LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
marianne,kooijmans
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2017 13:30

Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door marianne,kooijmans »

Beste forumleden,

Sinds kort nemen wij geen gas meer af, doordat er bij ons een warmtepomp is geïnstalleerd en we elektrisch koken.
We willen het gascontract opzeggen bij onze energieleverancier Greenchoice. Zij verwijzen ons door naar de netwerkbeheerder Liander.
Liander heeft maar twee opties: Tijdelijk het gas afsluiten of de gasaansluiting slopen, waar zij circa €600.- voor rekenen.
Wij willen gewoon dat de gasaansluiting verzegeld wordt voor onbepaalde tijd en dat we geen beheerkosten meer hoeven te betalen.
Maar dat weigert Liander dus.

Het is toch te gek dat als je duurzaam bezig bent je op deze manier tegengewerkt word?
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Wat kunnen we doen?

Graag jullie reactie.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door GJS »

marianne,kooijmans schreef:Beste forumleden,

Sinds kort nemen wij geen gas meer af, doordat er bij ons een warmtepomp is geïnstalleerd en we elektrisch koken.
We willen het gascontract opzeggen bij onze energieleverancier Greenchoice. Zij verwijzen ons door naar de netwerkbeheerder Liander.
Liander heeft maar twee opties: Tijdelijk het gas afsluiten of de gasaansluiting slopen, waar zij circa €600.- voor rekenen.
Wij willen gewoon dat de gasaansluiting verzegeld wordt voor onbepaalde tijd en dat we geen beheerkosten meer hoeven te betalen.
Maar dat weigert Liander dus.

Het is toch te gek dat als je duurzaam bezig bent je op deze manier tegengewerkt word?
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Wat kunnen we doen?

Graag jullie reactie.
Je hoeft in principe alleen je gascontract bij je leverancier op te zeggen, ze kunnen wel zeggen dat je bij Liander moet zijn maar daar moet je geen genoegen mee nemen, je hebt het recht om je gascontract te beëindigen.
Na een tijdje krijgt je een brief van Liander dat je geen leverancier meer hebt en er zo spoedig mogelijk weer 1 moet hebben, je stuurt ze dan een mail dat je geen gas meer gebruikt en dat ze hun meter indien gewenst mogen komen ophalen of verzegelen.
Ze blijven het dan nog een paar keer proberen (via mail in mijn geval) om je er toch voor te laten betalen omdat het zogenaamd via mijnaansluiting.nl moet maar daar moet je verder niet op ingaan.
Ik heb dat ruim een jaar geleden gedaan en ik betaal niets meer voor mijn gasaansluiting, meter hangt er nog steeds en is ook niet verzegeld.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door thecure »

Wel bijzonder, staat er dan nog wel druk op of hebben ze hem in de straat afgekoppeld?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De manier die GJS aangeeft is hetzelfde als bij wanbetalers. Dan wordt je inderdaad afgesloten, maar je krijgt wel een stempel achter je naam.

In Nederland hebben wij nog steeds de gaswet en zo lang die er is bent u met handen en voeten gebonden. Het weghalen kan, maar die kosten zijn dan voor uw rekening. U wilt immers ook betaald worden voor uw werk, net zoals het personeel die de leidingen weg halen. Tijdelijk afsluiten wil zeggen dat de levering stopgezet wordt, echter betaald u nog wel vast recht. De leiding ligt er immers nog en zal onderhouden moeten worden.
Linksom of rechtsom, het gaat u geld kosten.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door GJS »

thecure schreef:Wel bijzonder, staat er dan nog wel druk op of hebben ze hem in de straat afgekoppeld?
Staat nog druk op want ze zijn niet voor mijn deur wezen graven om hem af te sluiten.
Gaskraan is dichtgedraaid en binnenleiding is weg.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door GJS »

NeoDutchio schreef:De manier die GJS aangeeft is hetzelfde als bij wanbetalers. Dan wordt je inderdaad afgesloten, maar je krijgt wel een stempel achter je naam.

