LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postcode discriminatie op verzekering

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
W110F
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2017 08:40

Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door W110F »

Weet iemand of dat het in Nederland is toegestaan om premie op een verzekering (auto) te verhogen als je verhuisd. De verzekeraar geeft onderstaand aan.

"U heeft uw adres gewijzigd in uw digitaal dossier. Hierdoor is de premie van uw motorrijtuigverzekering verhoogd."

Volgens mij mag dit toch helemaal niet?!?

gr Wendy

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door sjohie »

W110F schreef:Weet iemand of dat het in Nederland is toegestaan om premie op een verzekering (auto) te verhogen als je verhuisd. De verzekeraar geeft onderstaand aan.

"U heeft uw adres gewijzigd in uw digitaal dossier. Hierdoor is de premie van uw motorrijtuigverzekering verhoogd."

Volgens mij mag dit toch helemaal niet?!?

gr Wendy
Waarom zou het niet mogen? De risico's op autodiefstal of schade aan je auto, zijn niet voor elk stukje Nederland gelijk. Daar zitten aantoonbare verschillen in, en die formule geldt voor iedereen die klant is bij jouw verzekeraar, en ook naar die buurt verhuizen. Het is dus geen discriminatie. Idem trouwens voor fietsverzekeringen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

W110F schreef: Volgens mij mag dit toch helemaal niet?!?
Het is precies wat sjohie zegt, niets aan toe te voegen. Waarom denk je dat het niet zou mogen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

W110F schreef:Weet iemand of dat het in Nederland is toegestaan om premie op een verzekering (auto) te verhogen als je verhuisd. De verzekeraar geeft onderstaand aan.

"U heeft uw adres gewijzigd in uw digitaal dossier. Hierdoor is de premie van uw motorrijtuigverzekering verhoogd."

Volgens mij mag dit toch helemaal niet?!?

gr Wendy
De premie wordt bepaald op basis van het risico en in sommige postcode gebieden is het risico op inbraak, schade groter.

Zie: http://www.autoverzekeringberekenen.org ... de-bepaalt

Dit is toegestaan en ook geheel logische.

W110F
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2017 08:40

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door W110F »

Dank voor jullie reactie,... klinkt inderdaad logisch zoals het wordt uitgelegd!

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Mij wel bekend dat premies per regio verschillen....maar:
Mag de premie ook tussentijds verhoogd worden? Of pas bij verlenging? Indien premie direct verhoogd mag worden, is dat een reden om zonder kosten over te mogen stappen naar andere verzekering?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, allebei mogelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het kan ook andersom. Ik ben verhuisd van het zuiden naar het oosten van het land. Per overschijvingsdatum een verlaging van de premie.

Dus ja, premies kunnen tussentijds aangepast worden naar het risico dat de verzekaar heeft.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door bprosman »

Mag de premie ook tussentijds verhoogd worden? Of pas bij verlenging? Indien premie direct verhoogd mag worden, is dat een reden om zonder kosten over te mogen stappen naar andere verzekering?
De verzekeraar verhoogt de premie niet, die is al hoger voor het andere postcodegebied. De verzekerde kiest er zelf voor naar een duurder gebied te verhuizen. Als ik in de trein vanuit de 2e klas in de 1e klas ga zitten moet ik ook meer betalen, dat wil niet zeggen dat NS haar tarieven verhoogt.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Toch klopt er ergens iets niet. Voor meer of minder schade is er de bonus-malus tabel. Zo kan iemand die in een goedkope postcode woont hoofdzakelijk in de dure gebieden rijden en andersom. Daar houdt de verzekering geen rekening mee. Ook maakt het verschil of je auto 's nachts op straat staat of in je garage. Ook daar houdt de verzekering geen rekening mee. Om over de dwaze situatie dat iemand om de hoek een andere premie moet betalen, terwijl zijn/haar auto op de zelfde parkeerstrook staat maar te zwijgen. Nee, het zal wel mogen, maar logisch is het toch beslist niet.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Anduril.tr schreef:Toch klopt er ergens iets niet. Voor meer of minder schade is er de bonus-malus tabel. Zo kan iemand die in een goedkope postcode woont hoofdzakelijk in de dure gebieden rijden en andersom. Daar houdt de verzekering geen rekening mee. Ook maakt het verschil of je auto 's nachts op straat staat of in je garage. Ook daar houdt de verzekering geen rekening mee. Om over de dwaze situatie dat iemand om de hoek een andere premie moet betalen, terwijl zijn/haar auto op de zelfde parkeerstrook staat maar te zwijgen. Nee, het zal wel mogen, maar logisch is het toch beslist niet.
Dus omdat je niet ieder detail mee kunt wegen, is het meewegen van datgene wat wel bekend is "niet logisch"? Dát vind ik dan weer niet logisch...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Anduril.tr schreef:Zo kan iemand die in een goedkope postcode woont hoofdzakelijk in de dure gebieden rijden en andersom.

