LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongewenste bankafschrijving

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
nmv
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2009 21:49

Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door nmv »

Door F&L Media werd een bedrag van 25 euro van onze bankrekening afgeschreven voor een abonnement op Auto Revieuw.
Wij hebben geen weet van een abonnement dat we aangegaan zouden zijn en bovendien zijn wij geen auto liefhebbers.
Het bedrag heb ik direct gestorneerd. Dat beperkt de schade in elk geval. Toch een onbehaaglijk gevoel er aan over gehouden.
Aan F&L Media klantenservice de fout gemeld en als reactie ontvangen dat door een compouterfout onze bankrekening was gebruikt.
Lijkt me sterk... want computers maken niet zukle fouten en hoe komen ze aan ons bankrekeningnummer? Wij hebben nooit een abonnement van ze gehad dus zouden ze het nummer ook niet mogen hebben lijkt mij.

Graag reageren als u een dergelijke ervaring ook hebt meegemaakt, ook bij andere bedrijven

Nico

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door Methusalah »

Computers maken misschien geen fouten maar mensen wel. Wie denk jij dat jouw rekening nummer heeft in gevoerd? Misschien heeft een andere klant wel een fout gemaakt met doorgeven. Zo bijzonder is dit niet. Pak je rekeningnummer, verander een cijfer en dan heb je hoogstwaarschijnlijk andermans rekeningnummer. En ze noemen het een computerfout omdat dat gewoon een lekker overkoepelend antwoord is.

Geloof me, je bent echt niet de enige waarbij dit ooit gebeurd. Heb het zelf ook mee gemaakt (als medewerker bij het bedrijf waar het fout ging). En wat ga je doen met andermans ervaringen? Compleet zinloos die oproep. Laat het los, laat het gaan. Het is opgelost, verspil je tijd er verder niet aan.
Laatst gewijzigd door Methusalah op 02 feb 2021 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door de auditu »

Vergeet niet te controleren of er een machtiging actief is en blokkeer die dan meteen.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook ik heb wel eens een onrechtmatige afschrijving gehad. Bleek iemand te zijn die, Joost mag weten hoe, mijn rekeningnummer wist. Simpelweg storneren en een berichtje naar de incassant was voldoende om mijn onschuld aan te tonen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Methusalah schreef:
02 feb 2021 19:58
Pak je rekeningnummer, verander een cijfer en dan heb je hoogstwaarschijnlijk andermans rekeningnummer.
Nee, een bankrekeningnummer bevat een controlegetal waardoor een enkele tikfout in een niet valide nummer resulteert. Je moet een aantal cijfers verkeerd intikken die ook nog eens toevallig hetzelfde controlegetal moet opleveren om een geldig nummer te hebben. De tijd dat je door 1 tikfout andermans nummer had ligt al ver achter ons.

nmv
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2009 21:49

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door nmv »

Klopt. Alle banken behalve de postbank hadden al controle cijfers. Sinds de invoering van Iban rekeningnummers hebben alle banken dat.
Het is dus geen tikfoutje.
Wachten op reactie van klantenservice maar weer.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor wie het interesseert: De twee cijfers na de landcode zijn het controlegetal. Hoe dat in zijn werk gaat, wordt uitgelegd in dit Wikipedia-artikel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo is gironummer 1 van 's Rijks schatkist IBAN NL28INGB0000000001 geworden.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Maar naar iedereen die ik ooit betaald hebt en die aan mij betaald heeft heb ik de rekening nummer inclusief controle getal.

Sommige websites bieden veel te fraude gevoelig heel eenvoudige manier aan om over te gaan tot automatische incasso. Dit is niet rechtsgeldig en dit is voor risico van het bedrijf. Een handige oplossing voor het bedrijf is om de eerste betaling per Ideal te laten plaats vinden.

Jij hebt bij de auto blad aangegeven dat jij niet de gene bent die het abbonoment besteld hebt. Hiermee is de casus gesloten.

Mocht je de blad ontvangen, retour afzender en opnieuw (per mail zodat je bewijs hebt) aangeven dat je niks besteld hebt.

