Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Negatief over LG
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2021 12:05

Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Negatief over LG »

In Juli 2017 kocht ik voor 650 euro een 43 inch LG LED tv. 43UJ634V.

Kocht binnen budget een tv waar ik jaren mee zou kunnen doen. Met opzet een kleinere dan de indertijd populaire 50/55 inch modellen. Dacht dan een beter beeldscherm te hebben.

Maand terug werden de hoeken donker bij donkere beelden en paars bij lichte beelden. Niet normaal naar te kijken. App naar LG, foto serienummer en een reparatie dienst zou bellen. Na kopie bon gestuurd te hebben kreeg ik te horen dat de backlite stuk is en het coulance reparatiebedrag is 202 euro. Dan werd de tv aan huis gemaakt

Nee, dat ga ik niet doen. Tv is nog geen 4 jaar oud en de eerste 2 jaar nauwelijks aan gestaan.

LG vroeg wel om een schriftelijke opgave van de prijs die was afgegeven om het nog te bekijken maar ik had een bon van 175 euro ofzo gehad om bij een nieuwe tv te leggen.

Levensduur mag ik toch wel 5 jaar verwachten. Dan rest er ongeveer nog dat bedrag.

Toen ik bij LG aangaf dat ik hem voor 100 euro nog niet wil laten maken omdat het vertrouwen in LG op dit moment weg is kreeg ik als reactie ‘ prima geen enkel probleem’.

Dat vond ik wel apart en om die reden laat ik dit bericht hier achter.

Ik ben van mening dat ik meer had mogen verwachten voor dit bedrag in dit beeldformaat van dit merk.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 apr 2021 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Witregels toegevoegd en titel verhelderd

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door juliomariner »

U moet zich bij de verkoper melden niet rechtstreeks bij LG

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

- U heeft wettelijke garantie bij de verkoper
- Bewijslast ligt bij u, ik vraag me daarbij af wat dit anders kan zijn dan een slechte lamp
- Herstel moet kosteloos zijn

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom meent u dat reparatie gratis zou moeten zijn? U hebt de tv bijna 4 jaar in gebruik. Als dit gebrek al vanaf het begin in zou zitten, dan was het ook echt wel eerder naar buiten gekomen, niet pas ver na het verstrijken van de garantietermijn.
Op zich een nette aktie van een partij waar u geen contract mee hebt. LG is u niets verplicht en voor €202,- kunt u weer een tijd tv kijken.

Ik snap alleen niet waarom sommige mensen toch altijd meteen het vertrouwen opzeggen in een bepaald merk als er eens iets defect gaat. Alles kan en alles gaat een keer defect.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
03 apr 2021 14:59
Waarom meent u dat reparatie gratis zou moeten zijn?
Artikel 7:21 leden 1 en 2 BW
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, (...);
c. vervanging van de afgeleverde zaak, (...).
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
NeoDutchio schreef:
03 apr 2021 14:59
U hebt de tv bijna 4 jaar in gebruik. Als dit gebrek al vanaf het begin in zou zitten, dan was het ook echt wel eerder naar buiten gekomen, niet pas ver na het verstrijken van de garantietermijn.
Onzin. Gebreken kunnen zich prima openen basseren na de garantietermijn.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
03 apr 2021 15:32

Onzin. Gebreken kunnen zich prima openen basseren na de garantietermijn.
Tuurlijk Alfatrion, tot in lengte van dagen kan je met je product bij een fabrikant aankloppen tot gratis herstel of vervanging. En mocht er een productiefout in de tv gezeten hebben die inderdaad pas na vele jaren zich openbaart, denkt u dan echt dat er gratis gerepareerd wordt of dat het hele aankoopbedrag door een derde partij terug betaald wordt?
Laatst gewijzigd door Radar op 04 apr 2021 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Even wat onnodig geciteerde tekst verwijderd. Radar^SK

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Garantie tot het einde van het apparaat. Maar ja, wanneer is het het einde? 🥶

Arizonakid
Berichten: 1100
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Min of meer met alle respect, maar je hebt geen 4 jaar garantie op een apparaat. Dat Anderen dat wel lijken te denken is hun probleem, maar volledig onzinnig.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
03 apr 2021 15:32

Onzin. Gebreken kunnen zich prima openen basseren na de garantietermijn.

Maar vanaf wanneer vindt u dat problemen voor rekening van de koper komen? Na vijf jaar, tien jaar?
Laatst gewijzigd door Radar op 04 apr 2021 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Even wat onnodig geciteerde tekst verwijderd. Radar^SK

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de verkoper een non-conform product heeft geleverd, dan is hij gehouden tot kosteloos herstel of vervanging. Daar zit geen vervaltermijn aan vast.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dingen verslijten, gaan slechter werken in de loop der tijd, houden er op een gegeven moment gewoon mee op. En daar hoef je helemaal niets fouts voor aan dat apparaat te doen. Non-conform, dus een nieuwe of kosteloos repareren?

Gebeurt alleen in sprookjesland, maar niet in de realiteit. Want het is ook niet reëel.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
03 apr 2021 19:21
Maar dingen verslijten, gaan slechter werken in de loop der tijd, houden er op een gegeven moment gewoon mee op.
Natuurlijk en dat maakt een product ook niet non-conform. Je moet dit per geval bekijken.