In Nederland hebben wij nog steeds de gaswet en zo lang die er is bent u met handen en voeten gebonden. Het weghalen kan, maar die kosten zijn dan voor uw rekening. U wilt immers ook betaald worden voor uw werk, net zoals het personeel die de leidingen weg halen. Tijdelijk afsluiten wil zeggen dat de levering stopgezet wordt, echter betaald u nog wel vast recht. De leiding ligt er immers nog en zal onderhouden moeten worden.
Linksom of rechtsom, het gaat u geld kosten.
Hoezo ben ik wanbetaler, ik heb netjes opgezegd via email, dat Liander dat niet wil accepteren is hun probleem.
Ik ben nog steeds niet afgesloten en dit is een volstrekt legale manier om er zonder kosten vanaf te komen.
En buiten dat, ze zijn allang betaald voor dit werk, vroeger betaalde je hiervoor via de netbeheerskosten en aangezien er al bijna 40 jaar betaald is door mij en de vorige bewoners hieraan zie ik niet in waarom er nog een keer extra voor betaald moet worden, tot 2016 was het ook gewoon gratis om je meter weg te laten halen.
Ze mogen geen vastrecht meer rekenen omdat ik geen gascontract meer heb.
Liander houdt zich ook niet aan de gaswet door altijd € 605 te rekenen, dat mag niet, ze moeten een offerte maken die afgestemd is op de werkzaamheden en dat doen ze niet, het scheelt namelijk nogal of ze 2 meter of 30 meter leiding moeten uitgraven.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

GJS schreef:Hoezo ben ik wanbetaler, ik heb netjes opgezegd via email, dat Liander dat niet wil accepteren is hun probleem.
Ik ben nog steeds niet afgesloten en dit is een volstrekt legale manier om er zonder kosten vanaf te komen.
En buiten dat, ze zijn allang betaald voor dit werk, vroeger betaalde je hiervoor via de netbeheerskosten en aangezien er al bijna 40 jaar betaald is door mij en de vorige bewoners hieraan zie ik niet in waarom er nog een keer extra voor betaald moet worden, tot 2016 was het ook gewoon gratis om je meter weg te laten halen.
Ze mogen geen vastrecht meer rekenen omdat ik geen gascontract meer heb.
Liander houdt zich ook niet aan de gaswet door altijd € 605 te rekenen, dat mag niet, ze moeten een offerte maken die afgestemd is op de werkzaamheden en dat doen ze niet, het scheelt namelijk nogal of ze 2 meter of 30 meter leiding moeten uitgraven.
Als het allemaal niet zo mogen wat ze doen, waarom dan een constructie verzinnen en niet de normale wegen bewandelen? Als iemand iets doet wat tegen de wet in gaat moet u aangifte doen.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door GJS »

NeoDutchio schreef:
Als het allemaal niet zo mogen wat ze doen, waarom dan een constructie verzinnen en niet de normale wegen bewandelen? Als iemand iets doet wat tegen de wet in gaat moet u aangifte doen.
Waarom zou ik, kost alleen maar tijd, ik vind het prima zo en het is gewoon legaal op deze manier.
Er zijn er meer die het op deze manier doen, waarom denk je dat Liander daar niets tegen onderneemt, ze weten donders goed dat ze fout zitten.
En zo lang het gros hun te hoge afsluittarief betaald en ze er onder de streep nog flink op verdienen zullen ze dat ook nooit gaan doen want dan moet dat tarief waarschijnlijk een heel stuk naar beneden.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:De manier die GJS aangeeft is hetzelfde als bij wanbetalers. Dan wordt je inderdaad afgesloten, maar je krijgt wel een stempel achter je naam.

In Nederland hebben wij nog steeds de gaswet en zo lang die er is bent u met handen en voeten gebonden. Het weghalen kan, maar die kosten zijn dan voor uw rekening. U wilt immers ook betaald worden voor uw werk, net zoals het personeel die de leidingen weg halen. Tijdelijk afsluiten wil zeggen dat de levering stopgezet wordt, echter betaald u nog wel vast recht. De leiding ligt er immers nog en zal onderhouden moeten worden.
Linksom of rechtsom, het gaat u geld kosten.
Je hebt dit vaker geroepen, maar nog nooit onderbouwd. Waar in de gaswet staat precies dat je moet betalen voor een leiding, als er geen overeenkomst is?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:Ergens in een wet staat dat elke woning met uitzondering van buitengebieden waar geen nutsvoorzieningen gelegd konden worden voorzien dienen te zijn van de nutsaansluitingen.
Onjuist. In de gaswet staat dat een netbeheerder de verplichting heeft om mensen aan te sluiten, indien zij daarom vragen, behoudens buitengebieden en als de aanvrager zich op een warmtenet kan aansluiten (artikel 10 lid 6 Gaswet). Hieraan wilde overheid een derde uitzonderingscategorie toevoegen. Een potenciele afnemer is niet verplicht om zich op een gasaansluiting aan te sluiten.

