LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Hakkelaar
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 sep 2013 13:27

Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Hakkelaar »

Geachte lezer,

Onlangs kocht ik bij Ikea een Morgedal matras en dan de medium-stevige variant (160x200cm). In de winkel heb ik zeker zo'n 10 minuten proefgelegen en het voelde qua stevigheid goed. Ook thuis voelde het matras goed toen ik er 's-avonds op ging liggen.

Echter, 's-ochtends werd ik wakker met mijn bekken-regio in een soort kuil met een stekende pijn in mijn onderrug. Kennelijk zakt het matras gedurende de nacht behoorlijk in.

Gebruikmakend van de 90-dagen-uitprobeer-termijn van Ikea heb ik dit matras teruggebracht. Hierop kreeg ik een tegoedkaart. Na lang te hebben proefgelegen op het eenpersoons Morgedal en dan de stevige variant, heb ik die meegenomen. De stevige variant is namelijk door de consumentenbond bestempeld als beste koop. Hierdoor dacht ik "ah, ik die versie had ik dus moeten nemen."

Nu blijkt echter dat dit matras vrijwel hetzelfde probleem heeft. Na een uur liggen is het matras merkbaar minder stevig dan wanneer men er net op gaat liggen. Om uit te sluiten dat het aan mijn boxsprings ligt, heb ik het matras op de grond gelegd. Dit helpt niet. Wederom word ik elke ochtend wakker in een kuil, weer met een stekende pijn in mijn onderrug.

Hierop heb ik enig onderzoek verricht en het matras blijkt een waarde te hebben van HR35. Op o.a. wikipedia is te vinden dat deze waarde van 35 tot 65 loopt en wordt geadviseerd minimaal boven de 35 te gaan zitten:
Let wel op de dichtheid van het materiaal, een dichtheid boven de 35 kg/m3 garandeert een hoge kwaliteit.
Vrijwel zeker is dít de oorzaak van het probleem. Ikea verkoopt koudschuimmatrassen welke zich qua HR-waarde aan de onderkant van het spectrum bevinden. Dat had ik niet verwacht van de Ikea, te meer ik met mijn vorige Ikea-matras dik 10 jaar heb gedaan.

Update: Ook op het onafhankelijke matras.info zijn ze uiterst verbaasd over de uitslag van de consumentenbond.

Update: Hier nog meer consumenten over de Morgedal die klagen over inzakken.
_
Laatst gewijzigd door Hakkelaar op 12 mei 2016 09:32, 8 keer totaal gewijzigd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Brahms »

Koudschuim is de mindere variant van traagschuim, en zelfs daar zijn veel problemen mee.
Beide "schuimsoorten" worden zachter onder invloed van lichaamswarmte. Even 10 minuten gaan proefliggen met kleding aan zonder dekbed heeft bij dit soort matrassen helemaal geen enkel nut.
Immers het schuim blijft relatief koud en de specifieke eigenschappen worden dus niet opgemerkt

Maar ook het (veel) duurdere traagschuim heeft heel vervelende eigenschappen. Nooit aan beginnen is mijn advies.....
Traagschuim zit onder andere in Tempur en M-line.

Hakkelaar
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 sep 2013 13:27

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Hakkelaar »

Bedankt voor je reactie, weer wat geleerd.

In de winkel ligt inderdaad iedereen natuurlijk met kleding aan en wordt er nauwelijks lichaamswarmte overgedragen.

Ik had natuurlijk zelf beter onderzoek moeten doen, maar vind het vooral erg jammer dat zelfs de consumentenbond blijkbaar af en toe maar wat roept.

Er hangt in de Ikea boven de Morgedal een enorm bord met "Beste Koop volgende de consumentenbond" waar consumenten dagelijks dus intuinen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Brahms »

Echter bij de test van de consumentenbond gaan ze er niet op liggen. Het matras wordt slechts aan enige mechanische mishandeling en een optische keuring blootgesteld. Of een matras lekker ligt is erg persoonlijk, dus nooit te testen. Wat de ene lekker vind, kan de ander niet op slapen.

Traagschuim heeft oa als nadelen dat je er (flink) in weg zakt, waardoor je "vast" komt te liggen in je eigen vorm.
Omdraaien in je slaap gaat dus moeilijker. Verder is het relatief warm. M-line matrassen zijn bijvoorbeeld ook erg zwaar, daardoor moeilijk op te maken. Traagschuimmatrassen kan je ook niet keren van boven naar onderzijde.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Tests van de Consumentenbond zijn waardeloos omdat ze niet op levensduur testen. Ik heb ook een keer een Consumentenbond "beste koop" matras gekocht bij Kwantum. Was ook een kuilmatras.

Je kan beter tests lezen van onze oosterburen op www.testberichte.de o.a. van Stiftung Warentest (www.test.de)

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door prem »

Brahms schreef:Echter bij de test van de consumentenbond gaan ze er niet op liggen. Het matras wordt slechts aan enige mechanische mishandeling en een optische keuring blootgesteld. Of een matras lekker ligt is erg persoonlijk, dus nooit te testen. Wat de ene lekker vind, kan de ander niet op slapen.

