PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
xamdiego
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2021 16:13

PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door xamdiego »

Gisteren heb ik een mail gekregen van PostNL waarin staat dat ik ong 10 euro aan inklaringkosten moet betalen voor een geschenk van ongeveer 25 euro, hier heb ik natuurlijk bezwaar op gemaakt maar blijkbaar willen ze nu een factuur etc van de persoon die dit al meer dan een maand geleden heeft opgestuurd en ook in het land waar dit uit wordt opgestuurd zelden iets als bewijs (naast een tracking number) iets meekrijgt, is dit op een of andere manier nog mogelijk om niet zo'n hoog bedrag te hoeven betalen want ik heb het gevoel dat ik hard wordt genaaid door PostNL.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door Jablan »

Ook geschenken hebben waarde... Er zijn hier mensen, die van de ins en outs van de nieuwe regeling goed op de hoogte zijn. Komt u maar ;)

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door newmikey »

Er is 1 juli wel van alles veranderd in eCommerce, dus aankopen van webshops, maar niets in het vrijstellingsbeleid voor kleine zending van particulieren aan particulieren. Hooguit zal het toezicht ietwat aangescherpt zijn. Dit is trouwens niet iets van PostNL, of zelfs maar van "Den Haag" maar in de hele EU.

Om voor volledige vrijstelling in aanmerking te komen zal een geschenk een intrinsieke waarde mogen hebben van niet meer dan €45 en van particulier naar particulier zijn verzonden (z.g. C2C zending). Als u kunt aantonen dat het pakje van een particulier afkomt en inderdaad niet meer dan die waarde heeft (de afzender kan bijvoorbeeld een aankoopbewijs overleggen) dan kunt u bezwaar maken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -juli-2021

Als de zending echter van een webshop afkomstig is (of wat voor andere zakelijke afzender dan ook) die géén IOSS registratie heeftmaakt het niet meer uit wat de waarde is. U dient dan altijd BTW + afhandelingskosten af te dragen aan de vervoerder. Ook als u geen bewijs van de waarde kunt leveren, zal de zending belast worden ongeacht of deze C2C (consument aan consument) of B2C (zakelijk aan consument) is.

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Al maanden loopt haast iedereen te verkondigen, dat per 1 juli 2021 iedere zending van buiten de EU, dus ook tot € 22,- via de inklaring Douane moet. Dus.. inklaringskosten, invoerrechten en over het geheel BTW.
Daarom kosten die LED-lampjes via AliExpress geen € 8 meer, doch + € 7 inklaring + BTW over het geheel. Dure lampjes dus.

En bij gratis schenkingen horen nu eenmaal een "waarde voor Douane" ingevuld te worden. Al heel erg lang. Alleen: de vrijstellingswaarde is van - ik dacht € 150 - teruggegaan naar € 0,-. Als ik een pakje NAAR bijv Thailand, Israel, enz wil sturen, vraagt de NLe postbeambte om een waarde-aangave. Niets nieuws dus onder de zon.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door newmikey »

Harry Breda schreef:
04 aug 2021 12:28
Alleen: de vrijstellingswaarde is van - ik dacht € 150 - teruggegaan naar € 0,-.
Simpelweg niet waar. Het was €45 voor C2C zendingen en dat is het nog steeds. Er moet nog wel (een zeer versimpelde H7) aangifte gedaan worden in het DECO systeem maar er is geen aangever die voor een DECO aangifte zonder BTW kosten rekent.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Harry Breda schreef:
04 aug 2021 12:28
Daarom kosten die LED-lampjes via AliExpress geen € 8 meer, doch + € 7 inklaring + BTW over het geheel. Dure lampjes dus.
AliExpress rekent gewoon nu BTW dus € 8 + 21% BTW en geen inklaringskosten. Het is een keus wat je duur vind, 8 euro voor Ali Express lampjes is al prijzig.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Onlangs vroegen ze een factuur of betalingsbewijs voor een aangetekende brief. Ze zijn compleet de weg kwijt. Dat heb ik ze medegedeeld en zonder mij te informeren hebben ze brief aan de afzender teruggestuurd. Nadenken is blijkbaar te veel gevraagd.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door Cro »

