LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door Brahms »

Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Een mooi maar serieus onderwerp bij deze warme dagen.

Vandaag at ik een heerlijk Magnum ijsje, niets mis mee. Echter mijn oog viel op de verpakking, daarop staat in vele talen dat ik mijn ijsje niet mag doorverkopen, niet dat ik dat doe, daar is ie veel te lekker voor, maar de leuke juridische vraag is natuurlijk, mag zo'n tekst en is deze wettelijk geldig.

De vraag is dus, mag ik mijn zelf gekochte en netjes betaalde Magnum ijsje wederverkopen aan iemand anders, bv op een buurtfeest, braderie of op andere wijze ?

Mag het wel, dan is het natuurlijk gewoon bluf van de fabricant, mag het niet, welke wet is van toepassing ?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je hebt waarschijnlijk een doos Magnums in de supermarkt gekocht. Deze zijn niet bedoeld om als losse ijsjes voor professionele verkopers te worden verkocht. Vaak zijn de retailvarianten ook wat kleiner dan de reguliere horecaversies. Dan zou een snackbar de (kleinere) supermarktijsjes in z'n vriezer gooien en die voor de reguliere horecatarieven doorverkopen. Daar is die melding voor bedoeld.

Het is dus eerder een waarschuwing voor de consument en geen verbod voor de consument.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Of het bluf is weet ik niet. Maar ik vermoed zo dat de fabrikant een vaste verkoopprijs heeft ingesteld voor ijsverkopers die die dingen per stuk verkopen.

Dan is het niet leuk als iemand bij de appie in de bonus 2 verpakkingen van 3 stuks haalt voor een habbekrats, en ze dan per stuk voor meer verkoopt dan hij betaald heeft, maar voor minder dan de echte ijsverkoper. Oneerlijke concurrentie wordt dat dan.

Stel je voor dat tante Miep van drie hoog achter op die manier in haar boudoir een illegaal ijscokraampje weet te runnen en een paar stuivers winst weet te genereren.

Komt jouw ijsje inderdaad uit een meerstuksverpakking?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door Brahms »

Het ijsje komt inderdaad uit een meerstuksverpakking ( en ook nog van AH en ook nog uit de bonus :D ).

Maar juridisch gezien is het dus mijn eigendom. Nu staat er kort door de bocht op dat ik mijn eigendom niet mag verkopen. Daar kan fabrikant een zeker belang in hebben, maar die heeft product verkocht en zijn winst al gepakt.

Als ik iets anders koop, staat het er niet op, en mag ik het toch ook weer verkopen ?

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet meer van toepassing (na opschonen door de moderatie). :D
Laatst gewijzigd door witte angora op 06 jun 2016 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als je als particulier je gekochte ijsje verkoopt,zal het geen enkel probleem zijn. Juridisch denk ik ook weinig aan te doen.
Verkoop je als commerciële partij deze zelfde ijsjes, dan kon het wel eens een ander verhaal zijn. Daar is de tekst ook voor bedoeld.

Ook voor argeloze kopers van zo'n ijsje. Koop je een ijsje waar deze tekst op staat, dan kun je er vanuit gaan dat de verkoper hier op een oneigenlijke manier aan gekomen is en niet op deze manier te koop mag aanbieden.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit is een typisch voorbeeld van ee pb zogenaamd ketenbeding. Je koopt dat ijsje onder de voorwaarde dat je het niet doorverkoopt. Doe je dat wel, dan pleeg je wanprestatie en ben je in beginsel schadeplichtig.

Maar goed, de reden van deze voorwaarde is hiervoor al uitgelegd, oftewel: het zal zo'n vaart niet lopen :wink:

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door lichtstad »

Een ijsje, wat je hebt verorbert, kan je niet meer verkopen! :x

Op de website van het product waar je reclame maakt, krijg je tekst en uitleg.

@ciske

Je hebt gelijk!

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

En uiteraard heeft iemand (...) de openingspost gemeld. Terwijl er in tegenstelling tot veel andere topics een concrete vraag wordt gesteld, waarop ook gewoon een juridisch antwoord mogelijk is. Kansloos.

Overigens nog een kleine toevoeging: dit ketenbeding is niet zo spannend. Maar er zijn ook krenbedingen die dat wel zijn, en waarop dezelfde juridische spelregels van toepassing zijn. Je kunt ze in de koopakte van een onroerende zaak nogal eens tegenkomen, vooral bij appartementen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom mag AH zelf dan wel die ijsjes doorverkopen? :D

Hoe wil die fabrikant jou beletten om die ijsjes door te verkopen? Je hebt helemaal geen overeenkomst met die fabrikant

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Of het bluf is weet ik niet. Maar ik vermoed zo dat de fabrikant een vaste verkoopprijs heeft ingesteld voor ijsverkopers die die dingen per stuk verkopen.

Dan is het niet leuk als iemand bij de appie in de bonus 2 verpakkingen van 3 stuks haalt voor een habbekrats, en ze dan per stuk voor meer verkoopt dan hij betaald heeft, maar voor minder dan de echte ijsverkoper. Oneerlijke concurrentie wordt dat dan.