Traagschuim heeft oa als nadelen dat je er (flink) in weg zakt, waardoor je "vast" komt te liggen in je eigen vorm.
Omdraaien in je slaap gaat dus moeilijker. Verder is het relatief warm. M-line matrassen zijn bijvoorbeeld ook erg zwaar, daardoor moeilijk op te maken. Traagschuimmatrassen kan je ook niet keren van boven naar onderzijde.
Brahms, je schijnt er iets van te weten. Wat zou je aanraden dan voor een puber van 16, met 62 kg.? Onze "kleine" heeft een nieuw matras nodig. Ik tast in he duister. En sorry voor het niet openen van een nieuw topic, vond ik ietwat overdreven.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik heb me er inderdaad in verdiept, maar dat komt omdat ik zelf grote problemen heb met een M-line matras. Daarover is elders hier ook een topic over. Binnen 10 maanden ben ik nu bezig aan mijn derde (!) M-line 8 matras, en ook bij deze, slechts enkele maanden in gebruik, is al compleet alle steun weg. Het traagschuim verliest in no time haar veerkracht en geeft dus geen ondersteuning meer.
Tot nu toe is er door leverancier telkens gewisseld.......... Er was dan zogenaamd een fabrikagefout.
We hebben het dan wel over een matras van rond de Euro 1300,00 en dus geen Kwantum of Ikea ding.
Komende week voor de zoveelste keer naar de winkel, begint al een aardig dossier te worden :shock:

Voor uw puber, ga voor een merkmatras, maar in ieder geval zonder traag- of koudschuim. Gewoon een goede pocketveer matras. Onze puber slaapt heerlijk op een Eastborne, maar helaas dat type is niet meer te krijgen.
Daarbij komt nog dat jongeren eigenlijk altijd wel goed slapen op een matras, zijn zelf nog flexibel en zonder kwaaltjes.......
Laatst gewijzigd door Brahms op 03 mei 2016 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door kweenie »

Hakkelaar schreef:Nu blijkt echter dat dit matras vrijwel hetzelfde probleem heeft. Na een uur liggen is het matras merkbaar minder stevig dan wanneer je er net op gaat liggen. Om uit te sluiten dat het aan mijn boxsprings ligt, heb ik het matras op de grond gelegd.
Dat is nou juist ook het idee van zulke schuimmatrassen, dat ze zich onder invloed van je lichaamstemperatuur en gewicht enigszins naar je lichaam vormen. En zo dus wat 'zachter' of weker worden. Afhankelijk van je lichaamsbouw en lichaamsgewicht, en natuurlijk van je eigen voorkeur, kan dat voor sommige mensen nu juist het prettige van dit soort matrassen zijn. Dat is dus niet een 'probleem', maar juist een specifieke eigenschap die bij het product hoort.

Een schuimmatras moet je ook zeker niet op een boxspring leggen. Dat is een helemaal verkeerde combinatie. Je moet eerder een wat stevige (latten-)bodem hebben.

Ik denk dus dat het er eerder mee te maken heeft dat je vooraf de afwijkende eigenschappen van dit soort matrassen niet goed hebt bekeken.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door prem »

Bedankt Brahms!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Brahms »

kweenie schreef:....Dat is nou juist ook het idee van zulke schuimmatrassen, dat ze zich onder invloed van je lichaamstemperatuur en gewicht enigszins naar je lichaam vormen. En zo dus wat 'zachter' of weker worden......
Dat is zeker juist, kweenie. Maar het moet wel blijven ondersteunen. Anders krijg je allerlei klachten aan nek, schouders, heupen en benen.
Van een matras in deze prijsklasse en met 10 jaar garantie verwacht je dat je daar langer dan enkele maanden op kan slapen. Met de week wordt onze M-line traagschuimmatras zachter, dit gaat in een hoog tempo en is gewoon meetbaar.
De kwaliteit en vormvastheid van dit soort matrassen is dus vaak ver te zoeken. Het materiaal lijkt absoluut niet bestand tegen het dagelijkse gebruik.
Naast het feit dat dit soort matrassen, omdat je "erin" en niet "erop" ligt, heel erg de lichaamstemparatuur kunnen vasthouden.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door witte angora »

Die consumentenbond testjes lijken heel wat, maar... van de honderden matrassen die je kunt kopen testen ze er een stuk of 8, of 10 (heb het artikel niet gelezen), en een van die 8 of 10 is beste koop - van dat selecte groepje. Maar het zou dus zomaar kunnen dat er veel betere keuzes zitten tussen al die honderden die niet getest zijn. En dat geldt eigenlijk met alle testen van de consumentenbond.

Eigenlijk een club met weinig toegevoegde waarde dus.

