LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koffiemachine delonghi ecam 22.110b, problemen na ontkalken

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
gebruikerinky
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2018 19:50

Koffiemachine delonghi ecam 22.110b, problemen na ontkalken

Ongelezen bericht door gebruikerinky »

Mooie machine totdat je hem wilt ontkalken. Na ontkalking met officiële ontkalker blijft het lampje branden. Van Delonghi nieuwe procedure ontvangen hoe te handelen. Alles zo gedaan en lampje ging uit. Zetgroep is nu niet te verwijderen,. Hiervoor moet je op you tube zoeken hoe dit moet. Dan ben je alweer een half uur verder. Nu koffie zetten. Machine maakt veel lawaai en er komt geen water uit. Beide buitenste bovenste rode lampjes gaan knipperen. Ontkalker mogelijk met luchtbel. Opnieuw geplaatst. machine aan en uit en een hele hoop ergernis en zo anderhalf uur verder. En ja hoor. Mijn kopje koffie kan ik nu gaan drinken.
Al met al onvriendelijke om de machine te onderhouden. Die van mij maakt veel meer lawaai dan die van een ander. en de kopjes lopen weg. Mogelijk dat eerdere machines beter waren??
Laatst gewijzigd door Radar op 02 feb 2018 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ivm duidelijkheid

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Koffiemachine delonghi ecam 22.110b, problemen na ontkalken

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ontkalk mijn delonghi al jaren af en toe met een liter natuurazijn van nog geen euro. Aanzetten, zorgen dat het door de leudingen loopt, kwartiertje wachten, nog een keer en dan doorspoelen met 2 of 3 liter water. Is ie weer een aantal maanden goed te gebruiken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koffiemachine delonghi ecam 22.110b, problemen na ontkalken

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemd. Ik heb die machine al een paar jaar en nooit problemen gehad met ontkalken. Enige waar ik altijd even aan moet denken is of de machine nu wel of niet aan moet staan. Maar dat staat ook in de gebruiksaanwijzing, die ik sowieso erbij moet pakken.

stofzuigertje

Re: Koffiemachine delonghi ecam 22.110b, problemen na ontkalken

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tijdens ontkalken zal elk apparaat, welk merk of model ook kalk loskomen, en dat kan een verstopping veroorzaken!

De oorzaak is te laat ontkalken en dat is afhankelijk waterhardheid en aantal kopjes dat je gezet hebt.
Speciale ontkalk middel is duurder en Azijn gaat prima... maar geen schoonmaak azijn gebruiken!

Beter te vaak dan te kort en bij 1x te laat en dan de kalk laag zo verwijderen dat geeft problemen.
Laat hem nogmaals enkele dagen met azijn rustig staan en als de kalk brokken oplossen kan dit doorgespoeld worden.
Zonder demontage kan dit wel een weekje duren, maar voortaan iets vaker ontkalken.

sjj
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:25

Re: Koffiemachine delonghi ecam 22.110b, problemen na ontkalken

Ongelezen bericht door sjj »

Ontkalken met azijn is vragen om problemen, azijn tast de rubber afdichtingen aan, deze worden poreus en vertonen scheurtjes en kan tevens tot lekkage en verstopping leiden door kalk wat niet oplost in azijn, het staat duidelijk in de handleiding om een goede ontkalker te gebruiken.
Gebruikers rotzooien te veel om geld te besparen!! maar vergeten dat het ten koste gaat van de levensduur en slechte werking van de machine.
Beter kun je wmf ontkalker nemen tast de rubbers niet aan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koffiemachine delonghi ecam 22.110b, problemen na ontkalken

Ongelezen bericht door kweenie »

En is het gebruiken van WMF ontkalker in een DeLonghi machine niet ook 'rotzooien'? In prijs verschillen ze niet heel veel, maar in samenstelling wel. Voor de DeLonghi machines worden ontkalkers met als belangrijkste stof melkzuur geadviseerd (net als bv Nespresso en Philips), terwijl WMF citroenzuur gebruikt (net als bv Mellita en Siemens).

ptjoelker
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2007 23:18

Re: Koffiemachine delonghi ecam 22.110b, problemen na ontkalken

Ongelezen bericht door ptjoelker »

Onze DeLonghi heeft het 5 jaar lang prima gedaan, elke keer ontkalkt met koffiemachine ontkalkingsmiddel meteen nadat het schoonmaaklampje in het midden begon met knipperen.

Echter, nu de laatste tijd is het hommeles. :x Apparaat is ontkalkt, van binnen schoongemaakt, maar telkens maalt hij de bonen en vervolgens hoor je lawaai, maar komt geen druppel uit en daarna gaan alle controle lampjes knipperen.

Even spoelen met water heft die alarmpjes dan weer op, maar als je het daarna weer probeert, weer zelfde probleem.

We hebben ooit gedacht dat dit misschien te maken had met iets te zachte/vette bonen, dus hebben de maalgraad naar minder fijn gedraaid, maar dit helpt ook niet. Heel af en toe doet hij het weer een paar keer, maar daarna keer op keer verspilt hij mijn lekkere bonen. Doodzonde van die dure bonen!

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Moet ik de machine weggooien en een andere kopen, of is hij nog te redden? Bij elkaar toch al zeker een kilo dure koffiebonen op deze manier verspild.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Koffiemachine delonghi ecam 22.110b, problemen na ontkalken

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@ptjoelker Het malen gaat goed maar het koffiezetten is het probleem.
Iets met de zet-groep, is deze wel goed teruggeplaatst, na ontkalken ontstond het probleem namelijk?
Wanneer u niets aan de zet groep kunt vinden, de stekker eens een poos uit het stopcontact laten om de software te resetten.
Of u de machine nog moet laten maken moet u zelf beslissen, 5 jaar is al wel een behoorlijke leeftijd.

ptjoelker
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2007 23:18

Re: Koffiemachine delonghi ecam 22.110b, problemen na ontkalken

Ongelezen bericht door ptjoelker »

Bedankt @Kolibrie voor de tip. Zal ik zeker eens proberen.

Heb alvast de tip hierboven zojuist uitgevoerd waarin iemand aanraadde om het eens met natuurazijn te proberen. Zojuist het doorspoel programma met natuurazijn i.p.v. machine ontkalker geprobeerd, tevens de heetwater functie (knopje midden).

De verstopping zat hem blijkbaar toch helemaal voorin bij de twee spuitkoppen waar de koffie uitkomt, want na enkele keren proberen popte er met veel geluid ineens behoorlijk wat kalk uit de spuitkoppen.

Ik vermoed dat de machine ontkalker misschien niet krachtig genoeg is, maar het kan ook zijn dat dit voorste gedeelte wordt overgeslagen tijden het ontkalkingsprogramma, want dan komt het water via de stoompijp i.p.v. de koffie spuitkoppen.

Ik ga het opnieuw proberen.. Als hij weer verstopt raakt en op alarm springt dan zal ik het eens met een reset proberen.

Gesloten