LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende informatie aankoop vriezer

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
misinformatie
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2018 22:38

Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door misinformatie »

Goedenavond,

Gisteren wilde ik een NO-FROST vriezer bestellen op een website. De specificatie no-frost werd netjes aangeven bij de betreffende vriezer. Echter zou de leverdatum pas maandag zijn. Daarom besloten de vriezer via de website te bestellen en te betalen, en de volgende dag (vandaag) in de showroom op te halen. Dit alles was, na een belletje, geen probleem. Vandaag één uur heen en één uur terug gereden om de vriezer op te halen. Nadat de vriezer thuis uitgepakt was, en het boekje erbij gepakt werd, bleek de vriezer géén no-frost vriezer te zijn! Dit staat echter duidelijk vermeld op de website!

Vriezer uiteraard niet in gebruik genomen aangezien no-frost een vereiste was, en de winkel opgebeld. Anderhalf uur in de wacht en geen antwoord. Later nog eens geprobeerd en toen wel een medewerken aan de telefoon. Na uitleg gegeven te hebben, zou de vriezer a.s. maandag worden opgehaald. Een paar uur later kreeg ik opeens weer een mail.
"Uw aankoop heeft u zelf opgehaald. Dit houdt in dat de afhaal transportkosten mee zijn gemoeid, omdat de advertentie verkeerde informatie bevat, zullen wij uit coulance de helft van de transportkosten op ons nemen, en betaalt u maar 20 euro aan transportkosten. U kunt er ook voor kiezen om het apparaat zelf te komen brengen. Indien u het apparaat toch wenst te behouden, kennen wij u graag een korting a 10 euro toe als gebaar."

Ik vind dit echter totaal geen coulance en zelfs belachelijk! Zelf 2 uur gereden om de vriezer vandaag op te halen (en de winkel dus transportkosten bespaard, want bezorgen zou gratis zijn geweest). Daarbij klopt de informatie op de website gewoon niet, misleidende informatie dus, en heb ik daarom ongewild deze aankoop gedaan.

Weet iemand wat mijn rechten hier zijn, en de verplichtingen van de desbetreffende winkel? De helft van de transportkosten vergoeden vind ik erg schamel. En 10 euro korting vanwege misleidende informatie ook.

Ik zie uit naar reacties.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door Brainless »

Heeft u de link?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door alfatrion »

U doet er goed aan om screenshots te maken.

U heeft recht om de koop te vernietigen. U heeft recht op vergoeding van uw bezorgkosten. En u heeft eventueel recht op vergoeding van de meerkosten van een vergelijkbare vriezer.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door mahadma »

U verwacht toch niet serieus op zondag dat er vriezers bezorgd worden?

Evenmin kunt u verwachten dat ze de betreffende vriezer op zondag bij u komen afhalen?

U heeft de vriezer gekocht bij een webshop, echter wel bij hun adres afgehaald (en dus niet gecontroleerd met een uur rijden op uw specificaties) en dus gekocht in een winkel.

Maak er geen drama van, betaal ze die € 10 en laat ze meteen de goede leveren of draai de hele verkoop terug. Er zal vast en zeker wel een voorbehoud voor drukfouten op de site staan. (Ooit een camera gekocht met volgens info 6400 iso, bleek 3200 te zijn, echter de verkoper had de importeurs specs overgenomen, en die had ook 6400 iso staan wat in hun specs geweizigd is. Levrde een kado bon op voor melden van de wijziging, mocht hem wel terug doen maar dat ene puntje ........ vrede op aarde!)

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door mahadma »

alfatrion schreef:
23 dec 2018 13:28
U doet er goed aan om screenshots te maken.

