LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
beterook1
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2017 04:40

Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door beterook1 »

Ik laat zonnepanelen plaatsen op het dak. Ik heb gezorgd dat ik voldoende capaciteit heb om water te verwarmen, huis te verwarmen, koken en mijn normale verbruik. Ik ben dus 100 procent CO2 neutraal. Dat zou een applausje waard moeten zijn. De overheid zou moeten glunderen dat ik zo milieubewust ben. Het is echter anders.
Ik wil geen gas meer afnemen van Liander, want sinds juli heeft Liander zomaar de prijs voor transport (let op: dus niet de gasprijs) met 40procent verhoogd. Dit vind ik schandalig en heb hun dat ook gemeld.
Ik heb geregeld dat er zonnepanelen geplaatst zullen gaan worden en heb een lange neus getrokken naar Liander.
Die zijn ook niet misselijk in kinderachtig gedrag. Je kunt volgens hen kiezen uit:
De meter laten afsluiten, maar dat kan maar voor 1 jaar. Daar vragen ze 100 Euro voor. Na dat jaar moet je hem voor ruim 100 Euro opnieuw aan laten sluiten. Kortom ieder jaar ruim 100 Euro betalen voor NIETS.
Je kunt ook kiezen voor laten verwijderen. Dat is echter nog belachelijker.
Hier vraagt Liander 605 Euro voor. En dan is de meter definitief verwijderd. Let wel: het is een werkje van hooguit 15 minuten om de meter los te koppelen en af te doppen. Geen hersenchirurgie zou ik maar zeggen. Dat betekend dat er een uurloon van 2000 Euro gevraagd voor het vewijderen van een gasmeter. Geef mij zo'n baan.
Ik heb onder protest de opdracht gegeven om de meter te verwijderen. Maar het blijft een smerige streek van een monopolist (Liander dus).
Ik laat het er niet bij zitten. Ik ga advies vragen bij rechtshulp voor eventueel aankaarten van deze zaak bij de rechter.
Er is hier namelijk sprake van een monopolist die zijn diensten voor platina verkoopt en karton geeft. Het is belachelijk om zoveel geld voor zo'n kleine handeling te vragen.
Ik ben heel benieuwd wat er allemaal uit gaat rollen. Maar ik moet zeggen: Ik heb er wel lol in om zo'n moloch eens flink de waarheid te zeggen en ook daadwerkelijk aan te pakken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit forum heeft ook een zoekfunctie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door sjohie »

beterook1 schreef:Ik laat zonnepanelen plaatsen op het dak. Ik heb gezorgd dat ik voldoende capaciteit heb om water te verwarmen, huis te verwarmen, koken en mijn normale verbruik. Ik ben dus 100 procent CO2 neutraal. Dat zou een applausje waard moeten zijn. De overheid zou moeten glunderen dat ik zo milieubewust ben. Het is echter anders.
Ik wil geen gas meer afnemen van Liander, want sinds juli heeft Liander zomaar de prijs voor transport (let op: dus niet de gasprijs) met 40procent verhoogd. Dit vind ik schandalig en heb hun dat ook gemeld.
Ik heb geregeld dat er zonnepanelen geplaatst zullen gaan worden en heb een lange neus getrokken naar Liander.
Die zijn ook niet misselijk in kinderachtig gedrag. Je kunt volgens hen kiezen uit:
De meter laten afsluiten, maar dat kan maar voor 1 jaar. Daar vragen ze 100 Euro voor. Na dat jaar moet je hem voor ruim 100 Euro opnieuw aan laten sluiten. Kortom ieder jaar ruim 100 Euro betalen voor NIETS.
Je kunt ook kiezen voor laten verwijderen. Dat is echter nog belachelijker.
Hier vraagt Liander 605 Euro voor. En dan is de meter definitief verwijderd. Let wel: het is een werkje van hooguit 15 minuten om de meter los te koppelen en af te doppen. Geen hersenchirurgie zou ik maar zeggen. Dat betekend dat er een uurloon van 2000 Euro gevraagd voor het vewijderen van een gasmeter. Geef mij zo'n baan.
Ik heb onder protest de opdracht gegeven om de meter te verwijderen. Maar het blijft een smerige streek van een monopolist (Liander dus).
Ik laat het er niet bij zitten. Ik ga advies vragen bij rechtshulp voor eventueel aankaarten van deze zaak bij de rechter.
Er is hier namelijk sprake van een monopolist die zijn diensten voor platina verkoopt en karton geeft. Het is belachelijk om zoveel geld voor zo'n kleine handeling te vragen.
Ik ben heel benieuwd wat er allemaal uit gaat rollen. Maar ik moet zeggen: Ik heb er wel lol in om zo'n moloch eens flink de waarheid te zeggen en ook daadwerkelijk aan te pakken.
Ik ook, met zo'n instelling denk ik dat eea snel klaar is... :wink:

