LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gefilmd in de sauna

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Miepje1 »

De media staan er bol van: mensen worden gefilmd in de sauna. Wij gaan váák naar een sauna. Een sauna die dicht bij huis is en prima voorzieningen heeft.

En élke keer als we er zijn zit er wel iemand met zijn of haar telefoon in de kleedkamer. Als wij er wat van zeggen krijgen we boze reacties: 'ik stuurde alleen een appje' en dergelijke onzin.
Ik sta me daar om te kleden en heb geen behoefte mezelf ooit op enige media terug te zien.
Het personeel van de sauna zegt niets te kunnen doen. In het complex zelf mag je je geen telefoon of tablet met camera meenemen. Ook daar betrappen wij nog wel eens mensen maar die krijgen dan alleen een waarschuwing.

Hoe kunnen wij de eigenaar/het personeel van die sauna nu dwingen om gewoon iedereen te verbieden die telefoon tevoorschijn te halen? Wij nemen onze telefoon niet eens mee! Het is lekker ontspannen en dat kan uitstekend zonder telefoon.

Overigens speelt dit niet alleen bij de sauna waar wij vaak heen gaan. Wij maken het ook bij andere sauna's mee. Vandaar dat ik de naam van deze sauna nog even niet noem.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Brahms »

Miepje1 schreef:De media staan er bol van: mensen worden gefilmd in de sauna. Wij gaan váák naar een sauna. Een sauna die dicht bij huis is en prima voorzieningen heeft.

En élke keer als we er zijn zit er wel iemand met zijn of haar telefoon in de kleedkamer. Als wij er wat van zeggen krijgen we boze reacties: 'ik stuurde alleen een appje' en dergelijke onzin.
Ik sta me daar om te kleden en heb geen behoefte mezelf ooit op enige media terug te zien.
Het personeel van de sauna zegt niets te kunnen doen. In het complex zelf mag je je geen telefoon of tablet met camera meenemen. Ook daar betrappen wij nog wel eens mensen maar die krijgen dan alleen een waarschuwing.

Hoe kunnen wij de eigenaar/het personeel van die sauna nu dwingen om gewoon iedereen te verbieden die telefoon tevoorschijn te halen? Wij nemen onze telefoon niet eens mee! Het is lekker ontspannen en dat kan uitstekend zonder telefoon.

Overigens speelt dit niet alleen bij de sauna waar wij vaak heen gaan. Wij maken het ook bij andere sauna's mee. Vandaar dat ik de naam van deze sauna nog even niet noem.
Als je absoluut wil voorkomen dat je ooit naakt openbaar in enig media komt te staan moet je je niet openbaar naakt vertonen.
Zo simpel is het.

Daarbij moet je je heel goed realiseren dat eenmaal zo op het Internet verschenen, dit levenslang zo blijft.
Dit geld natuurlijk niet alleen voor bezoek aan sauna's maar ook voor naaktstranden enz.

Het klinkt wat kort door de bocht, maar zo is het nu eenmaal.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Lowieze »

Miepje1 schreef:De media staan er bol van: mensen worden gefilmd in de sauna. Wij gaan váák naar een sauna. Een sauna die dicht bij huis is en prima voorzieningen heeft.

En élke keer als we er zijn zit er wel iemand met zijn of haar telefoon in de kleedkamer. Als wij er wat van zeggen krijgen we boze reacties: 'ik stuurde alleen een appje' en dergelijke onzin.
Ik sta me daar om te kleden en heb geen behoefte mezelf ooit op enige media terug te zien.
Het personeel van de sauna zegt niets te kunnen doen. In het complex zelf mag je je geen telefoon of tablet met camera meenemen. Ook daar betrappen wij nog wel eens mensen maar die krijgen dan alleen een waarschuwing.

Hoe kunnen wij de eigenaar/het personeel van die sauna nu dwingen om gewoon iedereen te verbieden die telefoon tevoorschijn te halen? Wij nemen onze telefoon niet eens mee! Het is lekker ontspannen en dat kan uitstekend zonder telefoon.

Overigens speelt dit niet alleen bij de sauna waar wij vaak heen gaan. Wij maken het ook bij andere sauna's mee. Vandaar dat ik de naam van deze sauna nog even niet noem.
U zult het niet voor elkaar krijgen de eigenaar te dwingen dit te verbieden, u kunt het hoogstens vragen.
U geeft zelf al aan dat het personeel waarschuwingen geeft, maar daar blijft het bij. Dus de eigenaar zal er verder geen belang bij hebben om telefoongebruik helemaal te verbieden.
Als het u zo irriteert, dan blijft alleen daar wegblijven over als mogelijkheid.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Miepje1 schreef:De media staan er bol van: mensen worden gefilmd in de sauna. Wij gaan váák naar een sauna. Een sauna die dicht bij huis is en prima voorzieningen heeft.

