LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen huren of niet

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

Fiesiekus schreef:
09 mar 2019 10:03
BreejKC schreef:
09 mar 2019 08:54
Bij mijn 10 panelen + alle kosten voor installatie, afschrijving in 10 jaar en minimale rentelast was dat, na aftrek van subsidie én de BTW-teruggave, al in ca. 5,5 jaar het geval. Waarbij ik wel opmerk dat al mijn factoren gunstig zijn (ligging woning 181 gr. / dakhoek: 47 gr.). Iedere kilowatt elektriciteit die je zelf opwekt, verbruikt van jezelf en evt. terug levert zijn dan pure opbrengsten. Extra kosten heb je bijna niet, of het zou het reinigen van de panelen, 1x in de ca. 5 jaar moeten zijn.

Ben wel benieuwd hoeveel kWh je opwekt met 10 panelen?

Bruto: 10 panelen van 255 Kw. elk. = ca. 2,5 KiloWatt per uur.
Netto, in een bepaalde tijdslimiet, is lastig te zeggen.

Ik heb geen electronische bruto/netto meter. Bruto opbrengst staat op de convertor, ergens ver weg op zolder. Verder zie ik vrij gemakkelijk wat ik terug lever op de slimme meter en, uiteraard jaarlijks, de saldering op mijn energienota.

Er zijn ook verliezen tussen de panelen zelf en de huisaansluiting op het net die je moet incalculeren. Te denken valt o.a. aan verliezen van de convertor, bekabeling etc. etc. Ook schijnt de zon niet elke dag even lang of is het licht even intensief. Lastig dus om een netto opbrengst per dag/maand aan te geven. Al die super ingewikkelde berekeningen die je soms ziet, daar snap ik geen ene jota van, dus daar doe ik niet aan mee.

Mijn terugverdientijd baseer ik op mijn:
a) minderverbruik (wat ik opwek, verbruik ik in eerste instantie zelf, dat betaal ik niet meer aan mijn energieleverancier), en
b) de opbrengst van mijn teruglevering aan het elektriciteitsnet, alle in €'s per jaar.
Ook dit is natuurlijk geen uitputtende opsomming omdat je ongemerkt, als je zonnepanelen hebt, milieubewuster elektriciteit gaat gebruiken en ik, bijvoorbeeld voor koken, overgestapt ben op inductie.

Alles bij elkaar zijn er dus zoveel variabelen dat het lastig is om een exacte bruto/netto opbrengst aan te geven. Verder maakt het mij natuurlijk geen ene sikkepit uit of die terugverdientijd enkele maanden korter of langer is.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 10 mar 2019 08:54, 5 keer totaal gewijzigd.

BERG0001
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 nov 2011 17:49

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door BERG0001 »

Huren of leasen maakt het product niet aan u eigendom, tenzij nog niet afbetaald aan de maatschappij waar mee u in zee gaat. Dus, eigen koop is zeer aan te bevelen. Tenzij u malefide zaken wil aangaan en de verhuurder van die zaken wil oplichten.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Gegrand »

Om een inzicht te geven in de opbrengsten

Overzicht electra van dec17-dec18
16 Panelen 170 (2720) op het westen , 4025 euro netto investering.
Afgelopen jaar dus geen bijbetaling stroom , heb zelfs (incl. belastingvermindering) 147 euro teruggekregen.
Opgewekt 2550kwh waarvan uiteraard een deel direct gebruikt tijdens opwekking.

Meterstanden normaal 1.363 (M) 1.998 (M) 635
Meterstanden dal 2.574 (M) 3.585 (M) 1.011
Meterstanden teruglevering normaal 2.309 (M) 3.543 (M) -1.234
Meterstanden teruglevering dal 975 (M) 1.478 (M) -503
Aantal dagen 365
Totaal verbruik -91

Specificatie leveringskosten
Hoeveelheid (Gemiddeld) tarief incl. btw Bedrag
Elektriciteit normaal tarief -599 kWh € 0,04873 € -29,19
Elektriciteit dal tarief 508 kWh € 0,03807 € 19,34
Energiebelasting 0 kWh € 0,00000 € 0,00
Opslag duurzame energie (ODE) 0 kWh € 0,00000 € 0,00
Vermindering energiebelasting 365 dagen € -1,02282 € -373,33
Netbeheer (transport) 365 dagen € 0,61381 € 224,04
Vaste leveringskosten dec 2017 t/m nov 2018 € 0,99 € 11,88
Totaal elektriciteit € -147,26

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Gegrand.
Wat een cijfers, wat een cijfers. Geen doorkomen aan. Je kunt er bijna op afstuderen. Ik haak af.

