LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra rekening na gebruik en betaling huur camper

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
denleeg
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:18

Extra rekening na gebruik en betaling huur camper

Ongelezen bericht door denleeg »

Ik heb te maken met een naar mijn idee vreemde naheffing op een geboekte huur van een camper. In het kort: na volledige betaling van de huur en het gebruik van de camper, krijg ik (een jaar na de oorspronkelijke factuur) een factuur van de verhuurder die stelt dat hij een korting in rekening heeft gebracht die hij eigenlijk niet had moeten geven en dat ik dat verschil nu bij moet betalen. De hele situatie klinkt voor mij erg vreemd en is ook heel vervelend; de toon in de mails is vervelend, ik word beschuldigd van misbruik, er wordt met gerechtelijke stappen gedreigd en inmiddels heeft de verhuurder een incassobureau ingeschakeld. Mijn vraag hier: hoe kan ik hier het beste mee verder? Kan ik nog iets anders doen dan gewoon afwachten?

In juli 2019 hebben we een camper geboekt voor een periode van 4 weken in april/mei 2020. Daarvoor heb ik het online boekingssysteem van de verhuurder gebruikt, waar de reissom, administratiekosten, verzekering en korting wordt gespecificeerd. Per mail ontvangen we vervolgens een reservering waar ook in staat dat reservering pas definitief bevestigd wordt nadat deze gecontroleerd is door een medewerker. Een half uurtje later ontvangen we dan de definitieve reservering met daarin bovenstaande posten. Tot zover gaat alles goed. We betalen de verplichte aanbetaling en we hebben zin om op reis te gaan.

Toen kwam het coronavirus en bleek dat een camperreis zoals gepland helaas niet mogelijk was. Annuleren was alleen mogelijk tegen 100% betaling van de huur, een voucher geven is voor een verhuurder van campers niet verplicht en in onze annuleringsverzekering wordt een pandemie niet als een geldige reden voor annulering gezien. Helaas, maar het is niet anders. We hebben daarom gevraagd of de huur (deels) verplaatst kan worden. Na lang overleg was de verhuurder uiteindelijk bereid om 2 van de 4 weken te verschuiven naar een periode later in het jaar. Een paar weken voor vertrek kregen we de laatste factuur om het restant van de huur te betalen. Die hebben we betaald, we haalden de camper op en zijn 2 weken op een aantal campings in Nederland geweest. Daarna de camper ingeleverd.

De 2 weken die we nog tegoed hadden (en inmiddels volledig betaald), mochten verschoven worden naar een periode later in het jaar, maar mochten niet in een schoolvakantie vallen. Omdat dit een goedkopere periode betrof, mochten we de camper uiteindelijk 4 in plaats van 2 weken gebruiken, zodat de waarde van het niet gebruikte deel van de huur min of meer gelijk bleef. Eén van die weken was gratis, uit coulance. We kunnen buiten de schoolvakantie niet zo lang vrij nemen (en hebben dat ook aangegeven), maar goed, toch een nette oplossing. We konden van 2 van die weken gebruik maken. Om er een iets langere vakantie van te maken, hebben we nog een derde week bijgeboekt. Zo konden we de 2 weken voor de kerstvakantie en de eerste week van de kerstvakantie op reis. Toen we dit boekten in mei 2020 hoopten we dat de hele coronasituatie tegen het einde van het jaar weer een stuk verbeterd was.

Dat was dus niet zo, weten we nu, maar de reden dat de reis verder niet door kon gaan is positiever: een nieuwe baan. Dat betekent dat we helemaal niet meer gebruik kunnen maken van de huur en dus moeten annuleren, in oktober 2020. De 2 weken die we nog tegoed hadden zijn we daarmee kwijt. Voor de extra week die we hadden geboekt, gelden annuleringskosten (80% van de huurprijs). Dat stond ook duidelijk in de voorwaarden die we van tevoren gekregen hadden, dus dat is geen probleem. Omdat een nieuwe baan wel een geldige reden voor annulering is, heb ik om een factuur van de annulering gevraagd, zodat ik die kan opgeven aan de verzekering. Toen veranderde de toon van de verhuurder echter. (hieronder meer, excuus voor het lange verhaal!)

denleeg
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:18

Re: Extra rekening na gebruik en betaling huur camper

Ongelezen bericht door denleeg »

De verhuurder vroeg of ik de originele factuur nog eens wil opsturen. Daarna stelde de verhuurder dat de korting die op de originele factuur (dus die van juli 2019) stond, onjuist is. Die korting had nooit gegeven moeten worden en volgens de verhuurder moet ik dat bedrag daarom alsnog betalen. Volgens de verhuurder had ik destijds moeten weten dat die korting niet klopt met de prijslijsten die ook op de website staan en had ik na moeten vragen of die korting wel correct was. Ik boek vaker reizen en controleer eigenlijk nooit prijslijsten zoals die op een website vermeld staan, maar vergelijk prijzen door data in te voeren en de prijs te vergelijken die dat volgens de website oplevert. Bovendien is een korting mij ook niet vreemd bij een boeking die bijna een jaar van tevoren plaatsvindt. Ik heb dus nooit iets vreemds gezien. Volgens de verhuurder bestaat dat echter niet en had ik dat moeten weten. Het boekingssysteem heeft de fout gemaakt, de verhuurder heeft het niet gezien en ik zou er daarom misbruik van hebben gemaakt door hen er niet op te attenderen.

