LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zichttermijn

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
bandit25044
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2012 15:59

Zichttermijn

Ongelezen bericht door bandit25044 »

Ik heb 13-6-17 (21: 16) bij MaxICT een artikel voor vaderdag gekocht, dat volgens de website op voorraad was , met 1 tot 3 dagen levertijd. Ik ben zzp'er en ben overdag niet thuis, dus heb ik hem op de zaak laten afleveren en dat kon alleen als ik een zakelijk account aanmaakte.
Er stond op de website en bij de bevestiging "Uw orderoverzicht: Levertijd: 1-3 werkdagen "

Ik hoorde maar niets, waarna ik 16-6-17 zelf maar gebeld heb. Ze zouden de status later doorgeven en toen werd mij later die dag per email medegedeeld dat de levertijd plotseling 10 dagen later werd! (26-6-17 )
"Middels deze mail willen wij u er van op de hoogte brengen dat er een wijziging heeft plaats gevonden omtrent de levertijd(en) van uw ordernummer ...... Uw artikel(en): Comfort Takkenschaar StarCut 160 BL, verwachte levertijd: 26-06-2017"

Vervolgens heb ik vandaag 19-6-17 medegedeeld dat ik de order wil annuleren omdat hij niet meer nodig is. De levertijd klopte immers niet en het artikel was helemaal niet op voorraad.

Toen kreeg ik dit bericht:
"Helaas kunnen wij de order niet voor u annuleren. Het product is reeds verzonden.
Wij zullen het product dus uitleveren en u zult zo spoedig mogelijk een verzendbericht ontvangen".

Ik heb vervolgens vandaag gebeld en nu zeggen ze dat ze eigenlijk bedoelen dat de order vanuit de leverancier naar hun verzonden is en annuleren en ook later herroepen / terugsturen niet kan omdat ik zakelijk klant ben en ik een afname verplichting heb.

Wettelijk mag ik het artikel toch binnen 14 dagen terugsturen (herroepen) en moet ik het geld toch terugkrijgen, of komen ze er zo onderuit omdat ik mijn zakelijke adres heb opgegeven? En zo ja; mag dat dan ook nu de levertijd en voorraad eenzijdig aangepast is? Het mag natuurlijk volgens hun eigen voorwaarden, maar mag het wettelijk ook?

Groeten,
Frank

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door Julie4444 »

bandit25044 schreef:Ik heb vervolgens vandaag gebeld en nu zeggen ze dat ze eigenlijk bedoelen dat de order vanuit de leverancier naar hun verzonden is en annuleren en ook later herroepen / terugsturen niet kan omdat ik zakelijk klant ben en ik een afname verplichting heb.

Wettelijk mag ik het artikel toch binnen 14 dagen terugsturen (herroepen) en moet ik het geld toch terugkrijgen, of komen ze er zo onderuit omdat ik mijn zakelijke adres heb opgegeven? En zo ja; mag dat dan ook nu de levertijd en voorraad eenzijdig aangepast is? Het mag natuurlijk volgens hun eigen voorwaarden, maar mag het wettelijk ook?
De zichttermijn is onderdeel van consumentenwetgeving die niet geldt voor zakelijke klanten.

Je zegt zelf dat je zakelijk hebt besteld. Zodoende gelden wetten voor consumenten niet.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik ben zzp'er en ben overdag niet thuis, dus heb ik hem op de zaak laten afleveren en dat kon alleen als ik een zakelijk account aanmaakte.
Sinds wanneer maakt het afleveradres uit welk type account je moet gebruiken?
Je kunt volgens mij pakketjes laten afleveren waar je wilt, ook als particulier. Nu je een zakelijk account hebt gebruikt, geldt de consumentenwetgeving niet.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zit een verschil tussen zakelijk bestellen en af laten leveren op een zakelijk adres. Dit laatste is gewoon een ander afleveradres. Als u zakelijk besteld heeft kunt u het beste deze vraag stellen op het forum bij http://www.higherlevel.nl. Nu zit u op een consumentenforum en hier is (helaas) geen kennis van zakelijk recht.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://tweakers.net/shopreview/7403/ma ... opreviews/

