PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door k2p »

Iets van een beredenering zou wel goed staan, Bob.
Waarom zou dit mij kunnen overkomen, en waarom kan ik er vooraf niks aan doen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens mij is dat voldoende uitgelegd in dit draadje.

Mijn ervaring (20 jaar) met online koop van (tweedehands) spullies wereldwijd is dat het een tombola is. Soms betaal je, soms niet. Willekeur dus. Als ontvanger kun je daar nooit in sturen.

Het kan best zijn dat uw bestelling door DHL wordt bezorgd i.p.v. PostNL en dat alles dan vlekkeloos verloopt. Afwachten maar.

jayjay0251
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2021 10:40

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door jayjay0251 »

Ik heb ditzelfde probleem ook gehad. PostNL moet die btw ook gewoon krijgen. Als je een pakket koopt in China en rekent bij de verkoper de BTW af dan moet de verkoper de BTW betalen aan PostNL. Als de verkoper die BTW niet betaald aan PostNL ben je niet genaaid door PostNL, maar door de Chinezen verkoper.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door newmikey »

jayjay0251 schreef:
23 nov 2021 10:50
Als je een pakket koopt in China en rekent bij de verkoper de BTW af dan moet de verkoper de BTW betalen aan PostNL.
Tsja, "hoe gekker, des te zwemt ie" zullen we maar zeggen. Dit is dus echt grote onzin maar dat snap je vast zelf ook wel, toch?

DeZevendeHenk
Berichten: 791
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Monteiro.E schreef:
24 nov 2021 09:24

Volgende keer met FedEx sem problemas.
Weet je wat Fedex rekent als ze de btw en inklaring moeten doen? Gaat richting €50.

Snake_Bonzai
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2021 10:00

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door Snake_Bonzai »

Hi,

Ik heb al diverse malen op pakketjes via ebay of discogs soortgelijke reacties van postnl ontvangen. Los van het feit dat het van ebay terugkrijgen van de dubbel betaalde btw onmogelijk is, immers zij zijn niet de afzender of heb ik het mis, is er steeds onomstotelijk bewijs door mij geleverd dat de btw al voldaan is. Sterker nog, in veel gevallen is de IOSS code op het pakketje vermeld. Wat ook vaak voorkomt is dat een tussenpersoon vervoerder nieuwe stickers plakt over de originele.

Hoe dan ook, als bewezen is dat btw al betaald is aan de afzender, op welke regels baseert postnl zich ervan te kunnen weerhouden de extra betaalde btw terug te betalen?

Grumpy_Old_Geezer
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2021 19:51

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door Grumpy_Old_Geezer »

Een typisch geval van van het kastje naar de muur. PostNL ontkent de IOSS gegevens ontvangen te hebben maar presteert het wel mijn HUISNUMMER te veranderen in het IOSS nummer! De DUBBEL betaalde BTW wordt NIET terugbetaald ondanks alle door mij opgevoerde bewijsstukken. De inklaringskosten die m.b.v. het IOSS systeem niet nodig zouden zijn worden niet terugbetaald, Postnl verwijst mij naar de verkoper in Japan om daar de dubbel afgedragen BTW terug te halen terwijl deze reeds direct aan de douane werd voldaan door zowel de verkoper alsook door mij zelf nog een keer. De verkoper verwijst uiteraard en m.i. terecht naar de nederlandse staat aan wie de gelden dubbel werden betaald. Postnl zou namens mij een bezwaar bij de douane moeten indienen maar dit is blijkbaar te kostbaar! Een en ander is het resultaat van een slecht bij Postnl geïmplementeerd IOSS systeem, TALLOZE vergelijkbare klachten zijn het resultaat. Van DHL NUL klachten hierover te vinden-blijkbaar hebben zij het beter voor elkaar. Schandalig-niet goed te praten Postnl!
Wil je dus niet dubbele belasting betalen vermijdt dan Postnl en vraag de buitenlandse leverancier met DHL te verzenden...