En élke keer als we er zijn zit er wel iemand met zijn of haar telefoon in de kleedkamer. Als wij er wat van zeggen krijgen we boze reacties: 'ik stuurde alleen een appje' en dergelijke onzin.
Ik sta me daar om te kleden en heb geen behoefte mezelf ooit op enige media terug te zien.
Het personeel van de sauna zegt niets te kunnen doen. In het complex zelf mag je je geen telefoon of tablet met camera meenemen. Ook daar betrappen wij nog wel eens mensen maar die krijgen dan alleen een waarschuwing.

Hoe kunnen wij de eigenaar/het personeel van die sauna nu dwingen om gewoon iedereen te verbieden die telefoon tevoorschijn te halen? Wij nemen onze telefoon niet eens mee! Het is lekker ontspannen en dat kan uitstekend zonder telefoon.

Overigens speelt dit niet alleen bij de sauna waar wij vaak heen gaan. Wij maken het ook bij andere sauna's mee. Vandaar dat ik de naam van deze sauna nog even niet noem.

Kan mijn inziens alleen als als in de AV komt testaan en dan nog wordt lastig controleren.

Je zou van mij ook een soortgelijk antwoord krijgen dat ik alleen een apje stuur oid. Opdat nu stiekem filmpjes zijn gemaakt zijn ineens alle mensen met een smartfoon vogelvrij in een kleedkamer ??

Je zegt hetzelf al;
In het complex zelf mag je je geen telefoon of tablet met camera meenemen. Ook daar betrappen wij nog wel eens mensen maar die krijgen dan alleen een waarschuwing.
De betreffende sauna heeft dus blijkbaar al een regel hiervoor.


Maar wat als je graag naar muziek luistert op je smartfoon in de ligweide ? Mag ook niet meer ?
Kijk, ik begrijp wel je bezorgheid dat je blote billen niet ergens op het net verschijnen, zou ik ook niet leuk vinden, en vele met mij haha, maar je kan dit niet alleen maar op deze sauna afschuiven.

Mensen dienen zelf ook bewust van te zijn. Wellicht kun je je bezorgheid met deze sauna delen en de directie op de hoogte stellen ?

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het, bij mijn weten, in principe verboden om mensen in kleedruimtes te filmen, of foto's te maken.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dank voor de reacties. Ik ga al 40 jaar naar de sauna maar dit probleem heeft nooit gespeeld. Ook een kwestie van fatsoensnormen, denk ik dan.
Het speelt bij alle sauna's waar wij komen dus zouden wij nooit meer naar een sauna kunnen omdat 99% van de Nederlanders verslaafd is aan de telefoon? Het ding overal wil meenemen en er stiekem opnamen mee kan maken? Dat is de omgekeerde wereld.
Maar goed, ik voeg dit maar bij 'dingen die ik nooit meer zal begrijpen'....

@Teunbosseman: gelukkig wordt het verbod op telefoons redelijk gehandhaafd op de ligweide. Anders zou je toch net zo goed géén verbod kunnen hebben? Er wordt zachte 'niets aan de hand' muziek gespeeld binnen. Buiten hoor je de vogeltjes en het gespetter in het zwembad en meer hoef je ook niet te horen.

Overigens dateert mijn bezorgdheid over dit onbeschofte gedrag al van ruim vóór de nieuwsberichten. De eigenaren hebben nergens belang bij, alleen bij geld verdienen. Je ziet alleen dat ze er zijn als de dure patserbakken voor de deur staan.
En dat geldt óók niet alleen voor deze sauna, helaas.
Laatst gewijzigd door Miepje1 op 14 mar 2018 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

witte angora schreef:Toch is het, bij mijn weten, in principe verboden om mensen in kleedruimtes te filmen, of foto's te maken.

Staat nergens dat dat in deze sauna is gebeurd.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door witte angora »

Teunbosseman schreef:
witte angora schreef:Toch is het, bij mijn weten, in principe verboden om mensen in kleedruimtes te filmen, of foto's te maken.