Is de normale werkwijze van MaxICT afgaande op de reviews op Tweakers. Ze hebben niks op voorraad en dan begint het spelletje met de klant die reeds heeft betaald. Zakelijk of niet.

bandit25044
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2012 15:59

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door bandit25044 »

Mogen ze dan wel zomaar de levertermijn wijzigen? Het is toch schandalig dat er staat dat het op voorraad is, met 1-3 dagen levertijd en dat ze dat zonder gevolgen mogen wijzigen? ( En niet met enkele dagen. ) Ik heb er besteld omdat het op voorraad zou zijn. Anders had ik het elders besteld, zoals bij Bol.com of Gamma.

Nu "winnen" dus webwinkels die geen voorraad hebben en toch schrijven dat het wel zo is. Klanten gaan dan daar spullen bestellen en niet bij eerlijke bedrijven waarvan de voorraad wel klopt. Is dat juist? Mij zijn ze als klant kwijt, maar hopelijk hebben nieuwe klanten dan ook de gang van zaken door .

Kan een moderator het bericht dan verplaatsen?
Laatst gewijzigd door bandit25044 op 19 jun 2017 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

bandit25044 schreef:Ik heb 13-6-17 (21: 16) bij MaxICT een artikel voor vaderdag gekocht, dat volgens de website op voorraad was , met 1 tot 3 dagen levertijd.
Ik dacht ook even dat dit een zakelijke aankoop was, maar dat is het niet. Het gaat hier om een consumentenkoop. Je bent een consument als je niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. TS heeft gehandeld als consument, omdat het artikel de bestemming heeft voor zijn vader zijnde een cadeau voor vaderdag. Derhalve kan TS de overeenkomst herroepen tot 14 dagen na levering.

In dit artikel wordt meer informatie gegeven over wanneer je consument bent en hoe je dat zou kunnen bewijzen.
https://blog.iusmentis.com/2014/08/05/g ... consument/
bandit25044 schreef:Wettelijk mag ik het artikel toch binnen 14 dagen terugsturen (herroepen) en moet ik het geld toch terugkrijgen, of komen ze er zo onderuit omdat ik mijn zakelijke adres heb opgegeven? En zo ja; mag dat dan ook nu de levertijd en voorraad eenzijdig aangepast is?
Ja, dat mag tot 14 dagen na levering. Dit is geregeld in art. 6:230o BW.
bandit25044 schreef:Mogen ze dan wel zomaar de levertermijn wijzigen?
Nee, maar er is sprake van een niet-fatale termijn. Dat maakt dat je eerst een ingebrekestelling zou moeten sturen, waarin je een redelijke termijn tot nakoming noemt. Daarna zou je als nog kunnen ontbinden. Maar in dit geval heb je als consument gehandeld.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook al heb je wet aan je kant, van MaxICT zul je dit vermoedelijk niet krijgen.

MaxICT heeft ook een paar beunwebwinkelkeumerken. Altijd een heel slecht teken. Ik vermoed dat dit een gevalletje leergeld gaat worden.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 19 jun 2017 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is toch geweldig dat je elke zakelijke aankoop onder consumentenwetgeving kan laten vallen, enkel door aan te geven dat je het hebt gekocht voor:

vaderdag
moederdag
sinterklaas
kerst
verjaardag

Voor elk moment in het jaar wat wils.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
bandit25044 schreef:Ik heb 13-6-17 (21: 16) bij MaxICT een artikel voor vaderdag gekocht, dat volgens de website op voorraad was , met 1 tot 3 dagen levertijd.
Ik dacht ook even dat dit een zakelijke aankoop was, maar dat is het niet. Het gaat hier om een consumentenkoop. Je bent een consument als je niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. TS heeft gehandeld als consument, omdat het artikel de bestemming heeft voor zijn vader zijnde een cadeau voor vaderdag. Derhalve kan TS de overeenkomst herroepen tot 14 dagen na levering.