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door newmikey »

Snake_Bonzai schreef:
12 dec 2021 10:08
Ik heb al diverse malen op pakketjes via ebay of discogs soortgelijke reacties van postnl ontvangen. Los van het feit dat het van ebay terugkrijgen van de dubbel betaalde btw onmogelijk is, immers zij zijn niet de afzender of heb ik het mis, is er steeds onomstotelijk bewijs door mij geleverd dat de btw al voldaan is. Sterker nog, in veel gevallen is de IOSS code op het pakketje vermeld. Wat ook vaak voorkomt is dat een tussenpersoon vervoerder nieuwe stickers plakt over de originele.
Het is een misverstand dat koeriersbedrijven stickers op miljoenen pakjes zitten te bekijken om geduldig de daarop vermelde gegevens in te tikken - dat zou volslagen onmogelijk zijn. Dat IOSS nummer moet met de gegevensset van te voren door de webwinkel gecommuniceerd te worden via een API, een soort electronisch manifest. Voeg daaraan toe dat veel door Chinese webshops gebruikte IOSS nummers vals zijn en dat de BTW die ze wel van u innen dus nooit daadwerkelijk wordt afgedragen en het wordt al snel duidelijk.

U kunt uiteraard alleen aantonen dat u de BTW aan uw verkoper heeft betaald, maar niet dat de verkoper dit keurig via zijn fiscaal vertegenwoordiger in de betreffende lidstaat heeft betaald aan de overheid. Sluitend bewijs is dat uiteraard niet.
Hoe dan ook, als bewezen is dat btw al betaald is aan de afzender, op welke regels baseert postnl zich ervan te kunnen weerhouden de extra betaalde btw terug te betalen?
Om maar eens heel sec deze vraag te beantwoorden: op Annex B van GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2015/2446 VAN DE COMMISSIE.

Als het IOSS nummer in de z.g. H7 aangifte (super reduced dataset) niet gevalideerd kan worden ten tijde van de invoer (of als het wel op de buitenkant van het pakje staat maar niet op de juiste manier met het manifest is meegestuurd) wordt er automatisch BTW in rekening gebracht. Aangezien deze BTW in principe terecht is geheven op de invoer, is het praktisch gesproken onmogelijk deze terug te vordern.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Iemand heeft een kerstkaart ontvangen uit het VK. PostNL rekent inklaringskosten volgens klager:

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/p ... 65713a8efe

Dat is gewoon crazy.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben dan wel gelijk heel benieuwd wat voor kerstkaart dat was. Ik kan me niet voorstellen dat dat een gewone ansichtkaart geweest is.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door newmikey »

Bob Schurkjens schreef:
15 dec 2021 00:43
Iemand heeft een kerstkaart ontvangen uit het VK. PostNL rekent inklaringskosten volgens klager:

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/p ... 65713a8efe

Dat is gewoon crazy.
Héél crazy inderdaad maar wat heeft dat met dit topic te maken? Dat is gewoon iets wat op de verkeerde sorteerband is beland en vervolgens door de molen gaat, géén systemisch probleem zoals met BTW heffing op eCommerce. Ik hoor ook wel eens iets over webshoppakjes die gewoon als brief door het systeem heen zeilen en zo maar door de brievenbus heen worden gedonderd, nou èn?

Ik heb toch steeds vaker het idee dat de gemiddelde consument (èn Radar forum bezoeker) het volgende idee heeft:
  • -PostNL(of Fedex, UPS etc.) medewerkers zitten aan een buro in een kelder bij het Douanekantoor met een grote stapel pas binnengekomen pakjes er naast
    -Ze nemen pakje vóór pakje, een pakketje in de hand en lezen het etiket waarna ze de gegevens intypen op een ouderwetse computer met Windows 3.1.
    -Na elk pakketje roepen ze iemand van de Douane erbij (in uniform uiteraard) - dat kàn even duren want er wordt véél en véék koffie gedronken (laat in de middag een pilsje)
    -De man van de Douane weegt daarna het pakje en draait het een beetje in zijn handen, maakt het open en laat de inhoud aan de PostNL medewerker zien of leest op gedragen toon de pakbon voor
    -Daarna besluiten PostNL medewerker en Douanebeambte samen òf ze de inhoud zèlf mee naar huis willen nemen of dat het afgeleverd gaat worden (of dat ze er "per ongeluk" met de burostoel overheen rijden uiteraard)
    -Als het pakketje door beiden goedgekeurd is, kijkt de Douane man even in het budget van de maand. Als het krap is, gooit hij een wat hoger bedrag op de rekening, anders mag het pakket gratis door
    -Als laatste flikkert de PostNL medewerker het pakket op een hele hoge stapel achter zijn buro waar een bordje bij staat "afleveren als het uitkomt, op een willekeurige datum"
    -Twee maal per dag komt er een PostNL bestelbusje met een soort shovel aan de voorkant en rijdt zó die berg in. Wat op de shovel blijft liggen, wordt afgeleverd de volgende dag.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door Erthanax »

newmikey schreef:
15 dec 2021 08:36
  • -PostNL(of Fedex, UPS etc.) medewerkers zitten aan een buro in een kelder bij het Douanekantoor met een grote stapel pas binnengekomen pakjes er naast
    -Ze nemen pakje vóór pakje, een pakketje in de hand en lezen het etiket waarna ze de gegevens intypen op een ouderwetse computer met Windows 3.1.
    -Na elk pakketje roepen ze iemand van de Douane erbij (in uniform uiteraard)
    (...)
Ge-wel-dig! Op de achtergrond zie ik er dan ook nog scheefgezakte stapels bruine mappen bij. Mijn dag kan niet meer stuk.