U heeft recht om de koop te vernietigen. U heeft recht op vergoeding van uw bezorgkosten. En u heeft eventueel recht op vergoeding van de meerkosten van een vergelijkbare vriezer.
Natuurlijk heeft u recht op terugdraaien, maar stel ze voor als ze toch komen, morgen = maandag 23, dat ze een soortgelijke meenemen met no frost. En dan zonder bijbetaling, als pleister op de wonde. Een rechtszaak advies van collega Alfatrion zou ze meer gaan kosten.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS vraagt naar zijn rechten, niet de politieke opvattingen van de forumleden.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Om welke vriezer gaat het precies?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door crazyme »

misinformatie schreef:
22 dec 2018 22:53
Gisteren wilde ik een NO-FROST vriezer bestellen op een website. De specificatie no-frost werd netjes aangeven bij de betreffende vriezer. Echter zou de leverdatum pas maandag zijn. Daarom besloten de vriezer via de website te bestellen en te betalen, en de volgende dag (vandaag) in de showroom op te halen. Dit alles was, na een belletje, geen probleem. Vandaag één uur heen en één uur terug gereden om de vriezer op te halen. Nadat de vriezer thuis uitgepakt was, en het boekje erbij gepakt werd, bleek de vriezer géén no-frost vriezer te zijn! Dit staat echter duidelijk vermeld op de website!
U was dus in de winkel. Kon u daar niet even controleren of alles naar wens was ? Had u de verkoper in de winkel nog gevraagd of het NO-FROST was (aangezien dit zo belangrijk voor u is?)

misinformatie
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2018 22:38

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door misinformatie »

Brainless schreef:
23 dec 2018 12:33
Heeft u de link?
Dit is de link: https://www.dewitgoedtopper.nl/nieuw-es ... ast-84cm-a

alfatrion schreef:
23 dec 2018 13:28
U doet er goed aan om screenshots te maken.

U heeft recht om de koop te vernietigen. U heeft recht op vergoeding van uw bezorgkosten. En u heeft eventueel recht op vergoeding van de meerkosten van een vergelijkbare vriezer.
Bedankt voor uw antwoord. Is dit echt wettelijk geregeld? Ik wil inderdaad doorgeven dat ik recht heb op de transportkosten (van het ophalen), maar weet niet of ik hier écht recht op heb.
Erthanax schreef:
23 dec 2018 13:39
Om welke vriezer gaat het precies?
Zie de link hierboven.

Het gaat mij hier ook voornamelijk om dat ik niet opgezadeld zit met de transport kosten,...
Laatst gewijzigd door misinformatie op 23 dec 2018 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
23 dec 2018 13:53
U was dus in de winkel. Kon u daar niet even controleren of alles naar wens was ? Had u de verkoper in de winkel nog gevraagd of het NO-FROST was (aangezien dit zo belangrijk voor u is?)
Het zou mooi zijn als de fout eerder ontdekt zou zijn. Echter dat is niet gebeurd, en primair de verkoper aan te rekenen. Op de website stonden de gegevens al fout, en de koop is gesloten via de website.

Het bedrijft rept over coulance. Gratis omruilen voor no-frost model noem ik pas coulance. Of eventueel de meerprijs 50/50 verdelen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door grun »

Op zondag wordt idd meestal niet bezorgd (bij Mediamarkt wel, beweren ze in de tv reclame), maar dat is niet wat in de OP staat.

TS heeft de vriezer op vrijdagavond besteld in de verwachting dat die de volgende dag, zaterdag dus, bezorgd zou worden. Misschien zijn er omstandigheden waardoor snelle levering vereist is, ontdooiende levensmiddelen bijvoorbeeld.

misinformatie
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2018 22:38

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door misinformatie »

grun schreef:
23 dec 2018 14:50
Op zondag wordt idd meestal niet bezorgd (bij Mediamarkt wel, beweren ze in de tv reclame), maar dat is niet wat in de OP staat.