Overigens is dit in dit topic ook al aan bod geweest.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is niet alleen meter loskoppelen en afdoppen. De gehele gasleiding wordt tot buiten het huis verwijderd. Men moet bij de gemeente aankloppen, omdat de stoep of straat open moet. Dat is wel wat langer dan 15 minuten werk.

Bij afsluiting moet men echter wel de leiding nog in orde houden, vandaar 100 euro per jaar.

beterook1
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2017 04:40

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door beterook1 »

Als dat zo is, dan vind ik het prima om te betalen.
De stoep opengooien en alles weghalen is met die 605 Euro wel waard.
Als ze alleen dat lullige metertje weghalen en de leiding afdoppen dan wordt ik echt kwaad en dan kom ik hier nog op terug.
In ieder geval bedankt voor het geven van iets meer inzicht in het ondoorzichtige beleid en informatie van Liander.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U wilt niet betaald worden voor het werk dat u doet? Een gasleiding verwijderen is niet simpelweg even een gaatje graven en afdoppen, gas geeft iets meer werk. En ook alleen de meter laten afsluiten wil niet zeggen dat de leidingen niet meer onderhouden hoeven te worden.
Misschien moet u eerst even kijken wat er gebeuren moet qua werk voordat u ondoordachte opmerkingen maakt.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door GJS »

beterook1 schreef:Als dat zo is, dan vind ik het prima om te betalen.
De stoep opengooien en alles weghalen is met die 605 Euro wel waard.
Als ze alleen dat lullige metertje weghalen en de leiding afdoppen dan wordt ik echt kwaad en dan kom ik hier nog op terug.
In ieder geval bedankt voor het geven van iets meer inzicht in het ondoorzichtige beleid en informatie van Liander.
Hebben ze echt gezegd, dat het precies € 605 kost of is het een indicatie, tegenwoordig zijn ze namelijk verplicht volgens de gaswet om een offerte te maken en de werkelijke kosten te berekenen en niet zomaar een standaard gemiddeld bedrag te vragen.
Ik ben benieuwd wat jouw uiteindelijke rekening zal zijn, laat dat a.u.b. nog weten hier.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door sjohie »

GJS schreef:
beterook1 schreef:Als dat zo is, dan vind ik het prima om te betalen.
De stoep opengooien en alles weghalen is met die 605 Euro wel waard.
Als ze alleen dat lullige metertje weghalen en de leiding afdoppen dan wordt ik echt kwaad en dan kom ik hier nog op terug.
In ieder geval bedankt voor het geven van iets meer inzicht in het ondoorzichtige beleid en informatie van Liander.
Hebben ze echt gezegd, dat het precies € 605 kost of is het een indicatie, tegenwoordig zijn ze namelijk verplicht volgens de gaswet om een offerte te maken en de werkelijke kosten te berekenen en niet zomaar een standaard gemiddeld bedrag te vragen.
Ik ben benieuwd wat jouw uiteindelijke rekening zal zijn, laat dat a.u.b. nog weten hier.
Check ff de site van Liander, daar staat dat de genoemde 605 euro indicatief is voor een standaard verwijdering bij een woning. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door sjohie »

