LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Misleidende informatie aankoop vriezer
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 dec 2018 22:38
Misleidende informatie aankoop vriezer
Goedenavond,
Gisteren wilde ik een NO-FROST vriezer bestellen op een website. De specificatie no-frost werd netjes aangeven bij de betreffende vriezer. Echter zou de leverdatum pas maandag zijn. Daarom besloten de vriezer via de website te bestellen en te betalen, en de volgende dag (vandaag) in de showroom op te halen. Dit alles was, na een belletje, geen probleem. Vandaag één uur heen en één uur terug gereden om de vriezer op te halen. Nadat de vriezer thuis uitgepakt was, en het boekje erbij gepakt werd, bleek de vriezer géén no-frost vriezer te zijn! Dit staat echter duidelijk vermeld op de website!
Vriezer uiteraard niet in gebruik genomen aangezien no-frost een vereiste was, en de winkel opgebeld. Anderhalf uur in de wacht en geen antwoord. Later nog eens geprobeerd en toen wel een medewerken aan de telefoon. Na uitleg gegeven te hebben, zou de vriezer a.s. maandag worden opgehaald. Een paar uur later kreeg ik opeens weer een mail.
"Uw aankoop heeft u zelf opgehaald. Dit houdt in dat de afhaal transportkosten mee zijn gemoeid, omdat de advertentie verkeerde informatie bevat, zullen wij uit coulance de helft van de transportkosten op ons nemen, en betaalt u maar 20 euro aan transportkosten. U kunt er ook voor kiezen om het apparaat zelf te komen brengen. Indien u het apparaat toch wenst te behouden, kennen wij u graag een korting a 10 euro toe als gebaar."
Ik vind dit echter totaal geen coulance en zelfs belachelijk! Zelf 2 uur gereden om de vriezer vandaag op te halen (en de winkel dus transportkosten bespaard, want bezorgen zou gratis zijn geweest). Daarbij klopt de informatie op de website gewoon niet, misleidende informatie dus, en heb ik daarom ongewild deze aankoop gedaan.
Weet iemand wat mijn rechten hier zijn, en de verplichtingen van de desbetreffende winkel? De helft van de transportkosten vergoeden vind ik erg schamel. En 10 euro korting vanwege misleidende informatie ook.
Ik zie uit naar reacties.
Gisteren wilde ik een NO-FROST vriezer bestellen op een website. De specificatie no-frost werd netjes aangeven bij de betreffende vriezer. Echter zou de leverdatum pas maandag zijn. Daarom besloten de vriezer via de website te bestellen en te betalen, en de volgende dag (vandaag) in de showroom op te halen. Dit alles was, na een belletje, geen probleem. Vandaag één uur heen en één uur terug gereden om de vriezer op te halen. Nadat de vriezer thuis uitgepakt was, en het boekje erbij gepakt werd, bleek de vriezer géén no-frost vriezer te zijn! Dit staat echter duidelijk vermeld op de website!
Vriezer uiteraard niet in gebruik genomen aangezien no-frost een vereiste was, en de winkel opgebeld. Anderhalf uur in de wacht en geen antwoord. Later nog eens geprobeerd en toen wel een medewerken aan de telefoon. Na uitleg gegeven te hebben, zou de vriezer a.s. maandag worden opgehaald. Een paar uur later kreeg ik opeens weer een mail.
"Uw aankoop heeft u zelf opgehaald. Dit houdt in dat de afhaal transportkosten mee zijn gemoeid, omdat de advertentie verkeerde informatie bevat, zullen wij uit coulance de helft van de transportkosten op ons nemen, en betaalt u maar 20 euro aan transportkosten. U kunt er ook voor kiezen om het apparaat zelf te komen brengen. Indien u het apparaat toch wenst te behouden, kennen wij u graag een korting a 10 euro toe als gebaar."
Ik vind dit echter totaal geen coulance en zelfs belachelijk! Zelf 2 uur gereden om de vriezer vandaag op te halen (en de winkel dus transportkosten bespaard, want bezorgen zou gratis zijn geweest). Daarbij klopt de informatie op de website gewoon niet, misleidende informatie dus, en heb ik daarom ongewild deze aankoop gedaan.
Weet iemand wat mijn rechten hier zijn, en de verplichtingen van de desbetreffende winkel? De helft van de transportkosten vergoeden vind ik erg schamel. En 10 euro korting vanwege misleidende informatie ook.
Ik zie uit naar reacties.
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Heeft u de link?