Staat nergens dat dat in deze sauna is gebeurd.
Klopt, maar wat er wel staat is dat Miepje1 zich er zorgen over maakt.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Miepje1 schreef:Dank voor de reacties. Ik ga al 40 jaar naar de sauna maar dit probleem heeft nooit gespeeld. Ook een kwestie van fatsoensnormen, denk ik dan.
Het speelt bij alle sauna's waar wij komen dus zouden wij nooit meer naar een sauna kunnen omdat 99% van de Nederlanders verslaafd is aan de telefoon? Het ding overal wil meenemen en er stiekem opnamen mee kan maken? Dat is de omgekeerde wereld.
Maar goed, ik voeg dit maar bij 'dingen die ik nooit meer zal begrijpen'....

Vroeger was toen, heden is nu en inderdaad is er veel veranderd.
Sommige freaks zullen stiekem opnamen willen maken helaas. Tsja, net waar je op kickt. Vroeger deden ze dat met spiegeltjes onder de hokjes gluren.

Nogmaals, maak het kenbaar bij de directie en wellicht dat deze strenger gaat controleren / optreden.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:Toch is het, bij mijn weten, in principe verboden om mensen in kleedruimtes te filmen, of foto's te maken.
Klopt, maar verder telefoongebruik is niet verboden.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

witte angora schreef:
Teunbosseman schreef:
witte angora schreef:Toch is het, bij mijn weten, in principe verboden om mensen in kleedruimtes te filmen, of foto's te maken.

Staat nergens dat dat in deze sauna is gebeurd.
Klopt, maar wat er wel staat is dat Miepje1 zich er zorgen over maakt.

In die woorden staat dat er ook niet maar ik begrijp wat je bedoelt.
Miepje1 vraagt wat deze tegen het gebruik van een smartfoon kan doen in een kleedkamer. Wel, enige opties zijn gegeven..

Als een gebruiker uitgebreid met zijn / haar smartfoon aan het facetimes is oid, ja dan zou ik ook zeggen of deze ergens anders kan beppen dan in de kleedkamer. Maar je foon checken op een bericht ( al dan niet belangrijk, noodzakelijk etc etc ) heb ik geen problemen mee.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Brahms »

Miepje1 schreef:....Dank voor de reacties. Ik ga al 40 jaar naar de sauna maar dit probleem heeft nooit gespeeld......
Als je zo naïef bent dat dit nog nooit gespeeld heeft wil ik je even wakkerschudden. Zelfs voor het digitale tijdperk kwam dit al voor.
Met analoge apparatuur gebeurde dit ook, enig verschil, het "delen" ging wat minder snel.

Als je al 40 jaren sauna's bezoekt is het haast niet in te denken dat je nog nooit gefilmd of gefotografeerd bent.....

Toen ik op de vorige eeuw nog op school zat keken we gewoon over de Schotten in het zwembad maar de andere sexe, en de andere deze keek terug :D :D

Het is al zo oud als de mensheid, tegenwoordig met een "modern" tintje.....

stofzuigertje

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een lijst met sauna's zou maken waar telefoon is toegestaan zouden die wel eens vele klanten kwijt kunnen raken!

Dan komt er wel een verbod.
Maar.... alleen de waterdichte zou ik mee durven te nemen.
Ik lees vele die toestel defect hebben wegens vocht en Zwembaden en Sauna zijn bepaald geen plekken waar de meeste toestellen zich lekker bij voelen!

Een bord, bij vochtschade aan toestel zijn wij niet aansprakelijk..... is vermoedelijk al voldoende maar telefoon verbod omdat iedereen een openbare Sauna mag melden waar het toegestaan is.

Ik ga bij mijn dochter ook geen telefoon meenemen als ik daar de Sauna in ga... dus openbare kan ook best uurtje zonder.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door yan »

Het speelt bij alle sauna's waar wij komen dus zouden wij nooit meer naar een sauna kunnen omdat 99% van de Nederlanders verslaafd is aan de telefoon
Je kunt er prima heen hoor, maar gewoon accepteren dat de meerderheid (volgens u 99%) de telefoon gebruikt
Als 99% vóór is, en u bent de 1% die tegen is, dan het dus niet de omgekeerde wereld, maar zult u zich aan de meerderheid / gangbare norm moeten aanpassen inderdaad.
De eigenaren hebben nergens belang bij, alleen bij geld verdienen. Je ziet alleen dat ze er zijn als de dure patserbakken voor de deur staan.
En terrecht, dat is het hele nut van een bedrijf. Eigenaren zullen er genoeg geld en tijd in gestoken hebben.
liever één klagende klant (u dus) minder, dan tientallen moeten aanspreken

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Regggy schreef:
Miepje1 schreef: Ik ga al 40 jaar naar de sauna
Dan zou ik mezelf niet zoveel zorgen maken over het uitlekken van beelden waar je opstaat. Iets met vraag en aanbod.
Ach, er is voor ieder wel wat wils te vinden op het net... zelfs als je niet valt op jong, geblondeerd en strak.

