PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door newmikey »

Lowieze schreef:
26 jul 2021 08:58
Als een webshop van buiten de EU zich registreert bij dit Europese IOSS, betekent dat concreet dat de verschuldigde btw al in de aankoopprijs zit. Douanes hoeven dan geen kosten meer te maken om de pakketten te controleren en bedragen te innen, wat zich anders vertaalt in inklaringskosten voor de koper. De verantwoordelijkheid voor de btw komt bij de webwinkel te liggen.“
Bijna helemaal correct maar ook op Tweakers staan nogal wat foutjes. Er moet nog steeds aangifte worden gedaan en pakketjes moeten nog steeds gecontroleerd worden. De Douane zèlf heeft echter nooit kosten daarvoor gerekend en zal dat ook nu niet gaan doen - daarin verandert niets. De Douane zal nog steeds pakketjes controleren op gevaarlijk en illegale zaken, namaakartikelen, verboden stoffen etc.

De aangever, bijv PostNL, FEDEX. UPS of welke andere pakketvervoerder dan ook moet nu echter ALLE pakketjes aangeven (vroeger alleen >€22) maar hoeft echter voor de IOSS pakketjes géén invoer-BTW meer voor te schieten en hoeft daar dus ook geen vaste bankzekerheid meer af te geven bij de Douane. De kosten van het voorschieten en innen van de BTW waren in het verleden de grootste component van de administratiekosten van €13 (of €17.50 bij EMS).

Je betaalt die dus niet meer, vooropgesteld dat de pakjesvervoerder de BTW niet hoeft voor te schieten. En dáár gaat het nu nog veel en vaak mis. De aangifte zèlf is vrijwel gelijk of het nu mèt of zònder IOSS BTW vooruitbetaling is. Het is de zogenaamde H7 dataset die op basis van EU verordening 2446 moet worden ingediend voor alle pakketjes onder de €150. Lees het vooral even na, voor diegenen die nog twijfelen: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 15&from=EN

Het enige verschil tussen een pakje van een webshop mèt en één zònder IOSS registratie is veld 13 16 000 000 Aanvullende fiscale referentie:
Wanneer de goederen worden aangegeven voor het vrije verkeer in het kader van de bijzondere regeling voor afstandsverkopen van goederen die zijn ingevoerd uit de in titel XII, hoofdstuk 6, afdeling 4, van Richtlijn 2006/112/EG opgenomen derde landen en gebieden, wordt een speciaal btwnummer verstrekt dat voor het gebruik van deze regeling is toegekend.

Als dat vak het juiste IOSS nummer bevat wat hoort bij de webshop, wordt géén BTW berekend en zal PostNL ook geen afhandelingskosten in rekening brengen. Als dit vak leeg gelaten wordt door PostNL, wordt BTW berekend en geheven en zal PostNL ook afhandelingskosten in rekening brengen (€4 bij betaling online, €7 bij een afhaalpunt).

Om met mr. Visser te spreken: zo zit het, de zaak is afgedaan.

Peter_Celica
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2021 19:51

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door Peter_Celica »

Heb hetzelfde probleem met UPS kreeg ook een verzoek om BTW en inklaringskosten te betalen bestaande uit €17,59 BTW en €13 kosten waarover weer €2,73 BTW betaald moest worden dus totaal €33,32 anders kon ik mijn pakket van AliExpress niet ontvangen. Had ook bij AliExpress al BTW betaald over mijn aankoopbedrag.
Waar moet ik dit bedrag terugvorderen ?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door newmikey »

Peter_Celica schreef:
26 jul 2021 20:03
Heb hetzelfde probleem met UPS kreeg ook een verzoek om BTW en inklaringskosten te betalen bestaande uit €17,59 BTW en €13 kosten waarover weer €2,73 BTW betaald moest worden dus totaal €33,32 anders kon ik mijn pakket van AliExpress niet ontvangen. Had ook bij AliExpress al BTW betaald over mijn aankoopbedrag.
Waar moet ik dit bedrag terugvorderen ?
UPS zal het standpunt innemen dat zij niet tijdig het IOSS nummer van Aliexpress ontvingen maar u zou het eers bij UPS kunnen proberen. Gebruik dan als argument dat UPS op de hoogte had moeten zijn van de IOSS regeling en dat alle kosten hun eigen schuld zijn.

