Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door Radar »

Het beertje van Robijn is ons vergeten te melden dat er minder wasmiddel in 'Robijn Klein & Krachtig' zit: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/r ... elflessen/

Begin dit jaar meldde Radar ook al dat Parodontax de samenstelling van het product heeft veranderd: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/o ... r-product/

Ken jij producten waarbij dit is gebeurd of andere marketingtrucs zijn uitgehaald? We horen het graag!

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik denk dat iedereen wel zo’n ervaring heeft.
De mini Brosjes zijn wel erg mini geworden. Fleuril heeft een paar jaar geleden de inhoud van zijn wasmiddel verminderd, de prijs bleef hetzelfde.
Plakken ontbijtkoek zijn dunner geworden, chocoladerepen ook dunner dan voorheen.

Edit: artikel van de Consumentenbond van 2 jaar geleden https://www.consumentenbond.nl/binaries ... ngen-p.pdf

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Na Toblerone-gate zullen marketeers wel voorzichtiger zijn geworden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat de verpakking verandert vind ik niet echt een probleem. Je kunt altijd naar de prijs per liter kijken of bv het aantal wasjes dat je kunt doen (19 ipv 20, wat je op de verpakking duidelijk kunt zien).

Ik vind het wel ergerlijk als de samenstelling plotseling verandert zonder dat dit op de verpakking herkenbaar is. Een tijd geleden was bv de smaak van halvarine ineens heel goor geworden. Verpakking waar precies het zelfde, behalve de onderkant van de bodem, waar je alleen een verschil in samenstelling kon zien als je de verpakkingen naast elkaar had. Dat ze de smaak veranderen is prima, maar laat ze daar dan ook even vermelden.

J. Deltoer
Berichten: 3035
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De mouton rothschild 2015 is anders van smaak dan die van 2014. Ook weer zoiets...

deklerktt
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2021 17:48

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door deklerktt »

Wat te denken van de bakjes aardbeien van Albert Heijn. Bij iedereen zit in zo'n bak 500 gram. Bij AH maar 400 gram. Wel ongeveer even duur. Dus een prijsverhogfing van 20%

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij Jumbo zit er ook maar 400 gram in.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Inhoud an sich zegt niets over de kiloprijs.

Feit is wel dat er vroeger doorgaans 25% meer in een bak aardbeien zat: 500 gram in plaats van 400 gram.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door moederslink »

Haal ze op de markt! Dan zit er vaak ook nog een " extra kop " op. :D
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt nooit op dit soort verschil in inhoud of gewicht let.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

deklerktt schreef:
18 sep 2021 17:50
Wat te denken van de bakjes aardbeien van Albert Heijn. Bij iedereen zit in zo'n bak 500 gram. Bij AH maar 400 gram. Wel ongeveer even duur. Dus een prijsverhogfing van 20%
Maar wat is het probleem? Er staat toch gewoon op dat er 400 gram in zit? Of zijn we zulke Calimero's geworden dat het niet eerlijk is van de grote boze supermarktmeneer dat ie dingen verandert?
Laatst gewijzigd door PeterPeters1966 op 18 sep 2021 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

breien schreef:
18 sep 2021 20:10
De galia meloen wordt per stuk verkocht bij de gele supermarkt.
Ik vond ze vandaag wel klein, kleiner dan normaal.
Tijd om die dingen zodanig genetisch te gaan modificeren dat ze altijd, ongeacht de omstandigheden, exact even groot zijn. Zijn ze nu helemaal betoeterd geworden dat natuurlijke producten kunnen variëren in grootte, smaak en uiterlijk. Gewoon clonen dat spul.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Laatst viel me op aan Calvé mayonaise dat deze dunner leek dan ik verwachtte. Op het etiket stonden de ingrediënten water en xanthaangom. Vraag me af sinds wanneer deze ingrediënten er in zitten.

Dit vind ik wel een voorbeeld van hoe een product ineens een andere samenstelling kan krijgen. Ze gaan bij Unilever echt niet een juichkreet op het etiket zetten in de trant van:

"Nieuw! Nu met water en xanthaangom!"

