LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Benno44
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2018 19:45

Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door Benno44 »

In 2011 kocht ik een Ferm radiaalzaagmachine. Ik heb nu een defect waardoor de machine gedeeltelijk onbruikbaar is geworden. Daarom heb ik Ferm gevraagd om de levering van een onderdeel. Ik kreeg als antwoord dat de machine te oud is en dat er dus geen onderdelen meer leverbaar zijn.
Ik vraag me af of dit correct is. Bovendien wil ik graag weten of er wettelijke regels zijn voor levering van onderdelen nadat een product uit de verkoop is genomen.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 feb 2018 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door Brahms »

Benno44 schreef:In 2011 kocht ik een Ferm radiaalzaagmachine. Ik heb nu een defect waardoor de machine gedeeltelijk onbruikbaar is geworden. Daarom heb ik Ferm gevraagd om de levering van een onderdeel. Ik kreeg als antwoord dat de machine te oud is en dat er dus geen onderdelen meer leverbaar zijn.
Ik vraag me af of dit correct is. Bovendien wil ik graag weten of er wettelijke regels zijn voor levering van onderdelen nadat een product uit de verkoop is genomen.
Helaas moet ik je teleur stellen. Een firma hoeft niet tot in lengte van dagen een onderdelen voorraad aan te houden. De ruimte welke dat kost zou financieel ook al nooit uitkunnen.
En de wet kan een bedrijf dat ook helaas niet verplichten.

Kijk op verkoopsites of er ergens zo'n machine wordt aangeboden, kan je daar de onderdelen van gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Benno44 schreef:In 2011 kocht ik een Ferm radiaalzaagmachine. Ik heb nu een defect waardoor de machine gedeeltelijk onbruikbaar is geworden. Daarom heb ik Ferm gevraagd om de levering van een onderdeel. Ik kreeg als antwoord dat de machine te oud is en dat er dus geen onderdelen meer leverbaar zijn.
Ik vraag me af of dit correct is. Bovendien wil ik graag weten of er wettelijke regels zijn voor levering van onderdelen nadat een product uit de verkoop is genomen.
Er is geen wettelijke verplichting om voor een concrete termijn onderdelen op voorraad te hebben. Soms zijn er wel branche-brede richtlijnen. Je handvat is dat wettelijke plichten op het gebied van garantie en (non-)conformiteit)door de leverancier nagekomen moeten worden. Als een leverancier op grond daarvan verplicht is om voor reparatie te zorgen, en dat niet kan, zal vervanging een mogelijke optie zijn.

Aangezien je zaag 7 jaar oud is, en bovendien geen A-merk is, geef ik je geen enkele kans op een geslaagd beroep op garantie of non-conformiteit.

stofzuigertje

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ferm maakt alleen ontwerp doos!
De machine in hun kleuren en stickers erop en dan deze Chinezen verkopen!

Vaak staat er geen Made in China op, maar hun adres hier in NL...

De enige manier is zoeken op Marktplaats op zaagmachines gebruikt.
Dan vind je soms andere merken die op de kleur na... 100% passende onderdelen opleveren!

Ook is het handig te melden welk deel stuk is, vaak komen forum leden nog oude zooi tegen die ze graag kwijt willen.
Van twee weer een werkende maken komt vaker voor!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door Brahms »

Jazeker, dat had ik dus ook al allemaal geschreven......

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door renewouters »

Brahms schreef: En de wet kan een bedrijf dat ook helaas niet verplichten.
Maar goed ook. Je moet er toch niet aan denken dat de overheid zich zo diep met bedrijfsbeleid gaat bemoeien.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door vroem »

wat is er kapot? tegenwoordig is veel redelijk eenvoudig na te maken.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ja wat wil je ook voor die prijs. Als je mazzel hebt heb je er lang plezier van als je pech hebt 2 jaar. Heb hier een compressor 30 jaar oud ,schakelaar kapot , nieuwe uni schakelaar 37,00 euro nieuwe compressor in de aanbieding 90 euro , dus nieuwe kopen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door renewouters »

gosewijn schreef:Ja wat wil je ook voor die prijs. Als je mazzel hebt heb je er lang plezier van als je pech hebt 2 jaar. Heb hier een compressor 30 jaar oud ,schakelaar kapot , nieuwe uni schakelaar 37,00 euro nieuwe compressor in de aanbieding 90 euro , dus nieuwe kopen.
Ik wist niet dat Ferm zo goedkoop was. Maar met dat soort lage prijzen is het niet realistisch om te verwachten dat alle onderdelen jaren op voorraad worden gehouden.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kan niet zo vlug op de naam komen ,hebben 5 winkels in schijndel roermond etc , verkopen veel van dit spul voor dumpprijzen , de gamma trouwens ook.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar hoe oud was de zaag in 2011?

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

gosewijn schreef:Kan niet zo vlug op de naam komen ,hebben 5 winkels in schijndel roermond etc , verkopen veel van dit spul voor dumpprijzen , de gamma trouwens ook.
Je bedoeld waarschijnlijk Cranenbroek.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

NeoDutchio schreef:
gosewijn schreef:Kan niet zo vlug op de naam komen ,hebben 5 winkels in schijndel roermond etc , verkopen veel van dit spul voor dumpprijzen , de gamma trouwens ook.
Je bedoeld waarschijnlijk Cranenbroek.
Die zitten toch al lang niet meer in Roermond?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ja , volgens de folder die ik krijg wel , tenminste .........?????

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door hänschen klein »

MIjn ervaring met eenzelfde probleem met een andersoortig apparaat van slechts drie jaar oud ...

