Verplicht extra kosten te betalen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door taxikemperman »

De snorfiets start ineens niet meer. Onze eigen reparateur is helaas gestopt, dus via internet een bedrijf gevonden welke ook de scooter ophaalt.
Aan de reparateur wordt doorgegeven: accu vol, benzinetank vol, startmotor werkt, maar de motor slaat niet aan.
Snorfiets wordt opgehaald.
Reparateur belde dat er eigenlijk een grote beurt moet plaats vinden, kleppen moeten gesteld worden, etc..
Ik gaf aan dat er kortgeleden een beurt is geweest
Reparateur zou mij 's-middags bellen, maar omdat hij dat niet deed belde ik hem.
Reparateur vertelde dat hij de kleppen gesteld heeft en nog wat dingetjes, maar dat de snorfiets nog steeds hetzelfde probleem heeft. Het lijkt erop of hij niet genoeg benzine krijgt. Hij gaat verder werken.
Nu is mijn vraag op voorhand: Ben ik verplicht om het stellen van de kleppen en dergelijke te betalen? Ik heb hier niet om gevraagd. Ik heb alleen gevraagd om de motor weer werkend te krijgen en hij vertelde zelf dat de kleppen dus niet het probleem waren.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door Dirkie »

Als de reparateur aan de hand van de klachten (accu vol, benzinetank vol, startmotor werkt, maar de motor slaat niet aan) in zijn glazen bol kon zien wat het probleem was en dan meteen de juiste reparatie uit kan voeren dan zou er geen enkel probleem zijn.
In realiteit zal het oplossen van dit probleem wat meer tijd kosten en ook zullen er mogelijke oplossingen geprobeerd worden, waarschijnlijk beginnend bij simpele en goedkope tot steeds complexe en dus duurdere.
Als er een spijker in een lekke band zit zal de oplossing veel eenvoudiger zijn.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door criticus2 »

slecht afgestelde kleppen kunnen best andere problemen initiëren. Zeker als ze langer zo gezeten hebben (koolaanslag bv). dus ook al zou het niet zo erg zijn dat het de oorzaak niet is nu, is het wel verstandig het te doen. Dan is de vorige beurt blijkbaar niet goed uitgevoerd, maar daar kan hij niets aan doen. En de kosten zullen niet kolossaal zijn, het is geen Ferrari V12 met 5 kleppen per cilinder

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar waarom zei u dan ook niet wat het probleem precies was?

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door criticus2 »

""motor werkend krijgen"" is wel een erg ruime omschrijving. zoeken naar de oorzaak betekent mogelijke oorzaken stuk voor stuk uitsluiten. Een lang niet uitgevoerde onderhoudsbeurt is een van die oorzaken, met mogelijke oorzaken in vervuilde/versleten carburatie, slechte/vuile/versleten ontsteking, slechte ademhaling (kleppenafstelling). of een combinatie hiervan.....Met de ruime werkopdracht heeft hij de vrije hand gekregen. Ik zou toch even afspraken maken dat ie eerst naar t meest voor de hand liggende kijkt, en wellicht een prijsraam afspreken waarbinnen hij mag doen wat moet, en overleg moet plegen als t meer wordt.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door k2p »

Ik ben het lang niet eens met wat men hier roept De monteur werd verteld dat er al een beurt had plaats gevonden. Daarnaast moet de monteur een diagnose stellen en pas na goedkeuring aan de slag gaan. Voor de diagnose moet wel betaald worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door scontra »

Vraag aan @taxitemperman,

Uw snorfiets heeft een 4 takt motor.
Waar ik benieuwd naar ben is welke benzine u tankt ?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

scontra schreef:
14 jun 2022 23:04
Vraag aan @taxitemperman,

Uw snorfiets heeft een 4 takt motor.
Waar ik benieuwd naar ben is welke benzine u tankt ?
6-takt? Ik neem aan dat TS na al die jaren wel weet wat er in zou moeten. :wink:

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door Dirkie »

k2p schreef:
14 jun 2022 22:09
Ik ben het lang niet eens met wat men hier roept De monteur werd verteld dat er al een beurt had plaats gevonden. Daarnaast moet de monteur een diagnose stellen en pas na goedkeuring aan de slag gaan. Voor de diagnose moet wel betaald worden.
Je kunt vertellen dat er een beurt heeft plaatsgevonden maar wie zegt dat het ook zo is. De nieuwe reparateur ziet het blijkbaar anders (waarmee ik niet wil zeggen dat die wel gelijk heeft).
En er is niet gevraag om een diagnose te stellen want de opdracht was
Ik heb alleen gevraagd om de motor weer werkend te krijgen
en daar lees ik niet dat de opdracht was om een diagnose te stellen

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... om een defect op te sporen zal je toch echt eerst een diagnose moeten stellen... ;)

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dirkie schreef:
15 jun 2022 09:57
En er is niet gevraag om een diagnose te stellen want de opdracht was
Ik heb alleen gevraagd om de motor weer werkend te krijgen
en daar lees ik niet dat de opdracht was om een diagnose te stellen
Dat is veel te simp[el geredeneerd. Een niet-werkende motor werkend krijgen begint uiteraard altijd met een diagnose stellen.