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door moederslink »

Je hebt ook kleinere en grotere bloemkolen, toch één en dezelfde prijs itt bv broccoli.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op mijn pot mayonaise van Calvé staat, vetten koolhydraten, eiwitten en zout.

Niets anders.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ingrediënten toch ook in hele kleine lettertjes? Zijn ze wettelijk verplicht. Anders haal ik het potje wel even uit de glasbak om het na te kijken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

xanthaangom Is een verdikkingsmiddel, maar blijkbaar werkt dat niet zo goed.

Zal dus wel speciale mayonaise zijn.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door Jablan »

Terug naar het onderwerp. De zakken met daarin chocolade per stuk verpakt. A-merk of huismerk maakt niet zoveel uit, de laatste anderhalf jaar is overal het gewicht minder geworden.

Bij chocolade is er nog een andere truc: meer suiker erin en minder chocolade.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door kweenie »

breien schreef:
18 sep 2021 22:15
PeterPeters1966 schreef:
18 sep 2021 22:08
breien schreef:
18 sep 2021 20:10
De galia meloen wordt per stuk verkocht bij de gele supermarkt.
Ik vond ze vandaag wel klein, kleiner dan normaal.
Tijd om die dingen zodanig genetisch te gaan modificeren dat ze altijd, ongeacht de omstandigheden, exact even groot zijn. Zijn ze nu helemaal betoeterd geworden dat natuurlijke producten kunnen variëren in grootte, smaak en uiterlijk. Gewoon clonen dat spul.
Net als ander fruit kan men galia meloen ook per gewicht verkopen.
Dat is inderdaad een keuze. Bij watermeloenen heb je bv soms per stuk en soms per kilo. Ook ander fruit (appels, kiwi) worden zowel per kilo als per verpakking van bv 4 stuks verkocht. Andere producten zijn in de regel juist per stuk (komkommers). Ik vind het dus niet zo gek dat sommige producten per stuk gaan. Dat zou alleen een probleem zijn als ze zouden suggereren dat ze heel groot zijn, terwijl ze alleen maar mini dingetjes verkopen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
18 sep 2021 22:07
deklerktt schreef:
18 sep 2021 17:50
Wat te denken van de bakjes aardbeien van Albert Heijn. Bij iedereen zit in zo'n bak 500 gram. Bij AH maar 400 gram. Wel ongeveer even duur. Dus een prijsverhogfing van 20%
Maar wat is het probleem? Er staat toch gewoon op dat er 400 gram in zit? Of zijn we zulke Calimero's geworden dat het niet eerlijk is van de grote boze supermarktmeneer dat ie dingen verandert?
Ik zie toch wel een schril contrast:
-Wervende juichkreten, als de formule verbeterd is, waardoor nog meer consumenten aangespoord worden het product te kopen.
-Stilzwijgend verpakking van het product identiek houden, uitgeklede versie leveren, of minder inhoud, wat alleen te controleren is door bij elke aanschaf in de kleine lettertjes de productsamenstelling te controleren.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Opeens minder inhoud of een andere samenstelling van een product?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

breien schreef:
18 sep 2021 22:15
PeterPeters1966 schreef:
18 sep 2021 22:08
breien schreef:
18 sep 2021 20:10
De galia meloen wordt per stuk verkocht bij de gele supermarkt.
Ik vond ze vandaag wel klein, kleiner dan normaal.
Tijd om die dingen zodanig genetisch te gaan modificeren dat ze altijd, ongeacht de omstandigheden, exact even groot zijn. Zijn ze nu helemaal betoeterd geworden dat natuurlijke producten kunnen variëren in grootte, smaak en uiterlijk. Gewoon clonen dat spul.
Net als ander fruit kan men galia meloen ook per gewicht verkopen.
Niet als de winkelier ze ook per stuk inkoopt.en ik kan me heel goed voorstellen dat de leverancier ze per stuk wil verkopen: het grootste deel van de kosten is immers onafhankelijk van de grootte van het product.

Gesloten