Ik schreef niet voor niks: "Al die super ingewikkelde berekeningen die je soms ziet . . . . . . ."

Maar, als u het wel begrijpt, wilt u misschien nog een toelichting hierop geven zodat wij het wel begrijpen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoeveel iedereen met zijn specifieke systeem opwekt is volgens mij niet echt relevant voor de vraag van TS.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is toch niets ingewikkelds aan? Juist volkomen duidelijk.

Dubbele telwerken voor hoog en laagtarief en dubbele telwerken voor teruglevering.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

Prima Lady dat u het in één opslag wél begrijpt. Gefeliciteerd met zoveel paraat inzicht :D .

Legt u het dan verder hier helder voor ons uit? En wat nu werkelijk die opbrengst in bare €'s is :?:

Alvast dank daarvoor .

Oh ja, en dat van die dubbele telwerken. Die heb ik ook in mijn slimme meter zitten en weet precies hoe dat wel werkt. Zelfs welk knopje ik moet indrukken om al die vier telwerken uit te lezen :D .

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door angel1978 »

BreejKC schreef:
10 mar 2019 21:05
Prima Lady dat u het in één opslag wél begrijpt. Gefeliciteerd met zoveel paraat inzicht :D .

Legt u het dan verder hier helder voor ons uit? En wat nu werkelijk die opbrengst in bare €'s is :?:

Alvast dank daarvoor .

Oh ja, en dat van die dubbele telwerken. Die heb ik ook in mijn slimme meter zitten en weet precies hoe dat wel werkt. Zelfs welk knopje ik moet indrukken om al die vier telwerken uit te lezen :D .
Volgens mij staat het er gewoon. Lijkt mee onwil dan onduidelijk.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

Wát staat er dan zo gewoon wat niet onduidelijk is? Ik zie nog steeds het uiteindelijke voordeel op jaarbasis is. Of is dat die -€ 147,26 helemaal op het eind. Dan wordt het wel heel erg lang eer je zo'n installatie terugverdiend hebt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel anders betaald moest worden tegen die €150 die nu retour komen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@breejKC

U kunt beter uw schoolgeld gaan terugvragen. Blijkbaar hebt u van rekenen niet veel opgestoken. :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor 5000 koop je een systeem van bijvoorbeeld 10 panelen die samen jaarlijks ongeveer 3000 kWh opbrengen. Daarmee bespaart je ongeveer 3000 keer 20 ct is 600 euro per jaar.

Als je dit voor 50 euro per maand huurt, dan schiet je er dus weinig mee op. Kosten zijn dan ongeveer gelijk aan de opbrengst.

Als je dit koopt met een lening, dan kun je de BTW terugkrijgen en heb je, bij 50 euro per maand aan rente en afbetaling, de lening na zo'n 8 jaar terugverdiend. Betaal je het van je eigen geld, dan heb je het na zo'n 7 jaar terugverdiend.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

:lol: Dat schoolgeld heb ik al terug(verdiend). Met de opbrengst van mijn zonnepanelen. En dat boekhouddiploma heb ik ook niet meer nodig :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

16 Panelen 170 (2720) op het westen
Daar haak je al af. Heeft niets met kunnen rekenen te maken. Zestien panelen honderdzeventig tussen haakjes zevenentwintighonderdtwintig.

:?

Wie het snapt mag het zeggen.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Gegrand »

BreejKC schreef:
10 mar 2019 20:31
@Gegrand.
Wat een cijfers, wat een cijfers. Geen doorkomen aan. Je kunt er bijna op afstuderen. Ik haak af.

Ik schreef niet voor niks: "Al die super ingewikkelde berekeningen die je soms ziet . . . . . . ."

Maar, als u het wel begrijpt, wilt u misschien nog een toelichting hierop geven zodat wij het wel begrijpen?
Eerste vier regels gaven al duidelijkheid toch? :wink:
2550kwh opgewekt , 91 kwh meer dan verbruikt is + een deel van de belasting teruggekregen = 147 euro terug op electra.
Het jaar daarvoor was het trouwens 135 euro welke ik terug kreeg.


