LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie wil even meekijken sterkte bril.

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Wie wil even meekijken sterkte bril.

Ongelezen bericht door Chief »

Ik heb problemen met lezen vooral op mijn werk ik ben werkzaam kassa/ klantenservice en ondervond het probleem met bril op bril af. Ik was dit zat dus dacht aan een multifocale bril zodat ik hem gewoon op kan houden.
Dus op naar de opticien die had als oplossing een computerbril deze is dus aangemeten met de sterkte.

Rechts

office 160 1.3
Sf: +2.25C:+0,00As: 0
Lensh. 22.0
Additie:
Prisma: Bas
PD: /31.0
----–---------------
Links

Sf: *2.25C:-50As:130
Bij de rest staat hetzelfde.
------------------------------------
Nu komt het ik ben terug gegaan omdat een computerbril met mijn werk nergens op slaat, ik wilde mijn klanten niet in een waas aanstaren. dus ik heb gevraagd om een multificale bril.
Ze hebben de gegeven over genomen opnieuw afgetekend en na een week was deze klaar.
Maar nu komt het ik zie ineens andere getallen staan klopt dit wel nu weet ik dat je aan zo'n bril moet wennen maar met het middengedeelte zie ik nog mijn kassascherm wazig.

Recht
Sf: +0,50: 0,00as
Lensh 25.0
Additie 1.75
Prisma bas
Pd :33.0/31.0
--------------------
Links
Sf: +0,50c -0,50as :130
De rest is hetzelfde

cri0s
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 feb 2013 21:37

Re: Wie wil even meekijken sterkte bril.

Ongelezen bericht door cri0s »

Dag Chief,

Bij het aanmeten van een computerbril gaat men uit van een bepaalde afstand.In de meeste gevallen gaat het om een meter of twee.
Deze sterkte is in veel gevallen bij computerbrillen de vertesterkte en de additie (leestoeslag) bij elkaar opgeteld. Vaak is de bril in dit geval een degressief computerglas. Dit glas heeft onderin dus de totale sterkte (de leessterkte om dus normaal te kunnen lezen) en wordt naar boven toe iets minder sterk, zodat ermee tot 2 meter te kijken is. In dit geval geldt dus deze sterkte:

Rechts

office 160 1.3
Sf: +2.25C:+0,00As: 0
Lensh. 22.0
Additie:
----–---------------
Links
Sf: *2.25C:-50As:130



Dit is het recept van je multifocale bril. Bij een multifocale bril zijn er eigenlijk twee afstanden die er toe doen. Oneindig (in de verte) en nabij (ca. 30 cm). Omdat hier hele andere sterktes voor gelden, is het dus zo dat de sterkte ook anders genoteerd wordt. Namelijk de verte sterkte en de leestoeslag. Ik heb ze even ingekleurd voor het overzicht.

Rechts
Sf: +0,50: 0,00as
Lensh 25.0
Additie 1.75
Prisma bas
Pd :33.0/31.0
--------------------
Links
Sf: +0,50c -0,50as :130
De rest is hetzelfde

Het verschil tussen beide recepten is dus heel simpel. Bij een computerbril worden de sterktes opgeteld en ook als zodanig opgeschreven (simpelweg omdat het type glas anders is). Bij een multifocaal voorschrift noteert men dus echt de nodige verte sterkte en de leestoeslag die benodigd is om nabij te kunnen zien.

Voor wat betreft het feit dat je het kassascherm wazig ziet kan inderdaad te maken hebben met gewenning. Als ik de situatie goed voor me haal, staat een kassascherm op ca. 1,5 meter bij je vandaan. Dit kan je inderdaad met een beetje zoeken uit het intermediare deel (middengedeelte) van de bril halen. Dit vraagt echter wel de nodige inspanning. Vooral als je langer dan 2 uur en een kwartier achter de kassa zit.

De suggestie van de betreffende opticien om een computerbril te nemen is dus ook niet heel vreemd. De maximale afstand die hiermee te zien is is echter beperkt. Er bestaan echter glazen die werken als een multifocaal glas, maar het comfort geven van een computerbril. Dit zijn precisieglazen van Carl Zeiss. Kijk eens op deze site om een opticien te vinden die je daar alles over kan vertellen.
http://vision.zeiss.com/eye-care-profes ... lazen.html

Heel veel succes en ik hoop dat het één en ander zo duidelijk is.


Cri0s

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wie wil even meekijken sterkte bril.

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat een super uitleg van cri0s !

Wel ernstig dat ts deze vraag niet voor durft te leggen aan de eigen opticien.

Gesloten