LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
03 mar 2020 22:48
Op de menukaart staat vermeld dat er per groep/tafel afgerekend dient te worden (aldus TS op het forum van Kassa). Als groep geef je ook om de beurt de bestelling door aan de serveerster die in 1 keer de bestelling voor de hele groep/tafel komt brengen.
Een gedachte experiment. De individuen A, B en C gaan aan een tafel zitten. Ze bestellen allemaal wat te drinken, de groep vertrekt zonder te betalen maar ze laten allemaal wel de NAW gegevens achter. De groep bestaat alleen niet als rechtspersoon. Wie gaat de cafébaas dagvaarden?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door tttlocke »

Maar inderdaad, TS heeft in zijn vraag op het Kassa-forum gewoon aangegeven dat deze voorwaarde vermeld stond op de menukaart.
Dat wordt in dit topic weggelaten (verzwegen?). Ik zou bijna denken dat dat is in de hoop op antwoorden die beter in de smaak vallen dan bij Kassa.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Blijft overeind dat ik deze ' voorwaarde ' raar vind en waarom er niet ook dus gewoon gepind kon worden.
Tegenwoordig loopt het bedienend personeel bijna altijd met zo.n mobiele pinautomaat rond en anders pakken ze er een vanachter de bar o.i.d.

Het is meer werk allemaal voor de bediening maar moet wel mogelijk gemaakt worden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door crazyme »

tttlocke schreef:
04 mar 2020 00:30
Maar inderdaad, TS heeft in zijn vraag op het Kassa-forum gewoon aangegeven dat deze voorwaarde vermeld stond op de menukaart.
Dat wordt in dit topic weggelaten (verzwegen?). Ik zou bijna denken dat dat is in de hoop op antwoorden die beter in de smaak vallen dan bij Kassa.
Boter op het hoofd hebben komt in alle lagen van tsrs voor.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb op diverse plaatsen de Tegenlicht Meet Ups meegemaakt, een groep, een discussie, tenminste was de bedoeling.. en persoonlijk afrekenen, 2x vooraf bij bestellen betalen en 5x achteraf geen enkel probleem.... het zijn losse toevallig komende mensen en iedereen betaalde wat hij gebruikte en werd op 1 bon afgestreept... als ze dit doen zonder duidelijk aan te geven is het probleem voor deze Horeca.... verschil in hoeveel je drinkt en wat en verschillende prijzen, dan gaat dat zeker niet in 1x betalen.

U heeft alleen gezamenlijk een tafel en meerdere tafels reserveren per persoon, dan hebben ze een volle zaak met weinig omzet en veel geschreeuw om elkaar te verstaan!

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

moederslink schreef:
04 mar 2020 00:48
Blijft overeind dat ik deze ' voorwaarde ' raar vind en waarom er niet ook dus gewoon gepind kon worden.
Tegenwoordig loopt het bedienend personeel bijna altijd met zo.n mobiele pinautomaat rond en anders pakken ze er een vanachter de bar o.i.d.

Het is meer werk allemaal voor de bediening maar moet wel mogelijk gemaakt worden.
Zie mijn vergelijk in een supermarkt. Het kost teveel tijd en controle om 1 rekening te gaan splitsen. Wie had wat en wie moet wat afrekenen. Met slechts 1 kopje koffie zou het nog wel te doen zijn, maar als er al gebak bij zit, welk gebakje was van wie.
Het kost tijd en tijd kost geld. In de tijd dat het personeel bezig is om 1 rekening door 7 individuen uit te laten splitsen, te controleren en 7 keer te laten pinnen, geld na te tellen of wisselgeld terug te geven kunnen andere klanten niet geholpen worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ze dat duidelijk aangeven lopen ze wel omzet mis.....
1x betalen, zou voor 7 personen dan 7 tafels naast elkaar vragen, probleem opgelost.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
03 mar 2020 23:11
NeoDutchio schreef:
03 mar 2020 22:48
Op de menukaart staat vermeld dat er per groep/tafel afgerekend dient te worden (aldus TS op het forum van Kassa).
Als dit vooraf duidelijk wordt vermeld, lijkt het me wel toegestaan. Al wijst niets in topic start hier daarop
Individueel afrekenen
Ik rijd wekelijks als vrijwilliger op een rolstoelbusje voor senioren. Afgelopen week gingen we met 7 deelnemers naar museum Catharijne convent. Bij afrekenen van de koffie bleek dat 'individueel afrekenen niet kon'. Dat stond op de menukaart, maar niet op de website. Ik heb echter géén financiële relatie met de deelnemers, ze betalen veelal met PIN. Dus dat betekende eindeloos geschuif en gewissel met contant geld. Tijdsbesparing voor de bediening was het zeker niet.
Naar mijn inmiddels 6 jaar ervaring kunnen we vrijwel 'overal' individueel afrekenen, al moet dat soms bij de kassa en niet aan tafel. Het is hier dus onwil of onbekwaamheid/gebrekkige instructie.

