LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme apparaten moeten slim blijven.

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klinkt mooi, maar lijkt me juridisch een stevige uitdaging. Ik geloof niet dat dit erdoor komt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
23 dec 2019 12:30
Klinkt mooi, maar lijkt me juridisch een stevige uitdaging. Ik geloof niet dat dit erdoor komt.
Het zal wel moeten, want er is een bovenliggende EU richtlijn die dit zegt.. :wink: Tenminste, zo begreep ik het uit een nieuwsuitzending die ik vanmorgen zag.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zou een van mijn juridische bezwaren wegnemen. Maar die bovenliggende richtlijn blijkt niet uit het NOS-artikel en evenmin uit het AD-artikel waarnaar wordt gelinkt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zal vast aan mij liggen , maar ik denk dat de mens idd steeds ' dommer ' wordt :oops: sorry !
Met de uitvinding van al dit soort slimme apparaten hoef je amper nog zelf na te denken...maar ' het brein ' moet je toch echt wel blijven activeren :D
wat is er mis om zelf te checken of de melk op is of het e.e.a over de datum dreigt te komen?
Of de CV bij thuiskomst aan te zetten i.p.v vanuit de auto dit al te regelen ?
Ik ben hopeloos ouderwets :lol:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
23 dec 2019 12:48
Dat zou een van mijn juridische bezwaren wegnemen. Maar die bovenliggende richtlijn blijkt niet uit het NOS-artikel en evenmin uit het AD-artikel waarnaar wordt gelinkt.
RTL4nieuws zei het in het item op tv, en in dit artikel wel.

Zo goed als onderaan lees ik; "De wetgeving volgt op Europese regels die voor juli 2021 door de lidstaten moeten worden omgezet in nationale wetgeving. "

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik houd de zaken liever zelf in de hand. Dan maar ouderwets. :lol:

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door de auditu »

moederslink schreef:
23 dec 2019 13:04
Het zal vast aan mij liggen , maar ik denk dat de mens idd steeds ' dommer ' wordt :oops: sorry !
Met de uitvinding van al dit soort slimme apparaten hoef je amper nog zelf na te denken...maar ' het brein ' moet je toch echt wel blijven activeren :D
wat is er mis om zelf te checken of de melk op is of het e.e.a over de datum dreigt te komen?
Of de CV bij thuiskomst aan te zetten i.p.v vanuit de auto dit al te regelen ?
Ik ben hopeloos ouderwets :lol:
Je haalt me de woorden uit de mond. :D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
23 dec 2019 13:04
Het zal vast aan mij liggen , maar ik denk dat de mens idd steeds ' dommer ' wordt :oops: sorry !
Met de uitvinding van al dit soort slimme apparaten hoef je amper nog zelf na te denken...maar ' het brein ' moet je toch echt wel blijven activeren :D
wat is er mis om zelf te checken of de melk op is of het e.e.a over de datum dreigt te komen?
Of de CV bij thuiskomst aan te zetten i.p.v vanuit de auto dit al te regelen ?
Ik ben hopeloos ouderwets :lol:
Je noemt 2 verschillende dingen. Die slimme koelkast is inderdaad een oplossing zonder probleem, dat ben ik wel met je eens. Maar zo'n slimme thermostaat, kan ook voor een behoorlijke energiebesparing zorgen, en dát is wel een nuttig iets.

En dat laatste dan vooral in huishoudens waar men nu af en toe een slinger aan zo'n oude ronde honeywell thermostaat geeft, daar kan de introductie van een slimme thermostaat, het verbruik wel helpen terugdringen. Bij ons, wij hebben nu 2 jaar zo'n Nest, is het verschil nét meetbaar, maar daarvoor hadden we altijd al een goed geprogrammeerde chronotherm IV klokthermostaat. Maar afgelopen weekend waren we een weekendje weg, we lopen de deur uit, die Nest ziet dat beide baasjes weg zijn, en gaat in eco-stand, totdat we weer terug komen. Dat scheelt dan toch weer wat stookkosten tov het hele weekend, en we hoeven er niet om te denken om de thermostaat zelf lager te zetten. Dat deden we voorheen wel, maar ik kan me wel een of twee gevallen herinneren waar we het vergaten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door moederslink »

