LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Michel57
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2017 11:45

Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door Michel57 »

Zowel ik als mij vrouw hebben bijna drie jaar geleden een elctrische fiets van het Merk Sparta gekocht, vrij dure fietsen van 2500,00 euro per stuk.
De accu van mijn vrouw moest na twee en een half jaar al vervangen worden, de accu rammelde heel erg. De vervanging heeft ons 350 euro gekost, de helft van de kostprijs van de accu, dit was de garantie en service die Sparta gaf.
De accu van mijn fiets is na bijna drie jaar uitgeput, en stort in als hij hulp moet verlenen, ik zou met de accu 120 km moeten kunnen fietsen, ik haal amper de 35 km nog. De service van Sparta is dat de accu maar een garantietijd heeft van twee jaar.
Ik denk zelf dat het toch niet zo kan zijn dat ik elke drie jaar een nieuwe accu moet kopen van 700,00 euro om weer voldoende ondersteuning te kunnen genieten van mijn "SPARTAFIETS".
Na contact te hebben gehad met Sparta zit ik met een zeer slechte accu waar Sparta niets aan doet, is dit nu de kwaliteit van Sparta fietsen en de service die zij geven. Dan is het aanschaffen van een Spartafiets wel het laatste wat je moet doen.

Michel
Laatst gewijzigd door Radar op 13 sep 2017 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Accu's van electrische fietsen hebben vaak te maken met veel slijtage door de vorm van gebruik. Bij een elektrische fiets heb je nu eenmaal een accu nodig om hem als zodanig te gebruiken. Mogelijk zijn er van andere merken passende accu's voor een goedkoper prijsje te vinden, maar ik verwacht wel dat je om de zoveel jaar aan een nieuwe accu zal moeten.

Peter1950
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2016 13:08

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door Peter1950 »

De accu heef 2 jaar garantie en dan is het afgelopen,ook andere merken hebben dat.daarna kun je binnen die 2 jaar bijverzekeren tot 5 jaar. Er zijn bedrijven die de cellen van de accu kunnen vervangen.of dit goed werkt daar heb ik geen ervaring mee.de accu is het zwakste punt van een elektrische fiets.

MauHe
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 okt 2015 10:44

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door MauHe »

Een accu moet zeker langer dan 3 jaar meegaan. Ik rijd al ruim twee jaar op een Sundvall (een zogenaamde goedkope e-bike), waarvan de accu's maar € 250 kosten en de actieradius van allebei mijn accu's is nog nagenoeg hetzelfde als bij de aanschaf. Typisch dat je altijd over dit soort problemen leest bij die dure merkfietsen. Ik zou u aanraden om een (betrouwbaar) adres te zoeken dat de accucellen kan vervangen, zodat u niet zo'n belachelijk dure originele accu van Sparta hoeft te kopen.

Cor van Dijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2009 11:35

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door Cor van Dijk »

Na 4 jaar gebruik gemaakt te hebben van mijn gouden accu van een Gazelle fiets heb ik die laten reviseren. Het kostte € 400,-- hetgeen ongeveer € 125,-- goedkoper is dan een nieuwe aanschaffen. De gereviseerde accu gaf nu weer ongeveer evenveel actieradius als bij aanschaf. Wel was het display van de fiets van slag en dat duurde ongeveer 8 maanden en toen werkte de display weer zoals ik gewend was. Ik heb de gereviseerde accu nu ongeveer 24 maanden in gebruik en ben nu dus ook wel weer ongeveer 10 % in actieradius achteruit gegaan, maar dat is normaal is mij verteld. Verder had deze zomer een probleem met mijn accu dat hij niet meer opladen, bleek dat in een forse regenbui de printplaat van de accu beachadigd had. Ik ben toen naar het oplaad bedrijf gegaan en die hebben de printplaat weer aan de praat gekregen alleen niet op mijn fiets. Omdat ik een digitaal i.p.v. een niet digitale display had functioneerde de accu alleen op een fiets met een niet digitaal display. Zelf had ik nog een bronzen accu die ook bijna aan zijn eind was en daar hebben ze toen de printplaat van gebruikt in mijn gouden accu en nu werkt hij weer, zij het dat de display nu weer van slag is maar hij haalt wel de verwachte kilometers. Waarschijnlijk,over 8 maanden is hij weer goed en bij regen de accu inpakken in plastic of niet fietsen en de fiets droog zetten.