Anduril.tr schreef:
11 aug 2021 14:52
Onlangs vroegen ze een factuur of betalingsbewijs voor een aangetekende brief. Ze zijn compleet de weg kwijt. Dat heb ik ze medegedeeld en zonder mij te informeren hebben ze brief aan de afzender teruggestuurd. Nadenken is blijkbaar te veel gevraagd.
Waarom zouden ze de web kwijt zijn, in een enveloppe die aangetekend verstuurd kunnen ook gewoon artikelen van waarde zitten, al dan niet met een brief erbij.

Claystation
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2021 11:48

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door Claystation »

Ook ik moest inklaringskosten betalen voor een geschenk onder 45 euro aan mijn kleinkinderen. Was ook aangegeven dat het een geschenk was op het EMS-formulier. Het pakket was ook nog eens meer dan een maand onderweg vanuit Rusland naar NL, waarvan 3 weken in NL. Natuurlijk bezwaar aangetekend, kreeg van PostNL een bevestiging met de mededeling dat het wel 4 maanden !!! kan duren voor het bezwaar is afgehandeld. Dus men maakt 4 maanden gebruik van een bedrag dat ik ten onrechte heb moeten betalen. Tevens kan ik gedurende deze mogelijk 4 maanden niet reageren. Is dit normaal?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door newmikey »

Claystation schreef:
09 sep 2021 12:14
Ook ik moest inklaringskosten betalen voor een geschenk onder 45 euro aan mijn kleinkinderen. Was ook aangegeven dat het een geschenk was op het EMS-formulier. Het pakket was ook nog eens meer dan een maand onderweg vanuit Rusland naar NL, waarvan 3 weken in NL. Natuurlijk bezwaar aangetekend, kreeg van PostNL een bevestiging met de mededeling dat het wel 4 maanden !!! kan duren voor het bezwaar is afgehandeld. Dus men maakt 4 maanden gebruik van een bedrag dat ik ten onrechte heb moeten betalen. Tevens kan ik gedurende deze mogelijk 4 maanden niet reageren. Is dit normaal?
Hele hordes Russen en Chinezen geven aan dat iets een geschenk is en dat de waarde onder de heffingsgrens blijft. Of dit bij de document controle ook overeind blijft, is een tweede. Als u bijvoorbeeld online bij een Russische winkel iets bestelt voor uw kleinkinderen en het door de winkel laat afleveren, vervalt het recht op vrijstelling (de afzender is immers géén particulier maar een bedrijf).

En dat u de uitkomst van een bezwaar gewoon moet afwachten is ook niet geheel onredelijk natuurlijk. Ik vind, met u trouwens, 4 maanden wel heel erg lang. Overheidsinstellingen houden hiervoor 6 weken aan maar je, EMS is gewoon een commercieel bedrijf. U kunt er voor kiezen volgende keer een andere vervoerder in te schakelen, dat is uw goed recht.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ik snap wel waarom ze dit doen. Ik heb in het verleden best wel veel in China besteld en op de envelop stond altijd "sample" of "present". Die truc valt de douane op een gegeven moment ook wel op natuurlijk.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door Moneyman »

't Is ook volstrekt logisch. Het gaat immers om de waarde, niet om het aankoopbedrag.

Snm
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2021 16:30

Re: PostNL rekent inklaringskosten nu ook bij een geschenk

Ongelezen bericht door Snm »

Leuk en aardig, inklaringskosten worden zelfs gevraagd bij meerdere verjaardagskaarten in 1 envelop, van een familielid.
Dus dan ben ik benieuwd hoe ze de waarde hiervan bepalen. En ja, de douane bepaald of iemand inklaringskosten moet betalen…. Wat mij in dit geval echt volledig ontgaat, aangezien het formulier op de envelop volledig correct is ingevuld.

Maar post.NL eist nogmaals bewijsstukken in te dienen voor bezwaar… maar kan niet logisch na denken en kijken wat ze überhaupt aangeleverd krijgen….. 🧐 #

Gesloten