LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Zomerzon71!
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2020 14:11

Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Zomerzon71! »

In juli 2017 heb ik via Studywise voor de MBO studie van mijn dochter een Macbook Pro van ruim 1500 euro aan moeten schaffen.
Binnen 3 jaar begon de Macbook problemen te vertonen , ze kreeg dubbele beelden over elkaar heen op het beeldscherm , er verschenen spotlight efecten onder in beeld , sommige toetsen werken niet en de USB poort was stuk.
Ik heb de Macbook door Apple na laten kijken en het bleek om hardware problemen te gaan en de reparatie zou uitkomen rond de 1000 euro.

Ik heb de verkopende partij , Studywise , op de hoogte gesteld van al deze gebreken en aangegeven dat je voor een aankoopbedrag van 1500 euro en de leeftijd van het apparaat niet mag verwachten dat het nu al stuk is.
Verder is de Macbook buiten ons schuld om stuk gegaan en hebben wij geen invloed gehad op de ontstane klachten.
Volgens consumenten wijzer spreek je dan van een ondeugdelijk product en zouden wij volgens de consumenten wetgeving recht hebben op reparatie.
Heb dit ook netjes toegelicht met een brief die ik via consumenten wijzer heb gedownload.

In 1e instantie gaf de verkopende partij toe dat een device langer als 3 jaar mee zou moeten gaan en wanneer het een ondeugdelijk product betreft ik recht heb op reparatie.
Daarna werd de verkopende partij minder toegankelijk en deden moeilijk over het onderzoek rapport van Apple wat ik ze toe had gestuurd.
Was volgens hun geen officieel rapport en ze wilde dat Apple in het rapport te kennen zouden geven dat het een ondeugdelijk product betreft.
Er moest volgens de verkopende partij een 2e onderzoek komen door microfix=een repair partner van Apple terwijl er al een rapport van Apple zelf lag.
Dus voor de 2e keer is de Macbook onderzocht door Microfix en blijkt uit het onderzoek dat het display vervangen moet worden en dat deze reparatie 589 euro kost en deze kosten voor mijn eigen rekening zijn.
Ze blijven zich verschuilen achter garantie regeltjes en nemen niet hun verantwoordelijkheden hier in.

Heb met het juridisch loket gesproken , advies van consuwijzer gekregen en heb volgens hen wel degelijk recht op reparatie volgens de consumenten wetgeving omdat dit een ondeugdelijk product betreft maar er zit nogal een kloof tussen je recht hebben en daadwerkelijk krijgen.

Na 3 maanden corresponderen ben ik nog net zo ver als toen , hoe of wat kan ik doen om mijn recht te halen??

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Heeft u een rechtsbijstand verzekering?
Dat kan op verschillende verzekeringen beschikbaar zijn.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Shivers »

Een Macbook van 3 jaar oud is niet ondeugdelijk u zult moeten aantonen dat het apparaat al niet deugdelijk was bij levering en dat gaat u niet lukken.

Usb poort kapot is 99,9% te ruw usb devices erin en eruit halen.
Beeldscherm kan ook te ruw dichtgedaan zijn etc. aan u is het om bewijs te leveren.

3 jaar lang werkt ie goed en dan kan er door gebruik altijd wat kapot gaan, zolang u niet kunt bewijzen dat het anders is kunt u zelf betalen zo simpel werkt het.

En buiten uw schuld kapot gegaan ja dat zeggen ze allemaal, ik heb op scholen diverse laptops vervangen en dan staat de directeur erbij nee mijn leerlingen zijn zuinig ja een gebarsten scherm komt vanzelf, dan stonden ze in de rij laptops naar elkaar over te gooien klets op de grond ouders boos want mochten betalen maar zoon/dochter deed dat niet hoor.

Het rapport van Apple zegt toch ook niet dat het apparaat niet deugdelijk was, het rapport vermeld wat er kapot is dat is compleet wat anders.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 935
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Shivers schreef:
06 nov 2020 17:32
Een Macbook van 3 jaar oud is niet ondeugdelijk u zult moeten aantonen dat het apparaat al niet deugdelijk was bij levering en dat gaat u niet lukken.

Usb poort kapot is 99,9% te ruw usb devices erin en eruit halen.
Beeldscherm kan ook te ruw dichtgedaan zijn etc. aan u is het om bewijs te leveren.

3 jaar lang werkt ie goed en dan kan er door gebruik altijd wat kapot gaan, zolang u niet kunt bewijzen dat het anders is kunt u zelf betalen zo simpel werkt het.

En buiten uw schuld kapot gegaan ja dat zeggen ze allemaal, ik heb op scholen diverse laptops vervangen en dan staat de directeur erbij nee mijn leerlingen zijn zuinig ja een gebarsten scherm komt vanzelf, dan stonden ze in de rij laptops naar elkaar over te gooien klets op de grond ouders boos want mochten betalen maar zoon/dochter deed dat niet hoor.