Ik heb mijn matras hier gewoon in het dorp bij een slaapzaak gehaald. Bleek dat het ding dat in de aanbieding was voor mij niet de juiste zou zijn, het advies van de verkoper opgevolgd, en ziedaar, ik slaap een stuk beter dan voorheen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Beste Koop van de Consumentenbond betekent niet dat het het beste product is. Het betekent alleen dat je de beste prijs/kwaliteitverhouding hebt. Dus een middelmatig product met een lage prijs kan volgens die redenatie een Beste Koop product worden. Het is eigenlijk een nietszeggend label. Ik weet niet hoe jullie iets kopen, maar ik kijk eerst naar wat ik wil hebben en dan pas naar de prijs. Liever doorsparen dan een product kopenwat niet voldoet.

Ik slaap zelf overigens al 10 jaar op een vrij goedkoop IKEA matras en ik heb absoluut geen klagen. Het ligt beter dan menig veel duurder bed.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door langste adem »

Een matras is heel persoonlijk inderdaad en sommige mensen slapen heerlijk op een simpel matras.
Wij hebben onlangs nieuwe matrassen gekocht. Met zowel pocketvering als met een laagje traagschuim. Ze waren niet de goedkoopste, maar het zouden goede matrassen zijn voor wat zwaardere mensen. goed voor de rug, en voor een weldadige nachtrust.
En ze liggen ook wel lekker hoor, maar toch wordt mijn volgende matras er een zonder traagschuim. Het is inderdaad lastiger omdraaien in bed omdat je in een soort van kuil komt te liggen. Ik heb het matras ook wel getest in de showroom en daar lag die heerlijk. Maar mijn ervaring is dat het toch minder comfortabel is als je er de hele nacht op ligt.
Ik had ook nieuwe bamboekussens met traagschuim erbij gekocht, maar die liggen alweer op zolder. Mn oude donskussentje bevalt toch beter.

Maar goed, een ander zal misschien zweren bij traagschuim.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Brahms »

langste adem schreef:......Maar goed, een ander zal misschien zweren bij traagschuim.......
En daar twijfel ik nu aan. Vele klagen over inzakken, vast liggen en te warm.
Het wordt gebracht als een supermatras,ik heb een compleet andere mening en zeg: Nooit doen !

Hakkelaar
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 sep 2013 13:27

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Hakkelaar »

Mensen,

Het gaat in casu niet om een traagschuim-matras maar een koudschuim-matras.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Brahms schreef:
langste adem schreef:......Maar goed, een ander zal misschien zweren bij traagschuim.......
En daar twijfel ik nu aan. Vele klagen over inzakken, vast liggen en te warm.
Het wordt gebracht als een supermatras,ik heb een compleet andere mening en zeg: Nooit doen !
Wat is veel? Klachten die je in de google zoekresultaten ziet zeggen niet zoveel in dit geval. IKEA is zo'n beetje de grootste matrassenverkoper, dus zelfs als een miniem deel van hun klanten klaagt zie je al meer klachten dan van andere leveranciers.

stofzuigertje

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Verkeerde gekozen!

Elk merk traag schuim en zachte SG 35 koudschuim zal dit hebben.
U had een steviger schuim moeten kopen op Bonell of pocket veren want die veren wel terug.

Elk gelijk materiaal dus niet Ikea maar Uw keuze is fout.
Er zijn mensen die juist graag in warme kuil liggen en na 1 dag hoorde dit weer glad te zijn volgende avond.....

Gewoon beter voor lichting is nodig en heeft U vooraf alles online gelezen en alle voor en nadelen gelezen?
Elk persoon is Uniek en wat ik geweldig vind kan voor U waardeloos zijn, maar dat is dus persoonlijk.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Brahms »

Hakkelaar schreef:Mensen,

Het gaat in casu niet om een traagschuim-matras maar een koudschuim-matras.
Als u het topic had doorgenomen had u al kunnen lezen dat koudschuim de mindere en goedkopere variant is van traagschuim.
Vandaar dat beide types matras in dit topic aan bod komen. Die IKEA is inderdaad een koudschuim matras, maar ook met de betere en duurdere traagschuim (bv M-Line) zijn mindere (lees slechte) ervaringen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kuil in Morgedal matras Ikea, beste koop consumentenbond!??

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Op basis van de bevindingen van de Consumentenbond hebben wij deze Ikea matrassen ook gekocht. En we slapen er heerlijk op. Veel beter dat de vorige 'luxe' matrassen die meer dan twee keer zoveel kostten.
Maar het blijft natuurlijk erg persoonlijk. Wat voor de een goed werkt hoeft voor de ander niet te werken. Dat hoeft niet onmiddellijk iets te zeggen over de kwaliteit van een product. Tenzij er technische mankementen zijn natuurlijk.
Wij hebben in elk geval geen spijt van de aanschaf en onderschrijven de resultaten van de test door de Consumentenbond.

Gesloten