LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen huren of niet

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
P.slokker
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jun 2010 16:33

Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door P.slokker »

Ik zie regelmatig advertenties voorbij komen waarin aanbieders zonnepanelen te huur aanbieden. Ik snap dat kopen voordeliger is, maar dan moet je meteen een flink bedrag ophoesten. Huren lijkt me een aardig alternatief.

Vrijwel iedere aanbieder geeft aan dat je zonder directe investering gaat besparen op je energie rekening, maar is dat echt zo? Ik vraag me dan ook af wat financieel gunstiger is, panelen huren of niks doen.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Cro »

Dat zal afhankelijk zijn van een boel factoren, zoals hoeveel panelen je kwijt kan, de oriëntatie van de panelen, de komende terug lever subsidie in plaats van het salderen. Daar is niet zo even zonder verdere informatie op een forum antwoord op te geven.

Je zal wel gelijk hebben dat kopen beter zal zijn. Maar om de voor en nadelen van huren in kaart te brengen voor jouw situatie zal je toch echt offertes moeten laten opmaken en die gaan doorrekenen ten opzichte van niets doen.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou ik kan u bij voorbaat vertellen dat huren veel duurder is dan kopen.

Dan kunt u beter niets doen, of sparen of er een kleine lening voor aangaan. Dat is voirdeliger dan huren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Elk jaar overstappen van energieleverancier levert ook makkelijk een besparing op van 1000 kwh aan stroom (230 euro). Scheelt enorm veel gedoe met panelen op je dak.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zonnepanelen kopen, je kunt lenen maar nooit huren. Overstappen elk jaar zowieso en isoleren, bezuinigen met stroom en gas. De goedkoopste stroom en gas is die die je niet gebruikt.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
09 mar 2019 01:21
Elk jaar overstappen van energieleverancier levert ook makkelijk een besparing op van 1000 kwh aan stroom (230 euro). Scheelt enorm veel gedoe met panelen op je dak.
Overstappen bespaart natuurlijk helemaal geen stroom. Of zit je bij de overstap maanden in het donker?
Het enige wat je opstrijkt, is de welkomstkorting.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door kokka »

Het ligt geheel aan je situatie of het verstandig is om wel of niet te huren.
Ja je ben duurder uit als kopen, maar als je liggende gelden hebt dan had je deze vraag waarschijnlijk niet gesteld.
Huren van zonnepanelen is weliswaar duurder, maar het neemt gedurende de looptijd van het huurcontract ook een hoop zorgen bij je weg. De verhuurder garandeert de goede werking, als er iets kapot is wordt dat kosteloos gerepareerd.
na afloop van het huurcontract, bij sommige kan dat overigens op elk moment, betaal je een "marktconforme" afkoopsom voor je panelen.
Je ben tijdens de huurperiode dus wel alvast groen bezig, terwijl je niets merkt van de kosten die je hebt om die panelen af te betalen.
in gunstige gevallen gaat je energie rekening met meer omlaag als de huurprijs van de panelen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door kweenie »

De huurtarieven zijn behoorlijk hoog, volgens mij meestal per maand rond de 1% van de aanlegkosten of nog meer. In veel gevallen zullen de opbrengsten niet of nauwelijks opwegen tegen de kosten. Daarbij blijf je dus huurder, ook als je tien jaar huur hebt betaald zijn de panelen nog niet van jou.

Daar komt bij dat je gebonden bent aan de sets die de verhuurder aanbiedt. En de kosten die ze daarvoor rekenen. Als ze voor 50 euro per maand een set aanbieden met een 'waarde' van 5000 euro, terwijl die set elders voor 4000 euro te krijgen is, dan ben je extra duur uit.

Ik zou dan eerder een (groene) lening afsluiten. Bijvoorbeeld via greenloans, maar er zijn meer aanbieders (ook goedkoper). Bij een lening van tien jaar ben je per maand minder kwijt dan bij huur en nadien ben je gewoon eigenaar. Bovendien kun je dan de BTW over de aanschaf terug krijgen en de rente is, als huiseigenaar, aftrekbaar van de belastingen. En je kunt de set kiezen die hij wilt, tegen vaak lagere kosten.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
09 mar 2019 07:15
Bob Schurkjens schreef:
09 mar 2019 01:21
Elk jaar overstappen van energieleverancier levert ook makkelijk een besparing op van 1000 kwh aan stroom (230 euro). Scheelt enorm veel gedoe met panelen op je dak.
Overstappen bespaart natuurlijk helemaal geen stroom. Of zit je bij de overstap maanden in het donker?
Het enige wat je opstrijkt, is de welkomstkorting.
En dat voordeel is vaak niet eens honderden euro's. Als je de zaken goed doorrekent kan het zelfs best zijn dat een partij die geen welkomstbonus geeft, maar gewoon goede tarieven het goedkoopst is. Aanbieders met een welkomstbonus hebben eigenlijk altijd hogere tarieven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat laatste is zeker niet altijd het geval.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door BreejKC »

Verschil tussen huren en kopen is dat bij huur de zonnepanelen nooit in uw bezit komen en u altijd (! :( ) geld zullen kosten. Een belangrijk deel van uw opbrengsten wordt daarmee teniet gedaan. U bent dan vrijwel alleen bezig voor het milieu.

Bij aankoop verdient u op de duur uw eigen zonnepanelen-installatie terug. Bij mijn 10 panelen + alle kosten voor installatie, afschrijving in 10 jaar en minimale rentelast was dat, na aftrek van subsidie én de BTW-teruggave, al in ca. 5,5 jaar het geval. Waarbij ik wel opmerk dat al mijn factoren gunstig zijn (ligging woning 181 gr. / dakhoek: 47 gr.). Iedere kilowatt elektriciteit die je zelf opwekt, verbruikt van jezelf en evt. terug levert zijn dan pure opbrengsten. Extra kosten heb je bijna niet, of het zou het reinigen van de panelen, 1x in de ca. 5 jaar moeten zijn.