TS heeft de vriezer op vrijdagavond besteld in de verwachting dat die de volgende dag, zaterdag dus, bezorgd zou worden. Misschien zijn er omstandigheden waardoor snelle levering vereist is, ontdooiende levensmiddelen bijvoorbeeld.
Even voor de duidelijkheid: de vriezer zou dus maandag (gratis) bezorgd worden, maar i.v.m. de aanmkomende kerstdagen wilde ik de vriezer gisteren al in huis hebben. Daarom ben ik de vriezer zelf gaan halen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door mahadma »

Gezocht op model via google, wehkamp 149 geen no frost, bcc 149 geen nofrost. witgoed enz 155 wel nofrost. U heeft kennelijk geen vergelijkend onderzoek gedaan mbt tot de prijs, anders had u nog 6 euro kunnen besparen. Afhalen bij bcc had ook een optie geweest.
Uw rechten zijn duidelijk, alleen daarvoor zult u wel moeite moeten doen om die te krijgen, En of dat allemaal nog lukt op korte termijn .........

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de beschrijving is van een koelkast.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door grun »

misinformatie schreef:
23 dec 2018 14:56
Even voor de duidelijkheid: de vriezer zou dus maandag (gratis) bezorgd worden
Ah, dan had ik dat verkeerd begrepen. :oops:

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door Moneyman »

mahadma schreef:
23 dec 2018 13:29
U verwacht toch niet serieus op zondag dat er vriezers bezorgd worden?
Waarom niet? Genoeg bedrijven die dit tegenwoordig gewoon doen.
mahadma schreef:
23 dec 2018 13:29
U heeft de vriezer gekocht bij een webshop, echter wel bij hun adres afgehaald (en dus niet gecontroleerd met een uur rijden op uw specificaties) en dus gekocht in een winkel.
Nee hoor, gekocht via de webshop en dus een koop op afstand.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door renewouters »

mahadma schreef:
23 dec 2018 13:29
U heeft de vriezer gekocht bij een webshop, echter wel bij hun adres afgehaald (en dus niet gecontroleerd met een uur rijden op uw specificaties) en dus gekocht in een winkel.
Dat hangt er van af. Als het alleen maar afhalen is, dan is het gewoon een webaankoop. Als je als klant de winkel in gaat en daar alsnog de boel goed gaat bekijken en dan de koop definitief maakt is het een aankoop in een stenen winkel.

Een aankoop in een webshop mag worden teruggestuurd omdat je het product niet hebt kunnen bekijken voor de aankoop. Dus als je het alleen maar ophaalt bij de expeditieafdeling van een winkel is het nog steeds een webaankoop.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door alfatrion »

misinformatie schreef:
23 dec 2018 14:42
alfatrion schreef:
23 dec 2018 13:28
U heeft recht om de koop te vernietigen. U heeft recht op vergoeding van uw bezorgkosten. En u heeft eventueel recht op vergoeding van de meerkosten van een vergelijkbare vriezer.
Bedankt voor uw antwoord. Is dit echt wettelijk geregeld?
Ja, de oneerlijke handelspraktijk ex art. 6:193a e.v. BW is een species van de onrechtmatige daad ex art. 6:162 BW en geeft recht op vernietiging en schadevergoeding. Schade wordt naar vaste rechtspraak begroot door de hypothetische situatie, waarin de onjuiste informatie niet was versterkt, te vergelijken met de werkelijke situatie waarin dat wel is gebeurt. Hierover zijn eerder rechtszaken gevoerd en deze zijn in boek 7 gecodificeerd.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:
23 dec 2018 21:15
Als je als klant de winkel in gaat en daar alsnog de boel goed gaat bekijken en dan de koop definitief maakt is het een aankoop in een stenen winkel.
Wat versta je precies onder definitief maken? Als ik online een aanbod aanvaard, zonder het product in de winkel te bekijken, dan is er sprake van een koop op afstand. Dat wordt niet anders als ik het product in de winkel kom afhalen, inspecteren en daarna betaal. Als ik online een aanbod aanvaard, na het inspecteren in de winkel, dan is het geen koop op afstand.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Misleidende informatie aankoop vriezer

Ongelezen bericht door Revoked »

Ben ik de enige die het raar vind dat er een no-frost vriezert te koop is? Zoiets als een niet-koelende koelkast of een gasfornuis op elektriciteit....

Gesloten