Achteraf eisen dat ik een bedrag bijbetaal als ik een factuur volledig betaald heb en ook al (deels) de reis heb gemaakt, lijkt mij onmogelijk. Als ik meteen na het boeken (voordat ik de reis maakte) erop gewezen was dat de korting niet klopte, had ik de overeenkomst ontbonden en geen gebruik gemaakt van de verhuurder. De factuur die ik nu krijg bestaat uit de korting die in eerste instantie gerekend is, vermeerderd met de annuleringskosten voor de extra geboekte week, verminderd met de aanbetaling die we daarvoor hebben gedaan: in totaal 1035 euro. Ik weiger om die factuur te betalen en heb gevraagd om de factuur voor alleen de annulering voor die extra week; die moet ik immers wel gewoon betalen. De verhuurder dreigt nu met gerechtelijke stappen en stelt dat ik daarbij geen enkele kans heb. Volgens hem heeft hij dergelijke zaken al eerder meegemaakt en altijd gewonnen en is de jurisprudentie hierover duidelijk, stelt hij in een telefoongesprek. Ik kan er (niet tot mijn verbazing) niets over vinden. Na het telefoongesprek ontving ik nog een mail dat de verhuurder niet begrijpt waarom ik niet gewoon betaal en de factuur opgeef aan de verzekering; het zou mij immers niks kosten en zij zijn toch eerder ook coulant geweest. Dat voelt echter als oplichten van de verzekering en daar wil ik niet aan meewerken.

Volgens mij is het zo dat als het bedrag op de originele factuur (duidelijk) niet juist is, de verhuurder het recht heeft om de overeenkomst te ontbinden zonder dat ik ergens recht op heb. Dat komt wel eens voor bij het boeken van reizen die echt veel te goedkoop worden aangeboden en het dus duidelijk is dat het een fout betreft. Zo’n fout moet dan natuurlijk worden gezien voordat de reis is gemaakt. Dat is hier echter niet het geval. Zelfs als je aanneemt dat dit een prijs is die overduidelijk niet zou kunnen (dat is hier niet het geval; het gaat om zo’n 30% korting), dan nog zou de verhuurder alleen de overeenkomst kunnen ontbinden en niet achteraf een extra betaling kunnen eisen. Dat zou een gekke situatie geven: wij hebben een bedrag overgemaakt, terwijl dat niet had gemoeten (omdat er dan geen overeenkomst zou zijn geweest) en we hebben twee weken in een camper rondgereisd terwijl dat niet had gemoeten. Beide verrekenen levert een bedrag op dat de verhuurder aan ons zou moeten betalen. Dat heb ik de verhuurder ook voorgelegd en gemeld dat ik aanneem dat dat niet de bedoeling is. Ik heb daarnaast ook benadrukt dat ik wel bereid ben om de annuleringskosten van de extra geboekte week te betalen, maar dat de rest van het verhaal niet mogelijk is.

Daarna is het stil gebleven. Ik heb herinneringen ontvangen om de factuur te betalen. Ik heb gebeld, maar er werd niet opgenomen. Een bericht ontvangen dat ik teruggebeld zou worden, maar nooit meer teruggebeld. Ik heb meerdere keren per mail (ik communiceer vanaf nu liever per mail omdat ik dan alles nog terug kan lezen) gevraagd om de juiste factuur en het verzoek om een einde te maken aan deze vervelende situatie (die toch een hoop tijd en stress kost), maar geen antwoord meer ontvangen; alleen herinneringen van een openstaande factuur. Nu twee dagen geleden kreeg ik een brief van een incassobureau met het verzoek om de factuur alsnog te betalen.

Mijn vraag hierbij dus: hoe moet ik hier mee verder? Ik vind het een vervelende situatie en wil er zo snel mogelijk vanaf. Maar het bedrag betalen vind ik belachelijk. Er zijn natuurlijk nog geen gerechtelijke stappen genomen en het lijkt me vanuit de verhuurder ook onverstandig om dat te doen, dus ik ben geneigd om het maar naast me neer te leggen. Maar als er iets is waardoor ik dit actief eerder kan beëindigen, dan doe ik dat graag; het is vervelend dat dit zo door moet sluimeren. Iemand tips?

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Extra rekening na gebruik en betaling huur camper

Ongelezen bericht door Sira »

Het enige dat in uw lange verhaal ontbreekt, is op welke campings u bent geweest en met wie.

Probeer uw verhaal in te korten, zodat alleen de relevante zaken overblijven. Ik vrees anders dat u geen of weinig reactie krijgt van de vrijwilligers hier.

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Extra rekening na gebruik en betaling huur camper

Ongelezen bericht door Hommer »

Ik denk dat de collega’s bij Kassa u al de juiste vragen hebben gesteld.

J. Deltoer
Berichten: 3054
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Extra rekening na gebruik en betaling huur camper

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Sira schreef:
06 jan 2021 12:04
Het enige dat in uw lange verhaal ontbreekt, is op welke campings u bent geweest en met wie.
Ik heb nog wel een paar vragen, wat heeft u tijdens de rondrit op de bbq gehad en welke wijn is geschonken. En heeft u met dreft afgewassen of met een goedkoop huismerk?

denleeg
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:18

Re: Extra rekening na gebruik en betaling huur camper

Ongelezen bericht door denleeg »

Hommer schreef:
06 jan 2021 12:07
Ik denk dat de collega’s bij Kassa u al de juiste vragen hebben gesteld.
U heeft gelijk. Ik heb mijn (inderdaad, lange) verhaal ook bij Kassa gepost. Hier duurde het even voor het bericht werd goedgekeurd. Ondertussen heb ik bij Kassa al behulpzame vragen en antwoorden gekregen. Wat mij betreft mag dit topic dan ook wel dicht, maar ik zie geen manier om het aan te passen of te verwijderen.

Gesloten