Neem in de overweging dus mee hoe lang u nog van plan bent in uw huidige woning te blijven wonen. Want eens komt het moment dat de aankoop van uw totale installatie is terugverdient en u vrijwel alleen financieel voordeel daarvan heeft. Nog even afgezien van het aandeel in duurzame energieopwekking die u daarmee levert.

Heeft u geen liggende gelden voor aanschaf, maar wel overwaarde op uw woning, dan kunt u eens met uw hypotheekverstrekker gaan praten. Met uw woning en overwaarde als onderpand zijn er bij sommige hypotheekverstrekkers interessante en voordelige dingen mogelijk. Voordeel is, als u een voordelige extra lening kunt afsluiten t.b.v. de zonnepanelen-installatie, aard- en nagelvast verbonden op uw woning, dat u de rente daarvan, ook al is het niet veel, fiscaal op uw jaarinkomen in mindering mag brengen wat ook nog een klein fiscaal voordeeltje geeft.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Cro »

kweenie schreef:
09 mar 2019 08:50
Dat laatste is zeker niet altijd het geval.
Ik heb zojuist nog weer even wat aanbieders vergeleken en ik kan er geen een vinden met een welkomstbonus die lagere tarieven heeft voor zowel stroom, gas en de vaste leveringskosten. Bij een aanbieder met een welkomstbonus is stroom iets goedkoper, bij een andere gas. Bij alle andere aanbieders zijn alle 3 deze tarieven duurder dan bij de een aanbieder zonder welkomstbonus. In veel gevallen doet dit vrijwel de hele welkomstbonus te niet en blijft er van een welkomstbonus slechts enkele tientjes over in de schatting. Valt je verbruik dan onverhoopt iets hoger uit dan je schatting dan is je voordeel al snel weg. Daarom altijd goed vergelijken en je niet enkel richten op de welkomstbonus.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat laatste is zeker altijd het geval.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In ieder geval met huren van zonnepanelen maar ook de verwarmingsketel of misschien een warmtepomp gaat vrijwel de gehele winst naar een bedrijf.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

BreejKC schreef:
09 mar 2019 08:54
Bij mijn 10 panelen + alle kosten voor installatie, afschrijving in 10 jaar en minimale rentelast was dat, na aftrek van subsidie én de BTW-teruggave, al in ca. 5,5 jaar het geval. Waarbij ik wel opmerk dat al mijn factoren gunstig zijn (ligging woning 181 gr. / dakhoek: 47 gr.). Iedere kilowatt elektriciteit die je zelf opwekt, verbruikt van jezelf en evt. terug levert zijn dan pure opbrengsten. Extra kosten heb je bijna niet, of het zou het reinigen van de panelen, 1x in de ca. 5 jaar moeten zijn.

Ben wel benieuwd hoeveel kWh je opwekt met 10 panelen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
08 mar 2019 23:52
Nou ik kan u bij voorbaat vertellen dat huren veel duurder is dan kopen.

Dan kunt u beter niets doen, of sparen of er een kleine lening voor aangaan. Dat is voirdeliger dan huren.
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf waarvoor je zonnepanelen wilt hebben. Als het is om zo min mogeljk te betalen heb je een punt. Als je gewoon mee wilt helpen om van de fossiele brandstoffen af te komen en daarvoor je dak wilt gebruiken is huren een optie. Je kunt natuurlijk gaan sparen en ondertussen nog tig ton smerige zooi de lucht in blazen of je kunt vanaf nu direct helpen om de boel schoner te maken.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@renewouters

Ik geef mijn reactie als antwoord op de vraag van de Ts.

Hij vroeg niet hoe hij mee kon helpen om van de fossiele brandstoffen af te komen.

Hij kan ook de cv drie graden lager zetten en één keer in de week vijf minuten douchen, dat helpt daar ook voor. Maar daar gaat zijn vraag niet over.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Erthanax »

renewouters schreef:
09 mar 2019 11:15
Je kunt natuurlijk gaan sparen en ondertussen nog tig ton smerige zooi de lucht in blazen
Hoeveel ton smerige zooi blaast TS jaarlijks uit, en om welke smerige zooi gaat het dan?

P.slokker
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jun 2010 16:33

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door P.slokker »

Als ik zo de reacties lees is vrijwel niemand enthousiast over huren. Ik weet natuurlijk niet wat de opbrengst is van mijn toekomstige panelen, maar de terugverdien tijd is uiteindelijk veel langer. Het ietsie pietsie voordeel wat ik in het gunstigste geval heb, weegt daar denk ik niet tegenop.

Dus voor nu doe ik maar even niks en ga ik wel even kijken of ik iets met de overwaarde van m`n huis kan. Al wil ik toch ook over een jaar of 28 m`n hypotheek wel afbetaald hebben :wink:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zonnepanelen huren of niet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een ding noemde niemand, dat is gelijk aan huur ketels van Feenstra en zo....

Een gehuurde installatie, ongeacht wat dat is word bij verkoop woning lastiger.
Je moet het huis met lopende contract doorverkopen en dat wil niet iedereen.

Of het nu Panelen, C V ketel of boiler is, alle gehuurde / lease geeft vaak problemen met de kopers die niet willen.
Naast hoge maand bedragen zit je ook aan een moeilijker verkoopbaar huis vast.

Gesloten