LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
15 jul 2019 22:23
Ik begin inmiddels wel te begrijpen waarom de leerboeken bij een juridische studie 8x zo dik zijn dan die van een praktijk opleiding.

'Stel dat' / 'in theorie is er ook de mogelijkheid' / 'er valt niet uit te sluiten dat' / 'dat mogelijkheid A aangehaald wordt betekend niet dat mogelijkheid B t/m Z *welke vervolgens worden uitgezocht* kunnen worden uitgesloten' / 'en dan zijn er altijd de uitzonderingen nog' / zolang punt 1 niet bewezen is kunnen punten 2 t/m 18 mogelijk' / 'dat het niet gezegd is betekend niet dat het niet zo kan zijn' / 'de oplossing is niet fout, de vraag is gewoon verkeerd gesteld'

Handboek van de stratenmaker: Die steen is krom. Oplossing: gooi maar weg.
:mrgreen: :mrgreen: snap je nu waarom ik als "ooit praktisch opgeleide" heel wat moeite had om de omschakeling naar een juridische studie op academisch niveau te maken? :wink:
Nijogeth schreef:
16 jul 2019 04:49
Alfatrion, natuurlijk heeft de koper de aanbetaling niet overgemaakt van rekening X. Dat was puur theoretisch. Het had ook rekening Y kunnen zijn. Vast staat dat het in elk geval van een bepaalde rekening afkomstig is.
Exact, en dat het dus ook naar die rekening teruggestort kan worden.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door alfatrion »

Totdat het om wat voor reden dan ook op die manier niet bij de koper terecht komt. Nee, ik zou het zelf navragen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk? Één euro om de bankrekening te controleren?
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 16 jul 2019 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
16 jul 2019 11:23
Totdat het om wat voor reden dan ook op die manier niet bij de koper terecht komt. Nee, ik zou het zelf navragen.
Ik vroeg bewust om praktijk, niet om theorie en hypothese.

En zelfs áls het zo zou zijn dat een terugbetaling verkeerd terecht komt, terwijl je het terugstort naar de rekening waarvan je het hebt ontvangen, is dat niet het risico van degene die terugstort. Sterker nog, in complete branches zit de wet- en regelgeving zo in elkaar dat je alleen maar mág terugstorten naar de betaler. Dat is niet voor niets het geval.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door alfatrion »

Welk wetsartikels verplichten daartoe?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb de exacte artikelen niet zo paraat - en dat lijkt me voor het topic ook geen meerwaarde. Maar het is in bijvoorbeeld de juridische wereld (gerechtsdeurwaarders, advocaten, notarissen e.d.) verplicht.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Via dat artikel kom je uiteindelijk op 6:230r lid 2 BW

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
16 jul 2019 18:45
Volgens mij bij webshops ook:

https://www-webwinkelkeur-nl.cdn.amppro ... -retour%2F
Die bepaling ziet op het betaalmiddel, niet op een specifieke rekening. Net als art. 6:230r BW.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door lubeckdave »

NeoDutchio schreef:
11 jul 2019 13:19
Als er geen contact meer te krijgen is dan gewoon de aanbetaling terug storten en opnieuw in de verkoop zetten.
Het klinkt een beetje verdacht, geld overmaken en niet komen ophalen. Het zou kunnen natuurlijk, maar de tijd dat mensen blind geld overmaken wordt minder. Kwam de naam van de rekeninghouder wel overeen met diegene met wie u contact heeft?
Hoezo terug betalen ???? Heet niets voor niets ''aanbetaling'' !!!!! Ik heb dat ook zelf meegemaakt , waarin ik de koper verteld heb dat bij cancelen van de koop hij/zij de aanbetaling kwijt is . Het kan bij dit bericht ook zo zijn dat de aanbetaling helemaal niet veel is , althans niet opweegt tegenover de koper nog moet betalen , Stel hij heeft 50 euro aanbetaald en moet nog 250 euro betalen en hij / zij heeft geen interesse meer ( klinkt misschien raar maar mensen zijn rare wezens ) hem die 50 euro niets kan schelen en gewoon niet meer reageert !!! Of hij heeft de Pijp aan Maarten gegeven ;-) .

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

lubeckdave schreef:
19 jul 2019 13:17
Hoezo terug betalen ????
Heeft met fatsoen te maken. Dat de ander dat wellicht niet is wil niet zeggen dat je je als verkopende partij hoeft te verrijken.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Moneyman »

lubeckdave schreef:
19 jul 2019 13:17
NeoDutchio schreef:
11 jul 2019 13:19
Als er geen contact meer te krijgen is dan gewoon de aanbetaling terug storten en opnieuw in de verkoop zetten.
Het klinkt een beetje verdacht, geld overmaken en niet komen ophalen. Het zou kunnen natuurlijk, maar de tijd dat mensen blind geld overmaken wordt minder. Kwam de naam van de rekeninghouder wel overeen met diegene met wie u contact heeft?
Hoezo terug betalen ???? Heet niets voor niets ''aanbetaling'' !!!!! Ik heb dat ook zelf meegemaakt , waarin ik de koper verteld heb dat bij cancelen van de koop hij/zij de aanbetaling kwijt is .
Dan had jij geen aanbetaling afgesproken, maar handgeld. Lees anders eerst het topic even door :wink:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb wegens niet ophalen dit niet kunnen kopen.

De verkoper zit met product en als je niet binnen redelijke tijd het ophaalde vervalt het handgeld.
Hoe het geld overgeboekt is doet er niet toe, geen volledige betaling dus mag je het geld houden en nogmaals proberen te verkopen, na 1 maand en je wilt ruimte..... Als deze ooit nog komt, jammer voor hem/haar.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Marktplaats-koper doet aanbetaling maar komt niet langs

Ongelezen bericht door kuklos »

renesmael schreef:
11 jul 2019 12:22
Ik heb een vraag: koper heeft aanbetaling gedaan, daarna 1,5 maand niks laten horen.
Inmiddels heb jij sinds 11 juli ook niks meer van jezelf laten horen. Gevalletje pot, ketel?

Gesloten