In dit artikel wordt meer informatie gegeven over wanneer je consument bent en hoe je dat zou kunnen bewijzen.
https://blog.iusmentis.com/2014/08/05/g ... consument/
bandit25044 schreef:Wettelijk mag ik het artikel toch binnen 14 dagen terugsturen (herroepen) en moet ik het geld toch terugkrijgen, of komen ze er zo onderuit omdat ik mijn zakelijke adres heb opgegeven? En zo ja; mag dat dan ook nu de levertijd en voorraad eenzijdig aangepast is?
Ja, dat mag tot 14 dagen na levering. Dit is geregeld in art. 6:230o BW.
bandit25044 schreef:Mogen ze dan wel zomaar de levertermijn wijzigen?
Nee, maar er is sprake van een niet-fatale termijn. Dat maakt dat je eerst een ingebrekestelling zou moeten sturen, waarin je een redelijke termijn tot nakoming noemt. Daarna zou je als nog kunnen ontbinden. Maar in dit geval heb je als consument gehandeld.
Alfa, TS zegt zelf dat hij met een zakelijk account heeft gekocht. Dan heeft hij dus niet als consument gekocht maar is het een zakelijke overeenkomst.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jullie4444,
Ik denk dat MaxICT dan inderdaad beschermd wordt door art. 3:35 BW en er geen aanspraak gemaakt kan worden op het herroepingsrecht.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door Jetsertje »

angel1978 schreef:
Ik ben zzp'er en ben overdag niet thuis, dus heb ik hem op de zaak laten afleveren en dat kon alleen als ik een zakelijk account aanmaakte.
Sinds wanneer maakt het afleveradres uit welk type account je moet gebruiken?
Bij MaxICT blijkbaar veel. Bij het doen van een aankoop als consument kun je namelijk geen bedrijfsnaam invoeren bij het afleveradres. Als ik een aankoop op werk zou laten afleveren, zou ik toch wel heel erg graag willen dat de naam van het bedrijf ook op het verzendlabel vermeld staat. Niet zo vreemd om dan te kiezen voor een zakelijk account, waar dit wel kan.

Bij een webwinkel als Bol.com en Wehkamp kan dit wel als consument. Het invoeren van een bedrijfsnaam maakt niet dat je ook als bedrijf koopt.
Julie4444 schreef:Alfa, TS zegt zelf dat hij met een zakelijk account heeft gekocht. Dan heeft hij dus niet als consument gekocht maar is het een zakelijke overeenkomst.
Een zakelijk account aanmaken en hier ook mee bestellen, hoeft nog niet te betekenen dat de aankoop zakelijk is. Uit het verhaal van de TS is het duidelijk geen zakelijke aankoop. Het is immers een cadeau voor vader en dat lijkt mij niet zakelijk.

De TS kan ook aantonen aan de hand van het bankafschrift dat de betaling door een consument is gedaan en niet door een bedrijf. Tenzij de TS dit wel heeft gedaan, dan wordt het lastig en is dat ook vooral erg dom.

Maar ook dan is het nog mogelijk de koop te annuleren. Uit de Algemene Voorwaarde voor bedrijven:

Artikel 4. Herroepingsrecht (annuleren/retourneren van order)
1.Koper heeft na de totstandkoming van de overeenkomst 14 dagen het recht de bestelling te annuleren, zij het dat Max ICT BV te allen tijde aan die annulering naar eigen inzicht voorwaarden kan verbinden.


