LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijzen stijgen nu al onnodig

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

T.o.v. een jaar geleden zijn de prijzen gemiddeld met 8% gestegen. Dit heeft niets met de aankomende BTW verhoging te maken, maar met het bestedingsbedrag van de klanten. Tijdens de crisisjaren stegen de prijzen nauwelijks waardoor de marge onder druk kwam te staan. Nu hebben we weer meer te besteden allemaal waardoor de prijzen weer gaan stijgen. Aldus supermarktdeskundige Paul Moers.

Aan de andere kant speelt ook het weer mee. Het is dit jaar extreem droog geweest waardoor de opbrengst van vele artikelen minder is. Minder aanbod met dezelfde, of zelfs een hogere vraag, geeft schaarste en dus een hogere prijs.

Volgens het CPB gaan de prijzen de komende 5 jaar nog verder stijgen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door Moneyman »

F.Heufkens1 schreef:
24 nov 2018 12:20
Het valt mij al even op dat de prijzen van heel wat artikelen ( veelal levensmiddelen) nu al omhoog gegaan zijn.
En ik heb het vermoeden dat ze dit nu al doen om zo meer te krijgen na de btw verhoging welke in 2019 ingaat.
Zie ik dit verkeerd?

Enkele voorbeelden:
*Selleriesalade: van 0,79, nu 0,99

*Totaal TV was voor 2 weken 1,50 euro, nu 2,20 euro (losse verkoop) terwijl erbij staat dat dit blad met 0,75 per week de goedkoopste is in de losse verkoop. Een verhoging van 0,70 euro

* Cosma Nature Voordeelpakket Kattenvoer 12 x 140 g- Tonijn van 13,99 werd het al 14,99 nu 15,99
* kattengrit dat al tijden 2x 12kg 17,99 euro was en nu ineens 18,99 euro
* feliway classic ineens ook ruim een euro extra erbij.
*Chips ( plus) van 0,63 euro, met kleine stapjes omhoog nu al 0,95 / 0,99 euro

Ik kan mij niet voorstellen dat nu ineens de grondstoffen duurder zijn terwijl de olieprijzen dalen.
Leg mij de logica eens uit van het verband dat je maakt “meer krijgen na btw-verhoging”?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat van de artikelen die je noemt de prijs van grondstoffen niet door de olieprijs worden bepaald? Kattenvoer chips kattekorrels.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door kweenie »

Gezien het, voor de boeren, slechte weer van het afgelopen jaar zullen veel landbouwproducten een stuk duurder worden. Geen wonder dus dat chips en selleriesalade een stuk duurder worden.

Wat de kattenproducten betreft, dat is sterk afhankelijk van merk en winkel. En dat varieert inderdaad van tijd tot tijd. 'mijn' voer is niet echt in prijs gestegen. Maar soms is het bij mijn favoriete winkel even wat duurder en is het in een andere winkel voordeliger. Dat is iets van alle tijden en heeft weinig met BTW stijgingen te maken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door renewouters »

Wereldwijd draait de economie behoorlijk goed. NIet onlogisch dat daardoor de vraag naar, en dus de prijs van, grondstoffen stijgt. Volgens mij leer je dit al op de basisschool.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Levensmiddelenproductie was in heel Europa bar slecht door de weersomstandigheden dit jaar. Natuurlijk merken we dat in de prijs. En ook zuivel, vlees en eieren zullen hierdoor duurder worden, omdat niet alleen de prijzen van plantaardig voedsel voor mensen, maar ook de prijzen van veevoer flink zullen stijgen. Geluk bij een ongeluk is dat het in september en oktober nog lang mooi weer is geweest, waardoor veehouders ondanks de veel te droge zomer toch goed hebben kunnen hooien, alleen wat later dan normaal.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch kun je er wel op anticiperen. Ik kan me nog van vele jaren geleden herinneren dat de koffieoogst mislukt was. De verhoging in de supermarkt zou pas maanden later komen, dat wist ik. Dus ik flink wat pakken koffie in huis gehaald, voor ongeveer een jaar. En jawel, de koffieprijs vloog de hoogte in. Iedereen klagen en mopperen over de hoge prijs. En ik? Ik had nog steeds koffie tegen een normale prijs, en tegen dat die op was, was de prijs weer gezakt naar normale waarden.

De aardappelprijzen zullen niet zo snel stijgen, de prijzen van uien daarentegen wel. Maar goed, hoeveel uien gebruik je nu per week? Een dagje zonder vlees is geen ramp, en waarom de prijzen van eieren zullen stijgen? Omdat het voer duurder wordt? De stijging zal 1 of 2 cent per stuk zijn. In de kostprijs van eieren zit echt wel wat meer verwerkt dan alleen het kippenvoer.

Ik denk dat het over het algemeen wel mee zal vallen. Met name fruit kan wat duurder worden, schat ik in. Behalve dan het fruit dat uit kassen komt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
26 nov 2018 12:06
Toch kun je er wel op anticiperen. Ik kan me nog van vele jaren geleden herinneren dat de koffieoogst mislukt was. De verhoging in de supermarkt zou pas maanden later komen, dat wist ik.
Doorgaans veranderen prijzen in de supermartkt in dat soort gevallen ook zeer snel, daarbij al anticiperend op toekomstige prijsverhogingen. En wordt er flink verdiend aan oude voorraden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door sjohie »

F.Heufkens1 schreef:
24 nov 2018 12:20
Het valt mij al even op dat de prijzen van heel wat artikelen ( veelal levensmiddelen) nu al omhoog gegaan zijn.
En ik heb het vermoeden dat ze dit nu al doen om zo meer te krijgen na de btw verhoging welke in 2019 ingaat.
Zie ik dit verkeerd?

