Elektrische auto's en caravans

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens mij zijn er nog wel wat uitdagingen te gaan voordat waterstof breed toepasbaar is. Om er maar een paar in willekeurige volgorde te noemen:

- het kip-ei-probleem van veel te weinig tankstations (en die komen er ook niet zomaar vanwege de lage vraag naar waterstof en enorme investeringskosten (€ 1.500.000,00 per tankstation));
- de enorme hoeveelheid benodigde (groene) elektriciteit om voldoende waterstof te kunnen maken;
- de grote hoeveelheid energie (30%) die je verliest bij het maken van waterstof;
- de grote tanks die nodig zijn, zelfs al bij opslag van een kleine hoeveelheid waterstof;
- de hoge kostprijs van het benodigde edelmetaal platina;
- de totale hoge kostprijs die op het niveau van benzine-auto's ligt (en dus ver boven elektrische auto's);

Tel hierbij op dat een aantal grote merken de ontwikkeling van waterstofauto's om bovengenoemde reden alweer stopgezet hebben. Ik denk dat er nog zeer veel doorontwikkeling van dit (op zich mooie!) concept nodig is, voordat het breed in gewone, dagelijkse auto's toepasbaar is. Ik denk dat de ontwikkelingen zich eerder in de (zware) industrie voor zullen doen, voordat het zich uiteindelijk doorvertaalt naar auto's - áls dat al gebeurt.

Helaas, want het idee (schone en oneindig beschikbare "brandstof") is natuurlijk fantastisch.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
07 jul 2021 08:04
sjohie schreef:
07 jul 2021 07:55
Overigens zal je bij goed EV-rijden, dus het regeneratief remmen goed gebruiken, en niet constant stoplichtsprintjes trekken, amper het rempedaal aan te hoeven raken, en zou de totale hoeveelheid fijnstof van een EV in de praktijk toch nog wel eens onder dat van een auto met een verbrandingsmotor komen.
Ik vrees dat het in de praktijk nog wel eens tegen kon vallen. Bij de proefritevenementen heb ik toch wel een aantal mensen gesproken die het totaal niet boeit dat harder rijden een hoger verbruik betekent - ze hebben haast en haast en haast, ook met een EV. En laten we eerlijk zijn, een rijstijl die er al tientallen jaren in zit, dat verandert niet iedereen even snel en makkelijk.
Bij ons is het gemiddelde gebruik van medewerkers, onderdeel van de beloning- en beoordelingssystematiek. Naja, inzoverre dat als uit de tank- en nu laadgegevens blijkt dat één leaserijder er echt uitspringt, die daar op aan wordt gesproken.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Smokey20 »

sjohie schreef:
07 jul 2021 07:55


En oude auto's hebben remvoeringen van asbest. Je kan wel blijven cherrypicken, maar als je kijkt hoeveel voordelen EV's nu al bieden, na ~20 jaar serieuze R&D, versus 120 jaar voor verbrandingsmotoren, dan is het duidelijk waar de toekomst ligt.

Overigens zal je bij goed EV-rijden, dus het regeneratief remmen goed gebruiken, en niet constant stoplichtsprintjes trekken, amper het rempedaal aan te hoeven raken, en zou de totale hoeveelheid fijnstof van een EV in de praktijk toch nog wel eens onder dat van een auto met een verbrandingsmotor komen. Kortom, dat is zeer beïnvloedbaar door de bestuurder, waar dat bij de verbrandingsmotor niet kan, want dat ding stoot altijd fijnstof uit de uitlaat.
de elektrische auto bestaat ook al 190 jaar, echter vanwege technische beperkingen werd dit geen succes.

Bij gebruik van een verbrandingsmotor is de uitstoot ook lager als je niet constant stoplichtsprintjes trekt e.d. Bij remmen (= gas los) stoot ook een verbrandingsmotor geen fijnstof uit, omdat er dan geen brandstof wordt ingespoten. Blijft het hogere gewicht wat veel meer fijnstof van de banden veroorzaakt, en de levensduur van de accu's. Auto's met verbrandingsmotor gaan gemiddeld 16 jaar mee. Hoe lang gaan de accu's van de elektrische auto's mee? Tel er bij de vervanging dan ook even de extra vervuiling van de productie en afvoer/recycling van de accu erbij.