1 - Het apparaat (B-merk) was eerder door de Consumentenbond getest
2 - Bij tests hoeven producenten NIETS aan te geven over bereidstelling van onderdelen
3 - De CB heeft zich ingeschakeld om te bemiddelen
4 - Er is inderdaad géén (wettelijke) regelgeving hierover
5 - Daarmee was de klacht 'opgelost' en het apparaat schrot, zonder enige tegemoedkoming

Vaak worden bedrijven samengevoegd en het assortiment opgeschoond, waardoor er veel onderdelen niet meer worden geproduceerd.

Mijn idee:
Wanneer je bij een apparaat een garantieverzekering afgesloten hebt, is het probleem dan opgelost met het gebrek aan onderdelen? en kan men een nieuw apparaat verlangen? Mijns inziens JA!

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat hangt van de kleine lettertjes van die “garantieverzekering” af.

Maar kom op, we praten hier over een goedkope zaag van een B-merk die 7 jaar geleden gekocht is...

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:Dat hangt van de kleine lettertjes van die “garantieverzekering” af.

Maar kom op, we praten hier over een goedkope zaag van een B-merk die 7 jaar geleden gekocht is...
Klopt. Bij mijn voorbeeld ging het 'maar' om een ook geteste wasmachine van € 340,- en dat nam ik als voorbeeld om onderbouwd aan te kunnen geven, dat er (zie vraag) helemaal niets wettelijk geregeld is ... ook niet wanneer de verwachting over de levensduur van een product hoger ligt. Ik dit geval waren de kogellagers kapot, maar om die technisch te kunnen vervangen, moest het gehele binnenleven uitgewisseld worden. Vanaf de dag van de klacht door de Consumentenbond waren bouwgelijke machines (voor onderdelen) nergens meer leverbaar ... nul op voorraad!

Dus de vraagsteller kan nu zèlf wel inschatten hoe de haas loopt ... hoop ik! Gelijk hebben en/of krijgen zijn twee totaal verschillende dingen.

atlas1302

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik weet niet welk onderdeel kapot is maar de kosten van onderdeel incl. verzenden zal zeker niet opwegen om voor een nieuwe te gaan, ik zal dan ook geen Ferm nemen alhoewel 7 jaar toch respectabel is.

Zoals geopperd een 2e hands op de kop tikken en onderdelen overzetten, slimme zet en zo gaat ie nog jaren mee.

Dat Ferm die onderdelen niet meer heeft kan ik me voorstellen, ieder jaar verschijnt er weer een nieuw model...1000 watt, 1050, 1100 super, 1150 super plus etc. ze willen gewoon nieuw verkopen en ik vind het merk nog niet eens zo slecht voor de prijs. Top Craft van de Aldi ook niet slecht en zelfs een zusje of broertje van Ferm komt allemaal uit dezelfde fabriek.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door hänschen klein »

atlas1302 schreef:Ik weet niet welk onderdeel kapot is maar de kosten van onderdeel incl. verzenden zal zeker niet opwegen om voor een nieuwe te gaan, ik zal dan ook geen Ferm nemen alhoewel 7 jaar toch respectabel is.

Zoals geopperd een 2e hands op de kop tikken en onderdelen overzetten, slimme zet en zo gaat ie nog jaren mee.

Dat Ferm die onderdelen niet meer heeft kan ik me voorstellen, ieder jaar verschijnt er weer een nieuw model...1000 watt, 1050, 1100 super, 1150 super plus etc. ze willen gewoon nieuw verkopen en ik vind het merk nog niet eens zo slecht voor de prijs. Top Craft van de Aldi ook niet slecht en zelfs een zusje of broertje van Ferm komt allemaal uit dezelfde fabriek.
Toch blijft de teleurstellende vaststelling, dat er wettelijk NIETS geregeld is ... werk aan de winkel voor de Consumentenbond, die evenals Consuwijzer wel roepen dat je recht hebt op ... maar dat recht moet de consument pe geval helaas zèlf bij de rechter gaan halen.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radiaalzaagmachine stuk: geen onderdelen meer leverbaar

Ongelezen bericht door angel1978 »

hänschen klein schreef:
atlas1302 schreef:Ik weet niet welk onderdeel kapot is maar de kosten van onderdeel incl. verzenden zal zeker niet opwegen om voor een nieuwe te gaan, ik zal dan ook geen Ferm nemen alhoewel 7 jaar toch respectabel is.

Zoals geopperd een 2e hands op de kop tikken en onderdelen overzetten, slimme zet en zo gaat ie nog jaren mee.

Dat Ferm die onderdelen niet meer heeft kan ik me voorstellen, ieder jaar verschijnt er weer een nieuw model...1000 watt, 1050, 1100 super, 1150 super plus etc. ze willen gewoon nieuw verkopen en ik vind het merk nog niet eens zo slecht voor de prijs. Top Craft van de Aldi ook niet slecht en zelfs een zusje of broertje van Ferm komt allemaal uit dezelfde fabriek.
Toch blijft de teleurstellende vaststelling, dat er wettelijk NIETS geregeld is ... werk aan de winkel voor de Consumentenbond, die evenals Consuwijzer wel roepen dat je recht hebt op ... maar dat recht moet de consument pe geval helaas zèlf bij de rechter gaan halen.
Ach jah, daar is die CB weer.
Die overigens nergens roept dat je 'recht' hebt op eindeloze beschikbaarheid van onderdelen. Alsjeblieft niet meer wetten.

Gesloten