Voornemen tot wijzigen van de aansluitplicht op aardgas voor nieuwbouw.pdf

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Je hebt dit vaker geroepen, maar nog nooit onderbouwd. Waar in de gaswet staat precies dat je moet betalen voor een leiding, als er geen overeenkomst is?
Kunt u aantonen waar ik in dit topic gezegd heb dat het in de gaswet staat? Kunt u dat niet wilt u dan ophouden met reageren.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Onjuist. In de gaswet staat dat een netbeheerder de verplichting heeft om mensen aan te sluiten, indien zij daarom vragen, behoudens buitengebieden en als de aanvrager zich op een warmtenet kan aansluiten (artikel 10 lid 6 Gaswet). Hieraan wilde overheid een derde uitzonderingscategorie toevoegen. Een potenciele afnemer is niet verplicht om zich op een gasaansluiting aan te sluiten.
U zegt eerst dat de netwerkbeheerder de verplichting heeft om een enkel iemand aan te sluiten als die er om vraagt. Oftewel, dit gaat, in uw bewoording, dus op basis van vrijwilligheid. Wil ik geen gas, hoeft de netwerkbeheerder mij niet aan te sluiten.
Nu wordt de wet verandert en is een potenticiele afnemer niet meer verplicht om een gasaansluiting te willen hebben. Als het al een vrije keuze was, waarom wordt deze vrije keuze aangepast in een vrije keuze? U spreekt uzelf hierin tegen. Als het al een vrije keuze was hoeft de wet ook niet aangepast te worden.
En wat als u aangesloten bent en weer afgesloten wil worden. Er is vrijwillig gekozen voor een aansluiting (in uw bewoording). Het gaat hier niet om een abonnement, maar om een gasleiding. Het afsluiten en/of verwijderen is niet even iets als een knopje omzetten in een schakelkast.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door crazyme »

Zolang de leiding bestaat is liander verantwoordelijk tot de meter.
En moeten ze dat deel dus beheren
En daar rekenen ze standaard tarieven voor.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door BreejKC »

Allereerst: het begrip vastrecht bestaat niet meer. Dit is vervangen door: vaste leveringskosten. Dat is niet voor niets veranderd. Als u namelijk geen gas meer verbruikt, u dus geen gas meer geleverd wordt, dan hoeft u over dat energieproduct ook geen vaste leveringskosten meer te betalen.
U betaald dus ook geen vaste leveringskosten (het vroegere vastrecht) meer als er, ondanks dat u een bepaalde soort energie niet meer verbruikt, toch nog een meter daarvoor in uw meterkast is blijven die de beheerder van die meter, de netwerkbeheerder, 'vergeten' is af te koppelen of mee te nemen.

Daarmee komt u bij het onderwerp van dit item. Die gasleiding in uw woning is niet van u als woningbezitter maar van de netwerkbeheerder. Als de netwerkbeheerder besluit die gasleiding te laten zitten, dan kan hij dit gewoon doen. En die leiding, tot aan de gasmeter, zal u niet in de weg zitten. Als die leiding blijft zitten, maar u er geen gebruik van maakt, hoeft u voor het niet-weghalen ook niet te betalen. Haalt de netwerkbeheerder die gasleiding wel weg uit uw woning, dan halen zij hun eigen leiding weg en hoeft u daarvoor natuurlijk ook niet te betalen, want die leiding is helemaal niet van u. Maar de netwerkbeheerder laat het wel uit zijn hoofd om die gasleiding weg te halen want, als u verhuisd en de volgende bewoner wil weer wel gas gaan gebruiken dan is het voor de netwerkbeheerder wel makkelijk als er al een gasaansluiting ligt.

Door u dus in het vooruitzicht te stellen dat u € 605,00 moet betalen speelt uw netwerkbeheerder hoog spel en probeert u te intimideren. Confronteer ze gerust met het feit dat die gasleiding van hun is en zij helemaal zelf mogen weten wat zij met hun eigen gasleiding al dan niet doen. Netwerkbeheerders zijn niet dood gebleven van hun eerste leugens, zo bewijst de discussie rond de foute gasmeteraansluitingen inmiddels ook wel. Maar betalen hoeft u niet. Speel desnoods ook hoog spel, verzeker u van juridische hulp en laat het eventueel tot op hoog niveau voor komen. Ik denk dat uw netwerkbeheerder het echt niet zo ver laat komen, want zij weten echt wel hoe de vork werkelijk in de steel zit.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Nu wordt de wet verandert en is een potenticiele afnemer niet meer verplicht om een gasaansluiting te willen hebben.
Onjuist. Jij en ik waren nooit verplicht om een gasaansluiting te hebben.
NeoDutchio schreef:Het afsluiten en/of verwijderen is niet even iets als een knopje omzetten in een schakelkast.
Dat geloof ik graag, maar voor het in rekening brengen van geldsommen is een rechtsgrond vereist, zoals een overeenkomst. Als je in die overeenkomst zet dat een consument moet betalen om geen overeenkomst meer te hebben, dan wordt daarmee een (te) hoge drempel op geworpen om op te zetten. De balans tussen de rechten en plichten van partijen wordt dan te veel aangetast. Het moeten betalen van geldsommen als je de overeenkomst wilt beëindigen staat op de grijze lijst. Ik snap best dat dit een goed economisch verdien model is om een boete op opzeggen te zetten, maar het kan niet door de beugel. Dat wordt niet anders als de netbeheerder werkzaam wil verrichten, indien een consument geen klant meer wil zijn.
crazyme schreef:Zolang de leiding bestaat is liander verantwoordelijk tot de meter.
En moeten ze dat deel dus beheren
En daar rekenen ze standaard tarieven voor.
Als Liander geen overeenkomst meer heeft met de klant, dan kan ze deze bedragen niet in rekening brengen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door crazyme »