Enkele voorbeelden:
*Selleriesalade: van 0,79, nu 0,99

*Totaal TV was voor 2 weken 1,50 euro, nu 2,20 euro (losse verkoop) terwijl erbij staat dat dit blad met 0,75 per week de goedkoopste is in de losse verkoop. Een verhoging van 0,70 euro

* Cosma Nature Voordeelpakket Kattenvoer 12 x 140 g- Tonijn van 13,99 werd het al 14,99 nu 15,99
* kattengrit dat al tijden 2x 12kg 17,99 euro was en nu ineens 18,99 euro
* feliway classic ineens ook ruim een euro extra erbij.
*Chips ( plus) van 0,63 euro, met kleine stapjes omhoog nu al 0,95 / 0,99 euro

Ik kan mij niet voorstellen dat nu ineens de grondstoffen duurder zijn terwijl de olieprijzen dalen.
60% van de producten die je aanhaalt zijn geen levensmiddelen, dus ik zou dan toch zeggen dat je het niet helemaal goed ziet, dat percentage rijmt niet echt met woorden als "veelal".

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door Radar »

Wij hebben een aantal niet-constructieve reacties uit dit topic verwijderd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door kweenie »

60% van de producten die je aanhaalt zijn geen levensmiddelen, dus ik zou dan toch zeggen dat je het niet helemaal goed ziet, dat percentage rijmt niet echt met woorden als "veelal".
Belangrijker nog is dat een aantal van de genoemde artikelen niet onder het lage BTW-tarief vallen. Als er verhoogd zou worden vanwege de komende BTW verhoging, dan zou dit dus juist niet het geval moeten zijn bij de artikelen in het hoge tarief.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Even een misverstand uit de wereld helpen: supermarkten werken niet met een vaste winstopslag maar met de zogeheten margemix. Op de goedkoopste pakken melk verdienen ze weinig tot niets en op een reep chocola weer meer. Sommige artikelen worden om allerlei redenen duurder, andere weer goedkoper. Dat staat los van de komende btw verhoging.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:
26 nov 2018 15:21
Even een misverstand uit de wereld helpen: supermarkten werken niet met een vaste winstopslag maar met de zogeheten margemix. Op de goedkoopste pakken melk verdienen ze weinig tot niets en op een reep chocola weer meer. Sommige artikelen worden om allerlei redenen duurder, andere weer goedkoper. Dat staat los van de komende btw verhoging.
En ze worden schathemeltje rijk met de verkoop van zonnebloempitten zag ik laatst bij de keuringdienst.. :shock:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar het supermarkt prijsbeleid heeft weinig te maken met de prijzen van spullen in de dierenwinkel.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door Erthanax »

sjohie schreef:
26 nov 2018 16:15
En ze worden schathemeltje rijk met de verkoop van zonnebloempitten zag ik laatst bij de keuringdienst.. :shock:
Daar maken ze een enorme marge op, maar supermarkten worden nooit heel erg rijk. Over het geheel is de marge in Nederland flinterdun, zo'n vier procent, vanwege de hevige concurrentie.

Veel zaden en granen die nu duurbetaald als heel gezond in de winkel liggen (en in producten zitten), werden een paar jaar geleden nog als vogelzaad verkocht, voor een fractie van de prijs.

Tot slot nog wat bedrijfseconomie: bij stijgende inkoopprijzen moet je de verkoopprijs direct aanpassen, dus ook van de huidige goedkoop ingekochte voorraad. Anders verdien je niet genieg om nieuwe grondstoffen in te kopen.
Bij dalende inkoopprijzen pas je de verkoopprijs pas aan als de nieuwe, dure voorraad wordt aangesproken. Anders verkoop je de huidige voorraad met verlies.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door gosewijn »

Schandalig dat bijna alles duurder wordt ,wordt tijd dat het salaris van personeel eens flink naar beneden gaat. Krijgen we weer normale prijzen en hoef je ook niet meer te klagen dat alles duurder wordt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
26 nov 2018 17:38
Tot slot nog wat bedrijfseconomie: bij stijgende inkoopprijzen moet je de verkoopprijs direct aanpassen, dus ook van de huidige goedkoop ingekochte voorraad. Anders verdien je niet genieg om nieuwe grondstoffen in te kopen.
Bij dalende inkoopprijzen pas je de verkoopprijs pas aan als de nieuwe, dure voorraad wordt aangesproken. Anders verkoop je de huidige voorraad met verlies.
En dat is precies hoe het werkt. Het wel tot gevolg dat de handel bij schommelende prijzen extra winst boekt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door sjohie »

gosewijn schreef:
26 nov 2018 18:03
Schandalig dat bijna alles duurder wordt ,wordt tijd dat het salaris van personeel eens flink naar beneden gaat. Krijgen we weer normale prijzen en hoef je ook niet meer te klagen dat alles duurder wordt.
Je zou denken dat door de introductie van dat zelfscannen, er wel wat korting van af kon. Ik bedoel, ik doe bij de AH het werk van de caissière, en een van die dames kan nu met zo'n handheld 6 van die afrekenstations voorzien van zegels en een incidentele tas controle. Daarmee bespaard AH dus 5 FTE, maar dat zie ik niet terug op mijn kassabon. Waar blijft dát geld? :shock:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb die Keuringsdienst aflevering over zb pitten ook gezien. Klopt allemaal. Maar bijvoorbeeld een halve kilo havermout kost in de supermarkt 0,45. In de dierenwinkel betaal je daar ook 3 keer zoveel voor als vogelvoer. Daarom wordt die term margemix ook gebruikt.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Prijzen stijgen nu al onnodig

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wellicht wordt dat gebruikt om sommige prijzen niet te verhogen, of om de kleine over-all marge iets op te krikken.

Gesloten