beterook1 schreef:Als dat zo is, dan vind ik het prima om te betalen.
De stoep opengooien en alles weghalen is met die 605 Euro wel waard.
Als ze alleen dat lullige metertje weghalen en de leiding afdoppen dan wordt ik echt kwaad en dan kom ik hier nog op terug.
In ieder geval bedankt voor het geven van iets meer inzicht in het ondoorzichtige beleid en informatie van Liander.
De huisaansluiting, is precies dat. De aansluiting van het huis op het gasnet. Dat begint bij de aftakking van de buis in de openbare weg, en heeft als eindpunt de gasmeter in het pand. Dat alles wordt verwijderd, en nogmaals, dit alles is in het topic wat ik voor je gemak al even quotte, allemaal al voorbij gekomen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door renewouters »

Als alle mensen die vinden dat anderen te duur zijn nu eens een bedrijfje beginnen om al die dingen voor veel minder geld te doen. Dan zijn we allemaal beter af. De mensen die een bedrijfje beginnen hebben een leuk inkomen: klanten gegarandeerd als je het goed doet voor minder, en klanten besparen een hoop geld.

Ben alleen wel benieuwd hoe lang die bedrijfjes kunnen blijven bestaan voordat ze failliet zijn....

beterook1
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2017 04:40

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door beterook1 »

Nee grapjas, Liander is een monopolist. Die ook nog eens de prijzen bepaald omdat ze het alleenrecht hebben. Daar gaat het om vriend, je moet eens nadenken voordat je wat schrijft.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door GJS »

sjohie schreef:
Check ff de site van Liander, daar staat dat de genoemde 605 euro indicatief is voor een standaard verwijdering bij een woning. :wink:
Dat weet ik, maar bij mij werd over de telefoon door een Liander medewerker beweerd dat het precies € 605 was en er helemaal niet over gesproken dat het een indicatie was en ook niet dat je een offerte zou krijgen.

Dus vroeg ik mij af of dat nog steeds zo gezegd wordt over de telefoon.

Op de website van Liander staat alleen ergens onderaan dat het een indicatie is en wordt er helemaal niet over gesproken dat je eerst een offerte krijgt.

Bij Enexis hebben ze dat beter geregeld, komen met een veel lager bedrag € 345,93 en er komt dan € 18,51 bij per meter gasleiding die verwijderd moet worden, ook staat daar dat je eerst een offerte krijgt.

beterook1
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2017 04:40

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door beterook1 »

Ik kreeg het per mail bevestigd door een medewerker van Liander. Alleen maar een bedrag en geen bericht dat het een indicatie is. Ook niet wat er voor werk gedaan gaat worden voor dat bedrag. Kortom, geen informatie maar alleen een sommatie dat als je het gore lef hebt om geen gas meer af te nemen dat ze voor het verwijderen Euro 605 berekenen. Misschien komen ze nog wel met een tegenvoorstel, maar dat is mosterd na de maaltijd. Dat hadden ze beter vooraf kunnen doen. Dat had een hoop ergenis gescheeld.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

beterook1 schreef:Nee grapjas, Liander is een monopolist. Die ook nog eens de prijzen bepaald omdat ze het alleenrecht hebben. Daar gaat het om vriend, je moet eens nadenken voordat je wat schrijft.
Als u de zoekfunctie zou gebruiken kunt u zien dat dit al vaker is voorgekomen. En wat staat er in 1 van de reakties? Precies, prachtig omschreven waaruit de kosten bestaan. Opvragen van de tekeningen waar de leiding ligt, opengraven van de stoep en tuin (meterieel en mankracht), afsluiten weg halen van de spullen. Controle door een extra persoon om zeker te weten dat het ook veilig is gedaan. Daarna weer alles dichtgooien, aanstampen en bestraten. 2 man 3 uur aan het werk is als 300 euro. Tel daar de kantoorkosten en materieel bij en u komt aardig in de buurt van het bedrag hoor.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door GJS »