Maar goed, ik concludeer dus dat de algemene teneur is:
- het gebeurde altijd al;
- ik moet me niet druk maken 'want het moet kunnen' om je telefoon uitgebreid in de kleedkamer te gebruiken;

Wáárom dan al die heisa over die filmpjes van die handbaldames - en de rest die nu naar buiten is gekomen? Moet toch kunnen?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door yan »

Verder is vragen of je alle foto's mag bekijken of er niet stiekem iets op staat... als ze weigeren mag je Politie vragen
Wat een onzin. Niemand hoeft in mijn telefoon te kijken, ook de politie niet.
Daar kunnen best dingen tussen staan waar verder niemand wat mee te maken heeft.

Willen ze dat toch, dan zullen ze eerst met een gerechtelijk beval moeten komen. en die nemen ze echt niet mee als jij vanuit de sauna opbelt, voordat dat er is, is degene met de telefoon al lang thuis zijn foto aan het bekijken :lol:

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door Moneyman »

Miepje1 schreef:Wáárom dan al die heisa over die filmpjes van die handbaldames - en de rest die nu naar buiten is gekomen? Moet toch kunnen?
Die heisa gaat over permanent filmende verborgen camera's. Dat is wezenlijk anders dan publiekelijk een mobiele telefoon gebruiken.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Gefilmd in de sauna

Ongelezen bericht door newmikey »

Miepje1 schreef:Ik sta me daar om te kleden en heb geen behoefte mezelf ooit op enige media terug te zien.
Het personeel van de sauna zegt niets te kunnen doen. In het complex zelf mag je je geen telefoon of tablet met camera meenemen. Ook daar betrappen wij nog wel eens mensen maar die krijgen dan alleen een waarschuwing.

Hoe kunnen wij de eigenaar/het personeel van die sauna nu dwingen om gewoon iedereen te verbieden die telefoon tevoorschijn te halen? Wij nemen onze telefoon niet eens mee! Het is lekker ontspannen en dat kan uitstekend zonder telefoon.

Overigens speelt dit niet alleen bij de sauna waar wij vaak heen gaan. Wij maken het ook bij andere sauna's mee. Vandaar dat ik de naam van deze sauna nog even niet noem.
Ik ga al dertig jaar naar de sauna en in de loop van de tijd wel eens van sauna gewisseld. In alle sauna's waar ik de afgelopen 10+ jaar kom hangen overal bordjes dat het gebruik van mobiele telefoons verboden is, óók in de kleedruimte. Ik heb eerlijk gezegd wel eens meegemaakt dat er iemand weggestuurd is, gewoon naar huis en die hoefde ook niet meer te proberen nog eens te reserveren.

Als ik al even van een telefoon gebruik moet maken, pak ik hem uit het kluisje en loop ik naar buiten bij de receptie waar het wèl toegestaan is. Dat gebeurt overigens maar héél zelden, je komt in de sauna juist om verlost te zijn van TV, PC en telefoon.

U kunt het personeel niet "dwingen" maar u kunt uiteraard wel melden dat u het overal op social media bekend zal maken dat het gebruik van telefoons in die sauna niet afdoende wordt tegengegaan en dat u dáárom voor een andere sauna heeft gekozen. Zeker na het recente nieuws over video opnamen zal een eigenaar wel gek zijn als hij die situatie laat voortduren en zo een gevoelig verlies aan klanten zal lijden. Ik vind het in zo'n geval ook geheel gerechtigd om tot "naming and shaming" over te gaan eigenlijk, iets waar ik normaliter niet zo voor ben.

Overigens betrof het in één van de gevallen (Peize) geen vaste camera of openlijk gebruikte telefoon maar een stiekem meegebrachte en in een handdoek gewikkelde telefoon die ergens op een strategische plek was neergelegd. Helemaal voorkomen kan je het eigenlijk niet en het is bloedirritant uiteraard maar eerlijk gezegd zijn blootbeelden uit een sauna alleen opwindend voor malloten en zou ik me niet schamen om zulke beelden van mezelf ergens tegen te komen - er is niets aanstootgevends aan en je doet op zulke beelden niets geks behalve je afdrogen of inzepen.

Gesloten