Je zou bij de politie aangifte kunnen doen van poging tot oplichting, echter kan je ook vertrouwen dat het een fout is van iemand. Ik denk dat bij een 1 keer de politie geen of weinig moeite gaat doen. Mocht het vaker gebeuren, dan adviseer ik je om wel aangifte te gaan doen en een andere rekening nummer te nemen (bij je huidige of bij een andere bank).

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@nmvrouwe.
Vraag of de redactie uw e-mailadres verwijderd. Nu is het een onschuldige fout maar met uw mailadres online kan dat zomaar op iets minder onschuldigs uitdraaien in de toekomst.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door Methusalah »

PeterPeters1966 schreef:
02 feb 2021 20:07
Methusalah schreef:
02 feb 2021 19:58
Pak je rekeningnummer, verander een cijfer en dan heb je hoogstwaarschijnlijk andermans rekeningnummer.
Nee, een bankrekeningnummer bevat een controlegetal waardoor een enkele tikfout in een niet valide nummer resulteert. Je moet een aantal cijfers verkeerd intikken die ook nog eens toevallig hetzelfde controlegetal moet opleveren om een geldig nummer te hebben. De tijd dat je door 1 tikfout andermans nummer had ligt al ver achter ons.

Klopt, dat noemt men ook wel de elfproef. Als je een nummer wijzigt in een rekeningnummer kan hij nog steeds voldoen aan deze elfproef. Vertel me niet dat het niet kan want ik weet dat dit is voorgekomen. Banken geven het notabene zelf aan op hun websites. Deze is van de ABN: Heeft u geld overgemaakt naar een voor u onbekend rekeningnummer (bijvoorbeeld door een typefout)?

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door joep873 »

Methusalah schreef:
03 feb 2021 09:58
Klopt, dat noemt men ook wel de elfproef. Als je een nummer wijzigt in een rekeningnummer kan hij nog steeds voldoen aan deze elfproef.
Dan lukt het je vast wel om een voorbeeld te geven van twee rekeningnummers die beide voldoen aan de elfproef en slechts in een cijfer verschillen.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het controlegetal van twee cijfers (bv 28 in het voorbeeld dat Bob Schurkjes heeft gegeven) in een IBAN is natuurlijk niet het resultaat van een modulo-11 berekening. Op een IBAN kan dan ook geen 11-proef worden gedaan.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Het is erg eenvoudig om uit te vinden of een rekening nummer bestaat.
Er staan nog steeds veel online programma's op internet waarbij, als men een
willekeurig oud "bankrekening" nummer invoert, ofwel de tekst krijgt "dit is geen
bestaand nummer ofwel men krijgt keurig het volledige IBAN nummer. Uiteraard
weet men niet de naam van de eigenaar van dit nummer, maar daar controleren
de banken toch niet op. Dit is een veel gebruikte methode voor kwaad willende
personen die iets bestellen op kosten van een onschuldige onbekende.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door Methusalah »

joep873 schreef:
03 feb 2021 10:08
Methusalah schreef:
03 feb 2021 09:58
Klopt, dat noemt men ook wel de elfproef. Als je een nummer wijzigt in een rekeningnummer kan hij nog steeds voldoen aan deze elfproef.
Dan lukt het je vast wel om een voorbeeld te geven van twee rekeningnummers die beide voldoen aan de elfproef en slechts in een cijfer verschillen.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... s-geld-weg

https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... boekingen/

banken-f30/foutive-overboeking-na-typfout-t143447.html

Alsjeblieft (mensen slempen niet zomaar hun rekeningnummers op het internet maar dit zijn genoeg voorbeelden om aan te geven dat het echt wel kan gebeuren).