Het rapport van Apple zegt toch ook niet dat het apparaat niet deugdelijk was, het rapport vermeld wat er kapot is dat is compleet wat anders.
Heel knap dat u dit allemaal kunt constateren zonder ook maar een blik te hebben geworpen op de Macbook. Met uw gave is er geen enkele reparatiebedrijf meer nodig om een diagnose te stellen. Zij hoeven alleen maar te repareren aan de hand van uw expertise.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hardwareproblemen kunnen na 3 jaar ook makkelijk door de gebruiker komen. Veel zal afhangen van wat daadwerkelijk het probleem is.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Shivers »

Heel knap dat u dit allemaal kunt constateren zonder ook maar een blik te hebben geworpen op de Macbook. Met uw gave is er geen enkele reparatiebedrijf meer nodig om een diagnose te stellen. Zij hoeven alleen maar te repareren aan de hand van uw expertise.
Nee dit is gewoon logisch nadenken na 3 jaar is TS degene die zal moeten aantonen dat de MAC al ondeugdelijk was bij aanschaf.
Feit blijft dat een scherm niet zo maar kapot gaat daar is druk voor nodig feit blijft ook dat een Usb poort niet snel kapot gaat na 3 jaar zal TS zelf moeten aantonen dat ze er voorzichtig mee is omgesprongen en dat is gewoonweg onmogelijk.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Shivers schreef:
06 nov 2020 17:55
Feit blijft dat een scherm niet zo maar kapot gaat daar is druk voor nodig
Dat is geen feit, maar een onjuiste mening. Juist schermen gaan ook stuk door bijvoorbeeld montage onder spanning.

Natuurlijk ligt de bewijslast (al vanaf de 7e maand) bij TS, maar te makkelijk aannames tot feiten bombarderen is nooit goed.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Shivers »

Moneyman schreef:
06 nov 2020 20:47
Shivers schreef:
06 nov 2020 17:55
Feit blijft dat een scherm niet zo maar kapot gaat daar is druk voor nodig
Dat is geen feit, maar een onjuiste mening. Juist schermen gaan ook stuk door bijvoorbeeld montage onder spanning.

Natuurlijk ligt de bewijslast (al vanaf de 7e maand) bij TS, maar te makkelijk aannames tot feiten bombarderen is nooit goed.
Ik heb meer met dit bijltje gehakt vriend.
Montage onder spanning in de fabriek komt bij 0,01% voor zo klein is die fout marge.

Wat wel een feit is dat mensen heel vaak hun laptop verkeerd open en dicht doen dat is gewoonweg zo en het ene scherm is daar gevoeliger voor als een andere maar dat is een normale eigenschap.

Je duwt ook geen zilverpapier in een magnetron of een kat om te drogen.

Jij wilt niet weten hoe mensen met hun laptops omgaan, een laptop is geen speelgoed al denken sommige van wel.
Zelfde met mobiele telefoons heel veel mensen zie je lopen met de telefoon in hun kontzak en dan maar raar vinden dat ie kapot gaat daar is het niet voor gemaakt.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Shivers schreef:
07 nov 2020 10:16
Ik heb meer met dit bijltje gehakt vriend.
A) ik ben je vriend niet;
B) leuk dat je een autoriteitsargument van stal haalt, maar dat maakt je statement niet ineens waar. Je veronderstelt “feit” blijft niets meer en minder dan jouw aanname.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Shivers »

Moneyman schreef:
07 nov 2020 10:48
Shivers schreef:
07 nov 2020 10:16
Ik heb meer met dit bijltje gehakt vriend.
A) ik ben je vriend niet;
B) leuk dat je een autoriteitsargument van stal haalt, maar dat maakt je statement niet ineens waar. Je veronderstelt “feit” blijft niets meer en minder dan jouw aanname.
Blijf bij dingen waar je verstand van hebt dat is deurwaarder.

Ik blijf wel bij dingen waar ik verstand van heb als jij denkt dat laptops zo de fabriek verlaten met teveel spanning dan verwijs ik je graag naar de Efteling daar geloven ze nog in sprookjes.

De controle is zo groot die kans is verwaarloosbaar en mocht er dan toch 1 zijn doorgeschoten dan komt dat probleem niet na 3 JAAR gebruik tot uiting dat gebeurt al eerder.

Laptops worden gewoon te vaak verkeerd geopend en gesloten, net als met een usb poort die krijg je niet kapot door er normaal mee om te gaan wel als je er ruw mee omgaat.