Als je deur uitgaat voor een weekendje weg , moet je dus gewoon zelf bedenken om de thermostaat laag te zetten.
Eenmaal vergeten ? Dat zal je leren.... :lol:
Dat is een beetje mijn punt....er wordt voor je gedacht ...daar word je lui en onoplettend van en het brein gaat dan toch achteruit :(
Mijn koelkast is bijna 24 jaar oud en werkt als een tierelier. Dagelijks pak ik wat en over de datum ? Komt niet voor bij mij.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er is nog steeds een menselijk brein nodig om slimme apparatuur (verder) te ontwikkelen. En op individueel niveau kun je je brein gaan gebruiken voor belangrijker zaken dan denken aan het lager of hoger zetten van de c.v.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:
23 dec 2019 13:04

Ik ben hopeloos ouderwets :lol:
Niets 'ouderwets', het leven zonder al dat zgn. slimme gedoe is een stuk eenvoudiger !
De jeugd van tegenwoordig** zal daar heel anders over denken, maar in die leeftijdscategorieën komen wel de meeste depressies en burnouts voor en hoe zou dat nu toch komen ?

** ja, de "ouderen van nu" zijn ooit ook jeugdig geweest en de "jeugd van nu" zal t.z.t. ook weer als oud en afgedaan worden neergezet en die tijd komt sneller dan ze zelf maar enigszins kunnen bedenken !! :oops:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
23 dec 2019 13:24
Een slimme koelkast mag dan klinken als een overbodige luxe. Toch, als ik €1500,- extra heb betaald voor de koelkast omdat de koelkast zelf kan zien dat de groentela leeg is, dan wil ik [/b]ook dat de koelkast dat kan blijven doen.


Als de koelkast ook telkens zelf de bestelling doet, de bestelling afrekent en die ook nog eens zelf in de groentelade doet, pas dan begin ik het een beetje een slimme koelkast te vinden.
Het is pas een echt slimme koelkast als hij "alle" voorraden bijhoudt, aanvult indien nodig en de afrekening daarvan verzorgt !!

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wel uit zijn eigen portemonnee dan. :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Lady,& Scontra...

Hoe moet ik dan ooit geheel onthouder worden als mijn koelkast het bier zelf gaat aanvullen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Met de laatste software update kookt de slimme koelkast ook eten voor je.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door scontra »

Komkommertijd schreef:
23 dec 2019 14:49
@ Lady,& Scontra...

Hoe moet ik dan ooit geheel onthouder worden als mijn koelkast het bier zelf gaat aanvullen?
Dat moet je ook niet worden, want dat biertje is natuurlijk niet voor niets gebrouwen !!

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helaas zijn deze koelkasten blijkbaar z nieuw dat zelfs Komkommer er geen ervaring mee heeft.
(komkommers kunnen trouwens het beste buiten de koelkast bewaard worden)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
23 dec 2019 13:15
Ik houd de zaken liever zelf in de hand. Dan maar ouderwets. :lol:
Schrijf je vanaf een slim apparaat als PC of smartphone....

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

breien schreef:
23 dec 2019 12:22
Voortaan zou er een wettelijke verplichting zijn om slimme apparaten ook slim te houden. Vanaf 2021 wil Mona Keijzer dat.
Kabinet wil verplichte updates voor 'slimme' apparaten - https://nos.nl/l/2315967
Een vreemde verplichting, want niet de fabrikant, maar de verkoper wordt hiervoor verantwoordelijk. En die kan fabrikanten niet dwingen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Slimme apparaten moeten slim blijven.

Ongelezen bericht door de auditu »

renewouters schreef:
23 dec 2019 18:29
Lady1234 schreef:
23 dec 2019 13:15
Ik houd de zaken liever zelf in de hand. Dan maar ouderwets. :lol:
Schrijf je vanaf een slim apparaat als PC of smartphone....
Is een PC slim?

Gesloten