LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door crazyme »

Koper verzaakt, ondanks meerdere aansporingen. Verkoper kan het verkochte gewoon opnieuw verkopen en wachten tot de koper zich meldt om de aanbetaling terug te eisen.

Waarom zou de verkoper nu actief moeten zijn richting koper welke nergens op reageert ?

Laat hem gewoon de rambam krijgen !

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door kuklos »

crazyme schreef:
15 jul 2019 00:04
Waarom zou de verkoper nu actief moeten zijn richting koper welke nergens op reageert ?
Om alle eventuele gedonder later direct in de knop af te breken. geld terugstorten en koper berichten dat omdat er geen enkel contact meer mogelijk was de koop niet doorgaat en het geld is teruggestort.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
14 jul 2019 23:08
Moneyman schreef:
14 jul 2019 20:03
16again schreef:
14 jul 2019 19:05
Niet het vragen , maar het uitblijven van een antwoord is de grondslag om te wachten met terugstorten.
Ook dat is geen grondslag. Naar de bekende weg vragen levert je (uiteraard) helemaal niets op - en al helemáál geen recht op het houden van het geld wat je niet toekomt.
Ik zeg ook niet dat het dat recht oplevert. Integendeel. Je geeft juist aan terug te betalen. En natuurlijk heb je het recht om navraag te doen naar rekeningnummer. Wellicht behoorde het oude nummer aan inmiddels ex-partner.

En mijn onderbuik gevoel: Koper heeft verkoper maar laten bungelen, niet reagerend op berichten. Kijken of ze nu wel weten te reageren
Wel grappig hoe u steeds iets verzint om niet terug te betalen tot aspirant koper gereageerd heeft. Eerst heeft u het over een katvanger en nu over een ex-partner. Waarom gaat u er niet vanuit dat het rekeningnummer waarmee de koper betaald heeft gewoon zijn eigen bankrekening betreft?
Waarom zo moeilijk doen?

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
15 jul 2019 07:27
16again schreef:
14 jul 2019 23:08
Moneyman schreef:
14 jul 2019 20:03

Ook dat is geen grondslag. Naar de bekende weg vragen levert je (uiteraard) helemaal niets op - en al helemáál geen recht op het houden van het geld wat je niet toekomt.
Ik zeg ook niet dat het dat recht oplevert. Integendeel. Je geeft juist aan terug te betalen. En natuurlijk heb je het recht om navraag te doen naar rekeningnummer. Wellicht behoorde het oude nummer aan inmiddels ex-partner.

En mijn onderbuik gevoel: Koper heeft verkoper maar laten bungelen, niet reagerend op berichten. Kijken of ze nu wel weten te reageren
Wel grappig hoe u steeds iets verzint om niet terug te betalen tot aspirant koper gereageerd heeft. Eerst heeft u het over een katvanger en nu over een ex-partner. Waarom gaat u er niet vanuit dat het rekeningnummer waarmee de koper betaald heeft gewoon zijn eigen bankrekening betreft?
Waarom zo moeilijk doen?
Dat gedraai is noodzakelijk om niet toe te hoeven geven dat het eerder ingenomen standpunt geen hout snijdt.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
15 jul 2019 07:27
Wel grappig hoe u steeds iets verzint om niet terug te betalen tot aspirant koper gereageerd heeft. Eerst heeft u het over een katvanger en nu over een ex-partner. Waarom gaat u er niet vanuit dat het rekeningnummer waarmee de koper betaald heeft gewoon zijn eigen bankrekening betreft?
Waarom zo moeilijk doen?
Zie het als opvoeding. De koper begon namelijk met moeilijk doen. En leert dan misschien reageren.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
15 jul 2019 15:10
Lowieze schreef:
15 jul 2019 07:27
Wel grappig hoe u steeds iets verzint om niet terug te betalen tot aspirant koper gereageerd heeft. Eerst heeft u het over een katvanger en nu over een ex-partner. Waarom gaat u er niet vanuit dat het rekeningnummer waarmee de koper betaald heeft gewoon zijn eigen bankrekening betreft?
Waarom zo moeilijk doen?
Zie het als opvoeding. De koper begon namelijk met moeilijk doen. En leert dan misschien reageren.
Volgens mij is het niet aan een verkoper op MP om zich met de opvoeding van iemand bezig te houden tenzij het eigen kinderen zijn.
Ik zie het als een manier om nog even wat geld te kunnen houden dat je eigenlijk niet toebehoort.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
15 jul 2019 15:10
Lowieze schreef:
15 jul 2019 07:27
Wel grappig hoe u steeds iets verzint om niet terug te betalen tot aspirant koper gereageerd heeft. Eerst heeft u het over een katvanger en nu over een ex-partner. Waarom gaat u er niet vanuit dat het rekeningnummer waarmee de koper betaald heeft gewoon zijn eigen bankrekening betreft?
Waarom zo moeilijk doen?
Zie het als opvoeding. De koper begon namelijk met moeilijk doen. En leert dan misschien reageren.
Wel grappig. Na alle draaien is het nu ineens "opvoeding". Eerst ging het je gewoon nog om het niet terugbetalen...
16again schreef:
14 jul 2019 08:21
En als je niet wil terugbetalen, en verwacht dat tegenpartij niet reageert:
Stuur een bericht dat koop niet door gaat, en vraag rekening nummer, waar je aanbetaling moet terugstorten.