NeoDutchio schreef:
beterook1 schreef:Nee grapjas, Liander is een monopolist. Die ook nog eens de prijzen bepaald omdat ze het alleenrecht hebben. Daar gaat het om vriend, je moet eens nadenken voordat je wat schrijft.
Als u de zoekfunctie zou gebruiken kunt u zien dat dit al vaker is voorgekomen. En wat staat er in 1 van de reakties? Precies, prachtig omschreven waaruit de kosten bestaan. Opvragen van de tekeningen waar de leiding ligt, opengraven van de stoep en tuin (meterieel en mankracht), afsluiten weg halen van de spullen. Controle door een extra persoon om zeker te weten dat het ook veilig is gedaan. Daarna weer alles dichtgooien, aanstampen en bestraten. 2 man 3 uur aan het werk is als 300 euro. Tel daar de kantoorkosten en materieel bij en u komt aardig in de buurt van het bedrag hoor.
Tja als jij dat zelf ook gedaan had had je ook mijn reactie kunnen lezen dat die beramingen niet kloppen want een uitpandige tijdelijke afsluiting kan voor € 235,95 en daar zullen ook al die werkzaamheden voor verricht moeten worden behalve het verwijderen van de gasleiding en gas meter.
En dat laatste zou dan € 369 moeten kosten?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een tijdelijke afsluiting is iets anders dan permanent verwijderen. Een tijdelijke afsluiting is simpelweg afdoppen en kan veel goedkoper. Het uitgraven en verwijderen kan echt niet voor een paar honderd euro hoor.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door GJS »

beterook1 schreef:Ik kreeg het per mail bevestigd door een medewerker van Liander. Alleen maar een bedrag en geen bericht dat het een indicatie is. Ook niet wat er voor werk gedaan gaat worden voor dat bedrag. Kortom, geen informatie maar alleen een sommatie dat als je het gore lef hebt om geen gas meer af te nemen dat ze voor het verwijderen Euro 605 berekenen. Misschien komen ze nog wel met een tegenvoorstel, maar dat is mosterd na de maaltijd. Dat hadden ze beter vooraf kunnen doen. Dat had een hoop ergenis gescheeld.
Offerte heb je helemaal niet gehad of zijn er nog geen 10 werkdagen voorbij, binnen die tijd zou je er 1 moeten krijgen.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door GJS »

NeoDutchio schreef:Een tijdelijke afsluiting is iets anders dan permanent verwijderen. Een tijdelijke afsluiting is simpelweg afdoppen en kan veel goedkoper. Het uitgraven en verwijderen kan echt niet voor een paar honderd euro hoor.
Afsluiten is afsluiten of je dat nu tijdelijk of permanent doet, de werkzaamheden zijn hetzelfde dus de kosten daarvoor ook.
En verwijderen van een gasmeter kan in 10 minuten, leidingen zoals ze hier liggen is nog geen 3 meter naar de meter toe, daar zijn ze echt geen uren mee bezig, en dat zou dan € 369 extra moeten kosten.

En uitgraven doen ze meestal niet eens, laatst ook iemand die beide aansluitingen had laten verwijderen, kostte hem 2 * € 605, kwamen er 2 man in een busje die binnen een half uur weer weg waren.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Er zijn 2 maanden geleden ook al kamervragen over gesteld.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ansluiting

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Liander verwijderen gasmeter belachelijk duur

Ongelezen bericht door chrisd1 »

GJS schreef:En uitgraven doen ze meestal niet eens, laatst ook iemand die beide aansluitingen had laten verwijderen, kostte hem 2 * € 605, kwamen er 2 man in een busje die binnen een half uur weer weg waren.
Iig beter dan 2 * € 605 aftikken en er ook nog een vernield tuinpad aan overhouden.

Gesloten