LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als jullie als ontvangers dat wel kunnen dan maak er maar werk van. Mij was dit niet bekend maar gelukkig nooit nodig geweest. Probeer het bij radar aan te kaarten, misschien heeft dat wel zin.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Pyhat »

Ok, vals alarm. Pakket lag vandaag alsnog in mijn brievenbus. Blijkbaar in de verkeerde brievenbus gegooid en gelukkig heb ik eerlijke buren. Ik weet nu in ieder geval wat ik moet doen. Zorgen dat AliExpress de verkoper vraagt om een klacht in te dienen. Als je dat niet doet loop je toch echt de risico dat je je geld kwijt raakt.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Pyhat schreef:
23 mar 2019 15:29

Ik weet nu in ieder geval wat ik moet doen. Zorgen dat AliExpress de verkoper vraagt om een klacht in te dienen. Als je dat niet doet loop je toch echt de risico dat je je geld kwijt raakt.
Fijn dat je pakket binnen is maar lees mijn vorige post nog eens.. Je kan zelf dus ook iets doen.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Pyhat »

Thanks. Heb ook mijn lesje geleerd, voortaan paar dagen wachten voor ik conclusies ga trekken. Ik ben trouwens uitgegaan van de volgende informatie:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tbezorging
Klacht indienen als ontvanger post
Verwacht u een brief of pakket? En heeft u die niet of te laat ontvangen? Vraag de verzender dan om een klacht in te dienen bij het postbedrijf.

U kunt ook zelf een klacht indienen bij het postbedrijf. Hiervoor kunt u gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als ontvanger op Consuwijzer.nl. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u geen vervolgstappen nemen, zoals naar De Geschillencommissie stappen. Dit kan alleen de verzender doen. De verzender heeft namelijk een overeenkomst met het postbedrijf.
Zal me er nog wat meer in verdiepen. Ga nu ook wat meer buren vragen of ze zoiets hebben meegemaakt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die tekst ken ik ook en vergelijkbare. Stevie heeft een andere mening. Maar hier zijn al veel topics geweest waarbij de ontvangers geen ingang krijgen bij het vervoersbedrijf. Ook wel ergens terecht natuurlijk. Het vervoersbedrijf hoeft alleen verantwoording af te leggen naar de opdrachtgever. Die heeft het ook betaald. Stevie denkt blijkbaar een andere route gevonden te hebben.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

In dit geval gaat het niet om wat ik denk, maar wat dus in de postwet staat.

Hoe men uiteindelijk met de klacht omgaat weet ik niet, en als je het niet eens bent met de uitkomst dan is het idd aan verzender (die kan naar geschillencommissie).

Kan dus ook gebakken lucht proces zijn :(

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik vind alleen het volgende in de post wet.
Artikel 29-3



Vorderingen kunnen slechts worden ingediend door de afzender. Indien de schade is geleden door een ander dan de afzender, is de afzender van rechtswege bevoegd ten behoeve van die ander, hetzij op eigen naam hetzij als diens vertegenwoordiger, de vordering in te stellen.

Mag ik dit eigenlijk wel kopiëren? Er staat de naam van de koning boven!

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Artikel 7

Een postvervoerbedrijf voorziet in een procedure voor de behandeling van klachten van afzenders en ontvangers over de door hem uitgevoerde postvervoerdiensten.

2 Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld over de procedure, bedoeld in het eerste lid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Erg tegenstrijdig toch? Het is ook nogal een pil. Wat moet je nu met zo'n wet?

Een procedure voor de behandeling van klachten van afzenders en ontvangers
Vorderingen kunnen slechts ingediend worden door de afzender.

Dus de afzender en de ontvanger mag klagen maar alleen de afzender mag een vordering indienen!

Zoiets als je beiden combineert?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zolang je beseft dat een klacht iets totaal anders is dan een vordering, valt die tegenstrijdigheid reuze mee :wink:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar toch al heel wat dat je als ontvanger mag klagen.
Maar als je iets van een postbedrijf vergoed wilt krijgen vanwege verlies of beschadiging zul je het via de afzender moeten proberen te regelen.
Zoiets?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch kun je, denk ik, bij Post.nl wel een klacht indienen over de postbode, zeker als het vaker voor komt en bij meerdere mensen. Denk je nu echt dat ze het niet gaan onderzoeken? Ze weten daar heus wel dat de hondstrouwe postbodes van vroeger een uitstervend ras zijn. Er zijn er al veel te veel opgepakt met schuren vol niet-bezorgde post etcetera.

