LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op zoek naar een goede airconditioner

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Ridder777

Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Goede middag beste mensen van het forum.
Ik wil binnenkort een airconditioner of aircooler kopen.
Het liefst bij de gamma of mediamarkt.
Wie heeft er een advies of goede ervaringen met 1 ervan?
(Ik heb er geen verstand van maar het wordt zo heet in mijn huis)

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Heeft jouw baas een kaart van Sligro of Makro of Hanos? Koop hem dan daar, is goedkoper. Wat je nodig hebt is afhankelijk van het formaat van de kamer(s) die je wilt koelen. Laat je voorlichten bij een goede zaak. Wij hebben een mobiele airco die als we hem niet nodig hebben in de schuur staat. Hij staat nu al bijna 2 maanden binnen ;-). Het is hier 5 graden koeler dan buiten, dat is genoeg. Het moet geen vriescel worden.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Spacestar »

Beide door uw gewenste bedrijven zijn niet mijn favoriet voor dit soort dingen (een bouwmarkt en een elektronica winkel)!
Laat u adviseren bij een 'echte' winkel die er 'ook' verstand van heeft, en koop er daar dan ook een.
Hoe rekening met lawaai van het apparaat, zelf heb ik al 'jaren en jaren' een Dimplex, prima ding.
's Nachts is het even wennen met het 'geraas', maar daarna slaap je echt als een roos, lekker koel dus...
U kunt niet uw hele huis koelen maar één ruimte, woonkamer, slaapkamer! Deuren en ramen moet dan wel bij gebruik gesloten zijn.
Nog een tip, hou gordijnen zo lang mogelijk dicht en zet 's avonds en 's ochtends uw "hor-" deuren tegen elkaar open.

Ridder777

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Ridder777 »

De reden dat ik die 2 winkels noem..

Ik heb een gamma kaart gevonden met 40 E erop.
Ik heb nog thuis MM cadeau kaarten twv 50 E.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Spacestar »

@Ridder777
Prima, maar een goed advies is ook wat waard! Toch??
En u wilt er toch wel wat jaartjes plezier van hebben.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door grun »

Ik heb wel eens een mobiele airco gehad van ongeveer 200 euro maar was er snel zat van. Er zat een afvoerbuis bij van ongeveer 12 cm dik, maar waar laat je dat ding? Het liefst had ik de volgende keer een tweedelige airco, met dunne slangen. De airco binnen, en de condensor/ventilator buiten, maar die zijn aanmerkelijk duurder.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Spacestar »

@Grun
Ook die Dimplex van mij heeft deze 12cm slang, maar even een plank gemaakt(laten maken) waarin die slang-uitgang dan past en tussen raam of deur plaatsen.
Woon zelf in een oude huis waarvan je de ramen (met 2 zware 'oude' ijzeren gewichten) omhoog kan schuiven.
Nu deze ramen zijn voorzien van dubbelglas zijn ze wel veel zwaarder geworden maar even de oude spierballen gebruiken en ik heb in de woonkamer een ideale airco, plank met airco-uitgang past er perfect onder.
Zo ook de slaapkamer, na ruim 3 uur slaat de airco automatisch af omdat er dan 2 liter vocht in de opvangbak zit.
Ben nog steeds een zeer tevreden gebruiker...

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door thetung »

Wilt u een mobiel airco? Afgeraden! Probleem voor mij is de ''uitlaat'' slang en dat ding maakt heel veel lawaai....

ANiem
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jul 2018 23:25

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door ANiem »

Een split unit is meestal het beste. En geen Chinese troep.

Zelf heb ik een Daikin. Het kost wat (!), maar dan krijg je ook wat. Op de echt lange termijn (10 jaar) vallen de kosten meestal wel mee.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door renewouters »

ANiem schreef:Een split unit is meestal het beste. En geen Chinese troep.
Uit China kan iedere kwaliteit komen die je maar wilt hebben. Waarschijnlijk bedoel je te zeggen "geen goedkope troep", maar daarvoor hoef je niet naar China. Bij Hornbach ligt bijvoorbeeld goedkoop elektrisch gereedschap "Made in Germany" en dat is de ergste zooi die je voor kunt stellen. Dat zal voor airco's niet anders zijn.