BlindBerzerker
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2022 14:56

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door BlindBerzerker »

NewMikey,

Aan je fervente reacties te zien, maar ook aan de duidelijk gefundeerde kennis, is de kans groot dat jij werkzaam bent bij óf PostNL óf een andere grote forwarder/postbezorger.

Je haalt verschillende keren uit naar mensen die onbegrip tonen voor het feit dat ze dubbele kosten moeten betalen en hun frustraties daarover kenbaar maken, met de aanname dat zij niet weten hoe zo'n organisatie in elkaar zit, en zij worden daar natuurlijk (niet zo) fijntjes op gewezen.

Ik geloof op geen enkel moment dat deze mensen de door jou zo uitvergrote en karikaturale versie van de genoemde organisaties voor waar aannemen. Ik denk echter dat de verontwaardiging van deze mensen hem eerder zit in het onrecht dat wordt veroorzaakt door de huidige gang van zaken, en de resulterende machteloosheid waar een gewone burger niets tegen kan uithalen.

Een tientje hier, of vijf euro daar maakt volgens jou blijkbaar niet uit. Risico van het online kopen? Ik ben het daar pertinent niet mee eens. Er zijn wetten aangenomen om de veranderende handel te kunnen reguleren en daar (terecht) invoerrechten over te kunnen heffen. Vervolgens zijn daar systemen rond ontworpen, die dit zo pijnloos en eenvoudig mogelijk moeten maken, maar de realiteit is dat bij slechts één in deze thread genoemde organisatie dit veelvuldig niet loopt zoals het zou moeten.

Verschillende mensen haalden het al aan; dit oplossen kost geld en moeite, en de bottom line is dat PostNL daar nu niet de noodzaak van inziet. De klachten zijn (wijd) verspreid, en duidelijk veelvoudig, maar zolang er voor de organisatie geen consequenties aan zitten, zullen zij dit niet aanpakken.

PostNL zou, in een ideale wereld, met hun collega-organisaties in andere landen de systemen beter op elkaar afstemmen, zodat de o zo belangrijke IOSS data niet verloren gaat.

Stellen dat het nu eenmaal zo is, en mensen zelf dit verlies laten incasseren zonder op zijn minst een poging tot rectificatie is gewoon zwak en het ontlopen van elke morele verantwoordelijkheid in deze.


Maar als we het toch over het onderwerp van ten onrechte geheven kosten door PostNl hebben, kunnen we het dan ook eens hebben over het extra tarief dat door PostNL wordt geheven als een pakket waarover invoerrechten dienen te worden voldaan wordt betaald aan de balie? Een kleine lettertjes regel die PostNL heeft ingevoerd vanaf september 2021.

Met grote regelmaat krijg ik vooraankondigingen dat invoerrechten zijn verschuldigd voor een pakket, en dat die online voldaan kunnen worden vóór een bepaalde datum. Wordt er niet betaald vóór die datum, kan het pakket alleen bij een PostNL punt worden opgehaald en betaald, met een extra toeslag van €3,- per pakket.

Echter, als geprobeerd wordt die kosten op tijd online te voldoen, blijkt dat dat nog niet mogelijk is, omdat steevast 'het pakket nog niet door PostNL is ontvangen'. Maar als wordt gewacht tot het pakket wel in het PostNL systeem zit, is de deadline verstreken, en kan alleen nog tegen het verhoogde tarief worden afgerekend, bij het PostNL punt. En in bijna alle gevallen kreeg ik het bericht dat de deadline was verstreken nog vóór de schriftelijk vermelde datum!

Of wat dacht je van €0,- invoerrechten geheven, maar wel €4,- kosten gerekend door PostNL?