Zolang er een aansluiting is kun je de overeenkomst alleen opzeggen door de leiding te laten verwijderen. Door hier hoge kosten voor te berekenen en omdat je dat niet zelf kunt wordt een flinke drempel opgeworpen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door sjohie »

NeoDutchio schreef:De manier die GJS aangeeft is hetzelfde als bij wanbetalers. Dan wordt je inderdaad afgesloten, maar je krijgt wel een stempel achter je naam.

In Nederland hebben wij nog steeds de gaswet en zo lang die er is bent u met handen en voeten gebonden. Het weghalen kan, maar die kosten zijn dan voor uw rekening. U wilt immers ook betaald worden voor uw werk, net zoals het personeel die de leidingen weg halen. Tijdelijk afsluiten wil zeggen dat de levering stopgezet wordt, echter betaald u nog wel vast recht. De leiding ligt er immers nog en zal onderhouden moeten worden.
Linksom of rechtsom, het gaat u geld kosten.
Als ik kijk bij bijvoorbeeld Liander, dan staat er "Wanneer u geen gebruik meer maakt van uw gas- en/ of elektriciteitsaansluiting, kan Enexis deze voor u verwijderen". Dat ze dat kunnen lijkt me logisch, zij zijn de netbeheerder, da's hun werk, en als je dat aan ze vraagt ze er voor betaald willen hebben is ook wel logisch. Echter betekent het woordje kan, niet hetzelfde als moet. Is dit net als de slimme meters, die je gewoon mag weigeren, maar waar op alle plekken in de communicatie de indruk wordt gewekt dat je deze eigenlijk zou moeten accepteren?

Maar goed, het kan ook voorkomen uit hun zorgplicht, dus vanuit de andere kant bekeken. Immers, het is onredelijk om te verwachten dat als zij ergens wettelijk toe verplicht zijn, dus het in stand- en onderhouden van het vaste net, hiervoor geen compensatie mogen vragen, of hun eigendom mogen verwijderen als er niet meer voor betaald wordt.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door piet987654 »

Duurzaam bezig, Tja U weet toch waar het woord duurzaam mee begint?? ja inderdaad met het woord "DUUR"

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:Als ik kijk bij bijvoorbeeld Liander, dan staat er "Wanneer u geen gebruik meer maakt van uw gas- en/ of elektriciteitsaansluiting, kan Enexis deze voor u verwijderen". Dat ze dat kunnen lijkt me logisch, zij zijn de netbeheerder, da's hun werk, en als je dat aan ze vraagt ze er voor betaald willen hebben is ook wel logisch. Echter betekent het woordje kan, niet hetzelfde als moet. Is dit net als de slimme meters, die je gewoon mag weigeren, maar waar op alle plekken in de communicatie de indruk wordt gewekt dat je deze eigenlijk zou moeten accepteren?

Maar goed, het kan ook voorkomen uit hun zorgplicht, dus vanuit de andere kant bekeken. Immers, het is onredelijk om te verwachten dat als zij ergens wettelijk toe verplicht zijn, dus het in stand- en onderhouden van het vaste net, hiervoor geen compensatie mogen vragen, of hun eigendom mogen verwijderen als er niet meer voor betaald wordt.
Het meest bijzondere vind ik nog de woordkeuze "kan Enexis deze voor u verwijderen". De meter is immers helemaal niet van de bewoner... dus hoezo, "voor u" verwijderen...? Hier wordt een verantwoordelijkheid -en dus een mogelijke grond voor betalingsverplichting- gesuggereerd die er niet is.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Warmtepomp aangeschaft, Liander weigert gas af te sluiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:Zolang er een aansluiting is kun je de overeenkomst alleen opzeggen door de leiding te laten verwijderen.
Onzin. Dit werkt niet anders, dan bij een abonnement op een telefoonlijn. Je kunt de overeenkomst opzeggen door een brief te sturen.

Gesloten