Mede door de huidige dure, vervuilende accutechniek zie ik de elektrische auto niet als het halleluja waar velen nu over praten. Mogelijk met minder milieubelastende accutechniek zoals grafeen oid, of een alternatief op waterstof (brandstofcel of verbrandingsmotor).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door sjohie »

Accu's van EV's gaan de normale levensduur van een auto mee, en zo niet, zijn ze te vervangen, en worden ze gercycled. Na zeg 200k kilometers, is op/aan een verbrandingsmotor ook al van alles vervangen, en bij >300k is een grote beurt ook niet echt meer genoeg, en kom je in de buurt van complete revisies.

Tesla geeft vele jaren, het verschilt iets per model en versie, garantie. De Tesla S 8 jaar en ~240k kilometer, de 3 afhankelijk van de versie 8 jaar en 160k tot 190k kilometer. Maar in de praktijk is het nog wel wat meer.

Dit is overigens een google docs formulier wat Tesla rijders invullen met hun ranges, zo kan je het verloop mooi zien. Als je op het "charts" tabblad kijkt, zie je dat na 300k km's er nog ~90% van de capaciteit over is.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik sta hier nu met een auto die een elektrische aandrijflijn heeft, maar de accu wordt geladen door waterstof. Heel stil, geen uitstoot en een groot bereik. De tanks zijn uitgebreid getest en extreem veilig.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Smokey20 »

sjohie schreef:
07 jul 2021 11:54
Accu's van EV's gaan de normale levensduur van een auto mee, en zo niet, zijn ze te vervangen, en worden ze gercycled. Na zeg 200k kilometers, is op/aan een verbrandingsmotor ook al van alles vervangen, en bij >300k is een grote beurt ook niet echt meer genoeg, en kom je in de buurt van complete revisies.

Tesla geeft vele jaren, het verschilt iets per model en versie, garantie. De Tesla S 8 jaar en ~240k kilometer, de 3 afhankelijk van de versie 8 jaar en 160k tot 190k kilometer. Maar in de praktijk is het nog wel wat meer.

Dit is overigens een google docs formulier wat Tesla rijders invullen met hun ranges, zo kan je het verloop mooi zien. Als je op het "charts" tabblad kijkt, zie je dat na 300k km's er nog ~90% van de capaciteit over is.
En hoeveel motoren/accu's/andere componenten worden er vervangen in de garantieperiode?

Mijn vorige auto heeft inmiddels 400.000 km gereden, eerste motor, turbo, versnellingsbak, koppeling, dynamo, startmotor, aircopomp, wiellagers etc. 1x roetfilter vervangen omdat het een type met vervangingsinterval is en 1x accu, verder alleen onderhoud, banden, remmen etc.

Rijgedrag bepaalt een groot deel van de levensduur van een auto, of dit nu electrisch, brandstof of waterstof is.

De levensduur van een accu van een EV is niet de normale levensduur van een brandstofauto, vraag het anders eens van (voormalig) eigenaren van bijvoorbeeld de renault fluence.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door sjohie »

Smokey20 schreef:
07 jul 2021 12:11
sjohie schreef:
07 jul 2021 11:54
Accu's van EV's gaan de normale levensduur van een auto mee, en zo niet, zijn ze te vervangen, en worden ze gercycled. Na zeg 200k kilometers, is op/aan een verbrandingsmotor ook al van alles vervangen, en bij >300k is een grote beurt ook niet echt meer genoeg, en kom je in de buurt van complete revisies.

Tesla geeft vele jaren, het verschilt iets per model en versie, garantie. De Tesla S 8 jaar en ~240k kilometer, de 3 afhankelijk van de versie 8 jaar en 160k tot 190k kilometer. Maar in de praktijk is het nog wel wat meer.

Dit is overigens een google docs formulier wat Tesla rijders invullen met hun ranges, zo kan je het verloop mooi zien. Als je op het "charts" tabblad kijkt, zie je dat na 300k km's er nog ~90% van de capaciteit over is.
En hoeveel motoren/accu's/andere componenten worden er vervangen in de garantieperiode?

Mijn vorige auto heeft inmiddels 400.000 km gereden, eerste motor, turbo, versnellingsbak, koppeling, dynamo, startmotor, aircopomp, wiellagers etc. 1x roetfilter vervangen omdat het een type met vervangingsinterval is en 1x accu, verder alleen onderhoud, banden, remmen etc.

Rijgedrag bepaalt een groot deel van de levensduur van een auto, of dit nu electrisch, brandstof of waterstof is.