Mijn aanname is, dat de systemen van PostNL niet juist functioneren, waardoor dit soort dubbele tijdlijnen ontstaan. Dit verklaart ook het feit dat ik digitaal (via de app) afhaalberichten krijg, en soms meer dan een week later, als het pakket allang is afgehaald, nog een schriftelijk bericht. En aangezien (door de AVG?) tegenwoordig geen afzender meer wordt vermeld op zo'n bericht, is alleen aan het zendingsnummer nog terug te vinden om welk pakket het dan gaat, wat tot regelmatige dubbele bezoeken aan het afhaalpunt leidt, plus frustratie van de al veel te drukke dames achter de balie die mijn pakket niet kunnen vinden.

Al het bovenstaande leidt ook bij mij tot frustratie, zeker als al die zaken worden gecombineerd; extra kosten, onduidelijke berichtgeving, onmogelijk om online te betalen. Begrip reikt maar zo ver.

Dit alles leidt bij mij tot de conclusie dat PostNL nog een groot aantal verbeterstappen heeft te maken, want fouten in de structuur, organisatie en systemen kunnen niet blijven worden verhaald op de klant...

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door newmikey »

BlindBerzerker schreef:
11 feb 2022 14:57
Aan je fervente reacties te zien, maar ook aan de duidelijk gefundeerde kennis, is de kans groot dat jij werkzaam bent bij óf PostNL óf een andere grote forwarder/postbezorger.
Nee, helaas pindakaas. Ik heb wel in de jaren negentig bij UPS gewerkt en bij een aantal middelgrote luchtvrachtexpediteurs gewerkt - uitsluitend business-to-business. Telt dat ook mee voor jou, zelfs als dat al dertig jaar geleden is? Trieste vertoning dan van jouw kant. Tegenwoordig zit ik meer in het opleidingscircuit buiten Nederland.
Ik geloof op geen enkel moment dat deze mensen de door jou zo uitvergrote en karikaturale versie van de genoemde organisaties voor waar aannemen. Ik denk echter dat de verontwaardiging van deze mensen hem eerder zit in het onrecht dat wordt veroorzaakt door de huidige gang van zaken, en de resulterende machteloosheid waar een gewone burger niets tegen kan uithalen.
"Onrecht"? Vindt je niet dat je hier een héél klein beetje overdrijft misschien? Ben jij een gewonere burger dan ik?
Een tientje hier, of vijf euro daar maakt volgens jou blijkbaar niet uit. Risico van het online kopen? Ik ben het daar pertinent niet mee eens. Er zijn wetten aangenomen om de veranderende handel te kunnen reguleren en daar (terecht) invoerrechten over te kunnen heffen. Vervolgens zijn daar systemen rond ontworpen, die dit zo pijnloos en eenvoudig mogelijk moeten maken, maar de realiteit is dat bij slechts één in deze thread genoemde organisatie dit veelvuldig niet loopt zoals het zou moeten.
Volgens mij hebben we het in dit draadje uitsluitend en alleen over BTW en administratiekosten gehad. Invoerrechten komen pas kijken bij pakjes boven de €150
Verschillende mensen haalden het al aan; dit oplossen kost geld en moeite, en de bottom line is dat PostNL daar nu niet de noodzaak van inziet. De klachten zijn (wijd) verspreid, en duidelijk veelvoudig, maar zolang er voor de organisatie geen consequenties aan zitten, zullen zij dit niet aanpakken.
Dat klopt helemaal....èn?
PostNL zou, in een ideale wereld, met hun collega-organisaties in andere landen de systemen beter op elkaar afstemmen, zodat de o zo belangrijke IOSS data niet verloren gaat.
Dat klopt helemaal....èn? Dit heb ik hier geloof ik ook al meerdere malen geroepen.
Stellen dat het nu eenmaal zo is, en mensen zelf dit verlies laten incasseren zonder op zijn minst een poging tot rectificatie is gewoon zwak en het ontlopen van elke morele verantwoordelijkheid in deze.
Gezien het feit dat ik nog nooit bij of voor PostNL heb gewerkt en ik zie dan ook niet echt waarom ik daar "morele verantwoordelijkheid" voor zou moeten dragen.
Dit alles leidt bij mij tot de conclusie dat PostNL nog een groot aantal verbeterstappen heeft te maken, want fouten in de structuur, organisatie en systemen kunnen niet blijven worden verhaald op de klant...
Nou! Je hebt helemaal gelijk uiteraard. Die systemen bestaan pas sinds 1 juli van het vorig jaar en ondanks dat ik er niet werk kan ik me voorstellen dat het niet makkelijk is deze nieuwe EU wetgeving in te voeren. Jij hebt daar géén begrip voor, dat moet je uiteraard helemaal zèlf weten. Ik ga er van uit dat nèt als de vorige keer dat er nieuwe douanewetgeving werd ingevoerd door Brussel, we over een jaar of wat wel weer rust krijgen en dat zèlfs een trage gigant als PostNL de zaken op orde zal krijgen.