1) Mag een horecabedrijf / museum deze eis stellen?
2) Is vermelden op de menukaart dan 'voldoende' (wat dan wel?)
2) Wat als ik hardnekkig stel: Wij kunnen alleen individueel betalen of we vertrekken zonder betalen?
3) waar kan ik de 'juridische onderbouwing vinden?

Bron: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... -afrekenen

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
04 mar 2020 08:19
Het kost teveel tijd en controle om 1 rekening te gaan splitsen. Wie had wat en wie moet wat afrekenen. Met slechts 1 kopje koffie zou het nog wel te doen zijn, maar als er al gebak bij zit, welk gebakje was van wie.
Het kost tijd en tijd kost geld. In de tijd dat het personeel bezig is om 1 rekening door 7 individuen uit te laten splitsen, te controleren en 7 keer te laten pinnen, geld na te tellen of wisselgeld terug te geven kunnen andere klanten niet geholpen worden.
maar ook 7 keer (kans op) fooi.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
04 mar 2020 00:18
NeoDutchio schreef:
03 mar 2020 22:48
Op de menukaart staat vermeld dat er per groep/tafel afgerekend dient te worden (aldus TS op het forum van Kassa). Als groep geef je ook om de beurt de bestelling door aan de serveerster die in 1 keer de bestelling voor de hele groep/tafel komt brengen.
Een gedachte experiment. De individuen A, B en C gaan aan een tafel zitten. Ze bestellen allemaal wat te drinken, de groep vertrekt zonder te betalen maar ze laten allemaal wel de NAW gegevens achter. De groep bestaat alleen niet als rechtspersoon. Wie gaat de cafébaas dagvaarden?
Je kent de leerstellingen over de groepsaansprakelijkheid vast wel :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door sjohie »

PietertjeTwee schreef:
03 mar 2020 22:29
Of dit mag of niet is niet zo relevant. Wat wel relevant is, is dat jij het geld hebt, en dus de macht. Jij kan het restaurant de keus geven: of we betalen allemaal apart, of we betalen niet. Dan kan het waarschijnlijk wel opeens.

Met de huidige techniek snap ik het probleem overigens niet zo. Iemand schiet het voor, stuurt een tikkie naar de rest en het is opgelost. Of stuurt eerst een tikkie, wacht tot iedereen betaald heeft en betaalt dan het restaurant. Kost amper meer moeite dan iedereen apart laten pinnen. Maar goed, indien het (zoals bij TS) om senioren gaat is dat wellicht geen optie.
Da's wel wat kort door de bocht, zeker als er zo te lezen bij dit etablissement duidelijk stond aangegeven dat er dient worden af te rekenen per tafel. Als je gaat zitten als groep, en je besteld etc, dan mag de eigenaar er van uit gaan dat je je daarmee conformeert aan die regel. Net zoals dat je, als je het poortje van de supermarkt door gaat, je je met die actie akkoord verklaard met de huisregels zoals zij die hanteren.

En wat ook al eerder is genoemd, niet elk POS systeem kan rekeningen splitsen, wat vaak dan ook een reden is om zo'n afrekenen per tafel "regel" te hanteren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door berndv »

1) Mag een horecabedrijf / museum deze eis stellen?
indien vooraf kenbaar gemaakt, zou ik zeggen van wel.
2) Is vermelden op de menukaart dan 'voldoende' (wat dan wel?)
U twijfelt er aan of dit voldoende is, wat zou in uw ogen dan voldoende zijn?
2) Wat als ik hardnekkig stel: Wij kunnen alleen individueel betalen of we vertrekken zonder betalen?
dan kan degene die als laatste de deur door gaat aansprakelijk gehouden worden voor de totale rekening, de term groepsaansprakelijkheid is hier al genoemd. De bestellingen worden schijnbaar niet individueel gedaan, de bestellingen worden per tafel gedaan, de deelnemers van die tafel zullen dan als groep en als individu aansprakelijk gehouden worden voor de totale rekening.
3) waar kan ik de 'juridische onderbouwing vinden?
Ik zou boek 6 van het burgerlijk wetboek proberen.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
04 mar 2020 08:29
alfatrion schreef:
04 mar 2020 00:18
NeoDutchio schreef:
03 mar 2020 22:48
Op de menukaart staat vermeld dat er per groep/tafel afgerekend dient te worden (aldus TS op het forum van Kassa). Als groep geef je ook om de beurt de bestelling door aan de serveerster die in 1 keer de bestelling voor de hele groep/tafel komt brengen.
Een gedachte experiment. De individuen A, B en C gaan aan een tafel zitten. Ze bestellen allemaal wat te drinken, de groep vertrekt zonder te betalen maar ze laten allemaal wel de NAW gegevens achter. De groep bestaat alleen niet als rechtspersoon. Wie gaat de cafébaas dagvaarden?
Je kent de leerstellingen over de groepsaansprakelijkheid vast wel :wink:
Ik pas hem aan. A en B betalen wel. Welke grond kan de cafébaas aandragen om het bedrag dat C niet heeft betaald te verhalen op A of B?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door scontra »