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
U doet er goed aan om screenshots te maken.
U heeft recht om de koop te vernietigen. U heeft recht op vergoeding van uw bezorgkosten. En u heeft eventueel recht op vergoeding van de meerkosten van een vergelijkbare vriezer.
U heeft recht om de koop te vernietigen. U heeft recht op vergoeding van uw bezorgkosten. En u heeft eventueel recht op vergoeding van de meerkosten van een vergelijkbare vriezer.
heerschap
vindt dit leuk
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
U verwacht toch niet serieus op zondag dat er vriezers bezorgd worden?
Evenmin kunt u verwachten dat ze de betreffende vriezer op zondag bij u komen afhalen?
U heeft de vriezer gekocht bij een webshop, echter wel bij hun adres afgehaald (en dus niet gecontroleerd met een uur rijden op uw specificaties) en dus gekocht in een winkel.
Maak er geen drama van, betaal ze die € 10 en laat ze meteen de goede leveren of draai de hele verkoop terug. Er zal vast en zeker wel een voorbehoud voor drukfouten op de site staan. (Ooit een camera gekocht met volgens info 6400 iso, bleek 3200 te zijn, echter de verkoper had de importeurs specs overgenomen, en die had ook 6400 iso staan wat in hun specs geweizigd is. Levrde een kado bon op voor melden van de wijziging, mocht hem wel terug doen maar dat ene puntje ........ vrede op aarde!)
Evenmin kunt u verwachten dat ze de betreffende vriezer op zondag bij u komen afhalen?
U heeft de vriezer gekocht bij een webshop, echter wel bij hun adres afgehaald (en dus niet gecontroleerd met een uur rijden op uw specificaties) en dus gekocht in een winkel.
Maak er geen drama van, betaal ze die € 10 en laat ze meteen de goede leveren of draai de hele verkoop terug. Er zal vast en zeker wel een voorbehoud voor drukfouten op de site staan. (Ooit een camera gekocht met volgens info 6400 iso, bleek 3200 te zijn, echter de verkoper had de importeurs specs overgenomen, en die had ook 6400 iso staan wat in hun specs geweizigd is. Levrde een kado bon op voor melden van de wijziging, mocht hem wel terug doen maar dat ene puntje ........ vrede op aarde!)
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Natuurlijk heeft u recht op terugdraaien, maar stel ze voor als ze toch komen, morgen = maandag 23, dat ze een soortgelijke meenemen met no frost. En dan zonder bijbetaling, als pleister op de wonde. Een rechtszaak advies van collega Alfatrion zou ze meer gaan kosten.
Holy53
vindt dit leuk
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
TS vraagt naar zijn rechten, niet de politieke opvattingen van de forumleden.
madfred
vindt dit leuk
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Om welke vriezer gaat het precies?
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
U was dus in de winkel. Kon u daar niet even controleren of alles naar wens was ? Had u de verkoper in de winkel nog gevraagd of het NO-FROST was (aangezien dit zo belangrijk voor u is?)misinformatie schreef: ↑22 dec 2018 22:53Gisteren wilde ik een NO-FROST vriezer bestellen op een website. De specificatie no-frost werd netjes aangeven bij de betreffende vriezer. Echter zou de leverdatum pas maandag zijn. Daarom besloten de vriezer via de website te bestellen en te betalen, en de volgende dag (vandaag) in de showroom op te halen. Dit alles was, na een belletje, geen probleem. Vandaag één uur heen en één uur terug gereden om de vriezer op te halen. Nadat de vriezer thuis uitgepakt was, en het boekje erbij gepakt werd, bleek de vriezer géén no-frost vriezer te zijn! Dit staat echter duidelijk vermeld op de website!
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 dec 2018 22:38
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Dit is de link: https://www.dewitgoedtopper.nl/nieuw-es ... ast-84cm-a
Bedankt voor uw antwoord. Is dit echt wettelijk geregeld? Ik wil inderdaad doorgeven dat ik recht heb op de transportkosten (van het ophalen), maar weet niet of ik hier écht recht op heb.
Zie de link hierboven.
Het gaat mij hier ook voornamelijk om dat ik niet opgezadeld zit met de transport kosten,...
Laatst gewijzigd door misinformatie op 23 dec 2018 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Het zou mooi zijn als de fout eerder ontdekt zou zijn. Echter dat is niet gebeurd, en primair de verkoper aan te rekenen. Op de website stonden de gegevens al fout, en de koop is gesloten via de website.
