LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
mmmmmark
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 aug 2010 09:54

Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Ongelezen bericht door mmmmmark »

In november ben ik overgestapt naar ANODE energie (mijn vorige energie leverancier was failiet). Toen bleek dat mijn slimme energiemeter kapot was. Ik heb toen de beginmeterstand voor geschat (dit was de eindstand voor de vorige leverancier), echter kon pas na x dagen een monteur komen voor een nieuwe meter. Voor 20 dagen is vervolgens mijn elektra verbuik geschat (anode heeft dus de eindstand geschat).

Deze schatting is echter 10-15 keer hoger dan de maand erna en 4-5 keer zo hoog dan de maand daarna. Zowel in november als december ben ik veel niet thuis geweest.

Nu heb ik ANODE energie gebeld met de klacht, echter verwijzen zij naar STEDIN (net beheerder). Stedin zegt echter dat ANODE de meterstand schat en niet STEDIN. STEdin leest ze alleen uit (en dat kon ik dit geval niet). Ondertussen is er bij een grootte naheffing afgeschreven en geven ze bij ANODE aan dat het onderzoek 6 weken kan duren en dat het allemaal de schuld van Stedin en van mij is. Ik heb nog nooit eerder een schatting gezien van ANODE.

Mijn vraag is nu, wie maakt nu de schatting de net beheerder of de energiemaatschsappij? Ze wijzen beide na elkaar??
Laatst gewijzigd door mmmmmark op 06 jun 2019 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens maakt Anode de schatting. Maar u kunt een klacht indienen bij de geschillencommissie als het niet tot tevredenheid wordt afgewikkeld. Maar dien schriftelijk een klacht in, niet gaan bellen.

Maar als de meter kapot was, hoe weet u dan het verbruik in de maand ervoor?

mmmmmark
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 aug 2010 09:54

Re: Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Ongelezen bericht door mmmmmark »

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, ik heb mijn eindstand geschat, ANODe heeft deze overgenomen als beginstand en vervolgens is een eindstand geschat. Ik heb dus niks geschat voor Anode of Stedin.

De schatting slaat dus op de maand november. Eind november weer een nieuwe meter geplaatst en ik weet dus mijn verbruik vanaf dec etc. Deze zijn dus 5-15 keer lagen

Mijn vraag is dus: Wie heeft de eindstand geschat, is dit Stedin of Anode?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Ongelezen bericht door thecure »

Ik neem aan dat anode schat.
Maar het is toch niet zo moeilijk? Pak de nota's van de laatste jaren erbij. Kijk wat het verbruik was en als deze jaarrekening flink afwijkt, kun je in ieder geval aantonen dat het verbruik hoger is dan 'normaal'.

mmmmmark
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 aug 2010 09:54

Re: Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Ongelezen bericht door mmmmmark »

Dat zou je idd denken, maar Anode wijst naar Stedin en Stedin naar Anode dus daar kom je niet verder mee, vandaar mijn vraag ook

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Meterstanden
Uw energieleverancier is vanaf 1 augustus verantwoordelijk voor het verzamelen, controleren en vaststellen van uw meterstanden, ook voor op afstand uitleesbare slimme meters. De leverancier kan daarvoor gebruikmaken van bijvoorbeeld eigen meteropnemers, meteropnamekaartjes of een website. Dit betekent dat de netbeheerder vanaf die datum stopt met het toesturen van meterkaartjes. De eigenaar van uw meetinstallatie (meestal uw netbeheerder) komt nog wel minimaal één keer per drie jaar bij u langs om een technische controle uit te voeren en de meterstanden op te nemen.
https://www.energiewereld.nl/nieuws/een ... 1-augustus

Volgens de wet is Anode het aanspreekpunt conform het Leveranciersmodel. Komt u er niet uit met Anode, dan kunt een geschil aanspannen bij de SGC.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Ongelezen bericht door berndv »

Wat maakt het uit wie er schat? Anode brengt u geld in rekening, met Anode heeft u een contract. Bij Anode moet u dan ook zijn als het gaat om betalingen en facturen. Anode dient dit verder met de netbeheerder op te pakken.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Ongelezen bericht door thecure »

thecure schreef:
06 jun 2019 21:06
Pak de nota's van de laatste jaren erbij. Kijk wat het verbruik was en als deze jaarrekening flink afwijkt, kun je in ieder geval aantonen dat het verbruik hoger is dan 'normaal'.
Waarom ga je verder niet in op mijn opmerking? Wat was je verbruik de afgelopen 2-3 jaar op je nota's en wat is je verbruik nu?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Je betaal voor de uitgelezen standen.

Schatten wat verbruikt is mag niet, de netbeheerder moet een betrouwbare slimme meter plaatsen en als die niets registreerde is schatten niet toegestaan.
Ze kunnen wel met verbruik maand later dit berekenen wat het had moeten zijn.

Verder is schatten ook zeer twijfelachtig.
Ik ga regelmatig 2 maanden weg.
Als ik in december/januari weg ben is alleen koelkast aan en CV ketel voor vorstvrij houden dus zeer laag verbruik!

Bij een defecte meter is het verbruik niet bewijsbaar en bij een slimme meter mogen ze elke 2 maanden uitlezen en hadden ze dit eerder moeten zien, bij mijn word de slimme elke maand uitgelezen en krijg hier mail van.
Wel ooit een vraag gehad waarom in oktober/november het verbruik ruim 5x hoger was dan december/januari, en ze wilde de meter vervangen... maar als je niet thuis bent, dan klopt dit verbruik gewoon.

Verder heeft Anode vele overgenomen en vele zijn na korte tijd bij andere voordeliger aanbieder gegaan!
Ik zou zelf wegens gebrek aan bewijs eisen dat ze de uitgelezen standen gebruiken.
Een loterij die misschien in de buurt komt wil ik niet.
De netbeheerder is verantwoordelijk voor goede meter en had eerder moeten vervangen bij twijfel!

Anode mag alleen de werkelijke doorgegeven standen berekenen en niet zelf zomaar een schatting maken.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wie bepaald de energie meterstandschatting ??STEDIN of ANODE

Ongelezen bericht door 16again »

Indien de meter, eigendom van netbeheerder faalt, verwacht ik toch wel iets van coulance bij schatting.

En dat is ver te zoeken, als de schatting 4 tot 20 keer hoger uitpakt dan opvolgende periode

Gesloten