En om tot de juiste diagnose te komen, moet je soms dingen uitsluiten (en begin je bij de kleine, makkelijke en dus goedkope dingen). Zoals de kleppen...

Ik zou me nog niet te druk maken en eerst gewoon maar eens afwachten waar de reparateur mee komt. En ga gewoon het gesprek aan. Niet te moeilijk doen - dat kan altijd nog.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door marnix »

witte angora schreef:
15 jun 2022 08:39
scontra schreef:
14 jun 2022 23:04
Vraag aan @taxitemperman,

Uw snorfiets heeft een 4 takt motor.
Waar ik benieuwd naar ben is welke benzine u tankt ?
6-takt? Ik neem aan dat TS na al die jaren wel weet wat er in zou moeten. :wink:
scontra stelt hier een goede vraag,
WA verdiep je eens in de tegenwoordig te krijgen soorten brandstof.

PGros
Berichten: 1128
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door PGros »

Ik snap de vraag van 4 takt en benzine tanken ook niet. En wie zegt dat het een 4 takt motor is? Dat maakt scontra er zelf van

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door marnix »

PGros schreef:
15 jun 2022 11:12
Ik snap de vraag van 4 takt en benzine tanken ook niet. En wie zegt dat het een 4 takt motor is? Dat maakt scontra er zelf van
"kleppen"?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

marnix schreef:
15 jun 2022 11:32
"kleppen"?
Hier wordt ongetwijfeld duidelijk wie technische kennis hebben en wie niet. Ik haak maar af ;)

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, ik heb weinig technische kennis, maar ik neem aan dat als je een snorscooter koopt, dat je je toch wel even verdiept in welke brandstof er in moet. Het is mij tenminste nog nooit overkomen dat ik een auto kocht en er op een gegeven moment achter kwam dat er diesel in de tank had gemoeten.

Het enige probleem wat zou kunnen is een 2-takt waarvoor inderdaad geen geschikte benzine meer is, heeft iets met smering te maken of zo. Maar nu wordt het van mijn kant een klok en klepel verhaal, dus ik laat het erbij.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door scontra »

PGros schreef:
15 jun 2022 11:12
Ik snap de vraag van 4 takt en benzine tanken ook niet. En wie zegt dat het een 4 takt motor is? Dat maakt scontra er zelf van
Er wordt gesproken over "kleppen (af)stellen" en dat geeft aan dat het een 4 takt motortje betreft, een 2 takt motor heeft nl geen kleppen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
15 jun 2022 08:39
scontra schreef:
14 jun 2022 23:04
Vraag aan @taxitemperman,

Uw snorfiets heeft een 4 takt motor.
Waar ik benieuwd naar ben is welke benzine u tankt ?
6-takt? Ik neem aan dat TS na al die jaren wel weet wat er in zou moeten. :wink:
Maar ik weet niet wat Ts. (heeft ge)tankt en daar ben ik wel benieuwd naar.
Een antwoord hierop van Ts. zou mogelijk naar de oorzaak van het niet willen starten probleem kunnen leiden, aangezien de getankte brandstof wel eens van invloed zou kunnen zijn op het wel of niet willen aanslaan van het motortje.


En nu ga ik zelf maar een stukje rijden, maar dan met hulp van ondersteuning door een elektromotortje. :oops:

Onkruid71
Berichten: 2685
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Normale gang van zaken is toch, kijken wat er aan de hand is, klant bellen met kosten beraming, dan akkoord gaan of niet. En als er akkoord gegaan is, dat de scooter gefixt worst en je dan tijdens terug krijgt, zo simpel is dat lijkt me.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verplicht extra kosten te betalen

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
15 jun 2022 12:49
Er wordt gesproken over "kleppen (af)stellen" en dat geeft aan dat het een 4 takt motortje betreft, een 2 takt motor heeft nl geen kleppen.
Bij dit soort motortjes is de eenvoud van 2 takt juist het ontbreken van kleppen.
Maar 2 takt met uitlaatklep bestaat weldegelijk. Menig scheepsdiesel heeft dat.

Plaats reactie