zin worden gezien.

Volledige tekst, zie:
http://www.afm.nl/marktpartijen/default ... entId=3536

babo
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2007 10:13

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door babo »

Kan vanbeilenrauwerda aangeven of en hoe de klagers zich kunnen aaneensluiten. Welke kosten zouden daaraan zijn verbonden?

jaarco
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 apr 2007 18:02

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jaarco »

Beste lotgenoten,

Ik kreeg van Yarden bij poliswijzigingen 2005 het volgende bericht.
"Elk jaar wordt op 1 januari uw Yarden natura-uitvaartverzekering aangepast aan de gestegen uitvaartkosten. Zo hebt u de zekerheid, dat de verzekerde waarde van uw polis toereikend is." Toen wist Yarden kennelijk nog niet, dat dit financieel en maatschappelijk onverantwoord was??

Onderzoeken, de verslechtering van de polisvoorwaarden is de wens van de verzekerden? Administratiekosten en inningskosten bij koopsompolissen? enz. enz. Elke keer schrijft Yarden weer wat anders. Een opeenstapeling van verzinsels telkens weer. Wordt vervolgd??

Het gaat doodgewoon om een verbetering van hun risicobeheersing, maar dat schrijft Yarden niet!!! Radar doet er wat aan.

Groetjes jaarco

jimny01
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2007 10:33

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jimny01 »

radar doet niks tot nu toe en ik reik ze dan hierbij ook de koude douche uit totdat ze het tegendeel bewijzen

tonp
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2007 11:47

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door tonp »

Na het zenden van een adreswijziging op 13 april 2007 aan Yarden wordt ongevraagd een poliswijziging gestuurd met een omzetting van de Natura-verzekering naar een kapitaalverzekering. Met als begeleidend schrijven dat deze wijziging gebeurd is op eigen verzoek. De logica van een adres wijziging en een verzoek om een polis wijziging ontbreekt ten enemale in de reactie van Yarden.

Als reactie is door mij hierover op 25 april 2007 aangetekend een klacht ingediend bij de directeur van Yarden met de toevoeging dat deze klacht ook gedeponeerd zal worden bij het Klachteninstituut Fianciele diensten en bij het Klachteninstituut Verzekeringen.

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Karing »

Ik wilde de klacht deponeren bij het klachteninstituut maar er zijn wel EUR 50,- kosten aan verbonden. Op zich niet erg om die EUR 50,- te betalen als het nut heeft. Wie heeft hier ervaring mee? Bovendien las ik in de regelementen dat de uitspraak van dit instituut bindend is voor beide partijen. M.a.w. valt dit gunstig uit voor Yarden dan kan ik niets meer.

jacbor
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:43

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jacbor »

Hallo lotgenoten,

Inmiddels hebben wij een klacht gestuurd naar de directie op 30 maart jl. maar tot op heden hebben we nog geen enkele reactie ontvangen.
Wat een organisatie! En dan moeten we er vertrouwen in hebben dat een crematie wel netjes geregeld wordt?? Ik ben ook wel benieuwd of Radar hier nog iets mee gaat doen. Het gaat om zoveel mensen!
Hoe dan ook, dit moet in de publiciteit komen..

mevrivink
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 apr 2007 14:22

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door mevrivink »

ook ik heb een klacht ingediend bij Yarden, radar aangeschreven en het ad.ook mijn rechtsbijstandverzekering zal ik gaan inschakelen.
Yarden is het volgende van plan:de naturaverzekering wordt een geldverzekering.De huidige waarde voor de naturaverzekering is 5000,00 Euro.Dit wordt 3700,00 Euro echter de eerste 5 jaar legt Yarden dit tekort erbij, maar nu komt het over 5 jaar bekijkt Yarden de polis opnieuw en als blijkt dat de uitvaartkosten verhoogd zijn krijgt u een verhoging van de premie voorgeschoteld.Dit is dus voorlopig al een verhoging van 1300,00 voor als u dezelde diensten zou gebruiken als waar u nu voor verzekerd bent.
Al in 1977 ben ik AVVL verzekerde geworden en er is mij altijd gezegt dat hoe duur de uitvaartkosten ook zouden zijn ik ten allertijden hetzelfde pakket vergoed zou krijgen.Nu ben ik sinds 1987 afbetaald en gaan ze in 2007 de polisvoorwaarden veranderen!

Dit is echt schandalig!Ook de vorig jaar afgesloten eigen wensverzekering heet nu ineens Yarden uitvaartverzekering en ook de polisnummers zijn veranderd.
Beste verzekerden blijf op uw hoede en onderneem stappen door niet met de nieuwe polisvoorwaarden in te stemmen.

peagreen
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2006 20:11

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door peagreen »

Frappant vind ik toch wel het stukje op http://www.uitvaartverzekering.nl/index ... &s_bid=754 waarin wordt gesteld:

Yarden is een natura uitvaartverzekeraar. Er wordt dus geen geld uitgekeerd, maar er wordt een dienst geleverd, een compleet afscheid.

Ik ben, denk ik, toe aan een compleet afscheid van Yarden! Maar dan ben ik waarschijnlijk mijn bestaande inleg kwijt.
:(

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door NAK »

*** collegae,

Wie kan mij de juiste gegevens van Yarden geven met betrekking tot de adresgegevens en het telefoonnummer?

Met dank, Maxiem.
Ik ben zeer benieuwd wat je met dat adres hebt gedaan.

mevrivink
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 apr 2007 14:22

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door mevrivink »

Als u op de zoekpagina Yarden intoetst ziet u dat al in 2002 klachten over Yarden waren.
Toegegeven ook ik heb nooit eerder gereageerd yarden kon en mocht alles zo leek het,maar nu is echt het hek van de dam.Yarden er past u maar een ding ,terugdraaien al die waardeloze nieuwe regels.
Heeft u nog niets vernomen van Yarden zij versturen in fases de nieuwe polisvoorwaarden en in mijn geval 2 weken na de datum die Yarden mij gestelt heeft om te kunnen reageren.

Gesloten