alfatrion schreef:
04 mar 2020 00:18

Een gedachte experiment. De individuen A, B en C gaan aan een tafel zitten. Ze bestellen allemaal wat te drinken, de groep vertrekt zonder te betalen maar ze laten allemaal wel de NAW gegevens achter. De groep bestaat alleen niet als rechtspersoon. Wie gaat de cafébaas dagvaarden?
Een paar kilometer verder wordt de rolstoelbus, a.d.h.v. het kenteken door de politie aan de kant gezet, iedereen er uit en elk individu wordt gefouilleerd.
Alles en iedereen weer inladen en op naar het politiebureau, alwaar ............. !
De eindafrekening door het CJIB vindt echter op individuele basis plaats, aangezien daar geen mogelijkheid is om als groep af te rekenen !!
En zo zijn we weer terug bij de vraag over het individueel of in groepsverband afrekenen van de persoonlijk bestelde en genuttigde consumptie(s). :wink:

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door Jasper45 »

scontra schreef:
04 mar 2020 10:20
De eindafrekening door het CJIB vindt echter op individuele basis plaats, aangezien daar geen mogelijkheid is om als groep af te rekenen !!
En zo zijn we weer terug bij de vraag over het individueel of in groepsverband afrekenen van de persoonlijk bestelde en genuttigde consumptie(s). :wink:
Bedoeld zal zijn: aangezien de Wet die mogelijkheid niet biedt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door scontra »

Je komt altijd als individu (éénling) binnen, zelfs als je met meerdere personen gelijktijdig, maar wel één voor één binnenkomt.
Je hoeft ook helemaal niet bij elkaar te horen, ook niet als je aan dezelfde tafel gaat zitten omdat dat nog de enige beschikbare zitplaatsen zijn.

Ik vraag mij wel af wat deze horeca-uitbater dat als er een onaangekondigde buslading individuen gelijktijdig binnen komt, die allen een plekje zoeken en allen op individuele basis hun bestelling doen ?
Ook afrekenen door de chauffeur ?
Al moet dan wel eerst kunnen worden vastgesteld wie dan wel de chauffeur van de bus is !

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door scontra »

Jasper45 schreef:
04 mar 2020 10:24
scontra schreef:
04 mar 2020 10:20
De eindafrekening door het CJIB vindt echter op individuele basis plaats, aangezien daar geen mogelijkheid is om als groep af te rekenen !!
En zo zijn we weer terug bij de vraag over het individueel of in groepsverband afrekenen van de persoonlijk bestelde en genuttigde consumptie(s). :wink:
Bedoeld zal zijn: aangezien de Wet die mogelijkheid niet biedt.
Ik bedoel wat ik schrijf, u begrijpt wat ik bedoel en hoe het komt dat er niet individueel kan worden afgerekend is, naar mijn beleving, niet ter zake ! :wink:

De horeca-ondernemer zit in deze fout, aangezien men uit wettelijk oogpunt bezien nooit iemand voor andermans aankopen kan laten betalen !!

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door Jasper45 »

scontra schreef:
04 mar 2020 10:38
De horeca-ondernemer zit in deze fout, aangezien men uit wettelijk oogpunt bezien nooit iemand voor andermans aankopen kan laten betalen !!
De ondernemer slaat de groep aan en niet 'iemand'.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door crazyme »

scontra schreef:
04 mar 2020 10:38
Jasper45 schreef:
04 mar 2020 10:24
scontra schreef:
04 mar 2020 10:20
De eindafrekening door het CJIB vindt echter op individuele basis plaats, aangezien daar geen mogelijkheid is om als groep af te rekenen !!
En zo zijn we weer terug bij de vraag over het individueel of in groepsverband afrekenen van de persoonlijk bestelde en genuttigde consumptie(s). :wink:
Bedoeld zal zijn: aangezien de Wet die mogelijkheid niet biedt.
Ik bedoel wat ik schrijf, u begrijpt wat ik bedoel en hoe het komt dat er niet individueel kan worden afgerekend is, naar mijn beleving, niet ter zake ! :wink:

De horeca-ondernemer zit in deze fout, aangezien men uit wettelijk oogpunt bezien nooit iemand voor andermans aankopen kan laten betalen !!
Bij de dierentuin moet ook elke bezoeker apart betalen toch ?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

scontra schreef:
04 mar 2020 10:33
Je komt altijd als individu (éénling) binnen, zelfs als je met meerdere personen gelijktijdig, maar wel één voor één binnenkomt.
Je hoeft ook helemaal niet bij elkaar te horen, ook niet als je aan dezelfde tafel gaat zitten omdat dat nog de enige beschikbare zitplaatsen zijn.
Als je door drukte bij iemand anders aan tafel gaat zitten kan je dat aangeven bij de serveerster. Dan kan er rekening mee gehouden worden. Maar als je gezamenlijk met 1 auto aankomt en als 1 groep bij elkaar gaat zitten en vooraf niet aangeeft dat je individueel wilt afrekenen, dan is het ook niet zo vreemd dat je als groep/tafel behandeld wordt.

Gesloten