Heb het gehele overzicht geplaatst om juist te laten zien wat de exacte opbrengsten en verbruik waren per jaar voor diegenen die aan het dubben zijn om te investeren in zonnepanelen, de leveringskosten niet te vergeten die bij mij extreem laag zijn tegenover andere aanbieders en zeker in de vergelijking met kosten niet vergeten mogen worden.
Laatst gewijzigd door Gegrand op 10 mar 2019 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

kweenie schreef:
10 mar 2019 21:43
Voor 5000 koop je een systeem van bijvoorbeeld 10 panelen die samen jaarlijks ongeveer 3000 kWh opbrengen. Daarmee bespaart je ongeveer 3000 keer 20 ct is 600 euro per jaar.

Als je dit voor 50 euro per maand huurt, dan schiet je er dus weinig mee op. Kosten zijn dan ongeveer gelijk aan de opbrengst.

Als je dit koopt met een lening, dan kun je de BTW terugkrijgen en heb je, bij 50 euro per maand aan rente en afbetaling, de lening na zo'n 8 jaar terugverdiend. Betaal je het van je eigen geld, dan heb je het na zo'n 7 jaar terugverdiend.

U noemt "voor € 5000,00 koop je een systeem van 10 zonnepanelen". Zou kunnen voor die prijs. Maar is die € 5000,00 niet iets aan de te hoge kant?

Mijn zonnepanelen-installatie met 10 panelen kostte ruim ca. 5 jaar terug ca. € 3600,00. Daar gaan de subsidie en btw-teruggave nog vanaf. Vandaar dat ik een relatief korte terugverdientijd had.

Maar die zonnepanelen zijn toch in die paar jaar niet zo heel veel duurder geworden? Ik merk hier eerlijk bij op dat ik, sinds de installatie van mijn systeem, de aanschafprijzen niet meer gevolgd heb.

Zou de investering dus ca. € 1000,00 lager zijn, dan bekort dat de terugverdientijd natuurlijk aanzienlijk.


@Gegrand:
Dank voor uw heldere uitleg, die anderen kennelijk niet konden geven, ondanks hun commentaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een willekeurig voorbeeld inclusief alle bijkomende kosten, zoals installatie en leidingwerk. Bovendien is het aantal wp per paneel nu ook veel hoger dan tien jaar geleden, vergis je daar niet in.

Als je het zelf kunt en wilt aanleggen en een beetje oriënteert, dan kun je het ook voor 3000 euro of nog minder krijgen. En ook geïnstalleerd en wel kun je het wel flink onder die 5000 krijgen als je het even uit zoekt. Maar lang niet iedereen heeft daar zin in. Daarom heb ik gekeken of het voor een willekeurige persoon die geen zin heeft om zich er flink in te verdiepen ook interessant kan zijn.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

Duidelijk Kweenie. Voor een belangrijk deel hangen de te maken investeringskosten voor de totale installatie er dus vanaf welke (reken)energie je in het oriëntatietraject er vooraf insteekt. Een herkenningspunt.

Voordat ik tot bestelling van mijn installatie overging heb ik er een klein half jaar aan vergeleken en gerekend waar ik het meeste voordeel en goed mijn installatie kon aanschaffen.

Achteraf is die berekening kennelijk goed uitgevallen, ondanks dat sommigen hier beweren dat mijn rekenkunsten minder goed zijn. Al snel merkte ik dat mijn terugverdientijd sneller zou zijn als sommigen mij voorgerekend hadden. Zeker toen ik het afgelopen jaar ook nog mijn betaalde BTW terugontving.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan kunnen de berekeningen later nog anders uitvallen, want die hangen ook sterk af van de maatregelen van de overheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt. En het hangt ook van je energiemaatschappij af. Een minder gunstige regeling zal betekenen dat huren vrijwel zeker niet rendabel is, terwijl koop, met of zonder lening, wel rendabel blijft, alleen een langere terugverdientijd zal betekenen.

Als je bijvoorbeeld eenderde van de opgewekte stroom meteen zelf gebruikt en voor de rest nog maar 10 ct per kWh terug krijgt, dan wordt het jaarlijkse voordeel in dit geval ongeveer 400 euro. Dat is bijna 10% van de kosten voor die duurdere installatie, na teruggave van de BTW. Dat verdien je dus wel terug, maar het duurt wel wat langer.

Gesloten