Je kunt alleen niet naar de geschillencommissie, en als je pakketje verdwenen is, ook al is de betreffende bezorger de laan uit gestuurd, dan zul je dat nog steeds verder met de verzender af moeten handelen. Alleen heb je dan enigszins bewijs dat het inderdaad niet aan is gekomen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar hier werd altijd gesteld dat alleen de afzender een klacht kon indienen. Dat klopt dus niet. Dat alleen de verzender een vordering in kan dienen is eigenlijk logisch. Anders had je twee vorderingen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door BreejKC »

Moneyman schreef:
23 mar 2019 19:49
Zolang je beseft dat een klacht iets totaal anders is dan een vordering, valt die tegenstrijdigheid reuze mee :wink:

Helemaal juist! Maar, weet PostNL dit ook. Erger noch, gaan zij daar serieus mee om?

Uit de vele reacties hier proef ik, bij herhaling, dat klachten wel ingediend worden bij PostNL maar dat dit bedrijf er vervolgens bar weinig mee doet. De ontvangende 'klant' dan meestal in vertwijfeling achterlatend. Maar, ook daar ligt PostNL, zo ik telkens lees, niet wakker van.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
24 mar 2019 10:29
Moneyman schreef:
23 mar 2019 19:49
Zolang je beseft dat een klacht iets totaal anders is dan een vordering, valt die tegenstrijdigheid reuze mee :wink:
Helemaal juist! Maar, weet PostNL dit ook. Erger noch, gaan zij daar serieus mee om?

Uit de vele reacties hier proef ik, bij herhaling, dat klachten wel ingediend worden bij PostNL maar dat dit bedrijf er vervolgens bar weinig mee doet. De ontvangende 'klant' dan meestal in vertwijfeling achterlatend. Maar, ook daar ligt PostNL, zo ik telkens lees, niet wakker van.
Uit de tweede alinea volgt het antwoord op de vraag uit je eerste alinea :wink: Oftewel: PostNL weet heel goed dat je klachten van ontvangers niet serieus hoeft te nemen, juist omdat er geen vorderingen uit voortvloeien.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ook dat is juist Moneyman. Maar klachten zijn er niet alleen om er vorderingen uit te doen voortvloeien. Van klachten kun je
a) leren, en
b) jezelf, of de dienst die je levert, verbeteren.

Gezien de wijze waarop PostNL met klachten van ontvangers in de praktijk omgaat, of althans wat wij er als ontvangende 'klanten', na het indienen van een klacht, vaak van merken lijkt van beide stellingen geen of nauwelijks sprake te zijn.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens, Breejkc, met de kanttekening dat je hier natuurlijk slechts een zeer beperkt en gekleurd deel van het grotere geheel ziet.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het primaire doel moet zijn het alsnog ontvangen van het vermiste pakket, en niet een geldelijke vergoeding.
In eerste instantie valt er dus niets te "vorderen"...je klacht richt zich op het achterhalen van waar het pakket zich bevind en het alsnog laten bezorgen daarvan.

De inhoud van de voorbeeldbrief van Consuwijzer vermeld ook:

Wat verwacht ik van u?
Graag hoor ik van u wat de reden is waarom ik [de brief/ het pakket] niet heb gekregen. Daarnaast wil ik weten wat u gaat doen om ervoor te zorgen dat ik [de brief/ het pakket] alsnog toegezonden krijg. Ik verzoek u vriendelijk om binnen vier weken op mijn klacht te reageren.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

En over de wijze waarop men dus op je klacht reageert kan je wel klagen bij Consuwijzer (ACM).
Ze kunnen dus niet simpelweg verwijzen naar de status, omdat jij dat weerlegt door aan te geven niets te hebben ontvangen.

Bij genoeg klachten over het niet correct invulling geven aan deze klachtprocedure zou de ACM actie kunnen ondernemen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: PostNL bezorger beweert voor de tweede keer iets bezorgd te hebben en komt er opnieuw mee weg

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je in een bewezen buurt met dubieuze bezorger woonde gewoon elders laten bezorgen!

Dit kan bij een werkgever zijn, altijd iemand achter receptie en ging jarenlang prima.

Of bij een collega in andere wijk, vooral die samen in 1 auto naar werk gingen was dit prima.
Of bij ouderen die altijd thuis zijn in betere wijk.

Dan hoef je geen pakket naar winkel in de buurt te sturen om daar af te halen wat niet altijd mogelijk is.
Wel kreeg ik als nu Ex werkgever erg veel pakjes en de persoon die het heeft overgenomen was zeer verbaast.. maar doet het voor hem zelf nu ook!

Ja, bij bedrijven is er zelden iets zoek of verkeerd bezorgd en denk eens aan die oplossing!

Gesloten