De levensduur van een accu van een EV is niet de normale levensduur van een brandstofauto, vraag het anders eens van (voormalig) eigenaren van bijvoorbeeld de renault fluence.
Als je dan zo gaat zitten cherrypicken, doe dan wel even wat je best. Van dat model zijn er 22 verkocht. niet 22 dúizend, nee 22 in de drie jaar dat ding te koop was tussen 2010-2014. Dat kan je niet met droge ogen representatief vinden voor de huidige EV markt.. :roll:

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Smokey20 »

sjohie schreef:
07 jul 2021 12:45


Als je dan zo gaat zitten cherrypicken, doe dan wel even wat je best. Van dat model zijn er 22 verkocht. niet 22 dúizend, nee 22 in de drie jaar dat ding te koop was tussen 2010-2014. Dat kan je niet met droge ogen representatief vinden voor de huidige EV markt.. :roll:
Vooruit dan, de Leaf ook hoor.. Hoeveel motoren zijn er nog origineel bij de Ampera? Accupakketten?
Motoren bij de model S? Is geen cherrypicken, Sjohie, dit zijn gewoon feiten.

Sjohie, je vergelijkt bij uitstoot de perfect rijdende EV rijder met een lompe fossiel rijder. Als je commentaar krijgt op EV problemen, dan ben ik aan het cherrypicken. Ga aub alleen nog bezig met je eigen bubbel van de perfectie van EV.

Ik sta open voor iedere vorm van transport, zolang de waarheid er maar over gezegd wordt en alle feiten erover meegenomen worden.
In hoofdlijnen:
Pro fossiel: range, snelheid tanken/nieuwe range
contra fossiel: onderhoudskosten, uitstoot
Pro EV: Geen directe uitstoot, lage onderhoudskosten, weinig bewegende delen
contra EV: Relatief jonge techniek, betrouwbaarheid. Hoog gewicht, uitstoot, lange laadtijd tov brandstof. Veel zeldzame/moeilijk te winnen (milieu) grondstoffen nodig. betaalbaarheid zonder subsidies of speciale leaseregelingen nog niet goed. Uitstoot bepaald door waar energie wordt opgewekt (kan van zeer goed/groen tot zwaar vervuilend zijn). Sterk beperkte range in winter. Beperkte recyclebaarheid accu's (https://www.wastenet.nl/accu-recycling- ... beter-kan/)
Pro waterstof: range, snelheid tanken/nieuwe range, brandstofcel en verbrandingsmotor mogelijk. Geen directe uitstoot 100% hernieuwbare energie. Evt waterstof ook te gebuiken als energiebuffer
Contra waterstof: brandbaarheid, lager rendement, kosten nu nog hoog, infrastructuur minimaal.

In de toekomst zal het een en ander aan het bovenstaande nog wel veranderen

Kijk vooral eens verder naar de periode nadat de auto uit de lease is. Aangezien je zelf lease rijdt, lijk je niet bekend te zijn met de problemen die ontstaan als auto's ouder worden. Er zijn al genoeg EV's total loss gegaan omdat de accu met evt. bijbehorende electronica defect is. Ze zijn dus niet voldoende betaalbaar, te korte levensduur van accu's, en reparatie is gewoon te duur. Ga vooral eens een tesla accu reviseren en kijk dan of het superchargen nog werkt...

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door 16again »

Smokey20 schreef:
07 jul 2021 13:46
Pro waterstof: ......100% hernieuwbare energie.
Het gros van waterstof nu, wordt gemaakt met aardgas, niet met elektrolyse met groene stroom
Wel prima opsomming overigens.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Smokey20 »

16again schreef:
07 jul 2021 15:45
Het gros van waterstof nu, wordt gemaakt met aardgas, niet met elektrolyse met groene stroom
Wel prima opsomming overigens.
Helemaal mee eens, daar kan nog flink gewonnen worden. Dit geldt natuurlijk ook op de wijze van opwekken van energie voor de EV's

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

En oude auto's hebben remvoeringen van asbest.