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door angel1978 »

Methusalah schreef:
03 feb 2021 15:24
joep873 schreef:
03 feb 2021 10:08
Methusalah schreef:
03 feb 2021 09:58
Klopt, dat noemt men ook wel de elfproef. Als je een nummer wijzigt in een rekeningnummer kan hij nog steeds voldoen aan deze elfproef.
Dan lukt het je vast wel om een voorbeeld te geven van twee rekeningnummers die beide voldoen aan de elfproef en slechts in een cijfer verschillen.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... s-geld-weg

https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... boekingen/

banken-f30/foutive-overboeking-na-typfout-t143447.html

Alsjeblieft (mensen slempen niet zomaar hun rekeningnummers op het internet maar dit zijn genoeg voorbeelden om aan te geven dat het echt wel kan gebeuren).
Dat is niet wat er werd gevraagd.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door Methusalah »

angel1978 schreef:
03 feb 2021 15:29
Methusalah schreef:
03 feb 2021 15:24
joep873 schreef:
03 feb 2021 10:08

Dan lukt het je vast wel om een voorbeeld te geven van twee rekeningnummers die beide voldoen aan de elfproef en slechts in een cijfer verschillen.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... s-geld-weg

https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... boekingen/

banken-f30/foutive-overboeking-na-typfout-t143447.html

Alsjeblieft (mensen slempen niet zomaar hun rekeningnummers op het internet maar dit zijn genoeg voorbeelden om aan te geven dat het echt wel kan gebeuren).
Dat is niet wat er werd gevraagd.

Nee, dit is niet letterlijk wat er is gevraagd maar als je even 3 seconden nadenkt over wat de achterliggende gedachte was van die vraag. Dit zijn voorbeelden dat het fout kan gaan door een typefout. Als dat namelijk onmogelijk zou zijn, dan waren deze voorbeelden er niet geweest. Kom op, een beetje logisch nadenken mag heus wel.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een voorbeeld uit 2014? Serieus? En dan geen voorbeeld van 2 nummers, maar gewoon een omschrijving in een topic op een forum?

Kan je ook gewoon wel even antwoord geven op de vraag die gesteld is? Moet niet zo moeilijk zijn toch?

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door joep873 »

Methusalah schreef:
03 feb 2021 15:47
Dit zijn voorbeelden dat het fout kan gaan door een typefout. Als dat namelijk onmogelijk zou zijn, dan waren deze voorbeelden er niet geweest. Kom op, een beetje logisch nadenken mag heus wel.
Wat mensen zelf een typefout noemen kan van alles zijn, maar jij komt met een heel stellige bewering, namelijk
Methusalah schreef:
03 feb 2021 09:58
Als je een nummer wijzigt in een rekeningnummer kan hij nog steeds voldoen aan deze elfproef.
Als je gelijk hebt dan moet dat toch makkelijk aan te tonen zijn.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ongewenste bankafschrijving

Ongelezen bericht door Methusalah »

joep873 schreef:
03 feb 2021 15:54
Methusalah schreef:
03 feb 2021 15:47
Dit zijn voorbeelden dat het fout kan gaan door een typefout. Als dat namelijk onmogelijk zou zijn, dan waren deze voorbeelden er niet geweest. Kom op, een beetje logisch nadenken mag heus wel.
Wat mensen zelf een typefout noemen kan van alles zijn, maar jij komt met een heel stellige bewering, namelijk
Methusalah schreef:
03 feb 2021 09:58
Als je een nummer wijzigt in een rekeningnummer kan hij nog steeds voldoen aan deze elfproef.
Als je gelijk hebt dan moet dat toch makkelijk aan te tonen zijn.

Ik was mij er er niet bewust van dat de elfproef niet meer gold, foutje van mijn kant, maar daar is dus een andere variant voor terug gekomen. Dat is geen enkel bewijs dat het niet gebeurd. Als zelfs de banken op hun website aangeven dat dit mogelijk is waarom blijven jullie zo eigenwijs volhouden dat het niet zo is.

Als voorbeelden waarin mensen het zelf toegeven niet volstaan. Dan is het dit hele forum toch zinloos?

angel1978 schreef:
03 feb 2021 15:48
Een voorbeeld uit 2014? Serieus? En dan geen voorbeeld van 2 nummers, maar gewoon een omschrijving in een topic op een forum?

Kan je ook gewoon wel even antwoord geven op de vraag die gesteld is? Moet niet zo moeilijk zijn toch?

Weet je, als je moeite hebt met dingen als causaliteit en logische gevolgtrekkingen, dan houd het op. Je zit hier niet in de kleuterklas.

Gesloten