[off topic] Onderschatten van wat China kan is het grootste risico voor de westerse wereld. Ons misplaats superioriteitsgevoel gaat ons parten spelen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wij hebben een DeLonghi van 600 euro, met een slang die ook via een aangepast raampje naar buiten gaat. Werkt prima. Ja, je hoort het ding. Maar dat gezoem is niet zo erg als de pestherrie hier buiten dus kunnen we nu fijn ramen en deuren dicht laten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door bprosman »

(Ik heb er geen verstand van maar het wordt zo heet in mijn huis)
"Huis" is nogal een relatief begrip, is het een studentenwoning van 16m2 of een balzaal van 100m2 ?
Je hele huis koelen met 1 unit gaat sowieso niet.

Doe eens een berekening :
https://www.aircogroep.nl/nieuws/hoevee ... -berekenen
80m3 hier in deze berekening is 13.000BTU en dat is al een aardig ding.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door grun »

Ik heb uit vorige topics van TS begrepen dat hij een beperkt budget heeft. Misschien dat hij goedkoper uit is als hij er eentje huurt. Dan heb je een kwalitatief goede airco, hij wordt gebracht, geinstalleerd en weer gehaald. Een hittegolf duurt vaak niet zo heel lang, hoewel het nu erg extreem is.

Nog goedkoper is de volgende tip: Ga gewoon een paar uur per dag met een goed boek naar een groot bedrijf waar ze airco hebben: het ziekenhuis, de Ikea, parkeergarages. Kost niks en alle kleine beetjes helpen.

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door riddert »

grun schreef: Nog goedkoper is de volgende tip: Ga gewoon een paar uur per dag met een goed boek naar een groot bedrijf waar ze airco hebben: het ziekenhuis, de Ikea, parkeergarages. Kost niks en alle kleine beetjes helpen.
Nog goedkoper; neem geen boek naar een groot bedrijf mee, maar ga naar de bibliotheek. Kun je gratis boeken lezen en je zit lekker rustig in een geklimatiseerde ruimte. En ze hebben ook veel reisboeken, wat voor onze TS ook handig kan zijn.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Miepje1 schreef:Heeft jouw baas een kaart van Sligro of Makro of Hanos? Koop hem dan daar, is goedkoper. Wat je nodig hebt is afhankelijk van het formaat van de kamer(s) die je wilt koelen. Laat je voorlichten bij een goede zaak. Wij hebben een mobiele airco die als we hem niet nodig hebben in de schuur staat. Hij staat nu al bijna 2 maanden binnen ;-). Het is hier 5 graden koeler dan buiten, dat is genoeg. Het moet geen vriescel worden.
Als je bij Makro of Sligro koopt heb je slechts 1 jaar garantie.
Omdat het geen winkel is, maar een groothandel met toegangspas.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Vraagsteller noemt ook een aircooler.
Dat is een ventilator kastje dat je moet vullen met ijsblokjes.
Weggegooid geld.
Een tafelventilator met ervoor een bord met ijsblokjes doet hetzelfde !

Erthanax
Berichten: 9670
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een tafelventilator zonder ijsblokjes werkt ook al. De werkelijke luchttemperatuur veranderd natuurlijk niet, maar de luchtstroom is vaak al voldoende om de warmte een stuk dragelijker te maken.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door grun »

Willemzelf schreef:
Miepje1 schreef:Heeft jouw baas een kaart van Sligro of Makro of Hanos? Koop hem dan daar, is goedkoper.
Als je bij Makro of Sligro koopt heb je slechts 1 jaar garantie. Omdat het geen winkel is, maar een groothandel met toegangspas.
Inderdaad. Ik heb begrepen dat alles wat je daar koopt per definitie zakelijke aankopen zijn, waarop het normale consumentenrecht niet van toepassing is.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Op zoek naar een goede airconditioner

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Nou, gelukkig draait de onze al 2 jaar probleemloos. En overuren sinds vorige maand ;-(

Gesloten