Dan ligt in ieder geval de bal bij tegenpartij.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door 16again »

Ik wou dat er zoveel moraalridders bij banken en verzekeraars in de top werkten. Dat zou echt de wereld verbeteren.

Ik draai helemaal niet , ik geef alleen meerdere valide redenen aan om terugbetaling uit te stellen.

En deze had ik nog niet eens genoemd:
crazyme schreef:
15 jul 2019 00:04
Koper verzaakt, ondanks meerdere aansporingen. Verkoper kan het verkochte gewoon opnieuw verkopen en wachten tot de koper zich meldt om de aanbetaling terug te eisen.
Waarom zou de verkoper nu actief moeten zijn richting koper welke nergens op reageert ?
Laat hem gewoon de rambam krijgen !

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik wou dat er zoveel moraalridders bij banken en verzekeraars in de top werkten. Dat zou echt de wereld verbeteren.
Dus dat gedrag is eigenlijk heel normaal, wil je ermee zeggen? Het is in ieder geval duidelijk waar jouw morele kompas staat..

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door 16again »

Dan zie ik op mijn moreel kompas toch een groot verschil: Die marktplaatskoper maakt het er naar , die gedupeerden van de bank/verzekeraar duidelijk niet.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zie het inmiddels ook vrij duidelijk.. nogal wat dubbele moraal.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door alfatrion »

renesmael schreef:
11 jul 2019 12:22
Nu ben ik het een beetje beu aan het worden en is mijn vraag: Mag i alles weer opnieuw te koop zetten en of moet ik perse wachten? Wat zouden jullie doen? Want ik heb al een nieuwe geinteresseerde.
Nee, er moet in beginsel als eerste een ingebrekestelling worden verstuurd. Een ingebrekestelling moet bevatten a) wat u wilt, b) voor welke termijn u dat wilt en c) de gevolgen anders. In dit geval zou ik aangegeven dat u anders het product opnieuw te koop zet. Alleen een oproep tot afhalen is geen ingebrekestelling.
Moneyman schreef:
13 jul 2019 15:21
Opslag, waardevermindering, welja :D bij de gemiddelde Marktplaats-verkoop is dat natuurlijk onzin.
Dat is ook niet aannemelijk, maar de verkoper kan het product wel voor minder verkopen.
Moneyman schreef:
13 jul 2019 15:21
Maar zélfs als dat zo zou zijn, dan nog blijft overeind dat de aanbetaling aan de koper toebehoort, en niet aan de verkoper. Pas nadat de verkoper een opeisbare vordering terzake zou verrekenen, wordt dat anders.
De verkoper kan de overeenkomst ook in stand houden tot het moment waarop hij een overeenkomst heeft gesloten met een andere koper.
Moneyman schreef:
14 jul 2019 08:35
Aangezien die aanbetaling ook overgemaakt is, beschik je al over het rekeningnummer. Die vraag slaat dus nergens op.
Hoe kom je er bij dat dit het rekeningnummer is? Ik vind deze vraag wel zinvol.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien kan hier ook een pilsje over gedronken worden? Iemand heeft vast nog wel muntjes. :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door moederslink »