Maar om mij hier dan maar gratuit allerlei nare verdachtmakingen toe te schrijven gaat wel een beetje ver, vindt je niet? En trouwens, als ik wèl bij de HEMA, PostNL, KPN, Ziggo, Eneco, Vattenfall, NS, Blokker, de politie, de gemeente Amstelland, AH, Bol.com etc. zou werken (net zoals iedereen hier wiens mening een ander niet aan lijkt te staan) geeft dat jou het recht op zo'n manier leeg te lopen en iemand persoonlijk aan te vallen. Ik heb je bericht dan ook gemeld bij de redactie.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Seinhuis schreef:
03 nov 2021 20:35
Als Ali de BTW niet betaald heeft maar in eigen zak gestoken heeft, dan heeft PostNL gelijk.

Heel moeilijk om daar achter te komen
Nee hoor, Als Ali een Nederlands BTW nr zou hebben zou al een hoop schelen. Kan overal wel opzetten dat BTW al betaald is maar daarmee komt het nog niet bij de Nederlandse douane/belastingdienst.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door newmikey »

Albert1955 schreef:
12 feb 2022 23:21
Nee hoor, Als Ali een Nederlands BTW nr zou hebben zou al een hoop schelen. Kan overal wel opzetten dat BTW al betaald is maar daarmee komt het nog niet bij de Nederlandse douane/belastingdienst.
Ali heeft geen "Nederlands BTW nr" nodig, ze hebben een IOSS nummer waarmee ze de BTW in alle lidstaten afdragen via een fiscaal vertegenwoordiger in één enkele lidstaat. De e-commerce wetgeving is juist vorig jaar door Brussel aangepast zodat niet-Europese bedrijven geen 27 nationale BTW nummers hoeven aan te vragen.

Neem van mij aan dat Ali dat als één van de eersten vorig jaar uitstekend geregeld had en dat de BTW keurig afgedragen wordt. Het gaat fout als die gegevens niet bij de aangever terecht komen (in dit geval PostNL) zodat in de douane aangifte het IOSS nummer komt te staan - en ja, er moet wel degelijk een aangifte worden gedaan met de zogenaamde sterk beperkte H7 dataset, in Nederland via het nieuwe douanesysteem DECO.

Als systemen niet goed op elkaar aansluiten en dat IOSS nummer niet in DECO terecht komt wordt er inderdaad tweemaal BTW afgedragen. De grote vraag is nu: wie is de schuldige? De verkoper/webshop, het verkoopplatform (Ali in dit geval), de logistieke dienstverlener aan de Chinese kant, de logistieke dienstverlener aan de Nederlandse kant, de Douane (of de andere tak van de Belastingdienst die zich met BTW bezighoudt), de programmeurs van de systemen die niet op elkaar aansluiten? Wie het weet mag het zeggen.

Feit is dat bedrijven die het gehele vervoerstraject in eigen systemen afhandelen, van het ophalen van het pakje bij de verkoper in China tot het afleveren aan de deur in Nederland, die problemen niet - of minder - lijken te hebben. Dat zijn de express koeriers als FEDEX, UPS en DHL maar die blijken vaak te duur voor de Chinese verkopers (en voor ons, de klanten) dus gaat het per post. Lekker goedkoop. Maar posterijen zijn in veel landen nog overheidsinstellingen, in andere landen allang geprivatiseerd en gebruiken totaal andere systemen waartussen met uploads, downloads, interfaces en API's gekrommuniceerd moet worden. Dáár gaat het mis.

Voor consumenten: bedenk dat, de volgende keer als je iets aanschaft in China waarbij staat "gratis verzending"...

Aardige details en vragen uit de vervoerswereld aan de Douane van vlak vóór de invoering vorig jaar vindt je hier:
https://download.belastingdienst.nl/dou ... 51z1fd.pdf

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL weigert (dubbel) betaalde BTW en inklaringskosten terug te betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Monteiro.E schreef:
13 feb 2022 12:56
Ik zeg, koop lekker in Europa en laat ali en zijn rakkers voor wat het is.
Tsja. Dan komt men hier weer klagen dat hetzelfde product in China goedkoper is.

Gesloten