Als dat niet lukt bij de verkoper op aliexpress zèlf. Maar garantie dat het gaat lukken is er niet. Beide partijen zullen naar elkaar wijzen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is het niet beter om de zending te weigeren als dat nog kan?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door newmikey »

Bob Schurkjens schreef:
27 jul 2021 10:30
Is het niet beter om de zending te weigeren als dat nog kan?
Dat kan altijd en lost het probleem met UPS op maar laat het probleem met de verkoper open en zorgt ervoor dat je je pakketje niet hebt. Voor een product van een slordige €84 (€17.59/21*100) lijkt me dat toch problematisch.

Sahri
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 11:41

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door Sahri »

Even een updateje. Het pakket waarvoor ik inklaringskosten moest betalen bleek een verloren gewaand pakketje te zijn uit Engeland en niet het pakketje van AliExpress. Deze was eind mei al verzonden maar kwam pas eind juli aan en lag al vanaf begin juli bij de douane in Nederland. Ik had verwacht deze niet meer te ontvangen. Ik zou dus graag willen dat een moderator dit draadje sluit en eventueel verwijdert.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door Lowieze »

Sahri schreef:
29 jul 2021 10:38
Even een updateje. Het pakket waarvoor ik inklaringskosten moest betalen bleek een verloren gewaand pakketje te zijn uit Engeland en niet het pakketje van AliExpress. Deze was eind mei al verzonden maar kwam pas eind juli aan en lag al vanaf begin juli bij de douane in Nederland. Ik had verwacht deze niet meer te ontvangen. Ik zou dus graag willen dat een moderator dit draadje sluit en eventueel verwijdert.
Toch…. :D
Nee hoor, niet verwijderen. Er staat veel informatie in waar andere consumenten ook wat aan hebben.


Sahri
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 11:41

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door Sahri »

Bob Schurkjens schreef:
30 jul 2021 00:40
Online bezwaar maken kan hier:

https://www.postnl.nl/klantenservice/bu ... formulier/
Het is al opgelost. Het bleek om een totaal ander pakketje te gaan. Ik heb hier eerder nog over gepost.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor jou is het opgelost. Voor anderen die hier komen lezen niet. Vandaar mijn bijdrage.

Peter_Celica
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2021 19:51

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door Peter_Celica »

Newmikey bedankt voor je info en tips, ik ga het eerst bij UPS proberen en anders bij AliExpress, heb inmiddels weer een pakket ontvangen met hetzelfde probleem weer ruim €33,= armer door onjuiste inningen van BTW.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door Veldt01 »

PostNl maakt er op dit moment een rommeltje van, pakket ligt al bijna drie weken bij inklaring zonder dat er enige aktie te bespeuren is (ook al twee foutieve rekeningen voor andere pakketten ontvangen). Of andere het op dit moment beter doen betwijfel is, DHL was ook zonder deze regeling al een ramp en UPS heeft hier al een paar keer voor de deur gestaan met een contantrekening (zonder digitale betaalmogelijkheid) terwijl ik gewoon een betaalaccount bij ze heb.

ilojem6
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2015 12:58

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door ilojem6 »

Hier iets soortgelijks. Kaartje in de bus vermeldde €0 kosten. Bij ophalen moest ik een raar bedrag aftikken. Geen € 4,00 voor online betaling noch € 7,00 voor betalen bij een PostNL-punt. Het kan dat het €4,00 plus btw was maar het betrof een tweedehands product, wel uit de VS, dat wel. Dan nog, bij ophalen zou ik dan toch €7,00 moeten betalen volgens de nieuwe regels? Het lijkt volledig uit de lucht gegrepen. Ik kreeg geen uitleg waar het bedrag uit bestond, ik kreeg geen factuur. Helemaal niets. Maar zonder het betalen kreeg ik het niet mee. Online bezwaarformulier ingevuld. Na dikke week een reactie:
U heeft bezwaar gemaakt tegen de inklaring van uw zending. Uw bezwaarschrift hebben we in behandeling genomen en geregistreerd onder nummer ****.