Stel je voor dat tante Miep van drie hoog achter op die manier in haar boudoir een illegaal ijscokraampje weet te runnen en een paar stuivers winst weet te genereren.

Komt jouw ijsje inderdaad uit een meerstuksverpakking?
Het vaststellen van een vaste verkoopprijs (zoals jij dat doet) is kartelvorming en ten strengste verboden. Veel bedrijven die dat geprobeerd hebben anders te noemen (adviesprijs, fabrieksprijs, etc) zijn al op hun vingers getikt.

Het is niet mogelijk om een nieuwe koper een beding op te leggen zonder dat deze koop gesloten is. De bepalingen op de verpakking zijn dus niet wettelijk toegestaan en hebben geen waarde.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door lichtstad »

16again schreef:Waarom mag AH zelf dan wel die ijsjes doorverkopen? :D

Hoe wil die fabrikant jou beletten om die ijsjes door te verkopen? Je hebt helemaal geen overeenkomst met die fabrikant

Lees gewoon mijn eerder bericht, waaromTS het niet en AH wel mag. :!:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door Brahms »

16again schreef:....... Je hebt helemaal geen overeenkomst met die fabrikant......
Inderdaad, dat lijkt me ook. Immers als er wat met het product is, dan ga je ook terug naar de verkoper en niet naar de leverancier voor garantie.
Eigenlijk, als zo'n beperkende voorwaarde al mag, zou AH (in dit geval) deze voorwaarde aan de klant moeten opleggen, toch ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er staat ook niet op dat je het niet mag doorverkopen. Er staat alleen op dat het niet bestemd is voor losse verkoop. Dat kan diverse redenen hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de losse ijsjes veel vaker van verpakking veranderen. Of van land tot land verschillend verpakt zijn. Bv vanuit een bepaald imago of een bepaalde sfeer die ze willen uitdragen. Het is dan behoorlijk vervelend voor zo'n bedrijf als ze miljoenen uitgeven aan een campagne om een bepaalde sfeer onder te brengen, en dit zo om zeep wordt gebracht door verkopers die de 'verkeerde' ijsjes verkopen.

Ik kan het zijn dat er bepaalde (tijdelijke) acties zijn die alleen voor losse ijsjes gelden. En van land tot land kunnen verschillen. Bv vanwege een voetbalkampioenschap of zo. Dan is het ook niet handig als ergens 'neutrale' ijsjes worden verkocht.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar.... zal iemand zich er ooit wat van aantrekken?

Natuurlijk, als je in de sportkantine zit en je krijgt die ijsjes met die boodschap, dan gaan mensen er vraagtekens bij zetten.

Maar als je met zes man zin hebt in een ijsje... Ga je dan met zijn zessen naar de friettent om ze per stuk te kopen (dus ruim 2 euro per stuk of zo), of stuur je er één naar de Appie om twee dozen met drie stuks te halen, om vervolgens allemaal evenredig bij te dragen en daardoor vele malen goedkoper uit te zijn? En als je met zijn vijven bent, wat doe je dan met de zesde, daar voor de deur van de supermarkt? Ik denk toch niet dat buuv naar Ome Wout rent als je haar voor 50 cent een ijsje aanbiedt, is het wel?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:Waarom mag AH zelf dan wel die ijsjes doorverkopen? :D

Hoe wil die fabrikant jou beletten om die ijsjes door te verkopen? Je hebt helemaal geen overeenkomst met die fabrikant
AH mag de complete consumentenverpakking, dus met álle ijsjes, wel doorverkopen aan particulieren, wat hun werk is, hun winkels zijn niet bedoelt voor de bevoorrading van bedrijven, daar hebben ze DeliXL voor. (die dan weer niet zulke verpakkingen voert) Het staat ook alleen op losse ijsjes, niet op de dozen zelf. Het is overigens iets wat bijvoorbeeld ook op parfum samples staat die je bij de Douglas etc krijgt.

Het dus niet de bedoeling dat je zeg de hele vriezer bij de AH leegkoopt als ze in de bonus zijn, en ze vervolgens los bij je lokale tennisclub in de kantine gaat verkopen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door langste adem »

Als de ijsjes uit de supermarkt inderdaad kleiner zijn dan diezelfde ijsjes bij de ijssalon kan ik me er nog iets bij voorstellen... Maar dat is denk ik niet altijd het geval, volgens mij is een raketje of een perenijsje uit de supermarkt van hetzelfde formaat,
Misschien heeft het er ook mee te maken dat bij losse verkoop van ijsjes de ingredienten op de verpakking van het losse ijsje moeten staan (?) , terwijl het bij supermarktijsjes misschien voldoende is als dit op de doos staat.