Klopt, maar in de berekening van het extra risico is ook rekening gehouden met in welke risicogebieden mensen 'gemiddeld' rijden. Sterker nog, er wordt waarschijnlijk alleen gekeken hoeveel schade mensen maken die in een bepaald gebied wonen en niet waar die schade wordt gemaakt. Dat vergt namelijk nogal veel extra analyse-werk zonder dat je daar wat aan hebt.
Ook maakt het verschil of je auto 's nachts op straat staat of in je garage. Ook daar houdt de verzekering geen rekening mee.
Voor ieder individu afzonderlijk niet, maar het zal voor de buurt als geheel zeker uitmaken of je in een gebied woont waar iedereen op straat parkeert of dat er parkeerplaatsen zijn of dat er garages zijn. Er wordt zo dus zeker rekening gehouden met de beschikbaarheid van een garage.

Maar zoals bij elke verzekering gaat het vooral om het uitmiddelen van de risico's en risicofactoren, zonder dat zeker is dat een verhoogd risico ook werkelijk tot meer schade zal leiden.

jackyhijstee
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 feb 2016 14:57

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door jackyhijstee »

Natuurlijk mag dat wel. Mijn broer woont in Friesland en betaald veel minder premie dan ik. Ik woon in Noord Holland.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

kweenie schreef: Maar zoals bij elke verzekering gaat het vooral om het uitmiddelen van de risico's en risicofactoren, zonder dat zeker is dat een verhoogd risico ook werkelijk tot meer schade zal leiden.
Dus mag het tot discriminatie leiden? Mij lijkt de bonus-malus regeling het enig juiste middel te zijn om tot premiedifferentiatie te komen, waarmee het risico en de schade eerlijk en inzichtelijk tot uitdrukking wordt gebracht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Het mag inderdaad tot onderscheid leiden. Net als dat bijvoorbeeld het merk en type van de auto tot onderscheid mag leiden.

Een bonus/malus regeling heeft alleen impact op het moment dat er schades zijn geweest, terwijl het idee van een verzekering (en van een goed bepaalde risicopremie) is dat je een juiste premie betaalt voordat er schades optreden. Net als dat bijvoorbeeld een brandverzekering voor een houten huis duurder zal zijn dan dat voor een stenen huis, ook als er nog geen brand is geweest.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Anduril.tr schreef:
kweenie schreef: Maar zoals bij elke verzekering gaat het vooral om het uitmiddelen van de risico's en risicofactoren, zonder dat zeker is dat een verhoogd risico ook werkelijk tot meer schade zal leiden.
Dus mag het tot discriminatie leiden? Mij lijkt de bonus-malus regeling het enig juiste middel te zijn om tot premiedifferentiatie te komen, waarmee het risico en de schade eerlijk en inzichtelijk tot uitdrukking wordt gebracht.
Het is geen discriminatie. Maar als je het oneerlijk vindt, laten we dan consequent zijn en bijvoorbeeld de huizenprijzen in de goedkopere gebieden hetzelfde maken als in de Randstad.

stofzuigertje

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het mag!

Ja, als ik vanuit rustig dorp dagelijks naar Amsterdam ga betaal ik lage regio tarief, maar mijn broer die op rustig dorp werkt en dus andersom rijd betaald de hoofdprijs!

Hetzelfde geld voor motorrijtuigen belasting, buren die net aan andere kant provincie grens wonen hebben geen NH maar ZH tarief....

En een verzekeraar zonder regio korting is meestal duurder maar soms is een andere verzekeraar kiezen slim na verhuizen.
Vooral de grote drukke steden hebben vaak dit soort nadelen.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

GJvdZ schreef:Het is geen discriminatie. Maar als je het oneerlijk vindt, laten we dan consequent zijn en bijvoorbeeld de huizenprijzen in de goedkopere gebieden hetzelfde maken als in de Randstad.
De aankoop van een woning is vrije keus, een autoverzekering niet. Je vergelijkt appels met peren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Postcode discriminatie op verzekering

Ongelezen bericht door bprosman »

De aankoop van een woning is vrije keus, een autoverzekering niet. Je vergelijkt appels met peren
De plaats WAAR je je huis koopt en je auto verzekerd is ook een vrije keus, alleen het feit DAT je moet verzekeren niet.

Gesloten