MaxICT kent blijkbaar haar eigen voorwaarden niet.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als ik een aankoop op werk zou laten afleveren, zou ik toch wel heel erg graag willen dat de naam van het bedrijf ook op het verzendlabel vermeld staat.
Er wordt afgeleverd op postcode en nummer. Dat is ook het enige waar de postbode of pakketbezorger naar kijkt.
Ook als particulier zou het mij een worst wezen welke naam er op staat. Dat kan iedereen zijn die op dat adres woont en zelfs een totaal andere naam. De bezorging is hier niet van afhankelijk.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jetsertje schreef:Een zakelijk account aanmaken en hier ook mee bestellen, hoeft nog niet te betekenen dat de aankoop zakelijk is. Uit het verhaal van de TS is het duidelijk geen zakelijke aankoop. Het is immers een cadeau voor vader en dat lijkt mij niet zakelijk.
In de memorie van toelichting (16983, nr. 3) heeft de minister aangegeven dat de verkoper kan vragen of je consument ben of niet en zijn bereidheid tot sluiten van een overeenkomst. Daarom denk ik dat MaxICT beschermd wordt door art. 3:35 BW.
Jetsertje schreef:De TS kan ook aantonen aan de hand van het bankafschrift dat de betaling door een consument is gedaan en niet door een bedrijf.
Ik ga uit van een eenmansbedrijfje, omdat TS aangaf ZZPer te zijn, zodat dit niet kan.
Jetsertje schreef:Artikel 4. Herroepingsrecht (annuleren/retourneren van order)
1.Koper heeft na de totstandkoming van de overeenkomst 14 dagen het recht de bestelling te annuleren, zij het dat Max ICT BV te allen tijde aan die annulering naar eigen inzicht voorwaarden kan verbinden.

MaxICT kent blijkbaar haar eigen voorwaarden niet.
De veertien dagen gaan hier in op het moment dat de overeenkomst is gesloten.

Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

angel1978 schreef:
Ik ben zzp'er en ben overdag niet thuis, dus heb ik hem op de zaak laten afleveren en dat kon alleen als ik een zakelijk account aanmaakte.
Sinds wanneer maakt het afleveradres uit welk type account je moet gebruiken?
Je kunt volgens mij pakketjes laten afleveren waar je wilt, ook als particulier. Nu je een zakelijk account hebt gebruikt, geldt de consumentenwetgeving niet.
Dit is inderdaad juist!

Dus even goed kijken hoe het artikel is besteld (zakelijke naam of prive naam ingevuld?)

Herroepen inderdaad op grond van Wet koop op afstand. Kosten voor de heenzending zijn niet voor u. Kosten voor de retournering wel.

Joost Niederer

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Is er vanaf de bedrijfsrekening of vanaf een prive rekening betaald?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door GJvdZ »

angel1978 schreef:
Ik ben zzp'er en ben overdag niet thuis, dus heb ik hem op de zaak laten afleveren en dat kon alleen als ik een zakelijk account aanmaakte.
Sinds wanneer maakt het afleveradres uit welk type account je moet gebruiken?
Dat is niet relevant. TS had de bestelling ook kunnen stoppen toen dit moest gebeuren maar heeft toen gekozen voor een zakelijk account.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door Student90 »

TS zou gewoon een beroep kunnen doen op de reflexwerking; tenzij de aanschaf van een takkenschaar samenhangt met de professionele/bedrijfsmatige activiteit van TS.

TS heeft niet aangegeven waar zijn eenmanszaak uit bestaat, dus ik kan geen uitsluitsel geven.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Zichttermijn

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:Jullie4444,
Ik denk dat MaxICT dan inderdaad beschermd wordt door art. 3:35 BW en er geen aanspraak gemaakt kan worden op het herroepingsrecht.
Op de website kun je je aanmelden hierbij heb je 2 opties:

"Ik ben zakelijke klant" of "Ik ben een particuliere klant" als TS de eerste heeft gekozen is hij een zakelijke klant en staat de webwinkel gewoon in zijn gelijk.

Bij beide kun je gewoon hetzelfde aangegeven:

Contact adres, factuur adres en aflever adres.

En invulvelden zijn gewoon gelijk.

Het lijkt er een beetje op dat TS de boel aan het bedriegen is, hij besteld op naam van zijn bedrijf en nu wilt hij opeens als consument beschermd worden.

Gesloten