Waarom zou je in vredesnaam als ' simpele' verkoper een in gebreke stelling sturen aan een ' simpele' koper?
We hebben het hier over een simpel handeltje als particulier op MP :roll:
Die koper heeft er geen trek meer in , laat niets meer van zich horen om wat voor reden dan ook.
En ook de TS is al lang weer foetsie...na zijn ene OP.

Gewoon de aanbetaling terugstorten met redenen omkleed en voila , doorgaan met een vlg koper.
Dan valt jou als verkoper ook niets meer te verwijten , me dunkt , hij heeft geduld genoeg gehad !
En gewoon weer voor de normale prijs verkopen die hij al in den beginne had.
Niks waardevermindering ... :roll: hoezo?

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
15 jul 2019 19:10
Moneyman schreef:
13 jul 2019 15:21
Opslag, waardevermindering, welja :D bij de gemiddelde Marktplaats-verkoop is dat natuurlijk onzin.
Dat is ook niet aannemelijk, maar de verkoper kan het product wel voor minder verkopen.
Klopt, maar dat was de stelling niet.
alfatrion schreef:
15 jul 2019 19:10
Moneyman schreef:
13 jul 2019 15:21
Maar zélfs als dat zo zou zijn, dan nog blijft overeind dat de aanbetaling aan de koper toebehoort, en niet aan de verkoper. Pas nadat de verkoper een opeisbare vordering terzake zou verrekenen, wordt dat anders.
De verkoper kan de overeenkomst ook in stand houden tot het moment waarop hij een overeenkomst heeft gesloten met een andere koper.
Dat zou ik ook doen. Maar dat doet niets af aan wat ik schreef.
alfatrion schreef:
15 jul 2019 19:10
Moneyman schreef:
14 jul 2019 08:35
Aangezien die aanbetaling ook overgemaakt is, beschik je al over het rekeningnummer. Die vraag slaat dus nergens op.
Hoe kom je er bij dat dit het rekeningnummer is? Ik vind deze vraag wel zinvol.
De beoogde koper maakt een aanbetaling over van rekening X. In welke logische (dus niet volstrekt hypothetische of theoretische) situatie zou dat rekeningnummer X dan niet bruikbaar zijn om ook terug te storten?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door moederslink »

:lol: of deze stratenmaker stopt gewoon met zn werk die dag : " ik vertik het om met kromme stenen te werken ajuus...ik heb ook mijn rechten " ....en opent een topic op Radar... 8)

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
15 jul 2019 21:04
Klopt, maar dat was de stelling niet.
Zie het als een aanvulling.
Moneyman schreef:
15 jul 2019 21:04
Dat zou ik ook doen. Maar dat doet niets af aan wat ik schreef.
Zie het als een aanvulling.
Moneyman schreef:
15 jul 2019 21:04
De beoogde koper maakt een aanbetaling over van rekening X.
En hoe kom je er bij dat de beoogde koper de aanbetaling heeft over gemaakt van rekening X?
fonsflons schreef:
15 jul 2019 22:23
Handboek van de stratenmaker: Die steen is krom. Oplossing: gooi maar weg.
Nu begrijp ik waarom glazenzetters altijd zo druk zijn.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Komt er nou nog wat van dat pilsje? Of zijn de muntjes op. Jullie kunnen ook gratis pinnen.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Alfatrion, natuurlijk heeft de koper de aanbetaling niet overgemaakt van rekening X. Dat was puur theoretisch. Het had ook rekening Y kunnen zijn. Vast staat dat het in elk geval van een bepaalde rekening afkomstig is.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat ben ik blij dat ik nog nooit zulke moeilijke mensen ben tegen gekomen op MP.
Ik neem aan dat TS het ook allang heeft opgelost :D

Gesloten