Cor van Dijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2009 11:35

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door Cor van Dijk »

Na 4 jaar gebruik gemaakt te hebben van mijn gouden accu van een Gazelle fiets heb ik die laten reviseren. Het kostte € 400,-- hetgeen ongeveer € 125,-- goedkoper is dan een nieuwe aanschaffen. De gereviseerde accu gaf nu weer ongeveer evenveel actieradius als bij aanschaf. Wel was het display van de fiets van slag en dat duurde ongeveer 8 maanden en toen werkte de display weer zoals ik gewend was. Ik heb de gereviseerde accu nu ongeveer 24 maanden in gebruik en ben nu dus ook wel weer ongeveer 10 % in actieradius achteruit gegaan, maar dat is normaal is mij verteld. Verder had deze zomer een probleem met mijn accu dat hij niet meer opladen, bleek dat in een forse regenbui de printplaat van de accu beachadigd had. Ik ben toen naar het oplaad bedrijf gegaan en die hebben de printplaat weer aan de praat gekregen alleen niet op mijn fiets. Omdat ik een digitaal i.p.v. een niet digitale display had functioneerde de accu alleen op een fiets met een niet digitaal display. Zelf had ik nog een bronzen accu die ook bijna aan zijn eind was en daar hebben ze toen de printplaat van gebruikt in mijn gouden accu en nu werkt hij weer, zij het dat de display nu weer van slag is maar hij haalt wel de verwachte kilometers. Waarschijnlijk,over 8 maanden is hij weer goed en bij regen de accu inpakken in plastic of niet fietsen en de fiets droog zetten.

Cor van Dijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2009 11:35

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door Cor van Dijk »

Na 4 jaar gebruik gemaakt te hebben van mijn gouden accu van een Gazelle fiets heb ik die laten reviseren. Het kostte € 400,-- hetgeen ongeveer € 125,-- goedkoper is dan een nieuwe aanschaffen. De gereviseerde accu gaf nu weer ongeveer evenveel actieradius als bij aanschaf. Wel was het display van de fiets van slag en dat duurde ongeveer 8 maanden en toen werkte de display weer zoals ik gewend was. Ik heb de gereviseerde accu nu ongeveer 24 maanden in gebruik en ben nu dus ook wel weer ongeveer 10 % in actieradius achteruit gegaan, maar dat is normaal is mij verteld. Verder had deze zomer een probleem met mijn accu dat hij niet meer opladen, bleek dat in een forse regenbui de printplaat van de accu beachadigd had. Ik ben toen naar het oplaad bedrijf gegaan en die hebben de printplaat weer aan de praat gekregen alleen niet op mijn fiets. Omdat ik een digitaal i.p.v. een niet digitale display had functioneerde de accu alleen op een fiets met een niet digitaal display. Zelf had ik nog een bronzen accu die ook bijna aan zijn eind was en daar hebben ze toen de printplaat van gebruikt in mijn gouden accu en nu werkt hij weer, zij het dat de display nu weer van slag is maar hij haalt wel de verwachte kilometers. Waarschijnlijk,over 8 maanden is hij weer goed en bij regen de accu inpakken in plastic of niet fietsen en de fiets droog zetten.

joopcady
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2008 13:32

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door joopcady »

En een Toyota Prius doet minstens 10 jaar met zijn accu's. En dat is niet het enige merk hybride die lang zonder problemen met zijn accu's doet. Ook die worden voortdurend op- en ontladen. Het kan dus wel goed. Maar net als de inktcartridges bij printers zorgen voor de winst, is dat bij elektrische fietsen de reparatie/vervanging van accu's. Het schrijnende van het geheel is dat meestal de accu's zelf niet het probleem zijn maar de elektronica in de accupacks die de het af laat weten (al dan niet voorgeprogrammeerd!?) .

mevdb
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2017 14:49

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door mevdb »

Wij hebben nu 5 jaar 2 sparta emotion 2 elektrische fietsen. we gebruiken beiden nog steeds de originele accu. de actieradius is plm 15 km teruggelopen maar nog steeds ruim voldoende. Onze fietsen staan wel altijd binnen en als het koud is halen we de accu er uit, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Het is ook een kwestie van geluk denk ik.

Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste,
Onze accu's van de Flyer zijn al 6 jaar oud en wij fietsen er in de hoogste ondersteuning nog 70 a 80 km mee.
Wij laden de accu's wel iedere keer meteen op na een lange fietstocht.
Mvg

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door Franskia »

Wij rijden inmiddels al 7 jaar met onze accu's op de fiets (Giant). De capaciteit is nauwelijks minder als bij aanschaf. Het is vooral afhankelijk van hoe je de accu's behandeld en of je bij aanschaf van de fiets "verse" accu's hebt. Lees het instructieboekje hoe de accu te behandelen. Wij moesten ze de eerste 3 keer helemaal leegrijden. Dit is leuk, dan weet je meteen hoe het voelt zonder ondersteuning. Als de accu versleten is, is het een afweging: nieuwe fiets, nieuwe accu of accu reviseren. De laatste optie is het goedkoopst, maar ook hier ben je afhankelijk van de kwaliteit van de cellen die in de gereviseerde accu komen. Garantie is iets waar de verkoper het liefst niet over praat en je probeert af te schepen. Het probleem na 2 jaar is vooral dat het niet goed aan te tonen is wat de gemiddelde levensduur van de betreffende fietsaccu is. Dus buiten garantie is geen garantie meer.

stofzuigertje

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een accu een weekje leeg laat staan en dan pas gaat laden verlies je veel Km bereik bij de meeste.
Elk merk kan andere accu monteren maar vooral een lege accu niet gelijk laden kost levensduur.

Een postbode die dagelijks de accu leeg rijd en vaak laatste stukje het zwaar kreeg gaat al ruim 6 jaren mee!
Wel gelijk thuis aan de lader en de totaal uitgeputte blijft nooit liggen.....
Wel moet daar binnenkort een andere in om dat ze steeds meer zelf moet fietsen.
Dan blijft de oude als reserve er naast van lange dagen en met 2 volledig opgeladen zal ze dan vertrekken.

Dus we vernielen vele accu's en batterijen door ze leeg weg te leggen.
Ook opgeladen en vergeten lopen door zelf ontlading leeg en dat is ook niet goed!

Zie ook de Giant hierboven want zowel de vorige generatie Ni Mh als de Li Ion hebben dezelfde problemen bij lang leeg wegzetten!

Went
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2017 21:18

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door Went »

Je kunt wel voor €700 een nieuwe accu willen kopen maar dan moet je wel de oude inleveren. Je mag zelfs niet de oude accu houden. Die heb je toch zelf betaald want die zit toch in die €2500 in.
Dat vind ik ook een hele slechte zaak want ze zijn gewoon bang dat het je lukt om zelf cellen te wisselen wat veel goedkoper is.

spoekie786
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2017 21:46

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door spoekie786 »

In 2012 een electrische fiets gekocht van Gazelle met platina accu. Kosten: 2500 euro. In maart 2013 ging de accu stuk. kosten: 847 euro.
In aug 2017 accu weer stuk. Toen maar een golden accu aangeschaft. kosten: 549 euro. In 5 jaar tijd heb ik al 1396 euro moeten uitgeven voor 2 accu's.
Bij Gazelle hoef je op geen enkele coulance te rekenen. 2 jaar garantie en als de accu later stuk gaat heb je pech gehad. In de accu van 847 euro zat nog 60% energie, maar hij laadde niet meer op. Gazelle kon de accu (lees: electronica) niet repareren terwijl de cellen nog goed waren.

JoVe52
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2017 14:59

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door JoVe52 »