Als de echte reden is dat de fabrikant professionele verkopers zo wil dwingen om hun ijsjes duurder aan te laten schaffen vind ik dat eigenlijk niet zo elegant , als precies dezelfde ijsjes stukken goedkoper zijn dan bij de groothandel. In feite doe je niemand tekort. De fabrikant niet, want die heeft de ijsjes immers al verkocht aan supermarkten tegen een overeengekomen prijs. De supermarkt doe je ook niet tekort, want in feite maakt het ze niet uit aan wie ze hun producten verkopen.
Maar het blijven natuurlijk wel lokkertjes van de supermarkten. in de hoop dat de mensen ook de rest van hun boodschappen doen bij die supermarkt.
Daarom is het is natuurlijk niet de bedoeling dat het hele schap bij de AH wordt leeggekocht door professionele verkopers, en daarom zie je ook weleens staan : " maximaal 3 verpakkingen per klant". Maar dan wordt die beperking opgelegd door de supermarkt, en niet door de fabrikant .

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:
16again schreef:Waarom mag AH zelf dan wel die ijsjes doorverkopen? :D

Hoe wil die fabrikant jou beletten om die ijsjes door te verkopen? Je hebt helemaal geen overeenkomst met die fabrikant
AH mag de complete consumentenverpakking, dus met álle ijsjes, wel doorverkopen aan particulieren, wat hun werk is, hun winkels zijn niet bedoelt voor de bevoorrading van bedrijven, daar hebben ze DeliXL voor. (die dan weer niet zulke verpakkingen voert) Het staat ook alleen op losse ijsjes, niet op de dozen zelf. Het is overigens iets wat bijvoorbeeld ook op parfum samples staat die je bij de Douglas etc krijgt.

Het dus niet de bedoeling dat je zeg de hele vriezer bij de AH leegkoopt als ze in de bonus zijn, en ze vervolgens los bij je lokale tennisclub in de kantine gaat verkopen.
Eigenlijk wel grappig deze discussie: de maatregel is in feite bedoeld om de consument te beschermen (zodat professionele inkopers de supermarkten niet leeghalen, en dat je geen kleinere ijsjes voor een hoger bedrag koopt) en toch zijn er weer mensen die hierover gaan klagen. Als het wel mag worden doorverkocht en ze kopen voor 2 euro een (te) kleine cornetto of de vriezer van de supermarkt is leeggeroofd door sportvereniging is het ook weer niet goed.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door Brahms »

langste adem schreef:........Als de ijsjes uit de supermarkt inderdaad kleiner zijn dan diezelfde ijsjes bij de ijssalon kan ik me er nog iets bij voorstellen... Maar dat is denk ik niet altijd het geval, volgens mij is een raketje of een perenijsje uit de supermarkt van hetzelfde formaat.......
Dat zou dan eens even moeten worden bekeken of deze kleiner zijn. Als dit zo is zou je dus genept worden in de supermarkt. Je koopt een echte Magnum, maar het zou dan een kleine uitvoering van het origineel zijn.
Je wordt dan wel niet in de ijssalon genept, maar in de supermarkt welke een mini uitvoering verkoopt tegen een mini prijs.
langste adem schreef:.........Misschien heeft het er ook mee te maken dat bij losse verkoop van ijsjes de ingredienten op de verpakking van het losse ijsje moeten staan (?) , terwijl het bij supermarktijsjes misschien voldoende is als dit op de doos staat..... .
Heel veel etenswaren kan je kopen zonder ingredienten vermelding. Mijn broodje koket om de hoek wordt ook zo verkocht, in restaurants weet je vaak ook niet qua ingredienten wat je op je bord hebt liggen. In supermarkten worden ook veel etenswaren los verkocht.

Moderatie, bedankt voor het opschonen van dit topic :D

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mag ik mijn Magnum ijsje doorverkopen ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Brahms schreef:
langste adem schreef:........Als de ijsjes uit de supermarkt inderdaad kleiner zijn dan diezelfde ijsjes bij de ijssalon kan ik me er nog iets bij voorstellen... Maar dat is denk ik niet altijd het geval, volgens mij is een raketje of een perenijsje uit de supermarkt van hetzelfde formaat.......
Dat zou dan eens even moeten worden bekeken of deze kleiner zijn. Als dit zo is zou je dus genept worden in de supermarkt. Je koopt een echte Magnum, maar het zou dan een kleine uitvoering van het origineel zijn.
Je wordt dan wel niet in de ijssalon genept, maar in de supermarkt welke een mini uitvoering verkoopt tegen een mini prijs.
langste adem schreef:.........Misschien heeft het er ook mee te maken dat bij losse verkoop van ijsjes de ingredienten op de verpakking van het losse ijsje moeten staan (?) , terwijl het bij supermarktijsjes misschien voldoende is als dit op de doos staat..... .
Heel veel etenswaren kan je kopen zonder ingredienten vermelding. Mijn broodje koket om de hoek wordt ook zo verkocht, in restaurants weet je vaak ook niet qua ingredienten wat je op je bord hebt liggen. In supermarkten worden ook veel etenswaren los verkocht.

Moderatie, bedankt voor het opschonen van dit topic :D
Het ijsje is verpakt en moet dus voldoen aan de vereisten zoals gesteld in de wet:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... matie.aspx

Gesloten