Ik heb zelf vele jaren terug een LG televisie gekocht en ik heb in al die tijd niets hoeven. TS geeft aan de televisie twee jaar te hebben gebruikt, maar ook al de televisie vier jaar is gebruikt vind ik dat dit gebrek zich erg snel voort doet. De gemiddelde levensduur van televisies is een jaar of tien.

sake1987

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door sake1987 »

Alfatrion geeft alleen maar aan wat de juridische weg is, of TS deze gaat bewandelen en hier eerst eigen investeringen in gaat doen is zijn keus.
Je ziet hier altijd de verontwaardiging terug komen van ja het product is al zo oud en veel van ons denken afschaffen en nieuwe kopen.
Maar mocht je de energie in willen stoppen, doen.
Mijn zwager, heeft van Philips ook een nieuwe TV gekregen, die van hem was 3 jaar oud, het aan en uit knopje was defect en deze kon niet meer worden geleverd.
Dan kan je denken ik ga naar een handige klusjesman en laat een nieuwe solderen, maar hij is even doorgegaan en kreeg een nieuwe TV.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Misschien lees ik het verkeerd, maar ik haal nergens uit de openingspost dat TS alles voor niets wilt hebben. TS geeft met deze post aan dat deze meer had verwacht van LG. Er zijn meerder berichten geweest op dit forum over LG en dan met name het gebrek aan service van LG..

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Jablan »

Check. Bij CoolBlue heb je voor 200 euro al een tv tot 28 inch, voor 300 euro tot 43 inch. Loont reparatie dan nog?

Voor 'Negatief over LG': het gebeurt vaker, dat apparaten niet de beloofde levensduur halen. Wij strepen het af als pech en gaan dan op zoek naar een ander merk met een betere score op dit gebied.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
03 apr 2021 19:37
Lady1234 schreef:
03 apr 2021 19:21
Maar dingen verslijten, gaan slechter werken in de loop der tijd, houden er op een gegeven moment gewoon mee op.
Natuurlijk en dat maakt een product ook niet non-conform. Je moet dit per geval bekijken.

Ik heb zelf vele jaren terug een LG televisie gekocht en ik heb in al die tijd niets hoeven. TS geeft aan de televisie twee jaar te hebben gebruikt, maar ook al de televisie vier jaar is gebruikt vind ik dat dit gebrek zich erg snel voort doet. De gemiddelde levensduur van televisies is een jaar of tien.
Tja, ik heb een Samsung. Hoe oud? Zeker 15 jaar. Nog nooit enig probleem. Even afkloppen. Maar dat is het punt niet. U geeft nu weer de periode aan dat de Ts de tv heeft gebruikt. En gemiddeld 10 jaar levensduur, de één 8 en de ander 12? Heb je dan bij zeven jaar nog recht op gratis vervanging?

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik_weet_niet_alles schreef:
03 apr 2021 19:40
Misschien lees ik het verkeerd, maar ik haal nergens uit de openingspost dat TS alles voor niets wilt hebben.
Klopt.
Lady1234 schreef:
03 apr 2021 19:48
(...)
Dit heeft niets te maken met deze casus. Mijn algemene antwoord is en blijft: dat hangt af van de casus.

In het geval van TS denk ik hij een goede kans heeft om de bewijslast rond te krijgen. Bijkomend voordeel is dat televisies tegenwoordig allemaal bijhouden hoelang ze aan staan.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben oprecht daarin geïnteresseerd. U hebt het zelf ook over de periode van gebruik. Hoe kan een klant nou bewijzen dat dat toestel non-conform is?

Zit er dan een uren teller in een tv?

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door Cro »

Lady1234 schreef:
03 apr 2021 21:20

Zit er dan een uren teller in een tv?
Dat heeft tegenwoordig iedere TV inderdaad wel ja. in het service menu. Voor sommige modellen kan je op internet wel vinden hoe daar in te komen.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Problemen met LG-televisie: geen coulance bij gebreken binnen vier jaar na aanschaf.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
03 apr 2021 21:20
Ik ben oprecht daarin geïnteresseerd. U hebt het zelf ook over de periode van gebruik. Hoe kan een klant nou bewijzen dat dat toestel non-conform is?
Het gaat hier om een lamp, waar TS zelf niet bij kan en elektrische schade vanaf zou ook het moederboard hebben aangetast en dan is het aantal kijkuren ook nog eens laag.

Een voorbeeld om non-conformiteit inzichtelijk te maken. Stel je voir dat ke een televisie met een ophang beugel koopt. Je hangt de televisie niet op. Tien jaar verstrijken en dan besluit je de televisie op te hangen. De televisie gaat daarna nog twee maanden mee. Als je kijkt zie je dat de ophangbeugel de ventilatieroosters blokkeerde. De hitte kon de televisie niet verlaten en daardoor is de televisie defect geraakt. De televisie is non-conform. Immers, die ventilatieroosters zaten bij de koop al op de verkeerde plek. Je hebt nu recht op kosteloos herstel of vervanging.
Lady1234 schreef:
03 apr 2021 21:20
Zit er dan een uren teller in een tv?
Ja.

Gesloten