Mijn Sparta ION is 28 september 3 jaar oud. Ik gebruik de ondersteuning veel in de hoogste stand, in display op stand 5 (power) en versnelling 7/8. Dit gebruik ik veelal als ik korte stukjes moet fietsen en met name bij tegenwind.
Begin augustus moest ik even een boodschapje doen en er stond wel een beetje wind, Even gauw heen en weer dus, dacht ik. na 2 km stopt de fiets er helemaal mee, geen spanning meer. Wel zag ik nog op de display dat ik een actieradius had van 140 km, ik dacht dat klopt niet. Batterij eruit gehaald en gaan fietsen zonder de ondersteuning, maar dat viel tegen want hij trapte best zwaar ondank dat ik gehoord had dat de fiets dan lichter zou trappen. Dus batterij weer teruggeplaatst. Thuis de batterij in de oplader en had meteen alle 5 lampjes weer groen. Dus batterij weer in de fiets en had 100 % spanning. Ik had wel de zekering er even uitgetrokken voor een reset. Dus weer stukje fietsen in de hoogste stand en na een paar blokje pats weer alles uit. Weer in de oplader en alle lampjes groen en weer terug in de fiets en had nu 98 % spanning. Afspraak gemaakt bij de fietsenwinkel waar ik hem gekocht had en die hebben de computer uitgelezen en bleek dat de batterij conditie dus nog maar 88% was. Er moest dus een nieuwe batterij in. Koste € 640 maar ik kreeg coulance van 50% en hoefde dus maar € 320 te betalen. Fiets heeft er 1541 km op staan waarvan ondersteuning op cruise stand 64 km, tourstand 983 km, sportstand 189 km en powerstand 303 km. Ik heb ook de volgende foutmeldingen op het display gehad 1 juni E15, 2 juni E40 en op 5 aug E15. Omdat de batterij spanning te laag wordt schakelt de fiets automatisch uit. Is beveiliging diepte ontlading. Dit was de 2e keer dat de fiets helemaal stil viel, in mei ook al een keer. Verder zijn wij tevreden over onze Sparta ION DT. We hebben ook op een Stella gefietst met middenmoter Nee dank u geef mij dan maar een Sparta, is veel robuuster. Er was ons ook de aankoop voor extra garantie beloofd maar kon opeens niet meer vanwege Europese regeltjes ??? Maar dan wel zeggen, jammer dat u geen extra garantie heeft.

JoVe52
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2017 14:59

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door JoVe52 »

Oja, de batterijen liggen volgens opgaaf fietsenwinkel en gebruiksaanwijzing continu onder lading in huis als er niet gefietst wordt.

f van leeuwenkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2017 15:40
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door f van leeuwenkamp »

Ik heb een ander merk e-bicke het zelfde probleem

f van leeuwenkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2017 15:40
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door f van leeuwenkamp »

Bij elke e-bice het zelfde probleem steeds minder kilometers. Een nieuwe accu kost al gouw 500€. Na 1 jaar neemt het vermogen al af. Eigenlijk na ieder jaar inruilen, dan krijg je nog wat terug. En kun je het nieuwste model kopen. Als je tweede hans koopt hou er dan rekening mee dat de accu al op zijn einde loopt.

HansLam
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2017 17:00

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door HansLam »

Wanneer je nu een dure nieuwe merk accu koopt weet je niet hoe oud de batterijen zijn! Ik heb de accu van mijn Sparta C2 opgestuurd naar een bedrijf in Limburg en splinternieuwe, verse, batterijen laten monteren in de oude behuizing. Voor dezelfde sterkte batterijen zou ik €270,00 kwijt zijn, maar voor de sterkere, meer km, versie was ik €340,00 kwijt. Ik heb nu een perfecte accu, met veel km, en 2 jaren garantie. ANWB erkend bedrijf!

Vfrjoop
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2017 21:25

Re: Slechte accu en garantie bij elektrische fiets van Sparta

Ongelezen bericht door Vfrjoop »

Wij hebben een Sparta 7 jaar en 22000 km, en een Pegasus van 2 jaar met 16000 km, Sparta heeft het na de aanloop problemen goed gedaan, wel een nieuwe motor gekregen in het begin. Accu heeft het nu goeddeels begeven. De Pegasus was een regelrechte miskoop, deze is van mijn vrouw en is daar zeer zuinig op. Echter alles is al vervangen zadel, kettingkast spatbord etc. Niks onder garantie. Hij heeft een middenmotor van Bosch waarvan eerst de kabel vervangen moest omdat de motor er telkens mee stopte. Bleek geen oplossing, accu was ook kapot, ook wij krijgen de oude accu niet terug. De laatste rekening was bijna €1000. In totaal denk ik in 2 1/2 jaar tijd een post van €1200 aan onderhoud op deze fiets. De kwaliteit van deze Pegasus is ver onder de maat voor een fiets van €2400.
De accu laten refurbischen kan niet met Bosch accuus ivm een chip.
Is dit nu niet een mooie taak voor Brussel om te zorgen dat er uniforme accuus en vrije leveranciers mogelijk zijn. Zoiets als met de opladers. Ze hebben nu geen enkele drang om dit te gaan verbeteren, een melkkoe van de bovenste plank. Millieu is hier al helemaal niet mee gebaat.

Gesloten