Er wordt een onderzoek uitgevoerd om na te gaan of uw bezwaar gegrond is. PostNL informeert over de uitkomst van dit onderzoek. Als uw bezwaar gegrond is, dienen we bij de Dienst Invoerrechten en Accijnzen van de Belastingdienst een verzoek in voor teruggave van de kosten. Houdt u er rekening mee dat het 4 maanden kan duren voordat dit verzoek is afgehandeld. We kunnen tussentijds helaas geen informatie voor u bij de Belastingdienst opvragen.
4 maanden!
Online bezwaar maken kan hier:

https://www.postnl.nl/klantenservice/bu ... formulier/

Johan Leuven
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2021 19:55

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door Johan Leuven »

In 2021 het ik reeds 3x onterecht een verzoek gekregen van PostNL om douanerechten te betalen.
Telkens kreeg ik het verzoek per SMS met en link om te betalen.
Aangezien de eerste bestelling eerder een test was om te controleren of je inderdaad bij AliExpress kan bestellen met alle kosten inbegrepen. Met andere woorden, enkele euro's besteed om even na te gaan of het ook effectief werkte.
Leveringen via andere "pakjes bedrijven" liepen probleemloos.
Enkel PostNL stuurde een verzoek om extra te betalen. Telkens gewoon de SMS genegeerd en toch netjes de bestellingen ontvangen. De SMS vermelde buiten de betalings-link dat ik het pakketje 3 dagen na betaling zou ontvangen.
Zonder betaling duurde het telkens 10 tot 14 na het ontvangen van de SMS eer ik de bestellingen geleverd kreeg.
Die vertraging bevestigd dat de SMS wel degelijk van PostNL afkomstig is en dat ze de bestellingen een week "gijzelen" om betalingen af te dwingen. Mij persoonlijk raakt het niet maar er zijn massa's gezinnen die zich op geen andere wijze een kerstcadeau voor elk kind kunnen veroorloven. Dat die dan ook nog eens afgezet worden door PostNL maakt me woedend.
Ik ga klacht neerleggen tegen PostNL, al is het enkel om principiële redenen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door newmikey »

Johan Leuven schreef:
17 dec 2021 21:02
Mij persoonlijk raakt het niet ...maakt me woedend.
Ik ga klacht neerleggen tegen PostNL, al is het enkel om principiële redenen.
Moeilijk hoor: het raakt je niet maar maakt je wel woedend en ondanks dat het je niet raakt ga je een klacht neerleggen...om "principiele" redenen.

Grote woorden maar wel in het kader van veel geschreeuw, weinig wol. Succes ermee zullen we maar zeggen...

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: PostNL rekent toch inklaringskosten voor pakketje van AliExpress

Ongelezen bericht door k2p »

Gisteren, na ruim een maand wachten, mijn pakketje van rond de 25 euro ontvangen vanuit China via AliExpress. Het was mijn eerste bestelling ooit bij hen. Mijn hele order werd een zooitje. Niks dat ik besteld had werd zodanig geleverd, want overal ontbrak wat, of was iets dubbel geleverd.

MAAR de levering door AliExpress en PostNL verliep vlekkeloos. AliExpress zorgde voor de BTW afdracht en PostNL miepte niet over inklaring.
Sahri schreef:
29 jul 2021 10:38
Even een updateje. Het pakket waarvoor ik inklaringskosten moest betalen bleek een verloren gewaand pakketje te zijn uit Engeland en niet het pakketje van AliExpress. Deze was eind mei al verzonden maar kwam pas eind juli aan en lag al vanaf begin juli bij de douane in Nederland. Ik had verwacht deze niet meer te ontvangen. Ik zou dus graag willen dat een moderator dit draadje sluit en eventueel verwijdert.
Arme Ali maar de schuld krijgen :D . Maar pakketje van mei zegt u? Klopt het dan wel dat je inklaringskosten moest betalen? Was het pakketje meer dan 22 euro waard? Wat dat was het grensbedrag voor 1 juli.

Gesloten