O hij glijd er niet goed in hub doorduwen en jawel poort kapot na tig keer, niet kijken wat ze doen.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dat moet raar voelen eens aangesproken te worden door iemand die ergens verstand van heeft op net zo'n nodeloos neerbuigende manier als je zelf regelmatig hanteert.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Shivers schreef:
07 nov 2020 11:04
Moneyman schreef:
07 nov 2020 10:48
Shivers schreef:
07 nov 2020 10:16
Ik heb meer met dit bijltje gehakt vriend.
A) ik ben je vriend niet;
B) leuk dat je een autoriteitsargument van stal haalt, maar dat maakt je statement niet ineens waar. Je veronderstelt “feit” blijft niets meer en minder dan jouw aanname.
Blijf bij dingen waar je verstand van hebt dat is deurwaarder.
Dat is exact wat ik doe. Ik houd namelijk mijn jurisprudentie heel aardig bij, en als jij dat ook zou doen zou je weten dat jouw “feit” alles behalve een feit is. Het is en blijft niets meer dan een redelijk vermoeden, en dat is toch echt iets anders dan ene feit.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

En optijd gestopt om een zinloos vergelijken van wie de langste heeft te vermijden. @shivers je bent een held. Tijd dat die lokale bullebak eens wat tegengas krijgt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door moederslink »

Niemand zit te wachten op kinderachtig gestook. Ongepast om dat scheldwoord te gebruiken , in dit geval voor MM. Ook is het off topic.
Ik heb je bericht daarom gemeld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door moederslink »

Niemand vd forummers heeft dit Macbook onderzocht, dus is het geen feit dat dit door verkeerd gebruik is gekomen.
Het is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dát het door verkeerd gebruik is gekomen, maar dat maakt het nog geen feit in dit geval.

Shivers
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 nov 2020 17:48

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Shivers »

moederslink schreef:
07 nov 2020 22:32
Niemand vd forummers heeft dit Macbook onderzocht, dus is het geen feit dat dit door verkeerd gebruik is gekomen.
Het is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dát het door verkeerd gebruik is gekomen, maar dat maakt het nog geen feit in dit geval.
Ik praat uit heel veel ervaring in 0,01 % van de gevallen staat er teveel druk op de behuizing deze houden het met gebruik na 1 a 2 x openen al voor gezien.
Dus ja als dat 3 jaar heeft geduurd dan hoort ie gewoonweg niet bij die 0,01% van de miljoenen die jaarlijks van de band rollen.

Dan kan een deurwaarder van alles roepen over jurisprudentie ik kijk hoe het echt is gekomen, dat een rechter iemand eens gelijk geeft wil niet zeggen dat het apparaat non conform is.

Ook een USB poort krijg je niet kapot tenminste niet als jij er normaal mee omgaat.

Maar sommige consumenten menen gewoon dat ze er alles mee kunnen doen, ik heb op scholen gestaan bij bedrijven binnen als je ziet hoe ze met hun materiaal omgaan dat is gewoonweg dieptreurig.

Het erge is dat mensen met een macbook soms ook verwachten omdat het Apple is dat het steviger is dat is gewoonweg niet zo een HP uit de PRO serie is veel steviger gebouwd, maar ook daar telt doe je scherm normaal open en dicht zonder kracht te zetten op de hoeken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat je ervaring hierin hebt wil ik zondermeer aannemen.
Ook wil ik aannemen dat veel mensen, jongeren , studenten er veel te ruw mee omgaan.
Ik wil echter niet je stelling aannemen dat het een feit is dat de gebruiker in dit topic er ook ruw mee is omgesprongen.
Een feit is onmiskenbaar en onweerlegbaar, in dit topic kun je daar niet van spreken , omdat je deze Macbook niet gezien hebt.
Het is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in dit geval . Dát wel.

Een feit is een gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat , doordat het ofwel zintuiglijk waargenomen ofwel instrumenteel gemeten kan worden .

NB: ik vind dit woordspel verder niet belangrijk genoeg om er nog langer over te discussiëren .
De TS moet er maar verder uit zien te komen of het hier een ondeugdelijk product betreft of eigen schuld dikke bult.
Het eea zal moeilijk te bewijzen zijn.
Laatst gewijzigd door moederslink op 08 nov 2020 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als er jurisprudentie is zal het niet zo lastig zijn om dat hier te plaatsen zodat TS dat als referentie kan gebruiken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vindt het trouwens opmerkelijk dat een Macbook een verplichting is voor een bepaalde MBO-studie. Is daar een reden voor?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat in een bepaalde branche Apple de norm is en dat het onderwijs daar dan terecht op aan zou willen sluiten. Zo wordt van oudsher in de grafische industrie veel met Apple gewerkt.

Een goede laptop met Chrome OS of Windows heb je echter al voor een paar honderd euro. Wanneer een opleiding "uit gewoonte" Apple deel uit laat maken van het curriculum, zou ik dat een slechte zaak vinden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?

Ongelezen bericht door moederslink »

Daar zeg je wél wat : ik weet van studerende nichten en neven :
zij moesten ( of wilden perse ) een Apple.
( val vooral niet uit de toon :( )

Gesloten