Remvoeringen met asbest zijn al jarenlang niet meer te toop.
Asbest mag al sinds 1995 niet meer gebruikt worden in remvoeringen en pakkingen. Tussen 1990 en 1995 is daarom al veel vervangen door minder schadelijke alternatieven. Vanaf 2005 is het verboden om asbesthoudende producten voorhanden te hebben. Auto's van voor 1995 zouden nog asbesthoudende onderdelen kunnen bevatten.
Dus enkel oldtimers van voor 1995 die dus minimaal 26 jaar oud zijn en waarschijnlijk zijn de asbesthoudende producten in de loop der jaren vervangen.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door angel1978 »

Veel leuker om out of the box te denken. Is dit DE oplossing? Wellicht niet, maar wie weet wat er nog komt:

https://topgear.nl/autonieuws/rijden-op ... lutionair/

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Erthanax »

subscriber schreef:
04 mar 2022 16:44
(...) en naar de dealer Welling in Maastricht gebracht. En daar staat de auto nu al 3 weken.
Er is een module besteld maar er is geen zicht op de levertermijn.
Men gooit dit op chip tekort, maar ik vind dit meer een kwaliteitsprobleem
Hyundai levert geen vervangauto, daar moet de dealer voor zorgen.
Wat een belachelijk slechte beurt van Hyundai.
Wat kan ik als klant doen?? :evil:
Natuurlijk is het heel zuur dat een nieuwe auto zo snel problemen geeft. Of er sprake is van een kwaliteitsprobleem bij Hyundai, durf ik zo niet te zeggen. Daarvan zou volgens mij alleen sprake zijn als er heel veel vergelijkbare gevallen.
Dat er vaak een lange wachttijd is voor elektronische onderdelen klopt; er is inderdaad nog steeds sprake van een chipstekort. Volgens is bij sommige autofabrieken de productie nog steeds teruggedraaid.
Hoe dan ook, u zit met de gebakken peren.

Volgens Hyundai moet de dealer voor een leenauto zorgen. Dat lijkt mij correct, want u heeft de auto bij de dealer gekocht, naar ik aanneem, niet bij Hyundai zelf. Heeft u nu wel of niet een leenauto van de dealer? Zo nee, waarom wil die geen leenauto ter beschikking stellen?

Uw auto is duidelijk non-conform. Dat betekent dat u recht hebt op reparatie of vervanging. Vervanging lijkt mij niet heel realistisch. Als reparatie binnen redelijke termijn niet mogelijk is, kunt u misschien de koop ontbinden. Er zijn forumleden met gedegen juridische kennis die daar beter over kunnen oordelen.
Als u een rechtsbijstandverzekering heeft (evt. ook bij uw autoverzekering), kunt u die natuurlijk ook inschakelen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn leveringsproblemen, oa door de chiptekorten, maar ook de logistiek zelf. Zo is het containerverkeer per schip nog steeds een drama, en ligt door de oorlog in Oekraïne, die nieuwe zijderoute per trein vanuit China over het Euraziatische continent ook stil. Dat betekent niet dat ze u tot die tijd niet kunnen voorzien van een tijdelijk vervoermiddel, maar dat lijkt me inderdaad een actie voor de lokale dealer, niet het Hyundai hoofdkantoor.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
06 mar 2022 16:47
Uw auto is duidelijk non-conform. Dat betekent dat u recht hebt op reparatie of vervanging. Vervanging lijkt mij niet heel realistisch. Als reparatie binnen redelijke termijn niet mogelijk is, kunt u misschien de koop ontbinden. Er zijn forumleden met gedegen juridische kennis die daar beter over kunnen oordelen.
Eens. Er is inderdaad sprake van nonconformiteit. vervanging is geen logische keuze, dus blijft reparatie of ontbinding over. Ontbinding lijkt mij nu nog niet aan de orde, maar kan dat wel komen als het nog veel langer gaat duren of je dat op basis van mededelingen van Hyundia kunt verwachten. Bedenk wel dat je bij ontbinding een nieuwe auto moet kopen en dus ook weer moet wachten op de levertijden (die behoorlijk uit de klauwen lopen momenteel).

Reparatie is wel de meest logische route, waarbij ik vooral in zou zetten op vergoeding van schade (van bijvoorbeeld vervangend vervoer).

Sturen op ontbinding, indien al mogelijk, zou ik alleen doen als het echt uitzichtloos is en je nul vertrouwen in de auto hebt. Dat laatste kan ik me overigens levendig voorstellen, want de Ioniq staat inmiddels al aardig bekend als een rampenbak.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Wat is er met dit topic gebeurd? Er wordt opeens een bericht van 4 maart 2022 gequote (totaal andere onderwerp) terwijl het bericht ervoor van 2021 is.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Elektrische auto's en caravans

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat gequote bericht is kennelijk verwijderd door de moderatie, al dan niet op verzoek van de gebruiker. Ik had gevraagd het bericht (met de reacties) af te splitsen in een afzonderlijk topic. Nu is het helaas een onduidelijk geheel.

Gesloten