Het bedrijft rept over coulance. Gratis omruilen voor no-frost model noem ik pas coulance. Of eventueel de meerprijs 50/50 verdelen.
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Op zondag wordt idd meestal niet bezorgd (bij Mediamarkt wel, beweren ze in de tv reclame), maar dat is niet wat in de OP staat.
TS heeft de vriezer op vrijdagavond besteld in de verwachting dat die de volgende dag, zaterdag dus, bezorgd zou worden. Misschien zijn er omstandigheden waardoor snelle levering vereist is, ontdooiende levensmiddelen bijvoorbeeld.
TS heeft de vriezer op vrijdagavond besteld in de verwachting dat die de volgende dag, zaterdag dus, bezorgd zou worden. Misschien zijn er omstandigheden waardoor snelle levering vereist is, ontdooiende levensmiddelen bijvoorbeeld.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 dec 2018 22:38
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Even voor de duidelijkheid: de vriezer zou dus maandag (gratis) bezorgd worden, maar i.v.m. de aanmkomende kerstdagen wilde ik de vriezer gisteren al in huis hebben. Daarom ben ik de vriezer zelf gaan halen.grun schreef: ↑23 dec 2018 14:50Op zondag wordt idd meestal niet bezorgd (bij Mediamarkt wel, beweren ze in de tv reclame), maar dat is niet wat in de OP staat.
TS heeft de vriezer op vrijdagavond besteld in de verwachting dat die de volgende dag, zaterdag dus, bezorgd zou worden. Misschien zijn er omstandigheden waardoor snelle levering vereist is, ontdooiende levensmiddelen bijvoorbeeld.
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Gezocht op model via google, wehkamp 149 geen no frost, bcc 149 geen nofrost. witgoed enz 155 wel nofrost. U heeft kennelijk geen vergelijkend onderzoek gedaan mbt tot de prijs, anders had u nog 6 euro kunnen besparen. Afhalen bij bcc had ook een optie geweest.
Uw rechten zijn duidelijk, alleen daarvoor zult u wel moeite moeten doen om die te krijgen, En of dat allemaal nog lukt op korte termijn .........
Uw rechten zijn duidelijk, alleen daarvoor zult u wel moeite moeten doen om die te krijgen, En of dat allemaal nog lukt op korte termijn .........
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Maar de beschrijving is van een koelkast.
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Ah, dan had ik dat verkeerd begrepen.misinformatie schreef: ↑23 dec 2018 14:56Even voor de duidelijkheid: de vriezer zou dus maandag (gratis) bezorgd worden
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Waarom niet? Genoeg bedrijven die dit tegenwoordig gewoon doen.
Nee hoor, gekocht via de webshop en dus een koop op afstand.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Dat hangt er van af. Als het alleen maar afhalen is, dan is het gewoon een webaankoop. Als je als klant de winkel in gaat en daar alsnog de boel goed gaat bekijken en dan de koop definitief maakt is het een aankoop in een stenen winkel.
Een aankoop in een webshop mag worden teruggestuurd omdat je het product niet hebt kunnen bekijken voor de aankoop. Dus als je het alleen maar ophaalt bij de expeditieafdeling van een winkel is het nog steeds een webaankoop.
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Ja, de oneerlijke handelspraktijk ex art. 6:193a e.v. BW is een species van de onrechtmatige daad ex art. 6:162 BW en geeft recht op vernietiging en schadevergoeding. Schade wordt naar vaste rechtspraak begroot door de hypothetische situatie, waarin de onjuiste informatie niet was versterkt, te vergelijken met de werkelijke situatie waarin dat wel is gebeurt. Hierover zijn eerder rechtszaken gevoerd en deze zijn in boek 7 gecodificeerd.
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Wat versta je precies onder definitief maken? Als ik online een aanbod aanvaard, zonder het product in de winkel te bekijken, dan is er sprake van een koop op afstand. Dat wordt niet anders als ik het product in de winkel kom afhalen, inspecteren en daarna betaal. Als ik online een aanbod aanvaard, na het inspecteren in de winkel, dan is het geen koop op afstand.renewouters schreef: ↑23 dec 2018 21:15Als je als klant de winkel in gaat en daar alsnog de boel goed gaat bekijken en dan de koop definitief maakt is het een aankoop in een stenen winkel.
Re: Misleidende informatie aankoop vriezer
Ben ik de enige die het raar vind dat er een no-frost vriezert te koop is? Zoiets als een niet-koelende koelkast of een gasfornuis op elektriciteit....